PCI Express 4.0 utlovar fördubblad bandbredd

Permalänk
Melding Plague

PCI Express 4.0 utlovar fördubblad bandbredd

Trots att PCI Express 3.0 knappt har hittat ut från ritbordet börjar det talas om nästa version av gränssnittet, som utlovar ytterligare en fördubbling av bandbredden.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

tänk quad SLI 16x 16x 16x 16x med PCI 4.O

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

"Det var på tiden"?

Nej, men att PCI-E 4.0 skulle fördubbla bandbredden återigen var väl rätt väntat. PCI-E 1.0 8x = PCI-E 4.0 1x i hastighet?
Rätt knasigt att tänka sig.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Frågan är bara vad man ska ha detta till än så länge, eller ens när det kommer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara när denna hastighet/bandbredd behövs? De flesta beräkningar som sker i spel görs på grafikkortet och det mesta skickas ut till skärmen, dvs inte tillbaka till moderkortet. Bara en liten del går tillbaka. Kan inte tänka mig att processorn ger ifrån sig så mycket data till grafikkortet och inte heller ssd eller ram ger så mycket till grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Alltid trevligt med höjd ribba, oberoende av hur långt faktiska implementationer ligger efter!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Kan någon förklara när denna hastighet/bandbredd behövs? De flesta beräkningar som sker i spel görs på grafikkortet och det mesta skickas ut till skärmen, dvs inte tillbaka till moderkortet. Bara en liten del går tillbaka. Kan inte tänka mig att processorn ger ifrån sig så mycket data till grafikkortet och inte heller ssd eller ram ger så mycket till grafikkortet.

Grafikkort/spel är väl knappast målgruppen, ensamt. Ju mer bandbredd desto bättre, anser jag. Finns inte behovet precis just nu, så kommer det alltid förr eller senare.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Detta med en PCI-E 4 x16 SSD skulle vara trevligt :3

Permalänk

Tänk på att konsumenterna styr marknaden.
Även om tekniken finns så kommer det inte släppas förrän marknaden är redo.
Att släppa t.ex gtx580 en månad efter gtx480 vore inte så smart men kanske fullt möjligt rent tekniskt.

Mesta möjliga profit styr allt detta.
Det vi konsumenter dock får gotta oss i är att det som tur är finns konkurrenter som driver varandra framåt.
Fördelen blir lägre priser och snabbare utveckling.

Men jag tror inte att ny teknik kommer ut förrän konsumenterna är så köpstarka som möjligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Troberg:

Detta med en PCI-E 4 x16 SSD skulle vara trevligt :3

Det blir nog svårare att hitta en SSD som klarar av ~8 GB/s än att hitta gränssnittet att köra den på.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Trixtr:

Kan någon förklara när denna hastighet/bandbredd behövs? De flesta beräkningar som sker i spel görs på grafikkortet och det mesta skickas ut till skärmen, dvs inte tillbaka till moderkortet. Bara en liten del går tillbaka. Kan inte tänka mig att processorn ger ifrån sig så mycket data till grafikkortet och inte heller ssd eller ram ger så mycket till grafikkortet.

Det skulle behövas om man vill köra flera grafikkort på samma moderkort. En ensam PCI-E 4.0 x16 från processorn kan mata fyra grafikkort utan problem så även enklare moderkort skulle kunna få quad SLI/CF.

Annars är den andra stora bandbreddstjuven i dagsläget datalänkar med höga hastigheter som används i stora nätverk och/eller kluster. Det är även tänkbart att extremt högresterande SSD kan mätta 3.0 fast även det är ju specialapplikationer.

Det återstår väl att se vad mer man kan tänkas behöva snabba datakanaler till. Det kanske snart bli vanligt med 10 gbit nätverk eller snabbare hemma, då kan det vara bra med ordentlig bandbredd även i datorn.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Var det inte den här senaste nvidia 500/radeon 6000 serien som på allvar började flaskhalsas av PCI-E >1.0< ?
Vad har de för behov av att släppa 4.0 så tidigt? 3.0 kommer väl inte behövas på 10 år, har dom tomt i fickorna just nu?

