HDMI 1.4 + LED skärm = en 1cm svart kant runt skärmen

Permalänk
Medlem

HDMI 1.4 + LED skärm = en 1cm svart kant runt skärmen

Rubriken säger det mesta. Har en ny 22" samsung och en HDMI kabel till datorn, har nya drivrutiner till grafikkortet och skärmen men de blir en svart kant runt hela skärmen, alltså bilden går inte ut till kanten på skärmen, har högsta upplösningen också, nån som har något tips på vad man kan göra åt saken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwality:

Rubriken säger det mesta. Har en ny 22" samsung och en HDMI kabel till datorn, har nya drivrutiner till grafikkortet och skärmen men de blir en svart kant runt hela skärmen, alltså bilden går inte ut till kanten på skärmen, har högsta upplösningen också, nån som har något tips på vad man kan göra åt saken?

kör DVI!

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Gå in på kontrollpanelen för ditt grafikkort och kolla om det hjälper med "GPU-skalning" eller motsvarande.

Jag fick göra detta på min tv som blev kopplad via datorn med HDMI.

Permalänk
Medlem

Har du kollat vad inställningarna på tvn är ? Kan vara att den är på wide eller något sånt och då fylls inte hela skärmen, eller så.

Permalänk
Medlem

De är en datorskärm, har tyvärr inte dvi, bara rbg. Vad är detta RBG?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwality:

De är en datorskärm, har tyvärr inte dvi, bara rbg. Vad är detta RBG?

En RGB kabel är en kabel som i ena änden har tre kontakter, en röd, en blå, och en grön. Innan denna kabel (tror jag) var koaxial kabeln som hade röd, vit och gul, där gul var video, vit var ljud i vänster, och röd i höger. RGB kabeln har bättre kvalitet än t.ex SCART.

Så här ser kabeln ut - från DVI till RGB

Permalänk
Medlem

jag kör på vanlig vga kabel te en av mina 22" ...funkar utmärkt ...hdmi undviker jag om det går när det är en datorskärm som är på tal.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwality:

Rubriken säger det mesta. Har en ny 22" samsung och en HDMI kabel till datorn, har nya drivrutiner till grafikkortet och skärmen men de blir en svart kant runt hela skärmen, alltså bilden går inte ut till kanten på skärmen, har högsta upplösningen också, nån som har något tips på vad man kan göra åt saken?

Hade samma problem på 1080p. Fick fixa med "underscan" i ATIs drivare, fixade problemet.. dock åter kommer det utav någon anledning i Crysis tillexempel.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem

Har provat GPU skalning och då fick jag nya alternativ att välja på så som 1080p, 1000p, 1000i men inga av detta alternativ har fungerat. Har fortfarande en svart karm runt skärmen.

Permalänk
Medlem

Inte så att du behöver låta skärmen ställa in automatiskt? Det brukar ju finnas ett alternativ så skärmen fixar till och stretcha ut till kanterna.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 13700K 3.4 GHz 54MB Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB EAGLE OC
Moderkort: MSI MAG Z690 Tomahawk WIFI Minne: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL38 FURY
Chassi: Fractal Design Meshify 2 Svart Mörk TG Nätdel: Corsair RM1000X 1000W v3 Bildskärm: LG Ultragear 34

Permalänk
Medlem

Har fått till de nu, problemet är att skärmen är grynig som satan och när jag ändrar upplösningen kommer problemet tillbaka..

Permalänk
Medlem

YEEES DE FUNGERAR NU! TACK FÖR ALL HJÄLP! :D:D:D:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1LL33:

En RGB kabel är en kabel som i ena änden har tre kontakter, en röd, en blå, och en grön. Innan denna kabel (tror jag) var koaxial kabeln som hade röd, vit och gul, där gul var video, vit var ljud i vänster, och röd i höger. RGB kabeln har bättre kvalitet än t.ex SCART.

Så här ser kabeln ut - från DVI till RGB

lol nej rgb är ett färgformat. det du beskriver är komponentvideo som har 3st RCA-kontakter, röd, grön och blå. komponentvideo kan iofs sändas i rgb(kallas isf rgb-komponent), men ycbcr-formatet är grymt mycket vanligare.

VGA kallas oftast för RGB på TV-språk, det är nog en sån han har i skärmen.

scart-kontakten har förresten också rgb-ledare, så att säga att rgb är bättre än scart låter ungefär som att bildäck är bättre än Volvo. :>

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwality:

YEEES DE FUNGERAR NU! TACK FÖR ALL HJÄLP! :D:D:D:D

Vad gjorde du för att fixa problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DenNo:

Vad gjorde du för att fixa problemet?

Jag gissar på att det var underscan/overscan inställningar i grafikdrivrutinerna

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vad har bakgrundsbelysningen med det hela att göra?

Kul att det löste sig iaf