Permalänk

Kan inte spela pga Telia

Hejhej allihopa!

Jag har haft problem nu, i flera månader.. tack vare Telia och deras skit modem.

Hur upplever jag fel?

Loading screen fastnar i t ex World of Warcraft, d/car i battlefield 3 osv..

Vilket modem har jag?

Jag har både det vita modemet samt det svarta modemet ifrån Telia.

Vita modemet fungerar perfekt, om jag inte spelar osv osv, DOCK så när jag börjar spela så blir jag d/c från servern hela tiden osv.

Med det svarta modemet ikopplatt får jag ingen internetanslutning, samt att telefonin inte fungerar.

UPnP är avstängt i Windows samt i Modemet.

Vad skall jag göra?
Jag ringer Telia, men dom kan inte göra ett piss, dom ser inget fel. Dom menar på att det skall fungera, men nej.
Dom gör ingenting, dom ber mig ringa Telia Premium support som drar 30 kronor i minuten om inte mer, samt ett pristak på 300 kr om jag minns rätt.

Hur sjukt är inte det då?
Dom får la för fan göra något åt saken! Nästan så att man går ut i media med detta.... inte acceptabelt.

Någon mer som upplever problemet? jag tycker att vi skall göra någonting...

Med Zyxel modemet fungerar allting korrekt, DOCK så fungerar inte telefonen.

HJÄLP UPPSKATTAS; jag HAR letat runt på forumet men inga utav allas "lösningar" har löst något.

Jag har datorn kopplat med kabel, kort kabel.. kanske 30 cm...

Permalänk
Medlem

Om allt funkar när du inte spelar tror jag inte det är Telia de hänger på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har samma problem med telia fast jag har en Thomson-router. Sitter tyvärr fast med telia pga att jag bor på landet. Aldrig telia igen...
Det var pinsamt när dom gjorde reklam med slogan "Latency kills the game" på Dreamhack. Att inte kunna spela alls pga era skitgrejer dödar spelet mer enligt mig. :/

Permalänk
Medlem

jag kan tyvärr inte länka just nu( mobil) men kolla på min profil och klicka dig sedan in på min tråd om bf3 och telia. jag löste det genom att avaktiverat upnp samt att följa de guiderna jag blev tipsade om

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem

Det är deras J'VLA router, Thomson skiten! WoW funkar INTE med den, dom vägrar göra något åt det också.. Det vart slutet på WoW för mig

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Stäng av upnp så blir det bättre i Battlefield 3 åtminstone, har inte haft några DC problem sen jag gjorde det under betan.

WoW däremot fryser då och då, finns inte mycket man kan göra åt det

Permalänk
Medlem
Skrivet av distress:

har samma problem med telia fast jag har en Thomson-router. Sitter tyvärr fast med telia pga att jag bor på landet. Aldrig telia igen...
Det var pinsamt när dom gjorde reklam med slogan "Latency kills the game" på Dreamhack. Att inte kunna spela alls pga era skitgrejer dödar spelet mer enligt mig. :/

det är faktiskt inte telia som orsakar problemet, utan det är skit rautrarna från Thomson, telia kommer att avsluta sanmarbetet med Thomson när kontraktet går ut.(källa min mor, anställt på telia sonera)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Hade Telia en gång i tiden, tog 70 felanmälningar, 11 tekniker och 1.5 år innan de hittade att det var fel på ledningen ett par hundra meter från huset...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Hade Telia en gång i tiden, tog 70 felanmälningar, 11 tekniker och 1.5 år innan de hittade att det var fel på ledningen ett par hundra meter från huset...

Hade inte samma problem men ungefär liknande... Har då telia, Fick ett avbrott någonstans i kopplingen gjorde 1 felanmälan tog 2 veckor att återgärda det. Veckan senare samma fel igen.. ringde upp dom sa att det kunde vara störningar i nätet och det skulle komma bort under dagen som gick, 5 veckor och minst 4 felanmälningar senare samt 2 tekniker kommer det en av deras tekniker och kollar på någon ledningen eller liknande hittar att en kontakt ligger fel eller sitter fel 5min senare och internet var igång.. Detta är oacceptabelt enligt teknikern själv så var det ett väldigt litet problem som inte ska ta så lång tid att fixa.

Förlåt för särskrivning om ni ser det XD

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

det är faktiskt inte telia som orsakar problemet, utan det är skit rautrarna från Thomson, telia kommer att avsluta sanmarbetet med Thomson när kontraktet går ut.(källa min mor, anställt på telia sonera)

Skickades från m.sweclockers.com

Kunderna har kontrakt med Telia, det är totalt ointressant om det är fel på grodätarnas hårdvara. Kan man inte välja sina underleverantörer med större omsorg, då ska man ha skit.

Permalänk
Skrivet av myp:

Om allt funkar när du inte spelar tror jag inte det är Telia de hänger på

Skickades från m.sweclockers.com

mjo de är Telias val av router de hänger på...

Skrivet av Thumbii:

Det är deras J'VLA router, Thomson skiten! WoW funkar INTE med den, dom vägrar göra något åt det också.. Det vart slutet på WoW för mig

+2

1 för att thomson routern är ganska undermålig
1 för att du sluta wow

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk

Aaa, det är ju routern jag vet det är fel på.
Zyxel fungerar utan problem.

Men att dom hänvisar till fucking premium support är ju bara löjligt..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Prova att stäng av DHCP i routern. Det hjälpte kompisen.

Försiktigt med det om du inte vet vad du gör, i värsta fall så kommer du inte längre åt den om du inte vet hur du sätter en statisk IP på din dator.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Jag vet allt om statisk ip och sånt, då jag läser datorinriktning i gymnasiet.
Men fick hem ett nytt modem idag(har 3 st hemma lol), heheh.

fungerar inte denna så då fan droppar jag en bomb på telias huvudkontor!" hahahha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Prova att stäng av DHCP i routern. Det hjälpte kompisen.

Prova att hälla gräddfil i routern. Det hjälpte kompisen.

Permalänk
Medlem

Jag har Telias Thomson TG784 (vit) wow, bf3 osv fungerar nästintill felfritt.

Jag har stängt av Thomsons brandvägg och jag har inaktiverat UPnP. (innan jag gjorde det krånglade det mesta)
Jag har dessutom gjort portforwarding på samtliga spel jag spelar.. även de spel som fungerar utan portforwarding.
Ja... min portforwarding lista är ganska lång i routern..

Surfa enkelt in på portforwarding.com .. välj din router.. välj sedan de spel / program du spelar.. och lås upp de portar spelen använder.

Däremot håller jag med om att routern är totalt värdelös.. den är ostabil och den är grymt begränsad.. Den kan dessutom tappa anslutning ibland.
Ett problem jag rätt nyligen stött på är att jag blir disconnectad ifrån teamspeak servern jag använder.. direkt efter DC så reconnectar den och ansluter till TS servern igen.. Grymt irriterande.

Jag kanske har en lösning på att kring gå Thomsonen.. Jag har mailat telia och begärt att få hem ett zyxel modem men att samtidigt behålla min Thomson. Min plan är att koppla Zyxel direkt in till telejacket.. och sedan koppla thomson till zyxel. Min speldator kommer vara direkt ansluten till zyxel.. men andra trådlösa enheter kommer använda sig av thomson..

Tror ni den lösningen fungerar?

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Hade Telia en gång i tiden, tog 70 felanmälningar, 11 tekniker och 1.5 år innan de hittade att det var fel på ledningen ett par hundra meter från huset...

har samma problem med telia säger till dom att ledningen är sönder men dom nej det är fel på dina saker som du har där hemma och ledningen har suttit där sen dom instalerade telefonen i huset och det är över 100 år vårat hus -.-´

