Xubuntu: Irriterande problem! Snälla hjälp

Permalänk
Medlem

Xubuntu: Irriterande problem! Snälla hjälp

Hej!

Har precis installerat Xubuntu på min laptop, och jag är näst intill helt grön på Linux-området. Mina tidigare erfarenheter är att jag lekt lite i Ubuntu och Fedora, men inget seriöst.

Men nu har jag ett problem som jag rätt ut sagt håller på att få spel på!

Jag får, med jämna mellanrum på ungefär 10-20sekunders upp en fet äcklig ruta i höger topphörn där det står
"Power Manager Your battery is charging (93%) 16 minutes until is fully charged".

Hur får jag bort denna irriterande ruta som hoppar upp non-stop? Jag vill ha batteri-ikonen i menyn, så jag kan se hur mycket där är kvar men jag vill inte ha denna irriterande ruta som hoppar upp non-stop!

Tack på förhand!
Är irriterad

Permalänk
Medlem

Jag har hittat vart jag stänger av notifications, men saken är att jag vill ha notifications, men just denna om att mitt batteri laddas är oehört störande. Tack

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag har själv alltid fått olika småbuggar i diverse *buntu system, speciellt kubuntu och xubuntu. Jag skulle inte rekommendera dessa OS till någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Jag har hittat vart jag stänger av notifications, men saken är att jag vill ha notifications, men just denna om att mitt batteri laddas är oehört störande. Tack

Ligger under inställningarna för power manager under settings --> settings manager --> power manager --> general --> show notifications to notify about the battery state

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

Öppna gconf-editor och kolla dessa:
/apps/gnome-power-manager/notify/****

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4ts:

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men jag har själv alltid fått olika småbuggar i diverse *buntu system, speciellt kubuntu och xubuntu. Jag skulle inte rekommendera dessa OS till någon.

Jag får ofta besvär med torra händer om jag tvättar dem så jag rekomenderar inte att göra detta till någon.
Jag får ofta besvär med tom bensintank i bilen när jag använder den så jag rekomendenderar inte detta till någon.

Trolla bort alla troll står det på min önskelista.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Jag får ofta besvär med torra händer om jag tvättar dem så jag rekomenderar inte att göra detta till någon.
Jag får ofta besvär med tom bensintank i bilen när jag använder den så jag rekomendenderar inte detta till någon.

Trolla bort alla troll står det på min önskelista.

Förstår jag dig rätt, du tror att han trollar för att han tycker att nämnda OS är buggiga. En rimlig liknelse är väll då snarare: Kör inte Rover, de går sönder ofta. Tycker inte att det låter som tollande, tycker snarare att det låter som om du tar det personligt att han tycker att ubuntu e kass

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingrags:

Förstår jag dig rätt, du tror att han trollar för att han tycker att nämnda OS är buggiga. En rimlig liknelse är väll då snarare: Kör inte Rover, de går sönder ofta. Tycker inte att det låter som tollande, tycker snarare att det låter som om du tar det personligt att han tycker att ubuntu e kass

Det är svårt trollande att gnälla över att OS i största allmänt inte fungerar för honom bara för att han inte vet hur man gör. Och vad tillför det diskutionen? Troll var ordet sa buff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Det är svårt trollande att gnälla över att OS i största allmänt inte fungerar för honom bara för att han inte vet hur man gör. Och vad tillför det diskutionen? Troll var ordet sa buff.

Fair enough, inlägget hjälper faktiskt inte TS och inte jag heller vid närmare eftertanke... vet inte varför jag gav mig in i diskussionen.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingrags:

Fair enough, inlägget hjälper faktiskt inte TS och inte jag heller vid närmare eftertanke... vet inte varför jag gav mig in i diskussionen.

Nej, God Jul på dig istället !

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Nej, God Jul på dig istället !

Go jul

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Det är svårt trollande att gnälla över att OS i största allmänt inte fungerar för honom bara för att han inte vet hur man gör. Och vad tillför det diskutionen? Troll var ordet sa buff.

Jag tror inte det är vad troll betyder. Här är den vanliga definitionen på troll:

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=troll

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag antar att M4ts menar att TS ska installera Gentoo för att slippa problem med onödiga småfinesser.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Det är svårt trollande att gnälla över att OS i största allmänt inte fungerar för honom bara för att han inte vet hur man gör. Och vad tillför det diskutionen? Troll var ordet sa buff.

Inte vet vad jag gör? Jag trodde Ubuntu skulle fungera bra out of the box, det är ju det som är poängen med ubuntu, att det ska funka lätt och smidigt. Man ska inte behöva gå en kurs i skiten för att lära sig "hur man gör".

Och ja, gentoo skulle nog fungera bättre om man ändå vill lära sig "hur man gör". Debian, Fedora, openSuse osv skulle nog också fungera bättre utan att man behöver lära sig "hur man gör".