Permalänk
Medlem

Öppna och "städa" en bärbar dator

Hej.
Jag sitter på en Acer laptop med nått år på nacken som behöver öppnas och blåsas ur pga damm och värmeutveckling. Detta har gjorts en gång förut på garanti men nu är den slut och jag lär väl göra det själv.

Vad bör jag tänka på? Hur bör jag gå till väga? Är detta skitsvårt och kan datorn lätt ta skada?

Mvh gustav

Permalänk

Ska nog inte vara svårare än att skruva bort chassit och ta lite tryckluft och blåsa rent!

Permalänk
Medlem

Inte svårt alls, ta en dammsugare om du inte har tryckluft, och rensa. Du kan även rensa tangentbordet då det kanske finns lite skit under det.. Risken att någonting tar skada är ganska liten, speciellt om du är försiktig !

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gustafv:

Hej.
Jag sitter på en Acer laptop med nått år på nacken som behöver öppnas och blåsas ur pga damm och värmeutveckling. Detta har gjorts en gång förut på garanti men nu är den slut och jag lär väl göra det själv.

Vad bör jag tänka på? Hur bör jag gå till väga? Är detta skitsvårt och kan datorn lätt ta skada?

Mvh gustav

Det brukar vara rätt pilligt. Räcker ju oftast inte med att lossa skruvarna i botten för att komma åt insidan. Efter att man tagit bort skruvarna brukar man behöva lossa tangentbordet för att därifrån komma åt fler skruvar så att man kan lossa chassits ovansida (ramen kring tangentbordet). Därefter kan du troligen få ut delar av moderkortet så att du kommer åt flänsar å annat skit på ovan/undersida.
Men det kan skilja sig en hel del mellan laptops. Min Acer aspire 1810T är ett rent helvete när det gäller att komma åt kylflänsen medan min flickväns Acer är hur snäll som helst med detta då det endast krävs att man öppnar en lucka på undersidan för att komma åt flänsen.
Jag rekommenderar att du scannar av internettet efter någon instruktion på hur du öppnar upp just din laptoptyp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det brukar vara rätt pilligt. Räcker ju oftast inte med att lossa skruvarna i botten för att komma åt insidan. Efter att man tagit bort skruvarna brukar man behöva lossa tangentbordet för att därifrån komma åt fler skruvar så att man kan lossa chassits ovansida (ramen kring tangentbordet). Därefter kan du troligen få ut delar av moderkortet så att du kommer åt flänsar å annat skit på ovan/undersida.
Men det kan skilja sig en hel del mellan laptops. Min Acer aspire 1810T är ett rent helvete när det gäller att komma åt kylflänsen medan min flickväns Acer är hur snäll som helst med detta då det endast krävs att man öppnar en lucka på undersidan för att komma åt flänsen.
Jag rekommenderar att du scannar av internettet efter någon instruktion på hur du öppnar upp just din laptoptyp.

Själv öppnar jag endast upp datorns undersida, för att minimera pill och risk att förstöra någonting. Självklart finns det damm kvar där jag inte rensat, men det mesta sitter såklart vid fläkten, vilket suttit enkelt åtkommet på de datorer jag rensat från damm.
Då personen i fråga antagligen är osäker på teknik rekommenderas nog den enkla vägen

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det brukar vara rätt pilligt. Räcker ju oftast inte med att lossa skruvarna i botten för att komma åt insidan. Efter att man tagit bort skruvarna brukar man behöva lossa tangentbordet för att därifrån komma åt fler skruvar så att man kan lossa chassits ovansida (ramen kring tangentbordet). Därefter kan du troligen få ut delar av moderkortet så att du kommer åt flänsar å annat skit på ovan/undersida.
Men det kan skilja sig en hel del mellan laptops. Min Acer aspire 1810T är ett rent helvete när det gäller att komma åt kylflänsen medan min flickväns Acer är hur snäll som helst med detta då det endast krävs att man öppnar en lucka på undersidan för att komma åt flänsen.
Jag rekommenderar att du scannar av internettet efter någon instruktion på hur du öppnar upp just din laptoptyp.

Håller med fullt ut!
På min HP var man till och med tvungen att skruva bort skärmen (samt massa andra saker som tangentbord o dyl), men på min polares dell kunde man liksom skruva bort fläktarna. Dom satt liksom i socklar med några skruv. När man hade tagit loss fläktarna kunde man komma åt flänsarna och dammsuga.

Även jag rekommenderar att du kolla på nätet först.

Visa signatur

"Att betala för att icke-modulärt och klaga på det är korkat. Som att köpa en opel och klaga på att du inte fick en mercedes..."

Permalänk
Medlem

Det beror på, vissa modeller (Thinkpads, HP probook) är det enkelt och smidigt. Men mer vanliga "hemma-media-plastiga-laptops" från t.ex. HP som jag skruvat isär har varit en mardröm. Många skruvar var skruvade rakt i plast som sprack och lossnade när man skruvade upp skruvarna. Därför nästintill omöjligt att göra det utan att ta sönder något.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar dig att skaffa tryckluft. Antingen om du har tillgång till en kompressor eller så köp tryckluft på burk. En damsugare funkar, men jag har varit med om flera som råkat suga upp något de inte ville i processen.

Eller som Shrek skulle ha sagt
-"Better out than in I always say"

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

För att vara maximalt säker så bör man täcka lagren till fläkten när man använder tryckluft för att förhindra att de skär ihop. Tyvärr blir nog det svårt för att inte säga omöjligt på en laptop. Annars är tryckluft på burk alternativt kompressor med oljefilter (tar bort olja från luften som åker ut) säkrast. Dammsugare är rätt farliga.

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

INGEN DAMMSUGARE!

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

"täcka lagren " fläkten, vad innebär det egentligen? Har inte lyckats hitta nån vettig genomgång av just min modell, 5739g, men tanken är att försöka öppna den ändå. Iaf så långt att det känns rimligt.

Permalänk
Medlem

Det kan vara en direktöversättning från engelska till svenska..

http://translate.google.se/#sv|en|lager visar massa tänkbara förslag; bearing, bay, och dylikt.

Om det finns en engelsk manual kan du kolla i den och försöka lista ut vad som menas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gustafv:

"täcka lagren " fläkten, vad innebär det egentligen? Har inte lyckats hitta nån vettig genomgång av just min modell, 5739g, men tanken är att försöka öppna den ändå. Iaf så långt att det känns rimligt.

Det han menar är att damm kan tryckas in i lagren om man blåser med tryckluft. Går att sätta en tejpbit längs kanten mellan fläktnav pch upphängning. Själv tror jag denna oro är tagen ur luften. Inget du behöver bry dig om. Trycket från en tryckluftflaska kan inte pressa in damm i lagren oman inte direkt försöker göra detta.
Däremot kan det vara lämpligt att hålla fast fläktbladen om du ska gå loss med tryckluft så att fläkten inte varvar upp och agerar generator så att du skickar in ström bakvägen i systemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled