Inet klagar på repa i moderkort (bild)

Permalänk
Medlem

Inet klagar på repa i moderkort (bild)

Hej, min historia är som följer:

Jag köpte och byggde ihop en dator för någon månad sen.

P8P67 moderkort
Intel i5 2500k
corsair 8gb minne

Allt fungerade 100%, inga problem, tills burken en dag la av helt, och jag fick ingen signal ut från grafikkortet. VGA_LED lyste osv. Jag har googlat hur mycket som helst på problemet, men utan att finna en lösning. Till slut fick jag nog och skickade in moderkort och minne till Inet (processorn var köpt från cdon.)

Till svar får jag att de har hittat en repa i moderkortet, och att detta inte täcks av garantin. De bifogar denna bild:

Och skriver:
"Efter felsökning kan vi meddela att moderkortet är källan till felet men har också en fysisk skada, en stor repa in koppar segmentet."
OCH
"Normalt sett så debiterar vi en felsökningsavgift samt frakt; 250 kr när det är icke garanti ärenden, men vi kan bjuda på detta för att visa goodwill från våran sida. Vänligen återkom."

Jag tycker det hela verkar mycket märkligt!
1. För att orsaka en så stor skada krävs att jag typ har ristat en skruvmejsel i moderkortet. (jag är erfaren datorbyggare, och var väldigt väldigt försiktig
2. Datorn kördes helt felfritt i flera veckor, och la sedan av. Under denna tiden rörde jag inte hårdvaran.
3. Googlar man, eller söker på sweclockers, på "p8p67", så hittar man MÄNGDER av folk som har EXAKT samma problem som jag har.

Jag får helt enkelt känslan av att det är nåt skumt med det hela. Jag har mycket svårt att tro att repan (om det ens var jag som orsakade den), skulle vara orsaken till problemet. Och om det nu är så att det är jag som har gjort fel, vf bjuder de helt plötsligt på felsökningsavgifter?

Hur går man vidare med ett sånt här problem? Som ni förstår är jag inte så sugen på att punga upp 1500 till ett nytt moderkort.

MVH
Olof

Permalänk
Medlem

Allmänna reklamationsnämnden e väl mitt tips....hade liknande problem med en PC butik (PC Office) i helsingborg. Blev anklagad för samma sak, hade också en repa vid ett av skruvhålen. ARN hjälpte mig och tillslut gav PC office med sig. De hade troligen själva orsakat skadan när de felsökt

Visa signatur

Chassi: [-Corsair 250D-] CPU: [-Intel I5-4670K @4.0GHZ-]
Moderkort: [-Asus Maximus Impact VII Z97 ITX-] Minne: [-Corsair Vengeance 8GB (2*4GB) 1600Mhz-]
Grafikkort: [-MSI GTX 970-] Nätaggregat: [-Seasonic Platinum 860w-]

Permalänk

Inet brukar köra mycket goodwill mot sina kunder. så att de bjuder på felsökningsavgift är inte speciellt underligt. De räknar väl också med att du ska köpa ett nytt moderkort därifrån.

Så länge du inte har ett foto på kortet innan du skickade in det så finns det väl inte så mycket du kan säga. Repan finns ju där, den kan definitivt göra skadan som inet säger att den gör.

Enligt mig ser det ut som något som processorkylaren skulle kunna vara ansvarig för. själva skruven där slitit med sig lite av lagren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Allmänna reklamationsnämnden e väl mitt tips....hade liknande problem med en PC butik (PC Office) i helsingborg. Blev anklagad för samma sak, hade också en repa vid ett av skruvhålen. ARN hjälpte mig och tillslut gav PC office med sig. De hade troligen själva orsakat skadan när de felsökt

Tack för svaret!

Hur går man till väga då? Ska man först ringa och prata med inet och säga till dem att man tänker kontakta ARN?

