Permalänk
Medlem

BlueScreen problem

Hjälp!

Jag fick min dator från inet för ca 2 veckor sedan och har sedan dess fått bluescreens lite då och då.
Kollat upp problemet och det verkade va min SSD som skapade det, så jag skickade den på felanmälan till inet och formaterade om min HDD och installerade Win7-64 bit på den.
Lät den vara på under dagen bara för att testa om den klarade sig och det gjorde den, men nu för ca 10 minuter sedan fick jag en bluescreen igen, när jag var ute på internet bara... Inget ovanligt.

Varför händer detta?

Har verkligen lagt ner runt 5-8 timmar för att hitta/lösa detta problemet men tydligen inte lyckats så bra...

Datorn: https://www.inet.se/kundvagn/visa/1062917

Vad jag har gjort:

  • Uppdaterat Bios för moderkort och grafikkort.

  • Drivrutiner till Grafikkort, Ljudkort, USB3, Ethernet.

  • Uppdaterat Windows.

Tack på förhand!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Japp, hände igen.
Fick lite crash-loggar från det som jag kan ladda upp om de skulle behövas.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen CPU kylning? kör du intels stock kylning?! Dessutom en 2500k. OC? DÅ är du illa ute med stock kylning!

Permalänk
Medlem

Två förslag som jag har sett på andra burkar (säger inte att det är vanligt, men något svårsökt).

1. Händer det alltid/bara när du har en browser igång? Vilken? Normalt får man inte blåskärm av detta, men om så är fallet skulle jag skylla på ”Adobe Flash” och/eller hårdvaruacceleration. Testa olika drivrutiner eller en annan browser.

2. Jag ser att köpte 2x4GB RAM och har 4 DIMM platser på moderkortet. Ta en titt på moderkortet för att se om de sitter rätt! Förts för att du skall ha Dual Channel och sedan för att 2 platser kan funka bättre än de andra 2.

Även affärer kan göra fel! De skriver lite grötigt i manualen men det som gäller är antingen DDR3 1+2 eller 3+4, om du tittar på moder kortet ser du att dem är inte i följd. Sånt kan man lätt missa.

http://www.manualowl.com/m/Gigabyte/GA-P67A-D3-B3/Manual/2074...

Ledsen om jag snurra till det, men detta är taget från andra fall jag hjälpt polare med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Ingen CPU kylning? kör du intels stock kylning?! Dessutom en 2500k. OC? DÅ är du illa ute med stock kylning!

Jag tror verkligen inte att problemet är kylarmässigt då jag redan hunnit lana en natt med datorn då vi spelade BF3 i ca 5-6 timmar i sträck, hade inga problem just den natten.

Skrivet av Stuffe:

Två förslag som jag har sett på andra burkar (säger inte att det är vanligt, men något svårsökt).

1. Händer det alltid/bara när du har en browser igång? Vilken? Normalt får man inte blåskärm av detta, men om så är fallet skulle jag skylla på ”Adobe Flash” och/eller hårdvaruacceleration. Testa olika drivrutiner eller en annan browser.

2. Jag ser att köpte 2x4GB RAM och har 4 DIMM platser på moderkortet. Ta en titt på moderkortet för att se om de sitter rätt! Förts för att du skall ha Dual Channel och sedan för att 2 platser kan funka bättre än de andra 2.

Även affärer kan göra fel! De skriver lite grötigt i manualen men det som gäller är antingen DDR3 1+2 eller 3+4, om du tittar på moder kortet ser du att dem är inte i följd. Sånt kan man lätt missa.

http://www.manualowl.com/m/Gigabyte/GA-P67A-D3-B3/Manual/2074...

Ledsen om jag snurra till det, men detta är taget från andra fall jag hjälpt polare med.

1. Tror inte detta är är problemet om du läser det som står efter mitt första citat. Battlelog är igång hela tiden när man spelar BF3 och är även fylld med olika flash-saker. Använder Firefox Nightly 32-bit (battlelog stödjer inte 64-bit browsers).

2. Har för mig att jag testade detta typ dag 1 elr 2 med datorn men jag tar och testar det imorgon igen.
Har iaf satt dom i rätt följd då jag själv och tre andra vana datorbyggare hjälpte mig att montera den.

Du snurrar inte till något, jag är väldigt tacksam att någon ens hjälper mig

Skriver mer imorgon när jag testat det.
Tack !

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja.
Har inte gjort något med datorn idag då annat har vart på schemat.
Fick en BSOD nu ikväll när jag lät datorn vara utloggad (Märkte att alla program startades om så den bootade om iaf...)
Byter plats på Ramminnena imon och ser om det ändrar nått, lite svårt att se eftersom att de inte alltid händer direkt.
Fler tips är hjärtligt välkomna!

Tack!

Visa signatur
Permalänk

bara för att få det simplaste lösningen lagd i tråden...
Har du testat att klocka ner grafik kortat till 800mhz ?

Permalänk
Medlem

Eureka!
Bytte platts på ram-minnena under helgen och datorn har nu vart på i nästan 7 timmar
Yay.
Tack killar/tjejer!

