Problem med GTX 570 DC II - ÖK

Permalänk
Medlem

Problem med GTX 570 DC II - ÖK

Hejsan!

Vill först bara hälsa mig själv välkommen till ett underbart forum som gett mig många svar även om jag inte varit medlem tidigare!

Jag har stabilt överklockat mitt ASUS GTX 570 DC II som nu ligger @ 880 core, 940 mem och 1784 shader som allt ligger på 1.09 volt (vilket är väldigt högt enligt mig för en sådan clock). Jag använder ASUS GPU Tweak från Asus egna hemsida

Nu till mina frågor;

1. Finns det något jag kan göra för att minska volten?

2. Av någon anledning valde mitt grafikkort eller GPUTweak att sluta "nerklocka" mitt grafikkort i idle läge. Innan funka det perfekt, nu ligger det och trycker max hela tiden av någon anledning vilket lätt till temperaturer runt 50C i idle läge. I load ligger kortet på inte mer än 62-63 grader, vilket inte är högt för kraftig load (oftast spel i 3D) men 50C i idle med ett kort som ska vara 30% kallare och med två stora fläktar på det, känns inte alls acceptabelt.

Kortet har tidigare (med samma klock) legat på 33-35C i idle!

Har ni några tips? Ska jag skippa GPU Tweak och köra Smart Doctor eller göra min OC på något annat vis?

Tack för alla svar!

Sammanfattning för lata människor:
1. Finns något jag kan göra för att bibehålla klocken men sänka volten? Tips o tricks?
2. Min GPU vill inte automatiskt nerklocka när det är idle, fast det gjort det tidigare (har inte ändrat något i inställningar eller uppdaterat något osv osv osv)

PUSS!

Permalänk
Medlem

2: Kör du flera monitorer? Isåfall klockar kortet inte ned sig, endast om du disablar andra monitorn. Vet inte varför nVidia valt att göra så, men så är det.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

2: Kör du flera monitorer? Isåfall klockar kortet inte ned sig, endast om du disablar andra monitorn. Vet inte varför nVidia valt att göra så, men så är det.

Jag har inte fler än en monitor. Den andra DVI porten används av TVn som mest är avstängd. Men det är inte det som är orsaken, då det klockat ner sig förut med samma konfiguration. TVn och PC monitorn har alltid varit inkopplade samtidigt, men det var inte förrän någon gång denna veckan som kortet slutade klocka ner sig av sig självt.

Permalänk
Medlem

Jag har samma kort och kan vittna om att huruvida din TV är avstängd eller inte spelar ingen roll. Mitt kort idlar på 29 grader. Testade nu att aktivera den andra displayen i nvidias kontrollpanel utan att sätta på TV:n. Min idle ligger nu på 45, alltså trots att TV:n är av.

Kan du ha uppat drivisarna eller något? Jag sätter mina stålar på att idletempen går ner om du avaktiverar din andra display.

Vad gäller klocken kan jag säga att jag satt i samma båt som du även där. Kortet nådde inte högre än 875, fastän jag maxat gpucoren. För att lösa det moddade jag maxvcoren i kortets bios och nu går det stabilt med klocken i signatur @ 1.163. Det är inte på något sätt stopp men jag är nöjd så här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivetty:

Jag har inte fler än en monitor. Den andra DVI porten används av TVn som mest är avstängd. Men det är inte det som är orsaken, då det klockat ner sig förut med samma konfiguration. TVn och PC monitorn har alltid varit inkopplade samtidigt, men det var inte förrän någon gång denna veckan som kortet slutade klocka ner sig av sig självt.

Avaktivera den andra displayen helt i windows kontrollpanel för skärmupplösning. Välj "visa endast skrivbord på 1/2".

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerial:

Jag har samma kort och kan vittna om att huruvida din TV är avstängd eller inte spelar ingen roll. Mitt kort idlar på 29 grader. Testade nu att aktivera den andra displayen i nvidias kontrollpanel utan att sätta på TV:n. Min idle ligger nu på 45, alltså trots att TV:n är av.

Kan du ha uppat drivisarna eller något? Jag sätter mina stålar på att idletempen går ner om du avaktiverar din andra display.

