hörlurar/headset stöder ej xperia play

Permalänk

hörlurar/headset stöder ej xperia play

Hej!

Har problemet att många av mina hörlurar och headset inte stöds av min xperia play. Finns det någon adapter ni kan rekommendera eller måste jag köpa ännu ett nytt par? Mitt senaste headset är ett par scullcandy lowrider som jag gärna skulle vilja använda. Jag har även ett par sennheiser och ett billigt headset från igears som skulle kunna vara trevligt att använda:)

Visa signatur

http://planetnimn.blogspot.se Välkommen till Planet Nimn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Num_Lk:

Hej!

Har problemet att många av mina hörlurar och headset inte stöds av min xperia play. Finns det någon adapter ni kan rekommendera eller måste jag köpa ännu ett nytt par? Mitt senaste headset är ett par scullcandy lowrider som jag gärna skulle vilja använda. Jag har även ett par sennheiser och ett billigt headset från igears som skulle kunna vara trevligt att använda:)

Vad menar du med att dessa hörlurar/headset inte stöds av xperia play?
Vad för kontakt ut finns det på xperia play?

Visa signatur

Citera, så svarar jag också gärna :)

Permalänk

Tack för snabbt svar. Det står "accessory not supported" när jag trycker in dem i hörlursingången och man hör ett svagt knäppande. En vanlig 3.5 mm antar jag, eller?

Visa signatur

http://planetnimn.blogspot.se Välkommen till Planet Nimn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Num_Lk:

Tack för snabbt svar. Det står "accessory not supported" när jag trycker in dem i hörlursingången och man hör ett svagt knäppande. En vanlig 3.5 mm antar jag, eller?

Förstår inte hur det då inte skulle va supported...
Om det är en normal 3.5mm plug så borde det fungera, givet att dina hörlurar inte har för stort motstånd gentemot hur mycket telefonen ger.
Har verkligen ingen aning, kunde det kanske va att 3.5mm honan i telefonen är gjord för mic + hörlurar, i.e. att den har 4 kontaktytor istället för de 3 normala? Då upptäcker telefonen att dina hörlurar inte har 4 olika kontaktytor, bara 3 och säger därför ifrån att dina hörlurar inte har mikrofon.

Visa signatur

Citera, så svarar jag också gärna :)

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilka kontaktytor som finns i telefonen och headsetet, men jag har haft problemet att kontaktytorna inte sitter på samma sätt hos olika tillverkare. Ett headset som passar till iPhone hade till synes samma 3,5mm kontakt som headsetet till min NOKIA, men det passade inte. NOKIAn kände igen det som en TV-kabel.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Jag vet inte vilka kontaktytor som finns i telefonen och headsetet, men jag har haft problemet att kontaktytorna inte sitter på samma sätt hos olika tillverkare. Ett headset som passar till iPhone hade till synes samma 3,5mm kontakt som headsetet till min NOKIA, men det passade inte. NOKIAn kände igen det som en TV-kabel.

Låter konstigt, trodde att 3.5mm stereo kontakten var en standard?

Visa signatur

Citera, så svarar jag också gärna :)

Permalänk
Medlem

siba säljer små adaptrar kommer inte ihåg va de heter, en kort sladdstump med en 3,5 hona och hane

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambda²:

Låter konstigt, trodde att 3.5mm stereo kontakten var en standard?

Detta är endast mina egna teorier, men jag antar att de helt enkelt bytt plats på två av kontaktytorna så att det blir fel.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Detta är endast mina egna teorier, men jag antar att de helt enkelt bytt plats på två av kontaktytorna så att det blir fel.

Om de har bytt plats så borde bara höger och vänster varit bytt på, grunden är, eller borde alltid vara en och samma..

Knepigt att man aldrig kan sätta upp en standard, alla ska ha sitt egna.. Makes no sense

Visa signatur

Citera, så svarar jag också gärna :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambda²:

Om de har bytt plats så borde bara höger och vänster varit bytt på, grunden är, eller borde alltid vara en och samma..

Knepigt att man aldrig kan sätta upp en standard, alla ska ha sitt egna.. Makes no sense

Det jag tänkte på är skillnaden mellan en kontakt med och en utan mikrofon. Alltså att det som är jord på en kontakt utan delas upp i jord och "mikrofon".
Dessa två kontaktytor kan man ju då sätta i olika ordning.
För att illustrera (om spetsen är längst till vänster och hylsan längst till höger) så kan man sätta kontaktytorna:
Vänster, Höger, "Mikrofon", Jord
Vänster, Höger, Jord, "Mikrofon"
Detta är det som jag tror är fallet, men det är som sagt min egna teori och inget som jag har någon källa på.
Jag kan styrka min teori med att det lät som om det glappade i en aktiv högtalare när jag stoppade in kontakten (dvs som det låter när det blir jordfel).

