Permalänk
Medlem

Köpråd av högtalare

Tja! ska nu köpa nya dator-högtalare till min kusin i julklapp. Min budget ligger på ca 700kr. För det mesta tänker han använda dem till att spela spel som BF3 men lär också lyssna på en del musik. Det kan både vara 2.0/1 ljud och 5.0/1

Är dessa bra: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622878#reviews ?

Permalänk
Medlem

Jag va nöjd med mina http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=38798
Men för 700 får du inte direkt mycket.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Spara pengar istället och köp Corsair SP2500 när du har pengar. Vet själv hur det är lika bra att lägga lite så blir man nöjd väldigt många som gillar dem här speciellt i bf3

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

*Ignorera* länkade till exakt samma högtalare som du frågade om. Ja, för 400kr är de väldigt prisvärda och jag tror att 2.1 är att föredra då 5.1 kräver mer utrymme att sprida ut högtalarna på om du ska få någon surroundeffekt.
/nrj

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Spara pengar istället och köp Corsair SP2500 när du har pengar. Vet själv hur det är lika bra att lägga lite så blir man nöjd väldigt många som gillar dem här speciellt i bf3

Nu var det ju så att han skulle köpa till sin kusin i Julklapp.

http://www.inet.se/produkt/6606109/logitech-z523-2-1 Jag hade köpt dessa utan tvekan.

Visa signatur

ASUS P8P67 EVO B3 - Intel Core i5-2500K - Gigabyte GTX 560Ti 1GB OC - Corsair Vengeance Low Profile 8GB

Permalänk

Ja vad ska man rekommendera
Dessa har jag tyckt ser seriösa ut. Fråga om du kan få lyssna på dem hos kjell.
Passar budget och jag brukar alltid rekommendera 2.0 före allt annat innan man börjar lägga ganska mycket mer pengar.
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/hogtalare/datorhogta...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Spara pengar istället och köp Corsair SP2500 när du har pengar.

Jag hade SP2500 ett tag, lämnade tillbaka på grund av att ljudet var helt otroligt dåligt inställt (går inte att ändra delningsfiltret som är alldeles för lågt), ingen basåtergivning mellan bas och diskant vilket gör att ljudet blir väldigt tomt i många fall. Helt värdelöst för 2000kr.
Rekommenderar inte att köpa Corsair SP2500. Dock så det detta vad jag tycker, testa innan köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peatear:

Jag hade SP2500 ett tag, lämnade tillbaka på grund av att ljudet var helt otroligt dåligt inställt (går inte att ändra delningsfiltret som är alldeles för lågt), ingen basåtergivning mellan bas och diskant vilket gör att ljudet blir väldigt tomt i många fall. Helt värdelöst för 2000kr.
Rekommenderar inte att köpa Corsair SP2500. Dock så det detta vad jag tycker, testa innan köp.

Delningsfrekvensen för basen var för låg? Vet du vad som händer om man delar en bas vid t.ex 120Hz (tror att den i SP2500 delas högre dock) och sateliterna vid 120Hz och du ställer sateliterna framför dig och suben på golvet? Jo, då kommer riktningskänsligt ljud att spelas från suben och då kommer det bli knas för ljudet mellan ~80Hz-~120Hz kommer att ligga under skrivbordet. Sedan får du ju tänka på filtrets branthet. Nu vet jag inte vad för filter som används i just dom högtalarna men vi säger att det är ett 24dB/oktav filter. Om vi då tänker att vi spelar med en konstant nivå på 80dB och då kommer ju en 120Hz ton spelas just 80dB, men en 240Hz ton kommer att spelas 56dB. Alltså kommer mycket av ljudbilden att hamna under skrivbordet och då kommer det att bli tokigt.

Det går att dela basar högt, över 80Hz, förutsatt att man kan ha en per kanal och elementet sitter nära det/de element som tar hand om resten av frekvensbandet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar