Samlingstråd - Radeon HD 7000 serien

Permalänk
Skrivet av altair4:

Blev genast tråkigare om de nya priserna på $449 och $559 stämmer. De måste kännas prisvärda från dag 1 för mig annars väntar jag in Nvidia. Tar emot att köpa ett till AMD kort då de har den mest idiotiska strömbesparingen någonsin som gör att korten klockar ned sig för lågt om man överklockar och har mer än en skärm inkopplad. Men då de verkar komma ut nästan 6 månader före Nvidias nya så är de helt klart ett intressant alternativ då mitt HD5850 börjar kännas gammalt. Men det ska till att de presterar väldigt bra och till ett rimligt pris för mig att välja AMD igen.

549USD för 7970 låter som en bra deal, under 4papp för deras näst bästa kort är inte dåligt från lansering. Precis som du säger så verkar det ju som Nvidia dröjer till sommaren (jag hade också tänkt köra Nvidia den här rundan) men det blir nog ändå ati igen om jag får tag på två 7970 vid dess release.

Permalänk
Medlem

Normalt brukar det bästa från AMD ligga runt 3500:- och där går min smärtgräns för vad jag lägger på ett grafikkort.

Är också väldigt oroande att inga 3:e parts kort kommer ut så även om de verkar ha uppdaterat kylningen är jag rädd att korten kommer vara för högljudda för mig.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Får känslan av att 7770 kommer bli ett pris/prestanda monster.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Normalt brukar det bästa från AMD ligga runt 3500:- och där går min smärtgräns för vad jag lägger på ett grafikkort.

Är också väldigt oroande att inga 3:e parts kort kommer ut så även om de verkar ha uppdaterat kylningen är jag rädd att korten kommer vara för högljudda för mig.

Med dollarn på 6,7 så hamnar priset på 3700kr, med svenska momsen så blir det sen runt 4500kr.

Permalänk
Medlem

AMD har lovat att släppa officiella specs idag. Håll ögonen öppna.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Reap:

AMD har lovat att släppa officiella specs idag. Håll ögonen öppna.

Ja med tanke på att det är ett stort press-event i London idag så är det väl bara att vänta.

Permalänk
Medlem

Skall bli intressant o se hur dem presterar mot GTX 580! Sen kan man hoppas på att nvidia sänker priserna på gtx 580 när 7000 serien lanseras. Tar mycket hälre ett nvidia kort än ett ati kort.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ja med tanke på att det är ett stort press-event i London idag så är det väl bara att vänta.

Vet du möjligtvis när detta event startar?

Visa signatur

Aka: Telefonskaft

Permalänk
Skrivet av Cryostatic:

Vet du möjligtvis när detta event startar?

Ingen som helst aning.

Permalänk

Några uppdateringar på ämnet ännu?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S || Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming || Processor: Intel Core i7-6700K || RAM: Corsair Vengeance DDR3 3000MHz 16 Gb || Grafikkort: ASUS GTX 1080 Strix || PSU: Corsair RM750x || SSD1:Samsung SSD 850 EVO 500GB || SSD2: Corsair Force GT 120GB || OS: Windows 10 Pro ||Skärmar: Acer Predator XB271HU 165Hz & Dell UltraSharp U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Blev genast tråkigare om de nya priserna på $449 och $559 stämmer. De måste kännas prisvärda från dag 1 för mig annars väntar jag in Nvidia. Tar emot att köpa ett till AMD kort då de har den mest idiotiska strömbesparingen någonsin som gör att korten klockar ned sig för lågt om man överklockar och har mer än en skärm inkopplad. Men då de verkar komma ut nästan 6 månader före Nvidias nya så är de helt klart ett intressant alternativ då mitt HD5850 börjar kännas gammalt. Men det ska till att de presterar väldigt bra och till ett rimligt pris för mig att välja AMD igen.

Innebär ordet "prisvärt" samma sak som "billigt" för dig?
Om det nya kortet från AMD kostar lika mycket som konkurrentens toppkort men är mycket bättre.. Är det inte då prisvärt?

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk

äsch!
lägg istället $559 på mitt gamla Radeon 7500 istället ...dock inte HD modell
som hittat va?

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Vad presenterade AMD i konferensen i London igår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Vad presenterade AMD i konferensen i London igår?

Tror att den hålls idag faktiskt! googlade runt lite. och några andra trådar nämnde det. Hade dom sagt något hade vi definitivt sett det på de flesta nyhetssiterna!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem

Håller med Chris Kadaver. Har man i dagsläget tex 6970 CF ska det ju vara en redig prestanda förbättring på 7-serien om man ska bli motiverad till att betala alla dessa tusenlappar. Speciellt om man som så många har, räkningar etc. Att betala.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

5850 CF -> 79xx (CF) , jag kommer nog känna av en bra ökning av prestanda iaf

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Skrivet av mistard:

Håller med Chris Kadaver. Har man i dagsläget tex 6970 CF ska det ju vara en redig prestanda förbättring på 7-serien om man ska bli motiverad till att betala alla dessa tusenlappar. Speciellt om man som så många har, räkningar etc. Att betala.

