Permalänk
Entusiast

Steelseries 6G v2 förbättring

Ni har kanske sett Jolten999s galleri om remapping på just detta tangentbord. Det är med det i minnet jag gav mig på mitt. Jag ville dock behålla "fn" tangentens funktion. Så jag testade att trycka på "fn" tangenten och Windows tangenten samtidigt och försökte använda media knapparna, det fungerade utmärkt. Jag gjorde samma fast med Windows-kommandon som win+r och win+d, även det fungerade utmärkt.

Så jag lödde helt enkelt Windows-knappen till fn knappen precis som Jolten999, fast jag skrapade inte bort kopparn ur kretskortet.

Resultatet blev att nu har jag en fullt fungerande Windows-knapp och en fullt fungerande fn-knapp i samma, det är verkligen flawless. Klicka på "fn" -> startmenyn öppnas. Klicka på "fn" och valfri media-tangent -> den funktionen utförs (tex paus). Klicka på "fn"+R -> run rutan öppnas.
Dessutom flyger jag inte ur spel och andra helskärmsprogram när jag använder mediatangenterna.
Det blev så sjukt bra att jag sitter här och studsar i stolen av lycka, såhär skulle det varit från början, jag rekommenderar det starkt!

(Att klicka på mer än en gång på en mediatangent kommer ta upp startmenyn när du släpper "fn", vilket kan vara problem när man höjer och sänker volymen in-game. Jag ser dock inte det som något problem, det är bara att spamma båda tangenterna istället för att hålla inne "fn")

TL;DR Läs det ändå om du har ett sånt här tangentbord, det är värt det.

EDIT* Okej har har uppkommit lite konstigheter, det verkar som att F5 och Print screen sitter ihop med nu av någon anledning, jag ska undersöka...

Steelseries 6G v2 förbättring

Permalänk
Medlem

Detta var ju sjukt roligt! Blev du nöjd med resultatet? Såg väldigt schysst ut!

Visa signatur

7700k delid @ 5Ghz ~ Z270 MSI SLI Plus ~ RTX 3070

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Jolten999:

Detta var ju sjukt roligt! Blev du nöjd med resultatet? Såg väldigt schysst ut!

Ja det verkar skitbra Jag är riktigt glad att jag såg ditt galleri, tusen tack för att du delade med dig av det

Dock är där en bugg som jag har nämnt i galleriet med, print screen och F5 har blivit samma knapp också, vilket är ganska irriterande. Jag ska försöka komma på ett sätt att bli av med det

Permalänk
Medlem

Trevlig mod! Fn-knappen är den största anledningen som stoppat mig att köpa 6G, hoppas du lyckas lösa F5/print screen-problemet.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rba:

Trevlig mod! Fn-knappen är den största anledningen som stoppat mig att köpa 6G, hoppas du lyckas lösa F5/print screen-problemet.

Inte än men jag kan försöka komma ihåg att berätta för dig ifall jag löser det

Permalänk
Medlem

Hade planer på att prova ett 6gv2 när inet hade rabatt för att fira vinsten. Men när man frångår standard så grovt som att plocka bort windows knappen kunde jag inte beställa. Hade sedan tidigare sett modden, men känner inte för att sabba (kapa ledningsbanor på) ett nytt tangentbord. Men lite lödtenn märks ju inte om det skulle bli garantiärende. Om det nu fungerar med dubbelfunktion så ångrar jag att det inte blev någon beställning.

Permalänk
Medlem

Funkar fortfarande knappen att användas till multimedia knapparna?

Visa signatur

~ Asus P8P67 Deluxe B3 - Intel i5 2500k 4,4Ghz - Gainward GeForce GTX 460 SLI - Corsair XMS3 4x4gb 1600Mhz - Corsair 1000w HX - Intel SSD 510 120gb - Rasurbo BC-10 Härligt moddat ;) ~
~ Sony Vaio VPCEB1M1E - Inte Core i3 2,13Ghz - ATI Mobility Radeon HD5650 1024mb - 2x2gb 1066Mhz - 500gb 5400rpm ~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av eatorb:

Funkar fortfarande knappen att användas till multimedia knapparna?

Japp, den dubblar som både fn och windows-knapp riktigt bra, över förväntan. Nejfan den är klockren. Men jag får nog dra tillbaka min rekommendation att göra denna modden så länge då det är ganska irriterande att F5 pch Print screen också är i hopkopplade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Japp, den dubblar som både fn och windows-knapp riktigt bra, över förväntan. Nejfan den är klockren. Men jag får nog dra tillbaka min rekommendation att göra denna modden så länge då det är ganska irriterande att F5 pch Print screen också är i hopkopplade

Vet inte vilken kompetens du besitter inom elektronik så jag förklarar lite noga. En diod är en komponent som låter strömmen flyta i endast en riktning. Köp två sådana och prova att montera på kablarna. Kan ju inte bli sämre, och löser problemet med lite tur.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jocke92:

Vet inte vilken kompetens du besitter inom elektronik så jag förklarar lite noga. En diod är en komponent som låter strömmen flyta i endast en riktning. Köp två sådana och prova att montera på kablarna. Kan ju inte bli sämre, och löser problemet med lite tur.

Ja det var det jag hade tänkt prova, dock tror jag inte det hjälper. När jag kommer hem ska jag öppna upp det igen och prova mig fram med lite olika saker. Det är synd att tangentbord inte har alla knappar kopplade till en jord och sen en individuell tråd till varje knapp

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Rba:
Skrivet av jocke92:
Skrivet av eatorb:

Jag har lagt till dioder och korsvänt kopplingen, jag kan inte garantera att allt fungerar men jag tror det, med tanke på hur det är kopplat nu och hur tangentbord fungerar. Har inte stött på något trubbel än.

Nu fungerar "fn" som både "fn" och Windows-knapp, och det gör även den högra Windows-knappen. Så med andra ord, båda tangenterna har båda funktionerna. Den enda gången det kan bli problem är ifall man behöver klicka win+F* (F1 till F6). Det har jag aldrig behövt göra vad jag vet och jag är väldigt glad för kort-kommandon.

Kolla galleriet igen om ni vill veta mer, har utökat det med den fungerande modifikationen

Permalänk
Medlem

Och nu är inte F5 och PrtScr samma längre? I så fall är det ju underbart, är nog dags att införskaffa ett sånt här då jag använder vänster Win rätt mycket.

Visa signatur

Intel i7 3770K@4,5GHz | EK-Supremacy | ASUS P8Z68-V| Samsung 30nm 1600 CL11@1866 CL9 4x4GB | Geforce GTX780 Ti | EK-FC Titan Plexi | Enermax Platimax 1500W | Ubuntu 20.04 & Windows 10