Visa signatur

Speldatorn: Chassi: Random server Processor: Intel Core i5 2500k kyls av en Antec Kühler H2O 620 Minne: 8gb corsair xms DDR3 low profile 1600mhz Grafik: XFX 6970 OS: Windows 7 64bitar
Landatorn: Chassi: bitfenix Prodigy Processor: Intel Core i5 2500k Minne: 8gb corsair xms DDR3 low profile 1600mhz Grafik:sapphire 6770 Flex 1gb OS: Windows 7 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan-e:

har samma problem med telia säger till dom att ledningen är sönder men dom nej det är fel på dina saker som du har där hemma och ledningen har suttit där sen dom instalerade telefonen i huset och det är över 100 år vårat hus -.-´

Har samma problem.. ledningen från telestationen till huset är gamla vilket orsakar mycket instabilitet. Däremot så är det genomlidligt för mig. Att internet dyker 1-4 ggr om dagen och är nere 1-2min får jag nog leva med så länge jag bor här. Jag är väldigt skeptisk till att telia skulle ta åt sig kostnaden i att kräva upp ledningar och lägga nytt...

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Skrivet av dan-e:

har samma problem med telia säger till dom att ledningen är sönder men dom nej det är fel på dina saker som du har där hemma och ledningen har suttit där sen dom instalerade telefonen i huset och det är över 100 år vårat hus -.-´

Så länge som du är säker på att dina grejer funkar ska det gå att få dem att skicka ut en tekniker... sen om de hittar nått är ju en annan femma. Har för mig att det var nått i still med att om de hittade felet inne i huset så blev man debiterad för standard felsökningsavgift (vad det nu innebär..)

Skrivet av crow2:

Har samma problem.. ledningen från telestationen till huset är gamla vilket orsakar mycket instabilitet. Däremot så är det genomlidligt för mig. Att internet dyker 1-4 ggr om dagen och är nere 1-2min får jag nog leva med så länge jag bor här. Jag är väldigt skeptisk till att telia skulle ta åt sig kostnaden i att kräva upp ledningar och lägga nytt...

Om det inte är hela ledningen som är slut vilket är tveksamt så åtgärdar de säkert felet på den, dock kräver det att de hittar felet först vilket i sin tur kräver att de skickar en tekniker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ansbar:

Prova att hälla gräddfil i routern. Det hjälpte kompisen.

Och hur bidrog du med ditt meningslösa inlägg till att lösa TS problem ?

Fast man kan väl inte förvänta sig mer intelligens och smidighet av nån med 8 inlägg & 2 skapade trådar på sista 5 åren.

Permalänk
Medlem

Har också problem med teamspeak blir disconnectad och inloggad hela tiden, grymt störande.
Fattar inte att telia gör något
Nu får man leva med zyxel modemet och utan telefon så länge.

Permalänk
Medlem

Gällande mitt tidigare inlägg om att koppla en zyxel till telejacket och sedan koppla thomson till zyxeln... men kör huvuddatorn i zyxeln.. Nån som har några idéer gällande detta?

http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

| Win7 x64 | Intel i2500k | P67A-C45 | 2x4GB DDR3 | Asus Geforce GTX570 DCII | 650W |
www.twitch.tv/leeftv

Permalänk
Medlem

kör zyxelmodemet te en server (vilken skräpdator somhelst som klarar å köra linux i terminal läge funkar typ) kasta i 2 nätverkskort sätt zyxelmodemet till servern sen drar du en tråd te thopson skräpet och dödar dhcp utdelningen där å dödar firewallen, linuxburken har nu hand om all routing från linan in ..thompsonmöget agerar nu bara switch och telefonin bör fortfarande funka....

Som grädde på moset kan du strunta i allt vad port forwarding heter om du inte ska s,älla up en egen server

