Permalänk
Medlem

Alternativ till trådlöst Internet.

Det är dags att byta våning i huset och jag har hittills kört trådlöst internet. Dvs.

den som söker upp routern. Routern i fråga går till telejacket.

Vill nu köra trådat internet dvs.

från router till datorn, antar jag?

Hursomhelst så är väl inte Telejack optimalt? Jag vill ha stabilt, trådat internet och helt enkelt byta våning utan att ta med mig telejacket som ligger på nedervåningen. Hur går jag till väga? Och förlåt för min okunnighet, detta är inte inom mina ramar alls.

Permalänk
Medlem

Dra en nätverkskabel ifrån routern till datorn, svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X00L:

Dra en nätverkskabel ifrån routern till datorn, svårare än så är det inte.

Tyvärr måste den då gå upp för en trappa och igenom en hel våning mer eller mindre. Blir inte snyggt eller smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Tyvärr måste den då gå upp för en trappa och igenom en hel våning mer eller mindre. Blir inte snyggt eller smidigt.

Vad hindrar dig att köra fortsatt trådlöst då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Vad hindrar dig att köra fortsatt trådlöst då?

Det är ibland ostabilt och/eller problem med Windowskompatibilitet.

Permalänk

Homeplug?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Det är ibland ostabilt och/eller problem med Windowskompatibilitet.

Homeplug kan vara ett alternativ om inte hög hastighet är ett måste (isf gäller trådat o inget annat).

Permalänk
Hedersmedlem

eller

och dra utmed listerna, över dörrkarmar osv. gör man det ordentligt syns det knappt.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Berätta lite hur du bor så kanske vi kan ge lite bättre hjälp. Kanske man kan dra nätverkskabel (installationskabel) i något rör om det finns i väggarna redan, och om det finns plats (förutsatt att du bor i villa).

Annars är homeplug /adaptrar över elnätat ett alternativ, eller en repater som förstärker signalen.

Billigaste alternativet är dock att dra nätverkskabel. Har för mig att man kan köpa på rullle hos Kjell & CO. Och sen behövs RJ45-kontakter och en tång att klämma ihop allt med. Finns mycket tips på Kjell & COs sidor för de som vill göra det själva.

[EDIT] Ex 20 meter för 149:-, som hittat! http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?catalog...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Homeplug kan vara ett alternativ om inte hög hastighet är ett måste (isf gäller trådat o inget annat).

Homeplug såg intressant ut, är det stabilt? Kommer jag upp i samma hastighet som med mitt nuvarande alternativ, tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hotcpu6:

Berätta lite hur du bor så kanske vi kan ge lite bättre hjälp. Kanske man kan dra nätverkskabel (installationskabel) i något rör om det finns i väggarna redan, och om det finns plats (förutsatt att du bor i villa).

Annars är homeplug /adaptrar över elnätat ett alternativ, eller en repater som förstärker signalen.

Billigaste alternativet är dock att dra nätverkskabel. Har för mig att man kan köpa på rullle hos Kjell & CO. Och sen behövs RJ45-kontakter och en tång att klämma ihop allt med. Finns mycket tips på Kjell & COs sidor för de som vill göra det själva.

[EDIT] Ex 20 meter för 149:-, som hittat! http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?catalog...

Ska se om jag kan dra en snygg lösning med kabel. Jag kommer förövrigt bo i ett rum längs ut på våningen medans routern ligger i mitten på nedre våningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zebra3:

Homeplug såg intressant ut, är det stabilt? Kommer jag upp i samma hastighet som med mitt nuvarande alternativ, tror du?

Vet inte vad du får via ditt nuvarande alternativ - men beroende på om du måste "byta fas" så kanske normala hastigheter via homeplug ligger runt 20-50 mbps (och jag vet att det finns varianter som kör i 200-300 mbps - men det är inte den praktiska överföringshastigheten utan bara en påstådd länkhastighet).