Permalänk
Medlem

Udda USB 3.0-adaptrar sökes

Halloj.

Chassit jag tänker köpa har två USB 3.0-kontakter i fronten, men moderkortet har bara USB 2.0 internt. Däremot finns USB 3.0 som bakre extern I/O. Jag eftersöker alltså en sladdadapter.

Alternativ 1: En sladd som gör om chassits USB 3.0-kontakt till en som passar moderkortets externa USB 3.0-kontakter. I så fall får jag leva med att en sladd lirkar sig ut genom nåt hål på baksidan för att sen stoppas in i bakre portarna.

Alternativ 2: En sladd som gör om chassits USB 3.0-kontakt till en som passar moderkortets interna USB 2.0-kontakt. I så fall får jag leva med att portarna bara kör på USB 2.0-hastighet.

Båda alternativen är acceptabla. Jag vet att båda dessa sladdtyper finns, de följer med vissa chassin, dock inte mitt.
Var kan man köpa dem?

Permalänk
Medlem

USB 3.0 är ju bakåtkompatibel med USB 2.0 så bör ju bara vara att köra. Men jag gissar att du menar att de interna kontakterna är pinns och inte USB kontakter? I så fall är det nog inte kombatibla rakt av nej.
Gällande dina 3.0 bak så finns det USB hane->hona sladdar. Men om det nu är så att du behöver hane->"intern pin kontakt" så är det nog like knivigare att hitta. Det GÅR ju att göra en själv relativt enkelt. Men om du vill köpa en färdig så hade jag nog kollat med Kjell & Co som brukar ha en del sådant.

Du kan exempelvis köp en hane->hane kabel och plugga i bak och ansluta din fron port till följande:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkom...

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

USB 3.0 är ju bakåtkompatibel med USB 2.0 så bör ju bara vara att köra. Men jag gissar att du menar att de interna kontakterna är pinns och inte USB kontakter? I så fall är det nog inte kombatibla rakt av nej.
Gällande dina 3.0 bak så finns det USB hane->hona sladdar. Men om det nu är så att du behöver hane->"intern pin kontakt" så är det nog like knivigare att hitta. Det GÅR ju att göra en själv relativt enkelt. Men om du vill köpa en färdig så hade jag nog kollat med Kjell & Co som brukar ha en del sådant.

Nja, det är så här en intern USB 3.0-kontakt ser ut:

Det är alltså den som ska göras om till nåt av de två alternativen.

Permalänk
Medlem

Just det ja, den har två kontakter i en kabel. Men om du vågar klippa av kablarna innan kontakten så kan du ta två sådana jag länkade till ovan och sätta fast kablarna i och sedan ansluta dem till dina externa USB 3.0 portar på baksidan med en USB hane->hane kabel.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Just det ja, den har två kontakter i en kabel. Men om du vågar klippa av kablarna innan kontakten så kan du ta två sådana jag länkade till ovan och sätta fast kablarna i och sedan ansluta dem till dina externa USB 3.0 portar på baksidan med en USB hane->hane kabel.

OK, tack för det tipset, men jag är övertygad om att jag kan få tag på nån av de kablar jag beskrivit för ungefär samma pengar, med fördelen att jag inte behöver klippa sönder nåt.

Permalänk
Medlem

Jodå, det bör finnas någonstans. Men jag har faktist inte hittat några när jag kollat runt lite. Önskar dig lycka till och posta gärna länk här om du hittar så andra på jakt som hittar din fråga kan hitta samma adapter som du finner.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

Vad är det för chassi du ska köpa?
För de flesta chassin som har USB3.0 på frontpanelen så brukar det medfölja en sådan här:

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem

Fick med adapter till mitt chassi. De nya chassina har oftast en adapter om det inte är front usb till bakre usb (som vissa har.)

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Denna från inet.se kanske kan vara något? -> Internal Dual port PCIe USB 3.0 Low Profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tredent:

Denna från inet.se kanske kan vara något? -> Internal Dual port PCIe USB 3.0 Low Profile

Helt klart bästa alternativet jag sett hitills.
Jag hade ett firewire kort som förutom externa kontakter även hade interna kontakter som vanliga sladdar kunde sitta i. Det var rätt trevligt. Liknande borde finnas för usb också tycker jag. Bra om man har någon USB dongle (exempelvis bluetooth) som man vill gömma inne i datorn.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

behöver också hjälp med detta.. Kirrade ett Fractal Design Arc som har en 3.0 i front, men har ingen intern 3.0 på MB. Ska försöka leta runt lite mer. Hojtar om ja hittar någe som kan funka

Permalänk

Hellu!
Har hittat en lösning på detta lilla irriterande problem.. Det är ganska billigt och helt genomförbart men är såklart fult och på bekostnad av en av usb 3.0-portarna på baksidan..

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168128161...

http://www.monoprice.com/products/product.asp?c_id=103&cp_id=...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av VicVega:

Halloj.

Chassit jag tänker köpa har två USB 3.0-kontakter i fronten, men moderkortet har bara USB 2.0 internt. Däremot finns USB 3.0 som bakre extern I/O. Jag eftersöker alltså en sladdadapter.

Alternativ 1: En sladd som gör om chassits USB 3.0-kontakt till en som passar moderkortets externa USB 3.0-kontakter. I så fall får jag leva med att en sladd lirkar sig ut genom nåt hål på baksidan för att sen stoppas in i bakre portarna.

Komplett har en adapter - 19 pins hane till bakisdan av ditt moderkort (kostade ca 100:-, ska försöka leta upp o länka)
Finns även usb3 kablar som du skruvar fast i fronten med 2 skruvar och sen kopplar in i usb3 på baksidan av moderkortet - söker dessa själv, hittade för några dagar sen på nätet, men inte nu när jag vill ha dom, suck.
(har inte heller intern usb3 kontakt)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745100
Cooler Master Internal-External USB 3.0

postar ifall någon söker i framtiden (kom själv hit via google)

Vet inte vad RödeGunnar har postat, då ena länken inte fungerar för mig

Permalänk

Dagens i-landsproblem...

Har letat till förbannelse nu efter kabel "usb 3.0 19-pin hona till USB typ-A hane". Har liknande problem att jag har en USB 3.0 port i chassit men så har jag skaffat en multiläsare för minneskort, även den med en USB 3.0 port. Har hittat ett kontrollerkort hos proshop som löser problemet men är inte överdrivet pigg på att lägga nästan 500kr på den.

Sedan finns ju den här hos dx.com. Lång leveranstid men billig skit som (oftast) fungerar Där har jag dock en liten fundering... Behöver man använda båda hankontakterna för att det skall fungera korrekt?

EDIT: Kontrollerkort var inget för mig insåg jag först nu... Har ju ingen ledig PCIe-port hur som helst *facepalm*