Hjälp mig bygga trådbundet nätverk hemma!

Permalänk
Medlem

Hjälp mig bygga trådbundet nätverk hemma!

Tänkte göra slag i saken och bygga nätverk mer permanent i huset, men kom på att jag inte har en aning om vad jag gör.
Jag ska installera Telias digital-TV i ett rum ca 10 meter från rummet med modemet/routern. Jag vill inte skicka data trådlöst eller via elnätet, då jag vill ha nätverket idiotsäkert.

Därför vill jag dra kabel och sätta en prydlig utanpåliggande dosa bakom tvn med två nätverksuttag.

Så här ser det ut:

I ena rummet:
ADSL-modem/router (Thomson TG789VN)
Stationär dator

I vardagsrummet:
Digitalbox för Telia digital-TV (Motorola VIP 1003)
Stationär dator

Måste man använda sig av verktyg för att koppla in ett vägguttag, eller kan man köra med vanlig kabel och jacka in på baksidan?
Det är inga problem att köpa lite lång kabel, då det är lätt att gömma eventuella sling.
Vad ska man använda för standard på kabel och uttag? CAT6?
Behöver jag en switch? Drar man dubbla kablar hela vägen?

Grejorna kommer beställas genom Dustin.

Permalänk
Medlem

Dra dubbla kablar hela vägen så du är förberedd för framtida gigabit lan. Även cat 6 om du vill säkra upp.
Köp kabel i lösmeter, väggutag och ett slitsverktyg (för att trycka ner kablarna i kroneplinten). Kjell har fina instruktioner på hur man gör http://www.kjell.com/fragakjell/tp_install/ Sedan kopplar du patchkabel i valfri längd mellan vägg och utrustning.

Permalänk
Medlem

Hej,

Ja de vägguttag jag sett (exempelvis denna http://www.dustinhome.se/deltaco-vagguttag-utanpaliggande-ftp...) kräver ett verktyg av denna typ http://www.dustinhome.se/kroneverktyg-plast-enkelversion/prod.... Finns säkert andra varianter men inget jag vart med om.

Eftersom du behöver kontakterna i ena änden av kabeln kan det vara en bra idé att köpa färdig kabel och kapa den i den ände som ska anslutas till vägguttaget. Annars behövs ett annat verktyg för att fästa kontakten på router-sidan. Välj kabel som matchar uttaget, cat6 i detta fall och se till att den inte "crossed".

Om du har tillräckligt många uttag på routern så behöver du ingen switch. Att dra 2 kablar är att föredra.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill bara poängtera att du ska ha solid/installationskabel mellan vägguttagen i båda rummen, alltså inte patchkabel (sådana mjukva med färdiga kontakte)r. Finns patchkabel på lösmeter också så se rätt med vad du köper. Naturligtvis sätter du vägguttag i båda rummen.
Dustin (och många andra?) har som minsta längd 100 meter. http://www.dustinhome.se/kabel-tp-utp-cat6-oskarmad-rulle-100...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aqualize:

Vill bara poängtera att du ska ha solid/installationskabel mellan vägguttagen i båda rummen, alltså inte patchkabel (sådana mjukva med färdiga kontakte)r. Finns patchkabel på lösmeter också så se rätt med vad du köper. Naturligtvis sätter du vägguttag i båda rummen.
Dustin (och många andra?) har som minsta längd 100 meter. http://www.dustinhome.se/kabel-tp-utp-cat6-oskarmad-rulle-100...

...sen är väl oskärmad knappast det bästa valet om det ska dras i samma ormgrop med strömkablar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av KiWo:

Hej,

Ja de vägguttag jag sett (exempelvis denna http://www.dustinhome.se/deltaco-vagguttag-utanpaliggande-ftp...) kräver ett verktyg av denna typ http://www.dustinhome.se/kroneverktyg-plast-enkelversion/prod.... Finns säkert andra varianter men inget jag vart med om.

Eftersom du behöver kontakterna i ena änden av kabeln kan det vara en bra idé att köpa färdig kabel och kapa den i den ände som ska anslutas till vägguttaget. Annars behövs ett annat verktyg för att fästa kontakten på router-sidan. Välj kabel som matchar uttaget, cat6 i detta fall och se till att den inte "crossed".

Om du har tillräckligt många uttag på routern så behöver du ingen switch. Att dra 2 kablar är att föredra.

