Permalänk

Skärmen slocknar vid uppstart

Hej!

Har nyligen byggt en dator till min kusin och den har fungerat felfritt fram tills nu. När man startar datorn och kommer till laddningscreenen för windows så står det "Monitor going to sleep".

Jag har testat att installera om W7, drivrutiner för moderkortet , drivrutiner för grafikkortet samt 2 olika skärmar. Skärmen fungerar om man startar i felsäkert läge. Vad är det som kan vara fel? Är det någon komponent som är trasig?

Datorn har fungerat klockrent tills dess att han skulle installera ett spel han tankat på nätet.

Snälla hjälp mig!! Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Fungerar det bra i felsäkert läge så bör det vara relaterat till drivrutiner. Testa att installera äldre/nyare drivers till grafiken.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk

Det är streck på vissa delar av skärmen när man kör i felsäkert läge också. Men ska testa att installera om drivrutinerna igen får vi se vad som händer. Tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Ibland måste man först ta bort de gamla drivrutinerna innan den nya funkar. Helst starta om datorn också emellan.

Så här gör man även med annat i Windows som man misstänker. Ibland lämnas mappar kvar som man måste ta bort själv för att få bort olika problem innan man installerar nya.

Permalänk

Det verkar som ni hade rätt, det är drivrutinerna på grafikkortet. Men när jag tar bort och installerar igen får jag upp blåskärm vid uppstarten istället. Finns det något annat jag kan göra??
Annars blir nog till att lämna in datorn tyvärr

Permalänk
Medlem

Jag råkade ut för samma problem för något år sedan. Efter många timmar med kopplande och testande lästa jag mig till att vissa skärmar "låser sig" i vissa lägen.

Det som löste mitt problem var att dra ut strömkabeln till SKÄRMEN vänta 10-20 sec och sen funka allt som det skulle.

/Oaky

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Medlem

Dubbla videoutgångar?

Tjena,

Har råkat utför liknande problem tidigare på vissa datorer, problemet då var att när windows laddats gick bildsignalen över till den andra utgången på grafikkortet.
Vet inte om det finns flera videoutgångar på moderkortet/grafikkortet men nästan alla datorer har det numera, om den har det det är värt att prova att flytta skärmen till en annan utgång efter Windows laddat för att se om man får bild då.

Om detta hjälper så är det en inställningssak i Windows eller drivrutinerna vilken utgång som ska användas.

Hoppas det löste sig.

Permalänk

Hej igen!
Det har löst sig och det berodde på att kusinen hade en piratversion av windows.

Hoppas det kan hjälpa er andra som har samma problem!