Flyttar till Nya Zeeland - klarar mitt PSU det?

Permalänk
Medlem

Flyttar till Nya Zeeland - klarar mitt PSU det?

Tjenare!
Som titeln lyder undrar jag huruvida ett PSU inhandlat här i Sverige (av modell Corsair HX650) kommer fungera utan krångel nere i Nya Zeeland.

MVH Kraxxxe

Visa signatur

3570K (4.5) - H80i - 560ti DC2 - M5Gene - Tj08e - Samsung 256 Pro - 8gb Vengeance LP - HX850

Permalänk
Hjälpsam

http://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets#Austr...

Om jag läser rät så kör Nya Zeeland 230v, men har en annan kontakt. Så du får fixa auzzy sladdar mellan vägguttag, dator och skärm eller adaptrar. Men spänningen verkar vara den samma.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

http://lmgtfy.com/?q=nya+zeeland+voltage

Dom kör med 220/230 50 Hz vilket är uppenbart efter någon sekund på google.

Är det datorn i sign? Då är det väll nästan billigare och smartare att köpa merparten av burken där nere. Ta med tex grafikkortet i en väska men lämna resten.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

AS/NZS 3112:2004 heter deras standard, tror den ligger på 240v (OBS. EJ SÄKER), och jag tror pluggarna kan se lite olika ut beroende på hur hög ström de är tänkta för.
Men de du bör kolla är hur deras växelström funkar, de flesta kör 50hz som oss i Sverige, men tex USA tror jag kör 60hz

Edit: SmOOthy har rätt om spänningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmOOthy:

http://lmgtfy.com/?q=nya+zeeland+voltage

Dom kör med 220/230 50 Hz vilket är uppenbart efter någon sekund på google.

Är det datorn i sign? Då är det väll nästan billigare och smartare att köpa merparten av burken där nere. Ta med tex grafikkortet i en väska men lämna resten.

Det jag kommer göra är att montera ner datorn och ta med mig all hårdvara förutom Chassit, då det hade kostat mig allt mellan 2500 och 5000kr att frakta ner datorn färdigmonterad (Vansinne). Anledningen till att jag frågade var om man isåfall måste fixa någon häftig kabel för att inte förstöra komponenterna när jag väl är på plats. Som jag nu förstått det är det att köpa en adapter sladd för Svenskt Uttag -> NZ Uttag, am I right?

Om någon ser ett/flera hål i min plan får ni gärna hojta till.

Visa signatur

3570K (4.5) - H80i - 560ti DC2 - M5Gene - Tj08e - Samsung 256 Pro - 8gb Vengeance LP - HX850

Permalänk
Medlem

Det nätagget är specat till att kunna drivas på spänningar från 90V till 264V. Det inkluderar världens samtliga länder.
Det är högst ovanligt idag att hitta ett nätagg som inte fungerar så.

Så du kommer behöva byta kabel mellan väggen och datorn, men annars ska det inte vara några problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kraxxxe:

Det jag kommer göra är att montera ner datorn och ta med mig all hårdvara förutom Chassit, då det hade kostat mig allt mellan 2500 och 5000kr att frakta ner datorn färdigmonterad (Vansinne). Anledningen till att jag frågade var om man isåfall måste fixa någon häftig kabel för att inte förstöra komponenterna när jag väl är på plats. Som jag nu förstått det är det att köpa en adapter sladd för Svenskt Uttag -> NZ Uttag, am I right?

Om någon ser ett/flera hål i min plan får ni gärna hojta till.

Nätaggregatet bör fungera utmärkt, de är gjorda för att fungera på alla olika spänningar som finns. En adapter skulle fungera, eller så köper du en ny vanlig nätsladd som redan har en av deras kontakter på.

Permalänk
Medlem

Då får man tacka så hjärtligt för alla svaren, ser ut som att jag fått min fråga besvarad!

MVH Kraxxxe

Visa signatur

3570K (4.5) - H80i - 560ti DC2 - M5Gene - Tj08e - Samsung 256 Pro - 8gb Vengeance LP - HX850