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem

Telia är underbara dem , När morsan bytte till Telia så hade vi inte bredband på 2månader ja ringde flera gånger dagligen det enda dem gjorde var att koppla mig vidare så kom nån datorröst: "Nu ska vi söka igenom din utrustning o se om det är nå fel" sen 2 sek senare: Vi hittade inga fel välkommen åter! Så jävla galen ja blev när de äntligen funka så ladda man ner i 20kb i sekunden helt facking underbart nu i dagsläget laddar vi 800kb med 8mbit beställt och internet lägger av cirka 30ggr varje dag hos morsan ibland funkar det inte på en helkväll Thomson ftw , Pappa skaffa också telia nyss då Telia är dem enda som kan erbjuda snabbare än 8mbit internet till våran lägenhet (Telia drog in 100mbit fiber i alla lägenheter här:O) Så nu laddar vi hos farsan 7-8mbit i sekunden på 100mbit lina och internet lägger av 1-2ggr om dagen Thomson ftw IGEN xD Ajja...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Telia är underbara dem , När morsan bytte till Telia så hade vi inte bredband på 2månader ja ringde flera gånger dagligen det enda dem gjorde var att koppla mig vidare så kom nån datorröst: "Nu ska vi söka igenom din utrustning o se om det är nå fel" sen 2 sek senare: Vi hittade inga fel välkommen åter! Så jävla galen ja blev när de äntligen funka så ladda man ner i 20kb i sekunden helt facking underbart nu i dagsläget laddar vi 800kb med 8mbit beställt och internet lägger av cirka 30ggr varje dag hos morsan ibland funkar det inte på en helkväll Thomson ftw , Pappa skaffa också telia nyss då Telia är dem enda som kan erbjuda snabbare än 8mbit internet till våran lägenhet (Telia drog in 100mbit fiber i alla lägenheter här:O) Så nu laddar vi hos farsan 7-8mbit i sekunden på 100mbit lina och internet lägger av 1-2ggr om dagen Thomson ftw IGEN xD Ajja...

Vet du skillnaden på MBps och Mbps? Anslutningen från din leverantör mäts i antalet b=bitar /sekund, men i många program så mäts den i B=Byte/sekund. 1 byte = 8 bitar, och det krävs en del overhead så om du får ut exempelvis 800KB/sekund, så är det precis vad du ska förvänta dig av en 8Mb/sekund anslutning.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

Hejsan

Det kanske inte hjälper så mycket för din del men jag kör telia med Thomson router och trådlös anslutning. WoW fungerade bra för någon månad sen, utan DC även om jag slutat spela nu. Det fanns en hel del guider för hur man kunde förbättra stabiliteten i WoW genom att ändra paketstorleken som WoW skickar mellan routern och WoW's server men jag minns inte hur man gjorde. Det hjälpte mig iaf, för jag hade problem precis som du säger. Det hade inget med telia att göra för min del. Jag TROR inte att det är det i ditt fall heller, får se om någon annan här på forumet kan komma på vad jag menar.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteveK:

Vet du skillnaden på MBps och Mbps? Anslutningen från din leverantör mäts i antalet b=bitar /sekund, men i många program så mäts den i B=Byte/sekund. 1 byte = 8 bitar, och det krävs en del overhead så om du får ut exempelvis 800KB/sekund, så är det precis vad du ska förvänta dig av en 8Mb/sekund anslutning.

Jag är inte helt bakom flötet naturligtvis vet ja väll det inte det ja gnällde över heller men kanske skulle markerat att jag tyckte det va helt okej? Pappas anslutning däremot går upp o ner ibland kan vi ligga på 1mbit sekund på ta emot när ja kör bredbandskollen och det är oacceptabelt med 100/10 fiber tycker jag. högsta vi har är lite lite över 90 som bäst -.-

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Gigabyte Aorus B450 Elite | 1TB m.2, 500GB kingston ssd | HyperX Fury RGB 3200mhz 16GB | NZXT H440W Silent Ultra | RTX 3070Ti 8GB

Permalänk
Medlem

Måste du använda telias router? Köp en egen annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mOOpiTh:

Jag är inte helt bakom flötet naturligtvis vet ja väll det inte det ja gnällde över heller men kanske skulle markerat att jag tyckte det va helt okej? Pappas anslutning däremot går upp o ner ibland kan vi ligga på 1mbit sekund på ta emot när ja kör bredbandskollen och det är oacceptabelt med 100/10 fiber tycker jag. högsta vi har är lite lite över 90 som bäst -.-

Det är tyvärr ganska vanligt att folk inte vet skillnaden, och med tanke på att de värden du uppgav passade perfekt med vad det ser ut som om man inte vet det...

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL