Permalänk
Medlem

Dator väldigt segt, what gives?

Hej, jag tycker att min dator är alldeles för seg för att bara vara 1 år gammal (köpte den i slutet av september förra året). De få problem jag har är att datorn ibland tabbar ur på random ur spel, som om jag skulle ha aktiverat någon process i bakgrunden. Trodde till en början att det var skype men det har hänt även med skype avstängt. Jag kan inte hitta några skumma processer som är på och har inget som inte är nödvändigt på autostart. När datorn ska autodetecta grafikinställningar till spel så väljer den mycket högre inställningar än vad som fungerar bra. T.ex. i Skyrim så väljer den high på i princip allting men även med det mesta på low-medium så flyter det inte på bra. Om man högerklickar på den här datorn för att se ungefär hur bra delarna ska vara så visar den:
Processor 7.3
Minne 7.5
Grafik 7.5
Spelgrafik 7.5
Primär Hårddisk 5.9
På en skala från 1.0-7.9, jag vet inte om denna klassificering är alls relevant men tänker att det inte skadar att ha med. Delarna i datorn är som följande:
Processor: Intel I5 760, 2.80GhZ 8MB
RAM: Corsair 4gb DDR3 1600MHz 1.65V
Hårddisk: Sata-600 64MB Caviar Black 1TB
Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 460 OC
Nätagg: Fractal Design 650W Modulärt
Moderkort: Asrock p55 Extreme
Chassi: Lian Li Lancool PC-K62

EVGA Precision visar en temp av 35-40 grader på grafikkortet nu när jag bara har firefox på, kan se efter vad den visar när jag spelar om det kan vara användbart att veta. Speedfan visar nu följande:
GPU: 39C
TEMP1: 54C
TEMP2: 27C
TEMP3: 127C (kan ju omöjligt stämma )
Core1-4: 45-50C
Igår när jag spelat en längre stund visade Core1-4 på ca. 75C vilket jag tycker låter mycket. Kan det vara så att jag borde byta kylpasta i processorn?

Har gjort scan med Malwarebytes Anti Malware och Avasti Antivirus och hittar ingenting fientligt där.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Har spelat en del nu igen och kollat på värdena i speed fan, de ligger nu på:
GPU: 47C
Temp1: 80C
Temp2: 30C
Core1-4: ~75-80C

Det kan väl ändå inte vara bra att saker är så varma, eller?

Permalänk
Medlem

använder du orginal-kylaren på processorn?

Permalänk
Medlem

Processorn är lite varm, GPUn är helt ok...

Permalänk
Medlem

Jag använder orginal-kylaren på processorn, ja. Är det dumt? Tror ni det kan vara processorn som orsakar problemen eller kan det vara något annat? Vad kan jag göra för att hjälpa processorn på traven förutom att byta kylpasta? Jag brukar försöka göra rent datorn genom att ta bort damm från fläktar och så någon gång varannan var tredje månad så extremt dammigt borde det inte vara.

Permalänk
Medlem

Märkte ett tjockt lager damm som fastnat i fläkten på processorn. Gjorde rent detta så gott det gick utan att plocka isär skiten för att slippa applicera mer kylpasta. Speedfan rapporterar nu efter ~90min skyrim spelande en temperatur på 35-40C istället för tidigare ~75C. Tycker det flyter bättre också, kanske helt enkelt var processorn som blev varm av allt damm.

Permalänk

Har du prövat med att kolla efter virus, eller installera om windows? Du kan ju kolla också så du har uppdaterat alla drivrutiner, alltid bra att ha alla uppdaterade

Permalänk

det lär inte vara cpu dock skulle lite klock och en ny kylare ge märkbar skillnad du kan få en fin kylare för 300-400kr

t.ex
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=445829
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=606426
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=606427

osv.. finns massor av alternativ i den prisklassen

så istället för att byta kylpasta för 100kr kan du liga gärna lägga på 200kr och få ny kylare + kylpasta +fläkt
kylpastan antar jag att du hade den som var för installerad på orginal kylaren... den har en tendens med tiden att bli sämre och torka (hända min kompis) så han slog till på en större kylare och kollade aldrig mer tillbaka

gör gärna rent datorn innan du sätter dit ny kylare tryckluft eller nått funkar fint

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Det var nog dammet ska du se, det blockerar luftflödet ganska bra När min kylfläns dammat igen lite kan jag uppleva en temperaturökning på ungefär 10 grader. Men dubbla tempen låter lite väl högt. 35-40 grader med stockkylare under load? Nej nu ljuger du, mät om och mät rätt.