Det är ju en smula problematiskt att jag inte kan BEVISA att jag inte har gjort fel. Ord står ju mot ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralle_81:

Allmänna reklamationsnämnden e väl mitt tips....hade liknande problem med en PC butik (PC Office) i helsingborg. Blev anklagad för samma sak, hade också en repa vid ett av skruvhålen. ARN hjälpte mig och tillslut gav PC office med sig. De hade troligen själva orsakat skadan när de felsökt

PC Office kan man inte jämföra med övriga dator butiker:) dom var rent ut sagt idioter allihop.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem

Jag kan inte hjälpa dig med ditt problem mer än att komma med ett störande
lätt-att-vara-efterklok-utlåtande;

De få gånger jag har haft fel på NÅGONTING och skall skicka tillbaka det,
fotar jag alltid föremålet/varan. Det spelar ingen roll om det är till vanlig butik
eller nätbutik.

Så hände detta mig som hände dig, fast med en TV. TV:n hade lämnats för lagning,
jag blev sedan uppringd och de sa att det förekommit yttre åverkan, i form
av en gigantisk repa på bakstycket. Då körde jag upp de detaljerade bilderna i ansiktet på dom.
Detta slutade med att jag fick ut en ny TV, som var bättre samt en blu-ray spelare
på köpet för att de hade farit med osanning. (Detta var webhallen).

Så en framtida rekommendation är att dokumentera och fota varan du ska skicka
tillbaka.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Jag kan inte hjälpa dig med ditt problem mer än att komma med ett störande
lätt-att-vara-efterklok-utlåtande;

De få gånger jag har haft fel på NÅGONTING och skall skicka tillbaka det,
fotar jag alltid föremålet/varan. Det spelar ingen roll om det är till vanlig butik
eller nätbutik.

Så hände detta mig som hände dig, fast med en TV. TV:n hade lämnats för lagning,
jag blev sedan uppringd och de sa att det förekommit yttre åverkan, i form
av en gigantisk repa på bakstycket. Då körde jag upp de detaljerade bilderna i ansiktet på dom.
Detta slutade med att jag fick ut en ny TV, som var bättre samt en blu-ray spelare
på köpet för att de hade farit med osanning. (Detta var webhallen).

Så en framtida rekommendation är att dokumentera och fota varan du ska skicka
tillbaka.

Utomordentligt bra tips!

Permalänk
Medlem

Dock har den där repan i rimlighetens namn inget med skadan att göra - repan är troligen ifrån kylaren vid montering av denna, och är på en stor kraftplandel. Skulle du ha kortslutit kylaren där under drift så kanske det skulle kunnat vara orsaken, men är det så och datorn dog under drift så skulle det vara tydliga brännmärken vid repan - är det inte det så är jag mycket mycket tveksam till att repan har något som helt att göra med att kortet slutade fungera.

Jag tror att det är något problem med kortet eftersom så många av dem har dött.

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?p=2458642#po...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Dock har den där repan i rimlighetens namn inget med skadan att göra - repan är troligen ifrån kylaren vid montering av denna, och är på en stor kraftplandel. Skulle du ha kortslutit kylaren där under drift så kanske det skulle kunnat vara orsaken, men är det så och datorn dog under drift så skulle det vara tydliga brännmärken vid repan - är det inte det så är jag mycket mycket tveksam till att repan har något som helt att göra med att kortet slutade fungera.

Jag tror att det är något problem med kortet eftersom så många av dem har dött.

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?p=2458642#po...

Tackar för ditt svar! Precis min tanke också, men hur förmedlar jag detta till inet på bästa sätt, utan att på något vis bli "arg" på dem, då detta knappast skulle resultera i att man får bättre service.

Permalänk
Skrivet av hudf:

Hej, min historia är som följer:

Jag köpte och byggde ihop en dator för någon månad sen.