Edit:
Nope... Fick bluescreen under natten, datorn startades inte om denna gång utan stannade i "bluescreen-mode"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle gärna ta upp detta igen då jag fortfarande då och då har BSOD av någon anledning.
Datorn kan alltså vara helt utloggad och även då få BSOD. Därför tror jag inte att det är mjukvara.
Uppdaterat BIOS för moderkortet ännu en gång och drivrutinerna för grafikkortet är alltid det senaste(stable).

http://dl.dropbox.com/u/6645766/BSOD1.zip
2 st dumpfiler från BSOD idag och igår.

Memtestat båda ramminnena separat och inga fel.

Snälla, hjälp mig! Vill bli av med detta, älskar min lilla superdator men när man får en Bluescreen när man renderat en halv film i 1 timme är det nära till soptippen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjena MrLoL testa detta programmet för att läsa dina BSOD's
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

Tjena MrLoL testa detta programmet för att läsa dina BSOD's
http://www.nirsoft.net/utils/blue_screen_view.html

Jag har det, laddade upp det för att andra skulle kunna kontrollera vad som är felet.
Jag förstår dem inte så bra, vet inte hur man läser av dom.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ladda ner och kör memtest86.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Ladda ner och kör memtest86.

Läs mina andra svar i tråden så kan du hitta att jag redan gjort detta.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrLoL:

Läs mina andra svar i tråden så kan du hitta att jag redan gjort detta.

Ahh, hur länge testade du minnena?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Ahh, hur länge testade du minnena?

4 passes.
0 errors.
^^Alla gångerna.
Testade både individuellt och tillsammans.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrLoL:

4 passes.
0 errors.
^^Alla gångerna.
Testade både individuellt och tillsammans.

hmm okey, vilken BCode får du?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

hmm okey, vilken BCode får du?

BCode?
http://dl.dropbox.com/u/6645766/IMG_1154%20%282%29.JPG

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

nej nej, alltså när datorn bluescreenar, vilken error code får du?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

+ en sak till vad får du för errors om du kollar i Loggboken - Windows-loggar - System?
För att enbart visa Errors så kan du Filtrera så du enbart visar errors.
I höger-spalten på Loggboken så väljer du Filtrera och sedan kryssa i att visa endast "Fel"

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

nej nej, alltså när datorn bluescreenar, vilken error code får du?

Det kan du väll läsa i minidumpsen?
Bug Check Code: 0x00000109

Visa signatur
Permalänk

Har du senaste firmware på SSDn? brukar kunna spöka med det. har aldrig haft det problemet själv, men alltid värt att kolla.

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

+ en sak till vad får du för errors om du kollar i Loggboken - Windows-loggar - System?
För att enbart visa Errors så kan du Filtrera så du enbart visar errors.
I höger-spalten på Loggboken så väljer du Filtrera och sedan kryssa i att visa endast "Fel"

http://dl.dropbox.com/u/6645766/KritiskBSOD.evtx
En som hände precis innan BSOD loggen inträffade.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av InZ-Audio:

Har du senaste firmware på SSDn? brukar kunna spöka med det. har aldrig haft det problemet själv, men alltid värt att kolla.

MVH

Ja, uppdaterar lite då och då. Gjorde de precis igen.

(Problemet händer även om SSDn är urkopplad och Windows är installerat på min HDD.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLoL:

Det kan du väll läsa i minidumpsen?
Bug Check Code: 0x00000109

Söker man på felkoden får man detta:
The CRITICAL_STRUCTURE_CORRUPTION bug check has a value of 0x00000109. This indicates that the kernel has detected critical kernel code or data corruption

Vissa verkar problemet ha blivit löst efter en ominstallation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrLoL:

Det kan du väll läsa i minidumpsen?
Bug Check Code: 0x00000109

The CRITICAL_STRUCTURE_CORRUPTION bug check has a value of 0x00000109. This indicates that the kernel has detected critical kernel code or data corruption .

Allt pekar på att det är ditt RAM som strular till det.... har du inget annat ram du kan testa med?

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem

Dina dumpfiler pekar iaf på minnesfel och 4 passes är inte särskilt mycket i memtest, kör iaf minst 8, helst fler.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnuba:

Söker man på felkoden får man detta:
The CRITICAL_STRUCTURE_CORRUPTION bug check has a value of 0x00000109. This indicates that the kernel has detected critical kernel code or data corruption

Vissa verkar problemet ha blivit löst efter en ominstallation.

Jag har haft 3 ominstallerade Windows installationer på SSD och HDD. Samma problem.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Dina dumpfiler pekar iaf på minnesfel och 4 passes är inte särskilt mycket i memtest, kör iaf minst 8, helst fler.

Ska ha igång det under natten, hinner nog med 10-20 st då.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLoL:

Ska ha igång det under natten, hinner nog med 10-20 st då.

Du får återkomma med resultat
Verkar konstigt om memtest inte skulle hitta något då iaf de 2 dumpar du laddat upp båda pekar på minnet.
Men om den nu inte skulle hitta nåt så kolla ändå om du inte känner någon som har kompatibelt minne du kan låna i ett par dagar och se om inte blåskärmarna försvinner, bara att personen du lånar av tar ditt så länge.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrLoL:

Jag har haft 3 ominstallerade Windows installationer på SSD och HDD. Samma problem.

Då har du kanske oturen att det är minnena. Prova att köra bara med 1 minne & se om du fortf får BSOD.
Hade ett liknande problem för något år sedan & jag provade detta & det visade sig vara minnena.
För någon månad sedan började jag få BSOD igen, men olika felkoder var gång & där hjälpte en ominstallation så det var förmodligen någon drivrutin.