Permalänk
Medlem

Asus RT-N56U --> WI-FI --> 5GHz hjälp

Hallå där!

Jag uppgraderade min router lite.
Från telias thomsom skräp till en Asus RT-N56U

Nu har jag 0 koll på 2.4Ghz och 5Ghz...
Det jag kan läsa mig till är att det blir snabbare i 5Ghz, rätt?

Iaf, vare sig det är rätt eller fel så hittar jag inte 5Ghz bandet på min mobil (Samsung Galaxy mini) samt att det inte hittades med en Iphone 4.

När man för första gången kopplar in routern så ställs det in att bandet på 2.4Ghz SSID namnet är ASUS
Och för 5Ghz bandet är: ASUS_5G.

Men det enda som kommer upp när man söker efter wi-fi via telefonerna är ASUS, alltså endast 2.4Ghz bandet, rätt?

Hur kan jag ansluta till 5Ghz bandet?
Inställningar?
All hjälp önskas.

Specifikationerna för min Galaxy mini står det att mitt wlan stödjer: Wi-Fi 802.11 b/g/n, Wi-Fi hotspot.
Då borde jag väl kunna köra på 5Ghz bandet?
Tackar.

Permalänk
Medlem

Vad Samsung Galaxy Mini stödjer vet jag inte, men jag vet att iPhone4'an inte stödjer 5GHz, bara 2,4GHz.
Så det bådar ju inte gott för samsungen heller.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Okej, kanske är så enkelt då....
Någon som vet om Samsung galaxy mini stödjer 5GHz eller inte?
Jag lyckades inte finna någon sådan info nu när jag googlade lite snabbt före jobbet.

Permalänk
Medlem

Galaxy mini stöder inte 5 GHz,har en själv.Däremot stöder den 2.4 GHz samt N.Kör min med wpa2+aes och får max 72 mbit via min Asus RT-n56u.Med den teknik som finns i telefonen så går den inte högre.Får högre hastighet med min TV som stöder både 2.4 samt 5 GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av molk:

Galaxy mini stöder inte 5 GHz,har en själv.Däremot stöder den 2.4 GHz samt N.Kör min med wpa2+aes och får max 72 mbit via min Asus RT-n56u.Med den teknik som finns i telefonen så går den inte högre.Får högre hastighet med min TV som stöder både 2.4 samt 5 GHz.

Ah, tackar tackar för den fina informationen och svaret, då slipper jag undra mera över detta

Jag har sett 72 mbit jag med i min lur, men efter igår... som jag la in en uppdatering av programvara via KIES, Android 2.3.4 Gingerbread så har det blivit annorlunda siffror där... numera står det: Länkhastighet: 1868522Mbps där.....