P8P67 moderkort
Intel i5 2500k
corsair 8gb minne

Allt fungerade 100%, inga problem, tills burken en dag la av helt, och jag fick ingen signal ut från grafikkortet. VGA_LED lyste osv. Jag har googlat hur mycket som helst på problemet, men utan att finna en lösning. Till slut fick jag nog och skickade in moderkort och minne till Inet (processorn var köpt från cdon.)

Till svar får jag att de har hittat en repa i moderkortet, och att detta inte täcks av garantin. De bifogar denna bild:
http://img257.imageshack.us/img257/5463/img0073uh.jpg

Och skriver:
"Efter felsökning kan vi meddela att moderkortet är källan till felet men har också en fysisk skada, en stor repa in koppar segmentet."
OCH
"Normalt sett så debiterar vi en felsökningsavgift samt frakt; 250 kr när det är icke garanti ärenden, men vi kan bjuda på detta för att visa goodwill från våran sida. Vänligen återkom."

Jag tycker det hela verkar mycket märkligt!
1. För att orsaka en så stor skada krävs att jag typ har ristat en skruvmejsel i moderkortet. (jag är erfaren datorbyggare, och var väldigt väldigt försiktig
2. Datorn kördes helt felfritt i flera veckor, och la sedan av. Under denna tiden rörde jag inte hårdvaran.
3. Googlar man, eller söker på sweclockers, på "p8p67", så hittar man MÄNGDER av folk som har EXAKT samma problem som jag har.

Jag får helt enkelt känslan av att det är nåt skumt med det hela. Jag har mycket svårt att tro att repan (om det ens var jag som orsakade den), skulle vara orsaken till problemet. Och om det nu är så att det är jag som har gjort fel, vf bjuder de helt plötsligt på felsökningsavgifter?

Hur går man vidare med ett sånt här problem? Som ni förstår är jag inte så sugen på att punga upp 1500 till ett nytt moderkort.

MVH
Olof

Detta typ av fel (LED) är mer allmänna och rätt vanliga, det betyder inte att dem har samma fel eller att det är fabriksfel tyvärr. Vissa kan vara. Fysiska skador i kopparsegment är extremt känsliga ibland och jag hade också nekat återköp då det är en fysisk skada. Kanske inte är det som skapade problemet (ingen vet) men det är en uppenbar och fysisk skada som inte fanns sedan fabrik.

Eftersom elektronik har 1 års garanti (ej för fysiska skador, men ändå) kan det vara värt att reklamera till ARN, Allmänna reklamationsnämnden och hålla tummarna.

Visa signatur

Datorspecs: CPU: Intel 2600k 4,6GHz + Corsair H70 Mobo: Asus p8p67 Deluxe Grafik: GeForce 580+Arctic Cooling Extreme Plus RAM: 2x4 GB Vengeance Audio: Creative X-Fi Titanium + Logitech z-5500
Starcraft 2: Toss <3

Permalänk
Medlem

Jo sen är det väl så att de ska bevisa inom sex månader att det är DU som orsakat skadan.
Den bilden bevisar ju inte att du har gjort någonting, bara att det är en repa som kan ha uppkommit
närsomhelst. Det står ju inte din signatur under repan eller så menar jag. Står ord emot ord så har dom ju inte
kunnat bevisa någonting, ellerhur? Det enda de kan konstatera är att det finns en repa, men kan inte avgöra vem det är
som har gjort den.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Jo sen är det väl så att de ska bevisa inom sex månader att det är DU som orsakat skadan.
Den bilden bevisar ju inte att du har gjort någonting, bara att det är en repa som kan ha uppkommit
närsomhelst. Det står ju inte din signatur under repan eller så menar jag. Står ord emot ord så har dom ju inte
kunnat bevisa någonting, ellerhur?

Hur menar du? Var står det att repan skall bevisas inom sex månader?

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Jag kan inte hjälpa dig med ditt problem mer än att komma med ett störande
lätt-att-vara-efterklok-utlåtande;

De få gånger jag har haft fel på NÅGONTING och skall skicka tillbaka det,
fotar jag alltid föremålet/varan. Det spelar ingen roll om det är till vanlig butik
eller nätbutik.

