Permalänk

Behöver en ny skärm till jul!

Hade tänkt köpa en ny datorskärm till jul, men har enorma problem att hitta en bra.
Har för tillfället en Dell S2409W som jag har haft i ett par år nu, och det känns som att det finns mycket bättre skärmar ute på marknaden idag, och jag vill upgradera ifrån 1920x1080 till 1920x1200, och från 16:9 till 16:10.
Sen vill jag inte snåla på bildkvalitén, vill ha så bra kvalité på färgerna och svärtan som möjligt, skulle helst av allt vilja köpa en IPS-skärm men på grund av att de bra är så riktigt dyra och de flesta lider av dålig svärta, hög responstid (vilket jag absolut inte vill ha då att spela är nästan det enda jag gör framför min dator)och "wide gamut", så bestämde jag mig för att kolla på en TN-skärm istället, men då ska jag satsa riktigt mycket på den också.
Problemet är att jag inte kan hitta någon som är riktigt bra, nästan varje skärm jag hittar har något fel eller så finns det inga tester eller recensioner, och alltid är det någon person som säger att "skärm X suger, köp skärm Y istället!" och nästa person säger "skärm Y suger, köp skärm Z istället!" osv...
Så jag skulle behöva lite hjälp med att hitta en riktigt bra skärm.

Det här är min drömskärm:
Maxbudget: ~4000kr
Upplösning: 1920x1200 (19:10)
Responstid: 2-5ms (vill absolut inte ha någon ghosting eller lagg som förstör min spelupplevelse, vill att allting ska flyta på perfekt, men vill även ha en riktigt bra och klar bild när man t.ex. ska kolla på foton, så ingen "EXTRME GAMIMNG SCREEEN 0.1MS 50000MHz!!!1" tack.
Uttag: DVI och HDMI (för Xbox och dylikt)
Utseende: Spelar inte så stor roll, bara den inte är så ful att man lider av att titta på den, för det skulle inte vara så passande.

Tack på förhand

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470617 dissa TN, allround upplevelsen med IPS = win

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Asprarn:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470617 dissa TN, allround upplevelsen med IPS = win

Följde budgeten jag

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RambOFreAc:

Följde budgeten jag

Han skrev ungefär 4000kr. 4200kr är ungefär 4000kr.

Permalänk
Medlem

Dell U2410, trotjänaren

Citera för review, om du vill ha en super-personlig sådan.

Permalänk

Köpte annars denna förra veckan: http://www.inet.se/produkt/2203191/benq-tft-24-xl2420t-120hz, är mycket nöjd. Hade 22'' 120 hz innan LCD innan. Var ett bra köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Köpte annars denna förra veckan: http://www.inet.se/produkt/2203191/benq-tft-24-xl2420t-120hz, är mycket nöjd. Hade 22'' 120 hz innan LCD innan. Var ett bra köp!

Den är enligt mig inte ett bra köp, åtminstone inte om man inte vill köra 3D. Jag skulle om jag var TS köpt en IPS skärm, t.ex. den Asprarn länkade.

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Den är enligt mig inte ett bra köp, åtminstone inte om man inte vill köra 3D. Jag skulle om jag var TS köpt en IPS skärm, t.ex. den Asprarn länkade.

Finns dom i 120 Hz? För singleplayer och porr är dock 3D najs, men för multiplayer är 120 hz riktigt najs också!

Permalänk
Skrivet av Asprarn:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470617 dissa TN, allround upplevelsen med IPS = win

Skrivet av Lambi:

Dell U2410, trotjänaren

Citera för review, om du vill ha en super-personlig sådan.

Tack för svaren alla!
Har gått igenom alla länkar och hittills verkar det vara Dell U2410 som står ut i mängden, mest på grund av att de andra skärmarna har inga exemplar eller okänd lagerstatus, och helst av allt vill jag ha en IPS skärm, hehe.
Det enda jag funderar på är hur är den för spel?
Jag vet att det står 6ms GtG på specifikationerna och folk verkar inte ha något ont att säga om den när det kommer till spel (förutom det klassiska att TN-paneler är bättre), men det står att Bildfördröjningen (Input lag) är på ett medel av 14ms, vad betyder det?
Får aldrig höra någonting om input lag när det gäller bildskärmar och spelande, utan bara responstid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av finthallon:

Tack för svaren alla!
Har gått igenom alla länkar och hittills verkar det vara Dell U2410 som står ut i mängden, mest på grund av att de andra skärmarna har inga exemplar eller okänd lagerstatus, och helst av allt vill jag ha en IPS skärm, hehe.
Det enda jag funderar på är hur är den för spel?
Jag vet att det står 6ms GtG på specifikationerna och folk verkar inte ha något ont att säga om den när det kommer till spel (förutom det klassiska att TN-paneler är bättre), men det står att Bildfördröjningen (Input lag) är på ett medel av 14ms, vad betyder det?
Får aldrig höra någonting om input lag när det gäller bildskärmar och spelande, utan bara responstid.

