Permalänk

Datorn rebootar när som helst.

Hejsan. Jag sitter just nu på datorn i sign och tar snart livet av något om jag inte får bukt med mitt reboot-problem. Ibland uppstår också diverse blåskärmar, t.ex. IRQL_LESS_OR_NOT_EQUAL vilket handlar om drivrutiner om jag inte minns helt fel? Det är ju det som är roligt, för jag har uppdaterat varenda drivrutin till varenda liten del av varje komponent och ändå funkar den inte som den ska.

Vad ska jag börja ta mig till? Har inte råd att köpa något. Kör för övrigt win7 Ultimate x64, vet inte om det står i sign eller inte.

Datorn överhettar inte heller. Den har gått mycket varmare än nu utan att reboota.

Vänligen citera vid svar, eller om ni behöver ytterligare information

Mvh. Finlandssvensken

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Hejsan. Jag sitter just nu på datorn i sign och tar snart livet av något om jag inte får bukt med mitt reboot-problem. Ibland uppstår också diverse blåskärmar, t.ex. IRQL_LESS_OR_NOT_EQUAL vilket handlar om drivrutiner om jag inte minns helt fel? Det är ju det som är roligt, för jag har uppdaterat varenda drivrutin till varenda liten del av varje komponent och ändå funkar den inte som den ska.

Vad ska jag börja ta mig till? Har inte råd att köpa något. Kör för övrigt win7 Ultimate x64, vet inte om det står i sign eller inte.

Datorn överhettar inte heller. Den har gått mycket varmare än nu utan att reboota.

Vänligen citera vid svar, eller om ni behöver ytterligare information

Mvh. Finlandssvensken

----------------------------------
Börja med att köra memtest
Sen kör du hårddisktest..oftast är det minnesfel, så du lär nog inte ens behöva komma längre än så, hade en dator med exakt denna bluescreen på jobbet i fredags så;)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Hejsan. Jag sitter just nu på datorn i sign och tar snart livet av något om jag inte får bukt med mitt reboot-problem. Ibland uppstår också diverse blåskärmar, t.ex. IRQL_LESS_OR_NOT_EQUAL vilket handlar om drivrutiner om jag inte minns helt fel? Det är ju det som är roligt, för jag har uppdaterat varenda drivrutin till varenda liten del av varje komponent och ändå funkar den inte som den ska.

Vad ska jag börja ta mig till? Har inte råd att köpa något. Kör för övrigt win7 Ultimate x64, vet inte om det står i sign eller inte.

Datorn överhettar inte heller. Den har gått mycket varmare än nu utan att reboota.

Vänligen citera vid svar, eller om ni behöver ytterligare information

Mvh. Finlandssvensken

Testa att köra MemTest, ett minne i taget. Du kan också testa de olika minnena var för sig.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Testa att köra MemTest, ett minne i taget. Du kan också testa de olika minnena var för sig.

Går det att ta ner det som något annat än ISO? Har dessvärre inga skivor till mitt förfogande.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Går det att ta ner det som något annat än ISO? Har dessvärre inga skivor till mitt förfogande.

--------------------------
Det går att göra en bootbar usbminnessticka också att köra ifrån, har för mig att de har en guide på sin sida hur man gör

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

--------------------------
Det går att göra en bootbar usbminnessticka också att köra ifrån, har för mig att de har en guide på sin sida hur man gör

Körde nyss med Windows inbyggda minnesfelsökare utan att hitta några fel. Så hårddiskkontroll nu?

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Körde nyss med Windows inbyggda minnesfelsökare utan att hitta några fel. Så hårddiskkontroll nu?

-------------------
Det minnestestet kan du lika gärna glömma, det är lika säkert att felsöka med som windows är stabilt:p

Skaffa dig en skiva om du inte orkar, är ett hett tips så att säga, vet inte hur många gånger folk kört minnestest med win inbyggda och svär sig säkra på att deras minnen inte krånglar och man sen kört memtest några vändor och vips så börjar felen dyka upp^^
Sure, du kan ha tur och det stämmer..men man tar hellre det säkra före det osäkra så att säga
Disktesten, körs alla, uteslutande på skiva förutom seagates disktest

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

-------------------
Det minnestestet kan du lika gärna glömma, det är lika säkert att felsöka med som windows är stabilt:p

Skaffa dig en skiva om du inte orkar, är ett hett tips så att säga, vet inte hur många gånger folk kört minnestest med win inbyggda och svär sig säkra på att deras minnen inte krånglar och man sen kört memtest några vändor och vips så börjar felen dyka upp^^
Sure, du kan ha tur och det stämmer..men man tar hellre det säkra före det osäkra så att säga
Disktesten, körs alla, uteslutande på skiva förutom seagates disktest

Det är ju jäkla synd att jag måste ha en skiva, då jag inte har ett rött öre på fickan. Ja, ja. Jag får låta drömmen dö, helt enkelt. Jag skulle förresten skrivit detta inlägg på datorn, men den frös fast och jag är alldeles för arg för att starta om den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Det är ju jäkla synd att jag måste ha en skiva, då jag inte har ett rött öre på fickan. Ja, ja. Jag får låta drömmen dö, helt enkelt. Jag skulle förresten skrivit detta inlägg på datorn, men den frös fast och jag är alldeles för arg för att starta om den.