Så hände detta mig som hände dig, fast med en TV. TV:n hade lämnats för lagning,
jag blev sedan uppringd och de sa att det förekommit yttre åverkan, i form
av en gigantisk repa på bakstycket. Då körde jag upp de detaljerade bilderna i ansiktet på dom.
Detta slutade med att jag fick ut en ny TV, som var bättre samt en blu-ray spelare
på köpet för att de hade farit med osanning. (Detta var webhallen).

Så en framtida rekommendation är att dokumentera och fota varan du ska skicka
tillbaka.

haken är ju att det blir svårt att bevisa NÄR bilderna är tagna, och de kan ju lika gärna säga att du skadat TVn, i ditt fall, efter att du tagit bilden.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hudf:

Hur menar du? Var står det att repan skall bevisas inom sex månader?

Jo alltså, har du fel på en vara inom 6 månader från det att du köpte den, så är det inte du som ska bevisa
DIN oskuld utan det är Inet som ska bevisa DERAS oskuld.

I detta fallet tycker jag inte att det bevisar sin oskuld, bara att det är en repa där som kan ha gjort av dom
eller fabrik liksom av dig. Dom har ju inte bevisat ett skit.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Kolla länken så förstår du.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

haken är ju att det blir svårt att bevisa NÄR bilderna är tagna, och de kan ju lika gärna säga att du skadat TVn, i ditt fall, efter att du tagit bilden.

Lite svårt att för dom att anse en sån dum sak som att jag skulle ha manipulerat datumen i min kamera Saken är den att
man ska ha bevis för sin oskuld när man skickar tillbaka något. Sen kan man ju ytterligare då filma hela skiten då vilket datum
det är med mera på flera oberoende källor eller ringa fröken ur. Huvudsaken är att man har back-up så ger dom sig.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

haken är ju att det blir svårt att bevisa NÄR bilderna är tagna, och de kan ju lika gärna säga att du skadat TVn, i ditt fall, efter att du tagit bilden.

Bara att fotografera med en dagstidning med i bilden. Bilden kan vara tagen senare, om man då har sparat en tidning i syfte att ljuga, men det finns ju ingen chans att bilden är tagen tidigare och det är ju oftast det man vill bevisa.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Den repan har ingen betydelse, så länge det inte är flera lager ledningsbanor och att det är slitet genom första till att kanske förstört en andra under. Men jag tror det bara är ledningsbanor på fram och baksidan.

Men det är ju svårt att bevisa att det inte har någon betydelse.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Är rätt säker på att repan inte är orsaken, men det gör dom väl inte mer villiga för reklamation? men för att försäkra sig kan du ju försöka kolla vad det är för ledning som visas, säkert jord ? och då ska det inte vara någån fara, kanske lite känsligare om det hade varit något annat men den ser rätt stor ut

Visa signatur

Chassi: Cm 690 ii | PSU: corsair ax 750w | mobo: asus rampage 2 extreme | ram: intel xms3 1600mhz 3x2gb | Prolle: i7 960 stock | Grafik: zotac gtx 570 amp | HDD: intel x25-m 80 gb och en skitdisk på 160 gb

Permalänk
Skrivet av hudf:

Hur menar du? Var står det att repan skall bevisas inom sex månader?

Antar att han syftar på att man har 3 års reklamationsrätt, var av de första 6 månaderna så ska återförsäljaren BEVISA att DU har förstört varan, och de resterande 2,5 åren ska DU bevisa att det är ett tillverkningsfel som fått varan att sluta fungera. Som du förstår är detta väldigt svårt att bevisa, och alltså kan man känna sig rätt trygg om någonting slutar fungera inom 6 månader, även om det inte är en vara men har någon längre garanti på.

