Permalänk
Medlem

hjälp med åsikt om bra köp!

tjenare Swec.

Hoppades att ni som förmodligen har mer expertis inom kamera-området än mig (är total newbie) skulle kunna ge era åsikter om jag gjorde ett bra köp eller ej.
Införskaffade idag en Canon EOS 600D + EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS (och Sandisk Extreme 16 gb minneskort; 470 kr, kameraväska; 600 kr) Jag fick 20% rabbatt på hela köpet så blev sänkt från 9060 kr till 7248 kr.

Min fråga är skulle det varit mer värt att ha lagt pengarna på en Canon EOS 550D med EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS med samma tillbehör (minneskort och väska), skulle ha fått priset 5648 kr. I många tester jag läst har EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS objektivet blivit sågat rätt mycket jämfört med EF-S 18-55mm f/3.5-5.6. Kamerahuset var i princip samma pris men 550D och 600D skiljer ju inte så mycket mer än att 600D har vinklingsbar skärm.

Skulle jag ha köpt EOS 550D med de tillbehören istället?

tack i förhand,

Alex

Permalänk
Skrivet av Lelle91:

Skulle jag ha köpt EOS 550D med de tillbehören istället?

Fråga aldrig det här. Gjorde du ett dåligt köp så kommer du bara bli ledsen/arg. Inget att göra något åt.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Fråga aldrig det här. Gjorde du ett dåligt köp så kommer du bara bli ledsen/arg. Inget att göra något åt.

Jao ha öppet köp i 30 dagar så har möjlighet att byta om jag vill Men är de inte tillåtet att fråga om köpråd på forum tråden? Vet att forumdelen "Processorer, moderkort och minnen" inte är till för köpråd men såg inget om det här.

Permalänk

Ska du filma med kameran? Då är det ett perfekt köp, vinklingsbar skärm och manuella ljudinställningar. Dock är optiken inte den finaste

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Välj bättre optik om du är osäker på ditt val (men vad som är bäst för dig är ju en annan fråga)... Men om optiken sågats i många tester är det kanske inte så smart att välja just den...

Permalänk
Medlem

Även om 18-55IS troligen är bättre (jag har inte jämfört de två) så är 18-135:an "helt okej" och har ju fördelen att ha större zoomomfång vilket gör den mer flexibel.
Kamerahusen är ju relativt lika och om du inte behöver den vinklingsbara skärmen kunde du lika gärna köpa 550D istället.

Om JAG hade köpt någon av dem skulle jag valt 550D med 18-55IS. De 1500kr (eller vad det blir) man sparar kan ju läggas på annat som stativ, blixt, en telezoom eller liknande istället. Skulle jag köpa ett objektiv som är "lite mer allround" än 18-55:n skulle det bli antingen 15-85:an eller 17-55:an och inte 18-135:an (fast där är ju prisbilden en helt annan).

Hur som helst är ju inte 600D + 18-135 ett dåligt köp, även om jag persoligen ser att pengarna hade kunnat användas till annat än att "bara" få ett nyare kamerahus som ger samma bildkvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4everapple1:

Ska du filma med kameran? Då är det ett perfekt köp, vinklingsbar skärm och manuella ljudinställningar. Dock är optiken inte den finaste

Jo har tänkt att filma en hel del, var väl därför jag välde 600D ^^ Gör många parkour och stuntgrejer i samband med mina kampsports-träningar där det blir mycket filmande (och förstås jäkligt mycket kort).

Skrivet av dumbo:

Även om 18-55IS troligen är bättre (jag har inte jämfört de två) så är 18-135:an "helt okej" och har ju fördelen att ha större zoomomfång vilket gör den mer flexibel.
Kamerahusen är ju relativt lika och om du inte behöver den vinklingsbara skärmen kunde du lika gärna köpa 550D istället.

Om JAG hade köpt någon av dem skulle jag valt 550D med 18-55IS. De 1500kr (eller vad det blir) man sparar kan ju läggas på annat som stativ, blixt, en telezoom eller liknande istället. Skulle jag köpa ett objektiv som är "lite mer allround" än 18-55:n skulle det bli antingen 15-85:an eller 17-55:an och inte 18-135:an (fast där är ju prisbilden en helt annan).

Hur som helst är ju inte 600D + 18-135 ett dåligt köp, även om jag persoligen ser att pengarna hade kunnat användas till annat än att "bara" få ett nyare kamerahus som ger samma bildkvalitet.

Den vinklings-bara skärmen tänkte jag att den kanske kommer till nytta vid nåt tillfälle säkert, båda kamerahusen låg på samma pris så tänkte why not Det jag tänkt mestadels fota är tillfällen i samband med mina träningar. Är kampsportare och parkour-nisse så behöver en kamera som klara snabba sekvenser utan att allt blir blurrigt. Vet inte vilket objektiv som skulle vara optimalt för detta, telezoom eller fast objektiv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Välj bättre optik om du är osäker på ditt val (men vad som är bäst för dig är ju en annan fråga)... Men om optiken sågats i många tester är det kanske inte så smart att välja just den...

Nja sågats kanske var att ta i, objektivet ligger ju på 3600 kr drygt om man köper det separat. Nu fick jag det objektivet för dryga 1500 kr I många tester så var det påpekningar att prestandan inte riktigt motsvarar priset men om man får den för mindre än halva priset så är de väl en annan femma hoppas jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lelle91:

Det jag tänkt mestadels fota är tillfällen i samband med mina träningar. Är kampsportare och parkour-nisse så behöver en kamera som klara snabba sekvenser utan att allt blir blurrigt. Vet inte vilket objektiv som skulle vara optimalt för detta, telezoom eller fast objektiv?

För det behöver du ett ljusstarkt objektiv, vilket i de flesta fall innebär ett fast objektiv. Vilken brännvidd man ska välja beror ju på avståndet man har till det/de man ska fota. Billigaste ljusstarka objektivet är EF 50/1.8.