Permalänk
Medlem

120mm chassi fläktar

Hej,

Kan ni rekommendera bra och tysta 120mm chassifläktar?finns det fläktar som snurrar efter hur varmt det är?
hade tänkt mig en på framsidan i Stac4 chassi, ska luften blåsas in på framsidan och ut på baksidan?

Permalänk

Scythe Gentle Typhoon är det dom flesta här på Sweclockers rekommenderar skulle jag gissa på. Blåsa in på framsidan och ut på baksidan är så det ska vara.

Visa signatur

i5 3570K | Corsair Vengeance 8GB | ASRock Z77 EXTREME4 | Gigabyte GeForce GTX 670 | Asus Xonar D1 | Samsung 830 128GB | Corsair HX 650W | FD R3

Permalänk
Medlem

Scythe S-Flex, Kama Flow 2, Slip Stream. Nexus Real Silent, Noiseblocker Black-Silent, Noctua S, Antec True Quiet. PWM-styrda modeller är i regel sämre kvalitet, bättre att styra med fläktkontroller.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Typhonos:

Scythe S-Flex, Kama Flow 2, Slip Stream. Nexus Real Silent, Noiseblocker Black-Silent, Noctua S, Antec True Quiet. PWM-styrda modeller är i regel sämre kvalitet, bättre att styra med fläktkontroller.

Styra med fläktkontroller? Det gjorde man 2004.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Scythe S-Flex, Kama Flow 2, Slip Stream. Nexus Real Silent, Noiseblocker Black-Silent, Noctua S, Antec True Quiet. PWM-styrda modeller är i regel sämre kvalitet, bättre att styra med fläktkontroller.

Vad grundar du det på?

Permalänk
Medlem

Varför skulle pwm-styrda fläktar i regel vara av sämre kvalitet? Jag hade tänkt köra pwm-styrt... :S

Visa signatur

AMD PhenomII X6 1090T | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | Kingston DDR3 HyperX 1600mhz 4gb | ASUS GTX570 1280Mb | OCZ SSD Agility 3 120Gb + Samsung 1Tb | Fractal Design Define R3 | Antec VP550P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Vad grundar du det på?

De modeller som är gjorda för högre varvtal slits hårdare och snabbare och PWM fläktar är ofta överdimensionerade för att kunna tillmötesgå allas behov. Dessutom har de i regel sämre lager, de använder kullager och glidlager istället för hybridlager eller fluid-dynamic:
http://www.silentpcreview.com/Anatomy_of_the_Silent_Fan

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JejDee:

Varför skulle pwm-styrda fläktar i regel vara av sämre kvalitet? Jag hade tänkt köra pwm-styrt... :S

Titta på de fläktar som är PWM-styrda och jämför exempelvis lager, luftflöde/dB och Mean time before faliure. Glidlagrade fläktar är inte gjorda för höga varvtal och kullagrade är inte gjorda för låga varvtal, de utgör nästan alla PWM-styrda fläktar och har ett för brett varvtalsintervall för lagrens skull vilket går ut över livslängden. PWM fläktar blir aldrig så bra som de bästa vanliga då de måste prestera över ett stort område och då funkar det inte att göra fläktbladen effektiva på låga RPM eller göra fläkten ovanligt tyst på höga RPM.

Ingen har sagt att det ska vara enkelt att ha optimal prestanda på fläktarna, antingen får man ha en krånglig fläktkontroller och dyrare lösningar eller så har man det PWM-styrt men offrar den bästa akustiken och luftflödet/dB.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

Titta på de fläktar som är PWM-styrda och jämför exempelvis lager, luftflöde/dB och Mean time before faliure. Glidlagrade fläktar är inte gjorda för höga varvtal och kullagrade är inte gjorda för låga varvtal, de utgör nästan alla PWM-styrda fläktar och har ett för brett varvtalsintervall för lagrens skull vilket går ut över livslängden. PWM fläktar blir aldrig så bra som de bästa vanliga då de måste prestera över ett stort område och då funkar det inte att göra fläktbladen effektiva på låga RPM eller göra fläkten ovanligt tyst på höga RPM.

Ingen har sagt att det ska vara enkelt att ha optimal prestanda på fläktarna, antingen får man ha en krånglig fläktkontroller och dyrare lösningar eller så har man det PWM-styrt men offrar den bästa akustiken och luftflödet/dB.

Även om jag köper det så förstår jag inte hur en fläktkontroller avhjälper problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Även om jag köper det så förstår jag inte hur en fläktkontroller avhjälper problemet.

Fläktkontrollern får ned varvtalen på den icke PWM-styrda fläkten så den är lika jämfört med PWM-fläkten samtidigt som flödet är bättre. Kontentan är en bättre fläkt. Observera att jag inte säger något om att PWM är dåligt i sig men dagens fläktar är dåliga, gör man fläktarna mer påkostade med bättre lager, fläktblad och mindre varvtalsområde så skulle de i framtiden kunna bli jämlika men idag är de sämre än icke-PWM styrda fläktar.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.