För att återförsäljaren ska få "rätt" så måste de alltså bevisa att det är han som åstadkommit repan på kortet, vilket minst sagt kan bli en utmaning för dem.
Dock brukar de flesta återförsäljare gilla att låtsas som om att lagen som säger detta inte gäller dem. Men om man står på sig och visar att man känner till lagarna som gäller så burkar de flesta ge med sig. ( Till och med Åhlens)

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Tobias75:

Bara att fotografera med en dagstidning med i bilden. Bilden kan vara tagen senare, om man då har sparat en tidning i syfte att ljuga, men det finns ju ingen chans att bilden är tagen tidigare och det är ju oftast det man vill bevisa.

sant, men man kan fortfarande inte bevisa att repan inte uppkommit efter att bilden är tagen.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Den repan har ingen betydelse, så länge det inte är flera lager ledningsbanor och att det är slitet genom första till att kanske förstört en andra under. Men jag tror det bara är ledningsbanor på fram och baksidan.

Men det är ju svårt att bevisa att det inte har någon betydelse.

Skrivet av chBh:

Är rätt säker på att repan inte är orsaken, men det gör dom väl inte mer villiga för reklamation? men för att försäkra sig kan du ju försöka kolla vad det är för ledning som visas, säkert jord ? och då ska det inte vara någån fara, kanske lite känsligare om det hade varit något annat men den ser rätt stor ut

Som jag sa tidigare, detta var exakt mina tankar. Det verkar ju rimligt att ett så stort segment är jord. Finns det något sätt att faktiskt ta reda på om det finns flera ledningsbanor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chBh:

Är rätt säker på att repan inte är orsaken, men det gör dom väl inte mer villiga för reklamation? men för att försäkra sig kan du ju försöka kolla vad det är för ledning som visas, säkert jord ? och då ska det inte vara någån fara, kanske lite känsligare om det hade varit något annat men den ser rätt stor ut

Kan inte bevisa att Hudf har orsakat skadan, de kan inte bevisa fabrikationsfel, de kan inte bevisa att de själva gjort den ens.

DOM MÅSTE enligt lag ha bevis att det är han som orsakat skadan, vilket de inte kan göra.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av XpreS:

Lite svårt att för dom att anse en sån dum sak som att jag skulle ha manipulerat datumen i min kamera Saken är den att
man ska ha bevis för sin oskuld när man skickar tillbaka något. Sen kan man ju ytterligare då filma hela skiten då vilket datum
det är med mera på flera oberoende källor eller ringa fröken ur. Huvudsaken är att man har back-up så ger dom sig.

Japp, dock ska det ju inte behövas om man reklamerar inom de 6 månaderna

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hudf:

Som jag sa tidigare, detta var exakt mina tankar. Det verkar ju rimligt att ett så stort segment är jord. Finns det något sätt att faktiskt ta reda på om det finns flera ledningsbanor?

Lättaste är ju att ta en multimeter och "pipa" på nån jord, sen BÖR man ju se om det är några andra ledningar som går där, lite kasst om det är nåt som kortsluts där, dock tveksamt
^^

Visa signatur

Chassi: Cm 690 ii | PSU: corsair ax 750w | mobo: asus rampage 2 extreme | ram: intel xms3 1600mhz 3x2gb | Prolle: i7 960 stock | Grafik: zotac gtx 570 amp | HDD: intel x25-m 80 gb och en skitdisk på 160 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Kan inte bevisa att Hudf har orsakat skadan, de kan inte bevisa fabrikationsfel, de kan inte bevisa att de själva gjort den ens.

DOM MÅSTE enligt lag ha bevis att det är han som orsakat skadan, vilket de inte kan göra.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Det gör dom inte mer villiga, ändå:P det blir ju definitivt lite bråk:P bara skaffa sig så mkt kött på benen som möjligt innan har aldrig riktigt haft några reklamations problem...