Man bör inte använda patchkabel i kroneplintar, det är stor risk för glapp och oxidering på sikt, ska man göra det riktigt använder man enkarderlig installationskabel och har en patchpanel eller vägguttag i ändarna.
Prisskillnaden mellan cat 5-6 är så liten att man bör ta cat 6 om man gör en fast installation, det är ändå jobbet som är "dyrast" och att vara dumsnål för att spara 100kr på kabeln... nä!
Köp kabel på rulle, det finns 100m och 300m förpackningar. tänk också på att de flesta eluttagstillverkare har uttag, så det går att match stilen/färgen om du vill det.
Är det första gången du kopplar så öva, ta ett uttag löst och koppla det mellan sina 2 kontakter och testa att det funkar så får du känsla för hur kroneverktyget funkar och klipper kabeln, hur det ska låta o dyl, dessutom kan du ha det som "mall", att ligga på golvet o pilla första gången du ska koppla är bökigt och det är lätt att göra fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aqualize:

Vill bara poängtera att du ska ha solid/installationskabel mellan vägguttagen i båda rummen, alltså inte patchkabel (sådana mjukva med färdiga kontakte)r. Finns patchkabel på lösmeter också så se rätt med vad du köper. Naturligtvis sätter du vägguttag i båda rummen.
Dustin (och många andra?) har som minsta längd 100 meter. http://www.dustinhome.se/kabel-tp-utp-cat6-oskarmad-rulle-100...

Man bör inte använda patchkabel!!!! det ska vara installationskabel !!! Mycket viktig om det ska funa en längre tid !!

Du har länkat rätt men skrivit fel, det på länken är installationskabel, inte patch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man bör inte använda patchkabel i kroneplintar, det är stor risk för glapp och oxidering på sikt, ska man göra det riktigt använder man enkarderlig installationskabel och har en patchpanel eller vägguttag i ändarna.
Prisskillnaden mellan cat 5-6 är så liten att man bör ta cat 6 om man gör en fast installation, det är ändå jobbet som är "dyrast" och att vara dumsnål för att spara 100kr på kabeln... nä!
Köp kabel på rulle, det finns 100m och 300m förpackningar. tänk också på att de flesta eluttagstillverkare har uttag, så det går att match stilen/färgen om du vill det.
Är det första gången du kopplar så öva, ta ett uttag löst och koppla det mellan sina 2 kontakter och testa att det funkar så får du känsla för hur kroneverktyget funkar och klipper kabeln, hur det ska låta o dyl, dessutom kan du ha det som "mall", att ligga på golvet o pilla första gången du ska koppla är bökigt och det är lätt att göra fel.

Man lär sig något nytt varje dag, man får tacka

Permalänk
Medlem

Köpte allt till mitt nätverk hos http://www.direktronik.se/
Är du osäker eller har frågor så ring dit för dom hjälper dej gärna så att du får prylar som passar ihop. Köper du cat6 för fast installation så är det busenkelt att sätta upp, Allt är färgmarkerat och enkelt att sätta ihop utan specialverktyg.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Man bör inte använda patchkabel!!!! det ska vara installationskabel !!! Mycket viktig om det ska funa en längre tid !!

Du har länkat rätt men skrivit fel, det på länken är installationskabel, inte patch.

Han skrev ju rätt, han skrev att man inte skulle ha en patch utan en installationskabel, han sa att dom såg lika ut

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att det behövs cat6/7 kabel för gigabit samt att krone sällan klarar dessa hastigheter, då behövs kontakter som AMP/TYCO osv. Och uttag i båda ändar, inte hemma klämda kontakter. Har du utanpåliggande el i rummen så är skärmad kabel att föredra Lyckatill!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AndreasBjoerk:

Han skrev ju rätt, han skrev att man inte skulle ha en patch utan en installationskabel, han sa att dom såg lika ut

Det är lugn, jag tänkte fel på syftningen patchkabel på lösmeter ....
Men hursomhelst är det viktigt att ta rätt kabeltyp på rätt plats och det kan man inte tjata nog om, jag har hjälpt folk som har gjort fel och fått glapp när de klippt av "färdiga kablar" och satt ena änden i kroneplint.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av D-light:

Tänk bara på att det behövs cat6/7 kabel för gigabit samt att krone sällan klarar dessa hastigheter, då behövs kontakter som AMP/TYCO osv. Och uttag i båda ändar, inte hemma klämda kontakter. Har du utanpåliggande el i rummen så är skärmad kabel att föredra Lyckatill!

Nej partvinningen ger högt cmmr om det är en korrekt kabel, cat 6 har dessutom "krysset" som styr upp det ännu hårdare så skärm behövs inte, den skapar mycket problem däremot, och det är otroligt att det skulle behövas i hemmiljö, och i industrier kör man fiber istället för att slippa problemet med potentialutjämning om det inte duger med utp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej partvinningen ger högt cmmr om det är en korrekt kabel, cat 6 har dessutom "krysset" som styr upp det ännu hårdare så skärm behövs inte, den skapar mycket problem däremot, och det är otroligt att det skulle behövas i hemmiljö, och i industrier kör man fiber istället för att slippa problemet med potentialutjämning om det inte duger med utp.

