Permalänk

Borde Jag Upgradera något?

Hej Jag har en data sen ett tag tbx som jag funderar att uppgradea saken är bara att jag inte vet vad.
Jag skulle gärna villa få bättre spel prestanda än jag har för tillfället.
Detta är vad jag har just nu.
(har inte överclockat något)

Asus M4A785TD-M EVO Moderkort
AMD Radeon HD 6950 2gb GPU
AMD Phenom II X4 955 3,2 BE CPU
8gb DDR3 1333 Mhz (corsair minnen 4 2gb minnen)

Vad tycker ni jag borde uppgradera för att få bättre fly i spel (får 30-60fps i bf3 tex med high/ultra settings skulle gärna se att jag fick 60fps Stabilt)

Är 17år utan riktig inkomst så är inte gjord av pengar.
Så inget i 4000+ klassen tack =P

Tack för all möjliga tips/förslag.

Permalänk
Skrivet av mattebubben:

Hej Jag har en data sen ett tag tbx som jag funderar att uppgradea saken är bara att jag inte vet vad.
Jag skulle gärna villa få bättre spel prestanda än jag har för tillfället.
Detta är vad jag har just nu.
(har inte överclockat något)

Asus M4A785TD-M EVO Moderkort
AMD Radeon HD 6950 2gb GPU
AMD Phenom II X4 955 3,2 BE CPU
8gb DDR3 1333 Mhz (corsair minnen 4 2gb minnen)

Vad tycker ni jag borde uppgradera för att få bättre fly i spel (får 30-60fps i bf3 tex med high/ultra settings skulle gärna se att jag fick 60fps Stabilt)

Är 17år utan riktig inkomst så är inte gjord av pengar.
Så inget i 4000+ klassen tack =P

Tack för all möjliga tips/förslag.

Hmm.. du kanske kan klocka upp din GPU för att få en prestanda ökning. finns bra guider här på SweC.
Är väl ända lösningen då du inte kan köra CF.

En SSD för snabbare laddtider i själva såelet är ju en bra uppgradering, fast ingen effekt på din fps jakt tyvärr.

Mitt råd är annars att sänka AA och AF i spelet och kanske HBAO. iallfall om du är mera sugen på FPS än "Looks"

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk

Ok jag är en sån som inte "kan" sänka settings för att få fps om det gör så att spelet ser betydligt sämre ut.
Har funderat på att Låsa upp GPUn till ett 6970 och se om jag kan få lite av det.
Några av dom jag har pratat med har sagt att jag behöver en bättre cpu men jag vet inte.

Permalänk
Skrivet av mattebubben:

Ok jag är en sån som inte "kan" sänka settings för att få fps om det gör så att spelet ser betydligt sämre ut.
Har funderat på att Låsa upp GPUn till ett 6970 och se om jag kan få lite av det.
Några av dom jag har pratat med har sagt att jag behöver en bättre cpu men jag vet inte.

Hmm har du testa att sänka dessa settings och tycker du att det ser sämre ut......

Din CPU flaskar iallfall inte ditt grafkkort, så vad "dom du pratat med" menar med att din cpu inte duger vet jag inte, får du ta med dom.

Om du har eftermarknadskylare till cpun klocka denna och gör ett klockningsförsök på GPUn.
Rätt så säker på att det inte är alla 6950 som går att låsa upp längre. kolla ordentligt innan du dödar ditt kort.

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk

Har AA,AF och HBAO av/lägsta redan.
jag är irriterad på att min pc inte klarar några spel.
Nästan alla spel jag spelar har jag fps problem och kan inte få 60+ utan att gå under medium settings.
Är min rigg så dålig?
Dom spel jag Spelar är Bf3,Skyrim,Star wars the old Republic,Red Orchestra 2, Shogun 2 total war, Napoleon total war och
il2 cliffs of dover och samtliga spel kan jag inte få 60+ fps utan att köra på lägre settings =(.
Om du skulle säga något jag borde göra för att få bättre prestanda vad skulle det vara i så fall.
Och tack so mycket för Hjälpen.