Input-lag i Dell U2410 är ofantligt lågt, och responstid säger ju tyvärr inte alls särskilt mycket - på samma sätt som att FPS egentligen inte säger så mycket

Dell U2410 har fått (ofantligt) goda testresultat, och kolla gärna en seriösare test-hemsida än specs på dustinhome.

Enda nackdelen jag ser är att skärmen funnits några år... Så det är ju en "gammal" skärm, om än håller den iaf måttet.

Länk: http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/dell-u2410-p6194/tes...

Permalänk
Skrivet av Lambi:

Input-lag i Dell U2410 är ofantligt lågt, och responstid säger ju tyvärr inte alls särskilt mycket - på samma sätt som att FPS egentligen inte säger så mycket

Beror väll på hur seriös du är när du spelar. Är du en medelsvensson så ser du antagligen inte någon skillnad. Men är du hardcore gamer så ser du t.ex. skillnad på 90 och 120 fps.

Permalänk
Skrivet av Lambi:

Input-lag i Dell U2410 är ofantligt lågt, och responstid säger ju tyvärr inte alls särskilt mycket - på samma sätt som att FPS egentligen inte säger så mycket

Dell U2410 har fått (ofantligt) goda testresultat, och kolla gärna en seriösare test-hemsida än specs på dustinhome.

Enda nackdelen jag ser är att skärmen funnits några år... Så det är ju en "gammal" skärm, om än håller den iaf måttet.

Länk: http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/dell-u2410-p6194/tes...

Läste recensionen som du länkade, fy satan vad glad jag blev när jag såg att den var så bra för spel, men då är det bara ett problem som jag oroar mig över, hur mycket kommer den dåliga kontrasten och svärtan märkas?
Såg att den hade stora problem med svärtan så att svarta färger ser ut som mörkgrått, stöter du på det här problemet ofta (om du nu har den här skärmen) och hur farligt är det egentligen?
Men annars så lutar det starkt mot den här skärmen.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=652632#extra

1920 x 1200 / 60 Hz med 6ms responstid fast iofs så är det ips vi snackar om

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk

ska du ha så snabba respons tider är det VA skärmar du får kolla efter men enligt mig kan du nog leva med 3 ms till och få en aningen bättre färgrymd? eller så väntar du tills det kommer 120hz IPS skärmar (jag läste nån nyhet på någon annan sida att dom skulle börja lanseras i början på nästa år) BTW SIDAN VA PÅ RYSKA så jag skulle inte lita jätte mkt på källan men...

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka :)

Permalänk

Nej nu tror jag att jag har bestämt mig, tar nog och beställer en Dell U2410, verkar som en av de bästa IPS-skärmarna man kan få för det priset, den fyller i princip alla mina krav och verkar som en toppenskärm allt som allt.
Tack för hjälpen, och god jul!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Marcusk:

Han skrev ungefär 4000kr. 4200kr är ungefär 4000kr.

Ja, joo.. Men han skrev 4000 så gick efter just 4000 då

Visa signatur

i5 3570K @4.9GHz | XFX Radeon HD7970 Ghz Edition | ASRock Extreme 4 | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 2x4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Beror väll på hur seriös du är när du spelar. Är du en medelsvensson så ser du antagligen inte någon skillnad. Men är du hardcore gamer så ser du t.ex. skillnad på 90 och 120 fps.

Har lirat en hel del quake och 1.6 på skärmen, och i "game mode" måste jag säga att den presterar mer än väl

Skrivet av finthallon:

Läste recensionen som du länkade, fy satan vad glad jag blev när jag såg att den var så bra för spel, men då är det bara ett problem som jag oroar mig över, hur mycket kommer den dåliga kontrasten och svärtan märkas?
Såg att den hade stora problem med svärtan så att svarta färger ser ut som mörkgrått, stöter du på det här problemet ofta (om du nu har den här skärmen) och hur farligt är det egentligen?
Men annars så lutar det starkt mot den här skärmen.

Har tyvärr (?) inte märkt av några sådana problem, och efter några år så har jag ju vant mig vid skärmen... Det jag kan säga är att när jag fick skärmen första gången så blev jag imponerad av hur svart svart verkligen var. Den enda skärmen som jag tycker matchar i svärta är LED-TV:n i vardagsrummet, men det är ju en annan teknik - och prisklass

Slog på en film för några minuter sen, och de svarta kanterna var svarta, inte mörkgrå. Hmm... Ja, jag märker inte av något svärta-problem iaf, det var nog mest det jag ville säga hehe, vaknade nyss, är måhända lite oklar.