Visserligen så kommer 7970CF ge dig mycket mer prestanda än 6970CF men det är väl inte många spel som ens använder sig av 6970CFs fulla prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Visserligen så kommer 7970CF ge dig mycket mer prestanda än 6970CF men det är väl inte många spel som ens använder sig av 6970CFs fulla prestanda.

Men man köper inte för gårdagens spel, när jag köpte mitt HD4850 så fanns det inget som inte HD4850 CF inte klarade galant, men det dröjde inte länge innan det började gå dåligt. Jag sitter på ett HD4850 än idag, om jag ska köpa ett nytt grafikkort nu så väntar jag gärna en månad och får betydligt längre livslängd för samma pengar.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Men man köper inte för gårdagens spel, när jag köpte mitt HD4850 så fanns det inget som inte HD4850 CF inte klarade galant, men det dröjde inte länge innan det började gå dåligt. Jag sitter på ett HD4850 än idag, om jag ska köpa ett nytt grafikkort nu så väntar jag gärna en månad och får betydligt längre livslängd för samma pengar.

Fast utvecklingen av spel och hur prestandakrävande dom är har generellt stått ganska stilla de senaste 3-4 året, det har vi Microsoft och Sony att tacka för. Vi får se vad som händer på den fronten i höst med tanke på de rykten som florerar om CES i januari och E3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Visserligen så kommer 7970CF ge dig mycket mer prestanda än 6970CF men det är väl inte många spel som ens använder sig av 6970CFs fulla prestanda.

Jo, självklart kommer jag känna ökning, men för varje drivrutin som släpps så får man nya skjut i prestandan.
Men korten är ju rappa nog att driva allt som det är på en u2711.

Så det känns som jag lika gärna kan spendera pengarna på Ivy Bridge då min 1055t klockar nå ruskigt dåligt.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Fast utvecklingen av spel och hur prestandakrävande dom är har generellt stått ganska stilla de senaste 3-4 året, det har vi Microsoft och Sony att tacka för. Vi får se vad som händer på den fronten i höst med tanke på de rykten som florerar om CES i januari och E3.

Där har vi det, det kommer nog krävas mer framöver igen. Dessutom är det inget motargument att utvecklingen går långsamt, då kan man klara sig ännu längre med ett från 7000-serien.

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Där har vi det, det kommer nog krävas mer framöver igen. Dessutom är det inget motargument att utvecklingen går långsamt, då kan man klara sig ännu längre med ett från 7000-serien.

Utvecklingen går inte långsamt, det står i princip still just pga Microsoft och Sony. Spelmarknaden lever och dör under konsolernas piska.

Permalänk

Var kan man ev följa presskonferensen ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Utvecklingen går inte långsamt, det står i princip still just pga Microsoft och Sony. Spelmarknaden lever och dör under konsolernas piska.

Men du sa det just själv, nya konsoler är på gång, då räcker ett 6950 inte lika länge som ett 7950. Dessutom så har spelen blivit tyngre de senaste 4 åren, inte lika snabbt som grafikkort blivit bättre, men 4 år gamla grafikkort står sig inte lika bra idag som de gjorde när de kom.

Permalänk
Medlem

Tråkigt att 7900 verkar bli utan XDR2 :/ Hade varit intressant att se vad dem har att erbjuda!

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk

Har det kommit någon ny info angående 7000 serien lr?

Permalänk
Medlem

nix inget från eventet de höll än.

kan vara så att alla har en nda klisterlapp över munnen nu.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

EDIT: såg att guru3d har samma rykten som alla andra. http://www.guru3d.com/news/amd-radeon-hd-7950-and-hd-7970-gpu...

EDIT: Var Andreas D här på swec som skrev "Vi har tyvärr sekretessavtal att hålla. Får vänta på att kineserna läcker. "

Visa signatur

Workstation: Fractal Design Define R4, Core i5-3550, 16GB ram, ASUS P8Z77-V, GTX570, Corsair CX500M, 74GB WD Raptor+4,1TB HDD, 3x Dell P2314H.
Notebook: HP EliteBook 840, i7-4600U, FHD 14", 8GB ram, Samsung 840 PRO 256GB, Intel AC WLan, 4G-LTE.
Htpc: Raspberry pi med rasplex

Permalänk

Inga nyheter från eventet angående 7000 serien än?