Permalänk
Skrivet av mattebubben:

Har AA,AF och HBAO av/lägsta redan.
jag är irriterad på att min pc inte klarar några spel.
Nästan alla spel jag spelar har jag fps problem och kan inte få 60+ utan att gå under medium settings.
Är min rigg så dålig?
Dom spel jag Spelar är Bf3,Skyrim,Star wars the old Republic,Red Orchestra 2, Shogun 2 total war, Napoleon total war och
il2 cliffs of dover och samtliga spel kan jag inte få 60+ fps utan att köra på lägre settings =(.
Om du skulle säga något jag borde göra för att få bättre prestanda vad skulle det vara i så fall.
Och tack so mycket för Hjälpen.

BF3 är ju ett undantag när det gäller FPS-spel i det att det dels kan utnyttja fler än fyra kärnor och dessutom är rätt processorkrävande i multiplayer på stora banor. Överklockning av CPU'n hjälper en del där. Dock är det även GPU-tungt så vänta inga mirakel.
Skyrim är inte särskilt bra trådat, dock CPU-tungt, så en klockning av CPU skulle även vara bra där. Ditt HD6950 borde räcka till för Ultra Quality med gra CPU-stöd.
Shogun 2 total war är väl mer åt det GPU-tunga hållet, så där är det nog grafikkortet som begränsar prestandan.

Att vara FPS-kräsen, grafikkvalitetskräsen och ha begränsad budget är dessvärre ingen bra kombination.

Ett första steg, som dessutom är billigt är att investera i en bra tredjepartskylare (Antec Kühler, Corsair H60 eller Noctua NH-U12P) och överklocka CPU:n. Den har upplåst multipel, så det är inte särskilt svårt att dra upp den till 3,7-3,8GHz i de flesta fall.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Köpte en Cooler Master Hyper 212 Plus nu i höst är det en bra nog kylare eller måste
jag ha något bättre för att Överklocka säkert (cpu temp går aldrig över 43 i load som det är nu).
Har funderat på att överklocka cpun men vet inte hur jag ska göra och är rädd att något ska gå åt skogen.
Vad är värsta Senariot när man överklockar en cpu? att den går sönder eller kan den ta med sig annat också.

Permalänk
Skrivet av mattebubben:

Köpte en Cooler Master Hyper 212 Plus nu i höst är det en bra nog kylare eller måste
jag ha något bättre för att Överklocka säkert (cpu temp går aldrig över 43 i load som det är nu).
Har funderat på att överklocka cpun men vet inte hur jag ska göra och är rädd att något ska gå åt skogen.
Vad är värsta Senariot när man överklockar en cpu? att den går sönder eller kan den ta med sig annat också.

Den kylaren du har duger alldeles utmärkt till vardagsöverklock.

Skulle råda dig att läsa igenom http://www.sweclockers.com/artikel/6162-overklocka-phenom-ii
Bra Guide som täcker det mesta, Sen så finns det ju 10k trådar om Överklockning här.

Om du klockar din processor med hjälp av guiden ovan så kommer du inte att "Döda" den
Det är vid höga spänningar som du kommer att få problem och ev "bränna" upp den.
Men som sagt, Det är verkligen inte så svårt som det låter och lägger du ner några timmar att läsa lite olika guider och trådar så kommer det känns som en bagis när du börjar röja runt i Bios.

Ett tips till är att söka på Youtube efter lite videoguider. tex "Phenom II Overclock Guide"
Alltid lättare att förstå i början om man får lite bilder att referera till.

Mvh

Visa signatur

Spel Burk: Gigabyte GA-P55A-UD4 -- I5 760 @ 4Ghz -- DDR3 1600MHz 12GB -- XFX HD 7970 -- OZC Vertex 3 60GB.
HTPC AMD A8 5600K - ASRock FM2A75M-ITX

Permalänk

Tror inte jag vågar Överklocka den men tack endå för all hjälp.
Om jag skulle köpa ny cpu vad tycker du att jag borde ta då? hur mycket tjänar jag på att ta en Värre Am3.
En AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition
eller AMD Phenom II X4 975 3,6GHz Black Edition Tex.
Eller borde jag byta moderkort och skaffa något annat istället?.
Funderar på att se om det kommer några bra priser i Mellandags rean och kanske köpa något då.