Kan inte ha två hårddiskar!

Permalänk
Medlem

Kan inte ha två hårddiskar!

Hej, jag har en 500GB WDC 5000AAKS som jag tänkte formatera och installera windows på men mitt moderkort hittar inte hårddisken över huvudtaget så jag provade med en gammal IDE hdd på 80GB som funkade fint att formatera och allt. Men nu till problemet, 80GB hårddisken är full och jag kan inte hitta min 500GB sata hårddisk eller en annan IDE hdd, om jag kopplar in en extra IDE hdd så får jag antingen "SYSTEM BOOT DISK FAILURE" eller "Invalid system disk, please replace it". Någon som har haft liknande problem och vet hur man löser det?

Visa signatur

"Art is making something out of nothing and selling it."
- Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara så att din dator tror att den ska boota från din 500GB hårddisk? kolla i bios om du hittar nånting om harddrive boot priority och välj din 80GB som första

Permalänk
Medlem
Skrivet av Humpas:

Kan det inte vara så att din dator tror att den ska boota från din 500GB hårddisk? kolla i bios om du hittar nånting om harddrive boot priority och välj din 80GB som första

Redan kollat det men den hittar inte 500GB hårddisken över huvudtaget.

Visa signatur

"Art is making something out of nothing and selling it."
- Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alx2331:

om jag kopplar in en extra IDE hdd så får jag antingen "SYSTEM BOOT DISK FAILURE" eller "Invalid system disk, please replace it". Någon som har haft liknande problem och vet hur man löser det?

har du ändrat master/slave på diskarna?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

har du ändrat master/slave på diskarna?

Där kan ju faktiskt felet ligga! Hur ändrar jag det?

Visa signatur

"Art is making something out of nothing and selling it."
- Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Nu har jag flyttat jumpern så att den ska upptäckas som slave istället ska plocka ihop datorn och se vad som händer.

Visa signatur

"Art is making something out of nothing and selling it."
- Frank Zappa

Permalänk
Medlem

På en IDE/PATA 66-pins-kabel är mastern ytterst, dvs slaven innerst.
Kolla alltid först i BIOS att det ser rätt ut, välj oxå bootdevice i BIOS. dvs den disk där bootloadern finns

Permalänk

annars kör cable select, kan lösa skumma problem..

Permalänk
Medlem

Jag tror det fattas en jumper på min hårddisk så ska försöka få tag på en till och se efter vidare resultat.

Visa signatur

"Art is making something out of nothing and selling it."
- Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Nu så, nu fungerar min ATA disk men jag har fortfarande inte fått igång SATA disken..

Visa signatur

"Art is making something out of nothing and selling it."
- Frank Zappa

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Snurrar den igång?
Syns den i BIOS?

Ja den snurrar igång när jag kopplar in den men den syns ej BIOS.

Visa signatur

"Art is making something out of nothing and selling it."
- Frank Zappa