Vad gäller klocken kan jag säga att jag satt i samma båt som du även där. Kortet nådde inte högre än 875, fastän jag maxat gpucoren. För att lösa det moddade jag maxvcoren i kortets bios och nu går det stabilt med klocken i signatur @ 1.163. Det är inte på något sätt stopp men jag är nöjd så här.

Jag kör med senaste Beta drivisarna från nvidia. bättre FPS i hard reset och bf3/mw3 har jag märkt. Hur mycket förkortar du livslängden på ditt kort genom att höja den till 1.163 och vad ligger temp på i load? Vad använder du för att clocka grafikkortet? GPU Tweak?

Dessutom undrar jag, vad kör du med för PSU? Jag kan inte hitta något för under 800 kr med 8 pins PCIexpress kontakt/er. Kör just nu på en 6 pin direkt in i graffekortet och sen en 6 pin i ena kontakten på konvertern och en 2 pin i den andra 6 pin ingången på konvertern (som ju har två 6 pin kontakter --> en 8 pin) (vilken PSU har 3 st 6 pins PCIexpress sladdar??? :S ) Det funkar men det känns som om jag inte kan klocka mera just på grund av begränsningen i strömtillförsel till kortet? Det saknas ju 4 pin kontakter i ena kontakten på kovernter....

Usch, massa kontakter och pin, hoppas ni förstår!

Skrivet av Karate Taco:

Avaktivera den andra displayen helt i windows kontrollpanel för skärmupplösning. Välj "visa endast skrivbord på 1/2".

Jag avaktiverade TVn i Nvidias kontrollpanel och gick ner 7 grader direkt. Va konstigt, varför har Nvidia valt att göra såhär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivetty:

Jag avaktiverade TVn i Nvidias kontrollpanel och gick ner 7 grader direkt. Va konstigt, varför har Nvidia valt att göra såhär?

Det är inte bara nvidia, AMD går inte heller ner i idle om man har flera skärmar aktiva.
Det du kan göra är att använda MSI afterburner och skapa 2profiler, en 3D-profil och en 2D-profil, den byter automagiskt om du går in i vissa program, fungerar dock inte felfritt.. så du bör skapa kortkommandon också så du kan byta manuellt.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olivetty:

Jag kör med senaste Beta drivisarna från nvidia. bättre FPS i hard reset och bf3/mw3 har jag märkt. Hur mycket förkortar du livslängden på ditt kort genom att höja den till 1.163 och vad ligger temp på i load? Vad använder du för att clocka grafikkortet? GPU Tweak?

Dessutom undrar jag, vad kör du med för PSU? Jag kan inte hitta något för under 800 kr med 8 pins PCIexpress kontakt/er. Kör just nu på en 6 pin direkt in i graffekortet och sen en 6 pin i ena kontakten på konvertern och en 2 pin i den andra 6 pin ingången på konvertern (som ju har två 6 pin kontakter --> en 8 pin) (vilken PSU har 3 st 6 pins PCIexpress sladdar??? :S ) Det funkar men det känns som om jag inte kan klocka mera just på grund av begränsningen i strömtillförsel till kortet? Det saknas ju 4 pin kontakter i ena kontakten på kovernter....

Usch, massa kontakter och pin, hoppas ni förstår!

Jag avaktiverade TVn i Nvidias kontrollpanel och gick ner 7 grader direkt. Va konstigt, varför har Nvidia valt att göra såhär?

Ursäkta mitt sena svar. Var upptagen med swtorbetan. Kortet har aldrig legat högre än 75c vid load, och då med fläkthastigheten på 55%. Med andra ord skulle det gå att få ner tempen ännu mera med högre hastighet. Vad gäller livslängden vet jag faktiskt inte. Antar att jag är lite bekymmerslös på den punkten - pajar det så lär jag mig av det och köper ett nytt.

EDIT: Jag använder MSI Afterburner, senaste betan. Testade Smart Doctor och GPU Tweak och var inte imponerad.

Jag har detta PSU:t
och inga problem vad gäller sladdarna. Innan jag köpte det var jag dock i samma sits som du var.