Visa signatur

Chassi: Cm 690 ii | PSU: corsair ax 750w | mobo: asus rampage 2 extreme | ram: intel xms3 1600mhz 3x2gb | Prolle: i7 960 stock | Grafik: zotac gtx 570 amp | HDD: intel x25-m 80 gb och en skitdisk på 160 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av hudf:

Jag har mycket svårt att tro att repan (om det ens var jag som orsakade den), skulle vara orsaken till problemet. Och om det nu är så att det är jag som har gjort fel, vf bjuder de helt plötsligt på felsökningsavgifter?

Skrivet av bengt-re:

Dock har den där repan i rimlighetens namn inget med skadan att göra - repan är troligen ifrån kylaren vid montering av

Det är orelevant hurvida repan är orsaken eller ej. Det finns tecken på yttre skada, då förverkas garanti på produkten i sin helhet. Så enkelt är det tyvärr.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Japp, dock ska det ju inte behövas om man reklamerar inom de 6 månaderna

Nej det håller jag med om. Men bevisligen måste man ju det ändå, eftersom företag är duktiga på att skrämma.
Det där Hudf citerade från deras mejl, att de bjuder på avgiften är bara ett försök att få honom att ge upp och tänka;
''Aja, skönt att jag inte behövde betala de 250:- också i alla fall''.

Har en kompis som är säljare så jag vet varenda litet knep.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Det är orelevant hurvida repan är orsaken eller ej. Det finns tecken på yttre skada, då förverkas garanti på produkten i sin helhet. Så enkelt är det tyvärr.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Snälla läs detta.

Så enkelt är det inte tyvärr som du skriver. Det finns inga som helst bevis för att repan var gjord av köparen.

Inet ska bevisa sin oskuld genom att visa en bild som är tagen på exakt hans moderkort innan han gjorde köpet
för att bevisa att repan inte fanns där från början.
Detta gäller ALLTID de 6 första månaderna från inköp

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XpreS:

Jag kan inte hjälpa dig med ditt problem mer än att komma med ett störande
lätt-att-vara-efterklok-utlåtande;

De få gånger jag har haft fel på NÅGONTING och skall skicka tillbaka det,
fotar jag alltid föremålet/varan. Det spelar ingen roll om det är till vanlig butik
eller nätbutik.

Så hände detta mig som hände dig, fast med en TV. TV:n hade lämnats för lagning,
jag blev sedan uppringd och de sa att det förekommit yttre åverkan, i form
av en gigantisk repa på bakstycket. Då körde jag upp de detaljerade bilderna i ansiktet på dom.
Detta slutade med att jag fick ut en ny TV, som var bättre samt en blu-ray spelare
på köpet för att de hade farit med osanning. (Detta var webhallen).

Så en framtida rekommendation är att dokumentera och fota varan du ska skicka
tillbaka.

Önskar jag hade gjort det när jag skickade in min PS3 på garanti till webhallen. Fick tillbaka den fixad men såg ut som om dom dragit chassit på ett skitigt bord och sidorna var fyllda med repor. Inte alls ny fin plast som det var innan.
Kanske inte en stor sak att klaga på men jag gillar att ha min utrustning fin och ren. Blir mycket finare i tv-rummet när allt ser nytt och fräscht ut. Därför måste jag gömma min stackars PS3 under tvn.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Är inte det där hålet för fäste av kylaren? Har kylaren en konsoll av metal som legat emot och kortslutit? Vad har man där och köra med en skruvmejsel? Har du demonterat och återmonterat vid egen felsökning och kommit åt något? Hur har Inet felsökt förutom att ha gjort en visuell avsyning av pcb't? Har man kollat i någon felåterförings/kunskapsdatabas om själva felet som uppkommit?

Tyvärr är det nog så att Inet inte kan reklamera detta pcb mot leverantör pga just repan. Även om det inte är den riktiga felorsaken. Och de är väl heller inte direkt sugna på att stå för kostnaden för ett nytt moderkort. Så här är det tyvärr.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?
Instagram