Permalänk
Medlem

Dator startar ej, klickande ljud.

Tjena!
Jo felet är som titeln säger att Min 3år gamla datorn nu inte startar, Den har varit problemfri i alla åren.
Grafikkortsfläkt+den vanliga fläkten går i gång som vanligt. Processorns fläkt går dock väldigt långsamt. Är inte jätte bra med datorer och har kollat runt på Google efter svar vilket jag inte funnit. Det är någon konstigt klickande ljud var 4-5sekund också. Tror det är något att Processorn försöker starta om sig.
Vet dock ingenting.

datorn kommer från inet.
och är en två kärnig 3.2Ghz processor
GeForce GTX 560
och 4gb ram.

Skulle jätte gärna ha lite hjälp med problemet! tack på förhand

Permalänk
Medlem

EXAKT hur långt kommer du när du startar? Kommer du in i Windows? Får du bild?

Folk kan mena allt från helt död dator till ens favorit program i Windows när de skriver att datorn inte startar.

Ta reda på EXAKT vad det är som klickar. Har du svårt att höra så får du ta bort saker tills du hittar orsaken. Börja med alla hårddiskar och grafikkort så att du får in ditt huvud. Ta loss nätagget ur chassit att du hör ordentligt om ljudet kommer från den eller resten av delarna när datorn startar.

Permalänk
Hedersmedlem

Klickande ljud brukar uppstå när nätaggregatet inte orkar starta, pga utslitna eller trasiga delar. Undvik att testa mer innan du kan pröva ett annat. Datrordelarna kan ta skada om du har otur.

Vad är det för märke/modell på nätagget? Kvalitetsmärken brukar hålla längre än 3 år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Får inte upp någon bild alls på skärmen. Det är även väldigt svårt att lokalisera det klickande ljudet men jag märkte att en Led lampa lyser precis samtidigt som det klickar. "Cpu led" "sys fan1" blinkar.
Nätaggregatet är en "Recom Power Engine 550W, RC-PE550Plus" om det säger er något.

Permalänk
Hedersmedlem

Du menar alltså att du inte har fått någon hjälp? Senaste inlägget ovanför ditt, beskriver det absolut troligaste felet och vad du bör undvika för att minska risken för ytterligare skador.

Power Engine 550 plus låter som rent budgetskit dessutom. Köp ett annat med kvalitet istället. Om du har ont om pengar är XFX svårslagna.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ursäkta om det lät så men jag är faktiskt väldigt glad att jag ens fått svar
Kan nästan inget om datorer, men du tycker då med att jag ska lämna in datorn?

ps, http://www.inet.se/produkt/6909485/recom-power-engine-550w-rc...
det är mitt nätaggregat Något fel med den tro? skulle vart väldigt schysst om du kunde rekommendera någon annan om denna suger

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter som en hårddisk har packat ihop. Jag har precis skickat in en trasig HD till Inet med just ett tickande ljud, varannan till var fjärde sekund. Min hårddisk var bara ett år gammal så Inet lät köpet gå tillbaka dvs pengarna tillbaka. Lycka till med felsökningen!

Permalänk
Medlem

jasså? Vet du något sätt att kolla detta? eller är det bara att lämna in den tro ?

Permalänk
Hedersmedlem

Hårddiskar kan också klicka men då med helt andra symptom. Dator som inte startar/svart skärm, med ström-LEDs blinkande i takt med att nätagget försöker starta -> trasigt nätagg. Switchade nätagg kan börja klicka hörbart när de går sönder. Nytillkommet "coilwhine"/pipande som inte funnits från början är också ett varningstecken på döende nätagg.

Recom hade en mycket kort historia hos Inet vad jag minns. När de kom ut läste jag de få recensioner som fanns och en del var hyfsade, andra modeller direkt dåliga. Samtliga var byggda med budgetdelar med begränsad livslängd.

Köp ett http://www.inet.se/produkt/6900491/xfx-core-edition-550w-80-b... istället. Mycket prisvärt och välbyggt.