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Det jag tänkte på är skillnaden mellan en kontakt med och en utan mikrofon. Alltså att det som är jord på en kontakt utan delas upp i jord och "mikrofon".
Dessa två kontaktytor kan man ju då sätta i olika ordning.
För att illustrera (om spetsen är längst till vänster och hylsan längst till höger) så kan man sätta kontaktytorna:
Vänster, Höger, "Mikrofon", Jord
Vänster, Höger, Jord, "Mikrofon"
Detta är det som jag tror är fallet, men det är som sagt min egna teori och inget som jag har någon källa på.
Jag kan styrka min teori med att det lät som om det glappade i en aktiv högtalare när jag stoppade in kontakten (dvs som det låter när det blir jordfel).

Hittills har jag bara sätt headset som har haft Vänster, Höger, "Mikrofon", Jord.
Dessutom so borde de ju inte göra något, då en normal har vänster, höger, jord. Och den med fyra kontaktytor borde dela upp mikrofonen på halva jorden, dvs. att en hona med fyra fortfarande borde kunna fungera med en tre hane. Men, jag vet inte hur denna kortslutning av mikrofonen skulle påverka hörlurarna.

Visa signatur

Citera, så svarar jag också gärna :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambda²:

Hittills har jag bara sätt headset som har haft Vänster, Höger, "Mikrofon", Jord.
Dessutom so borde de ju inte göra något, då en normal har vänster, höger, jord. Och den med fyra kontaktytor borde dela upp mikrofonen på halva jorden, dvs. att en hona med fyra fortfarande borde kunna fungera med en tre hane. Men, jag vet inte hur denna kortslutning av mikrofonen skulle påverka hörlurarna.

Som sagt, jag kom på detta själv och det behöver inte stämma. Situationen som jag relaterade till var isf (om det stämmer) att en hane med Vänster, Höger, "Mikrofon", Jord kopplades in i en hona med Vänster, Höger, Jord, "Mikrofon" (eller tvärt om eftersom jag inte vet vilken som var vilken). En hane med endast Vänster, Höger, Jord funkade fortfarande normalt i både iPhone och NOKIA.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av MrPe:

siba säljer små adaptrar kommer inte ihåg va de heter, en kort sladdstump med en 3,5 hona och hane

Oavsett vad orsaken till problemet är tror ni jag kan lösa det med nån adapter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://planetnimn.blogspot.se Välkommen till Planet Nimn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambda²:

Hittills har jag bara sätt headset som har haft Vänster, Höger, "Mikrofon", Jord.
Dessutom so borde de ju inte göra något, då en normal har vänster, höger, jord. Och den med fyra kontaktytor borde dela upp mikrofonen på halva jorden, dvs. att en hona med fyra fortfarande borde kunna fungera med en tre hane. Men, jag vet inte hur denna kortslutning av mikrofonen skulle påverka hörlurarna.

Här har vi bekräftat att min teori stämmer: #11770580

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

När jag köpte mina Urban Ears Tanto fick jag med en "neutral stereo plug" så de passade till min dåvarande telefon Sony Ericsson Walkman Live.

Permalänk
Permalänk

Tack Lafa och ni andra:) Ska köpa och testa

Visa signatur

http://planetnimn.blogspot.se Välkommen till Planet Nimn!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lambda²:

Låter konstigt, trodde att 3.5mm stereo kontakten var en standard?

Nope det är inte standard på det sättet.
Ja - det är 3,5mm men de "svarta ringarna" och därmed det olika "sektionerna" sitter i olika ordning mellan tillverkare.
En kanske har *mic* - *hörlur*- *hörlur* medan en annan har *hörlur*- *mic* -*hörlur*. Grymt dåligt att det inte finns en standard på detta...

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,5 GHz| Gigabyte P55A-UD4 | EVGA 580 @ 820/4100 MHz | XMS3 8GB @ 1600MHz | Atcs 840

Permalänk

löst!

Tänkte bara hälsa att jag nu kan använda mina igears, skullcandy och sennheiser till min xperia play.
Mycket användbar adapter med andra ord. Tack lafa och ni andra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

http://planetnimn.blogspot.se Välkommen till Planet Nimn!