Permalänk
Medlem

Det var tidigt

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixtr:

Kan någon förklara när denna hastighet/bandbredd behövs? De flesta beräkningar som sker i spel görs på grafikkortet och det mesta skickas ut till skärmen, dvs inte tillbaka till moderkortet. Bara en liten del går tillbaka. Kan inte tänka mig att processorn ger ifrån sig så mycket data till grafikkortet och inte heller ssd eller ram ger så mycket till grafikkortet.

Dessa standardgränssnitt används i andra produkter än PC - datorer, många industriella system behöver snabba databusar i bakplanen. Snabbare överförning på färre ledare är ju alltid eftertraktat... Skulle inte förvåna mig om 3G/4G basstationer använder någon form av PCI-Express för intern kommunikation.

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Skrivet av lingonn:

Vad har de för behov av att släppa 4.0 så tidigt? 3.0 kommer väl inte behövas på 10 år, har dom tomt i fickorna just nu?

Dylika kommentar får mig att vilja ta självmord. Speciellt när dom kommer på ett datorforum.
Detta kommer knappst ute före 2013. Hur tror du datorvärlden ser ut 2013, vill du fortfarande sitta och harva med ditt gamla grafikkort?

Permalänk
Medlem

Att tekniken går framåt är väldigt bra, men som andra har skrivit här så får man väl inte se de i sin egen burk på x antal år..

Visa signatur

ASUS RTX 3080 TUF - i7 13700K - Z790-P - NH-D15 - 32GB, 6400MHz - M2 1TB + 500GB - 2 x 27" WQHD 165Hz - K70 RGB MX-Brown - Naos QG - Astro A50 - Sweclockers 900*40

Permalänk
Medlem

Vad tjänar man på mer bandbredd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Dylika kommentar får mig att vilja ta självmord. Speciellt när dom kommer på ett datorforum.
Detta kommer knappst ute före 2013. Hur tror du datorvärlden ser ut 2013, vill du fortfarande sitta och harva med ditt gamla grafikkort?

Allt var bättre förr med bandstationer och när TV:n var ny. Då behövde man inte ny teknik!!

Men här på forumet gillar vi generellt sett inte bakåtsträvare

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Dylika kommentar får mig att vilja ta självmord. Speciellt när dom kommer på ett datorforum.
Detta kommer knappst ute före 2013. Hur tror du datorvärlden ser ut 2013, vill du fortfarande sitta och harva med ditt gamla grafikkort?

+1

De som klagar på att något ligger efter i utvecklingen är väl en sak, men att klaga på att forskning och utveckling går framåt, även om det "inte behövs" (för de som har snävt perspektiv) i den närmaste framtiden... Varför?

Men visst, PCI-SIG kan ju lika gärna lägga ned och vänta några år, tills behovet kommit ikapp och förbi, så blir alla bakåtsträvare överlyckliga. I 5 sekunder. Sedan börjar de klaga på att tekniken ligger efter och "varför händer ingenting!?" istället.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

En intressant applikation av detta är väl att själva kontaktdonen på moderkorten kan hållas mindre. Om bandbredden ökar räcker ju en minskad kontaktyta och man kan då slänga in lite andra funktioner på moderkortet under grafikkortet där det tidigare var PCI-E-don. Kanske ganska marginellt men med alla andra kontroller som ska finna (SATA, USB etc) så är väl det extra utrymmet välkommet. Eller är det bara jag som skadats av mITX-bygge...

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Det är inte fel att de arbetar på.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk

Är inte så insatt, men vad betyder en ökad bandbredd rent praktiskt?