Tyvärr finns alltid risken att annat i din dator skadats av det trasiga nätagget, men oftast klarar de sig. Det bästa och billigaste du kan göra är att byta nätagget till ovanstående.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Tack så jätte mycket för all hjälp blir att köpa nytt nätaggregat (troligtvis det du länkade) och se hur det går därifrån! Om det inte funkar får jag ta mig i skinnet och lämna in skiten x).
BTW Schysst som f*n att ni tagit er egna tid att hjälpa mig

Ha en fantastiskt bra jul samt nyår

Permalänk
Medlem

Du kan ju börja med att följa våra råd. Vi har ju redan skrivit hur man utesluter klickande hårddisk osv men du verka inte ens ha försökt.

Permalänk
Medlem

Hej. Jag har exakt samma problem som dig. Dator startar upp lite, fläktar går igång ledlampor lyser, sen... Ingenting förutom ett klickande ljud var 3e sekund i takt med att sys fan 1 blinkar. Jag har ett corsair 620 som jag har haft i ca 1,5 år nu och har aldrig krånglat, jag måste dock erkänna att jag har varit dålig på att blåsa rent den på damm om det nu rör sig om en överhettning.

Jag har haft samma problem förut med ett corsair 450 men ett sämre grafikkort (jag har 5870 nu). Lösningen då var att jag drog ut alla externa kablar och någon strömkabel från moderkortet och lät den sedan stå över natten. Då funkade den igen konstigt nog, och länge. Kanske blev den tömd på ström - inte vet jag - är ingen elektriker

Ska prova detta knep inatt igen och se om det hjälper. Störigt är det att vara utan dator när sånt här händer. En grej som jag också kan koppla ihop med alla dessa gånger som detta har hänt är att jag trycker igång datorn på knappen för snett (den är avlång) så att den kanske fastnar på nåt sätt och spammar igång datorn typ eller nåt. jag har iaf noterat detta vid dem gånger det hänt så jag vet inte.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk

Koppla ur alla delar i datorn som t.ex. hårddisk, DVD brännare o.s.v. Sen kan du pröva starta datorn och se om du kommer till bios utan att det klickar. Sen kopplar du i en enhet i taget så vet du ju vilken del som felar. Jag har själv haft problem med tickande ljud i datorn. Det kom efter att jag stoppade i en skiva i DVD brännaren. Kopplade ur den så funkade datorn fint igen. Dock kom samma problem tillbaka efter jag bytt DVD brännaren. Visade sig vara en kombination av RAM minnena och kabeln till DVD brännaren. Så nu funkar min klockrent igen.

Visa signatur

Nätverk, datorer och F1

Permalänk
Medlem

Konstigt nog så har mitt problem fixats nu. Jag stoppade in ett nytt nätaggregat och provade starta - samma fel, vägra starta. Så tog jag ut mitt grafikkort för att jag skulle kunna komma åt moderkortsbatteriet lättare, så tog jag ut det och blåste lite på det och stoppa tillbaka det, satt tillbaka grafikkortet och tro på fan att den startade då... Jag är alldeles förbryllad. Jag gjorde egentligen inget speciellt och jag ska prova sätta tillbaka mitt gamla nätaggregat imorgon om jag orkar och se om den fortfarande funkar - vilket den borde.

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk

Det klickande ljudet du hörde kan ha varit en gnista som kortslöt datorn när värme byggdes upp pga för mycket damm, luft på burk om du har en dammig dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Ta reda på EXAKT vad det är som klickar. Har du svårt att höra så får du ta bort saker tills du hittar orsaken. Börja med alla hårddiskar och grafikkort så att du får in ditt huvud. Ta loss nätagget ur chassit att du hör ordentligt om ljudet kommer från den eller resten av delarna när datorn startar.

Hmm, köra in huvudet i chassit låter ju inte helt optimalt. När jag mekade med min gamla motorcykel brukade jag lokalisera svårhittade missljud med hjälp av en metallstav med en platta i ena ändan: jag satte den andra ändan mot olika delar och lade örat mot plattan. Lite som ett stetoskop. Något liknande borde funka bra i en dator (med en självklar caveat: använd en plaststav istället eller se till att metallstaven inte råkar kortsluta något när du petar runt med den)?

Permalänk
Medlem

Tror helt på sistnämda, jag skulle nog råda dig att försöka komma åt prosessorkylarens flänsar och då försiktigt lirka loss fläkten ovanpå den. Det låter som det vore en rejäl dammtuss på den. Det kan ju hjälpa om inget har gett upp redan, när du gjort detta och monterat tillbaka fläkten så prova att starta igen med sidopanelen borta så ser du om fläkten snurrar som den skall.

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930