Skickades från m.sweclockers.com

------------------------
ajfan..men kan inte låna ett par skivor från nån kompis sålänge då, det borde de ju kunna hjälpa dig med?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

------------------------
ajfan..men kan inte låna ett par skivor från nån kompis sålänge då, det borde de ju kunna hjälpa dig med?

Enda jag kan tänka mig att skulle ha några bor 1,5 mil bort. Jävla roligt att bo på landet, ska jag säga...
Men hur som helst fick jag dessutom bevittna den bete sig så här i felsäkert läge nyss. Något är åt helsike, det vill jag lova.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Enda jag kan tänka mig att skulle ha några bor 1,5 mil bort. Jävla roligt att bo på landet, ska jag säga...
Men hur som helst fick jag dessutom bevittna den bete sig så här i felsäkert läge nyss. Något är åt helsike, det vill jag lova.

-----------------------------------------
Ajfan, ja då betyder det att ngt är knas faktiskt..för då är det ju sällan windows i sig som orsakar det iallafall
Vad har du för märke på din hårddisk?
Sen, har du biosuppdaterat moderkortet, det är ett långskott men är värt ett försök iallafall om du inte redan gjort det?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

-----------------------------------------
Ajfan, ja då betyder det att ngt är knas faktiskt..för då är det ju sällan windows i sig som orsakar det iallafall
Vad har du för märke på din hårddisk?
Sen, har du biosuppdaterat moderkortet, det är ett långskott men är värt ett försök iallafall om du inte redan gjort det?

Jag har 3 hårddiskar, 2 Western Digital och 1 Samsung.

Jag provade ASUS EZFlash en gång, vet inte vad fan det blev till, allting stannade bara upp då med, ska se vad det blir till.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag har 3 hårddiskar, 2 Western Digital och 1 Samsung.

Jag provade ASUS EZFlash en gång, vet inte vad fan det blev till, allting stannade bara upp då med, ska se vad det blir till.

--------------
antar att du har ett fickminne till hands?
Lägg senaste biosfilen på den, starta ez flash från bios med fickminnet sittandes i datorn..sen letar du rätt på filen via ezflash och så uppdaterar du kortet får du se

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

--------------
antar att du har ett fickminne till hands?
Lägg senaste biosfilen på den, starta ez flash från bios med fickminnet sittandes i datorn..sen letar du rätt på filen via ezflash och så uppdaterar du kortet får du se

aha, tackar Förresten, vart hittar jag biosfilerna? Vet att jag verkar helt jävla pantad...

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

aha, tackar Förresten, vart hittar jag biosfilerna? Vet att jag verkar helt jävla pantad...

--------------
haha, du är inte pantad, det är bara första gången du gör det här:)
Berätta för mig exakt vilket moderkort du har, jag antar du har asus eftersom du nämnde ez-flash och det är bara dem som har det namnet vad jag vet:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

--------------
haha, du är inte pantad, det är bara första gången du gör det här:)
Berätta för mig exakt vilket moderkort du har, jag antar du har asus eftersom du nämnde ez-flash och det är bara dem som har det namnet vad jag vet:)

Jo, ett M4A79XTD-EVO har jag

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jo, ett M4A79XTD-EVO har jag

-------------------
A, simpelt!
Då går du in på asus sida, söker i sökfältet längst upp till höger på sidan efter moderkortets namn, här är länk annars

http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3/M4A79XTD_EVO/#downloa...

Där under hittar du BIOS och där ska finnas 10 filer, då tar du och laddar hem de filen längst upp M4A79XTD EVO BIOS 2102 och packar upp den på fickminnet..sen startar du om datorn, vid biospost trycker du ALT+F2 och då kommer du direkt in i ez flash och kan fixa uppdateringen där:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

-------------------
A, simpelt!
Då går du in på asus sida, söker i sökfältet längst upp till höger på sidan efter moderkortets namn, här är länk annars

http://www.asus.se/Motherboards/AMD_AM3/M4A79XTD_EVO/#downloa...