Permalänk
Medlem

Vad bra. Då blir det nästan som att gå från AGP 8X -> PCI-E 2.0 16X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av odelinskij:

Är inte så insatt, men vad betyder en ökad bandbredd rent praktiskt?

Tänk det som en motorväg, ökad bandbredd innebär fler parallella filer på vägen.

Betyder inte nödvändigtvis att allt går snabbare då grafikkortet kanske inte har fler "bilar" så att det kan utnyttja den bredare vägen, men potentialen för det finns iallafall då

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Dylika kommentar får mig att vilja ta självmord. Speciellt när dom kommer på ett datorforum.
Detta kommer knappst ute före 2013. Hur tror du datorvärlden ser ut 2013, vill du fortfarande sitta och harva med ditt gamla grafikkort?

Nej det har jag ingen lust med. Kommer knappast behöva göra det heller med eller utan 4.0. Om utvecklingen ser ut som idag med 10-15% prestanda ökning per år är det liite längre än till 2013 innan PCI-E 2.0 börjar begränsa. Istället för att bara blint öka på bandbredden kunde man ju tillexempel kolla på lösningar för att öka överföringshastigheten och andra mer relevanta uppgraderingar? Utveckling i all ära men jag föredrar när den går åt ett håll som faktiskt gör nytta och inte enbart är en penisförlängare.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lingonn:

Nej det har jag ingen lust med. Kommer knappast behöva göra det heller med eller utan 4.0. Om utvecklingen ser ut som idag med 5-10% prestanda ökning per år är det liite längre än till 2013 innan PCI-E 2.0 börjar begränsa. Istället för att bara blint öka på bandbredden kunde man ju tillexempel kolla på lösningar för att öka överföringshastigheten och andra mer relevanta uppgraderingar? Utveckling i all ära men jag föredrar när den går åt ett håll som faktiskt gör nytta och inte enbart är en penisförlängare.

PCIe 2.0 är redan en begränsning i vissa applikationer och har varit ett tag. Sen att du som hemmaanvändare inte ser det är en annan femma. I speldatorer har vi ingen större nytta av PCIe 3.0 förutom att man antagligen kommer kunna köra tre SLI/CF på nästa generation s1155 utan att få problem med flaskhalsar. Något chipset skulle ge X16/x8/x8 vilket inte är några problem att köra nuvarande grafikkort på.

Ökad bandbredd ÄR ökad överföringshastighet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Ökad bandbredd ÄR ökad överföringshastighet.

Rätta mig om jag har fel men för just hemanvändare blir det ingen reel ökning av hastigheten? Paketen som grafikkort, 100 Mbit/s nätverkskort osv skickar är väl så pass små att det kvittar om man skickar fler i parallel? Är väl som du säger mest för riktigt tunga workstations och dylikt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lingonn:

Rätta mig om jag har fel men för just hemanvändare blir det ingen reel ökning av hastigheten? Paketen som grafikkort, 100 Mbit/s nätverkskort osv skickar är väl så pass små att det kvittar om man skickar fler i parallel? Är väl som du säger mest för riktigt tunga workstations och dylikt.

Ja för tillfället har hemmaanvändaren ingen nytta av mer än PCIe 2.0. De flesta har ingen nytta av hela PCIe 1.0 heller för den delen. Ska vi fortsätta på samma linje har hemmaanvändaren ingen större nytta av de senaste två eller tre generationerna processorer och de senaste generationerna grafikkort.

Man skickar inte mer data parallellt i nya PCIe. Man skickar paket oftare och till PCIe 3.0 har man dessutom minskat overhead från 20 % till 1,5 %.

Bandbredden hos PCIe 3.0 behövs fortfarande och har varit efterlängtad. Nu när specifikationerna för 3.0 är klara är det ju självklart att de börjar arbeta med nästa generation. När den kommer ut återstår att se men det kommer garanterat hittas användningar för den då. Om inte annat för att bygga mindre kontaktdon.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24