Spännande för jag jobbar med detta och vi mäter alltid våra installationer med en Fluke DTX 1000 och jag kan inte påstå att du har rätt. Källa?

Permalänk
Rekordmedlem

Om du jobbar med det gör du nog rätt och har koll på jordarna, dessutom är nog utrustningen ansluten i jordade uttag på rätt sätt?
men de flesta hempulare har inte korrekt jordade utrustningar.
På industrier brukar man ha separata ledare mellan byggnadsdelar för att potentialutjämna dem, men de nät jag varit i kontakt med där kör man fiber så fort det är lite större sträckor än mellan lokala enheter, typ i samma stryrskåpskluster, (typ10m) man kör även fiber på en del känsliga ställen i skåpen där det är kraftiga magnetfält, en svets kan ge uppåt 25000A men kanske snittar kring 7000A så det blir en hård miljö om du har några hundra såna installationer som ska kopplas ihop, sedan tillkommer alla 1000tals motorer med drivdon, i den miljön är det fiber som gäller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D-light:

Tänk bara på att det behövs cat6/7 kabel för gigabit samt att krone sällan klarar dessa hastigheter, då behövs kontakter som AMP/TYCO osv. Och uttag i båda ändar, inte hemma klämda kontakter. Har du utanpåliggande el i rummen så är skärmad kabel att föredra Lyckatill!

Cat 5E räcker utmärkt för gigabit, dock är ju CAT6 att föredra. CAT6 går väl att skrämma upp i 10Gbit med lite tålamod, annars är det väl CAT7 som gäller för det om jag inte minns fel..

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

...sen är väl oskärmad knappast det bästa valet om det ska dras i samma ormgrop med strömkablar.

Om nätverkskabel ska dras i samma rör (om du menar det förläggningssättet) som el så måste näverkskabeln ha en bättre isolering som tål 230/400 V. Annars är det inte godkänt och lär till exempel kunna ge problem med försäkringsbolag om något skulle hända. Vanlig nätverkskabel är inte godkänd för förläggning tillsammans med vanliga elkablar.

Skrivet av D-light:

Tänk bara på att det behövs cat6/7 kabel för gigabit samt att krone sällan klarar dessa hastigheter, då behövs kontakter som AMP/TYCO osv. Och uttag i båda ändar, inte hemma klämda kontakter. Har du utanpåliggande el i rummen så är skärmad kabel att föredra Lyckatill!

Vilken skillnad gör utanpåliggande/infälld el? Jag har inte hört talas om något sådant och kan inte heller tänka mig någon anledning till att utanpåliggande skulle ge mer störningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ph0x:

Cat 5E räcker utmärkt för gigabit, dock är ju CAT6 att föredra. CAT6 går väl att skrämma upp i 10Gbit med lite tålamod, annars är det väl CAT7 som gäller för det om jag inte minns fel..

Nästan rätt, CAT6a eller högre är det som gäller med 10Gbit (enligt standard).

Förövrigt tycker jag att D-light pratar lite i nattmössan i denna diskussion.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Detta tjat om skärmat i hemmet.. Problem, problem, problem. Hur gör du om du kopplar in en ojordad laptop i det skärmade uttaget?

Nej, kör oskärmat cat 6. Var försiktig med tryck på kabeln samt starka böjar. Krulla inte ihop kabeln i dosan mm. så får du ett utmärkt nät.

Lycka till!

Permalänk
Medlem

Då beställs följande:

1x KRONEVERKTYG PLAST/ENKELVERSION
1x KABEL TP UTP CAT.6 OSKÄRMAD RULLE 100M SOLID
1x TP SKALARE PLAST/ENKEL VERSION
2x DELTACO VÄGGUTTAG UTANPÅLIGGANDE FTP 2XRJ45 CAT6

Blir en jäkla massa kabel över, men det kanske får bli fler uttag om det här fungerar fint.
Kommer att lägga kabel i eget eltomrör i bjälklaget.

Verkar inte heller så svårt att mecka ihop.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av weavex:

Nästan rätt, CAT6a eller högre är det som gäller med 10Gbit (enligt standard).

Om du vill kunna köra maxlängd (100m) så är det CAT6a som krävs ja, kortare längder klarar man sig i teorin med CAT6. Hoppas det funkar i praktiken med när 10Gbit blir billigare för jag vill inte dra om alla mina CAT6 där hemma

Permalänk
Medlem

Glömde återkoppla för den som söker: Allt är på plats och fungerar. Var klart lättare än jag trodde att montera ihop. Följde guiden på kjell, och allt fungerade direkt. (kanske inte vad jag hade räknat med)

Permalänk
Medlem

Tack för att du skrev om hur det gick. Alldeles för få skriver om hur de löste sina problem.