Kör med CPUID HWmonitor istället, speedfan har inte varit bra på länge.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Avstängd

Hur fungerar allt nu när du rensat kylflänsen och applicerat på ny kylpasta och kört ett tag? Är ditt problem löst?

Mina tips:

  • Defragmera din hårddisk - Då du inte nämnt något om att du omformaterat datorn så tar jag för givet att du inte gjort det på ett tag, gör då en defragmering så skall du få en bättre upplevelse av din dator.
    Ett användarvänligt program är Iobit Advanced SystemCare Free

  • Spendera en hundring eller två på någon extra fläkt till din dator. Rekommenderar att ha en i toppen som blåser ut, då värme alltid stiger.
    Din dator kommer då må bättre, även om det kanske inte löser ditt nuvarande problem så förebygger det kommande.
    Ifall du vill spara pengar så kan du beställa fläktar från Dealextreme, 120mm fläkt för endast 30kr...då är det gratis frakt dessutom
    http://www.dealextreme.com/p/pc-chassis-cooling-fan-12cm-5126

  • Köp en ny CPU kylare, stock kylaren är relativt kass och du kan få tag i bättre från 200kr. Din dator mår mycket bättre och då kan du även överklocka din processor lite men ändå ligga på lägre temp än med stock kylaren.

Visa signatur

Var trevliga

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag har kollat efter virus med Avast och Malwarebyte AntiMalware, är det något mer program jag borde använda? Grafikdrivrutiner är up do date, vad är det för andra drivrutiner jag ska ha koll på? Formaterat om windows har jag icke gjort sedan jag byggde skrället, kanske får köpa en bärbar hårddisk jag kan lägga in saker jag vill spara på först bara.
Jag kör med stockkylare och kylpastan som följde med, ja. Att köpa en ny kylare skulle jag ju kunna göra, verkar ju inte så dyrt. Får kolla mer på det!
Angående temperaturen så ljuger jag verkligen inte, rapporterar bara vad speed fan visar. Om det nu mäter fel är en annan sak men jag ser inte varför jag skulle ha någon anledning att ljuga om det. Får ladda ned programmet du föreslog, tack.

Permalänk
Medlem

Defragmenterade hårddisken för ett par dagar sedan, märkte ingen skillnad. Har bara hunnit spela 90min igår kväll efter jag rensat datorn och då var tempen den jag rapporterade samt jag tyckte det flöt på bra. Ska pröva ett par timmar nu och sedan se vad jag kommer upp i för temp igen.
Angående fläktar sitter det ett gäng i mitt chassi. 2 Ovanför, 2 framför, 2 bakom samt även något under tror jag eller om det bara är hål för luftflöde. Största problemet jag har är att det är svårt att få bort damm utan att montera ned varenda del eller att dammsuga. Får försöka med tryckluft antar jag. Tror jag klarar mig med fläktar men får beställa en ny kylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grubbluck:

Hur fungerar allt nu när du rensat kylflänsen och applicerat på ny kylpasta och kört ett tag? Är ditt problem löst?

Mina tips:

  • Defragmera din hårddisk - Då du inte nämnt något om att du omformaterat datorn så tar jag för givet att du inte gjort det på ett tag, gör då en defragmering så skall du få en bättre upplevelse av din dator.
    Ett användarvänligt program är Iobit Advanced SystemCare Free

  • Spendera en hundring eller två på någon extra fläkt till din dator. Rekommenderar att ha en i toppen som blåser ut, då värme alltid stiger.
    Din dator kommer då må bättre, även om det kanske inte löser ditt nuvarande problem så förebygger det kommande.
    Ifall du vill spara pengar så kan du beställa fläktar från Dealextreme, 120mm fläkt för endast 30kr...då är det gratis frakt dessutom
    http://www.dealextreme.com/p/pc-chassis-cooling-fan-12cm-5126

  • Köp en ny CPU kylare, stock kylaren är relativt kass och du kan få tag i bättre från 200kr. Din dator mår mycket bättre och då kan du även överklocka din processor lite men ändå ligga på lägre temp än med stock kylaren.

Angående det användarvänliga programmet du länkade så rapporterade Web of Trust sidan som relativt osäker, vågar nog inte ladda ned det.