Där under hittar du BIOS och där ska finnas 10 filer, då tar du och laddar hem de filen längst upp M4A79XTD EVO BIOS 2102 och packar upp den på fickminnet..sen startar du om datorn, vid biospost trycker du ALT+F2 och då kommer du direkt in i ez flash och kan fixa uppdateringen där:)

Har flashat och startat datorn, som nu säger att BOOTMGR saknas. Betyder detta att jag ska ta fram Windows-skivan någon dag snart?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Har flashat och startat datorn, som nu säger att BOOTMGR saknas. Betyder detta att jag ska ta fram Windows-skivan någon dag snart?

Skickades från m.sweclockers.com

Om jag minns rätt är BOOTMGR på datorns hårddisk, vilket då betyder att det är något knas med din hårddisk eller kopplingen mellan den och moderkortet.. Dock är jag för okunnig för att våga/kunna hjälpa dig, så detta för du fråga någon annan om..

Permalänk
Skrivet av V1LL33:

Om jag minns rätt är BOOTMGR på datorns hårddisk, vilket då betyder att det är något knas med din hårddisk eller kopplingen mellan den och moderkortet.. Dock är jag för okunnig för att våga/kunna hjälpa dig, så detta för du fråga någon annan om..

Låter riktigt mysigt mitt i hårddiskkrisen haha Får ju hoppas någon har en billigare teori

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Låter riktigt mysigt mitt i hårddiskkrisen haha Får ju hoppas någon har en billigare teori

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, verkligen inte så tajmat !

Men, nu när jag tänker efter så kan jag ha haft samma felmeddelande.. Jag fixade det med ett usb-minne med windows 7 filerna överförda till och sen valde jag systemstartsreparation under installationsskärmen (ööh, aa, vad det nu kallas) och då fixade det sig, meen, då du tydligen inte har tillgång till varken skiva eller usb-minne kanske en inlämning till något företag skulle hjälpa ? Finns företag som chippar konsoller, jailbreakar iphones, låser upp mobiler, fixar rrod, osv, dom kanske även fixar detta ?

Permalänk
Medlem

Nej, du behöver bara kontrollera bootordningen snarare:)
I annat fall så letar du bara fram din skiva, och kör bara en reparation:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Skrivet av godspeed:

Nej, du behöver bara kontrollera bootordningen snarare:)
I annat fall så letar du bara fram din skiva, och kör bara en reparation:)

Aha, en räddande hand !
Problemet var att personen i fråga inte har en sådan skiva..

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Nej, du behöver bara kontrollera bootordningen snarare:)
I annat fall så letar du bara fram din skiva, och kör bara en reparation:)

Det är removable dev. först i ordningen vilket jag antar är usb-minnet jag flashade med. Har ärligt talat ingen windows-skiva hemma av diverse anledningar som inte bör diskuteras öppet här, men ska lägga en hdd först och se vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Det är removable dev. först i ordningen vilket jag antar är usb-minnet jag flashade med. Har ärligt talat ingen windows-skiva hemma av diverse anledningar som inte bör diskuteras öppet här, men ska lägga en hdd först och se vad som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

----------------
Jäpp, börja med att sätta hårddisken som nr ^^

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

----------------
Jäpp, börja med att sätta hårddisken som nr ^^

Gjort det utan framsteg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Gjort det utan framsteg.

Skickades från m.sweclockers.com

---------------------------------------
Hm, weird, du har inte kört din hårddisk som ahci?
För oftast så när man uppdaterat bios så nollställer de inställningarna, och då återgår man till standard och ofta är då ide instället för hur diskarna skall hanteras

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

---------------------------------------
Hm, weird, du har inte kört din hårddisk som ahci?
För oftast så när man uppdaterat bios så nollställer de inställningarna, och då återgår man till standard och ofta är då ide instället för hur diskarna skall hanteras

Nej har inte kört dem som AHCI förut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Nej har inte kört dem som AHCI förut.

Skickades från m.sweclockers.com

-----------------
Du hade väl 3 st diskar i din rigg va?
Kolla så att ordningen på dessa ligger som de var förut..misstänker att dina bootfiler (bootmgr) ligger på någon av dina andra diskar nämligen, så då är det viktigt att de sitter i bootordningen så som de var förut
Alltså, bootdisk prio så att säga

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

-----------------
Du hade väl 3 st diskar i din rigg va?
Kolla så att ordningen på dessa ligger som de var förut..misstänker att dina bootfiler (bootmgr) ligger på någon av dina andra diskar nämligen, så då är det viktigt att de sitter i bootordningen så som de var förut
Alltså, bootdisk prio så att säga

Så där, ändrade ordningen på dem och har äntligen kommit in i Windows. Får se nu om reboots är tillbaka eller om jag har fått ett stabilare system.
Tack för din hjälp så långt, i alla fall. Kan jag PMa dig vid eventuella relaterade fel?

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube