BF3: Tekniska problem och lösningar

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Grönt flimmer som kommer i perioder. Mitt 6950 blir aldrig över 70 grader snarare runt 60 grader oklockat.

Det beror nog mest på att mitt chassi är dåligt ventilerat. Har XFX Dual-fan och det blåser in i chassit. Ska fixa nytt chassi men undrade om det var därför det flimrade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk
Medlem

Problem 1: Spelet crashar alltid fösta gången jag startar det och ljudet försvinner, sedan fungerar spelet men oftast inte ljudet.

Problem 2: Ljudet försvinner helt, ibland efter crash, ibland helt utan anledning.

Hårdvara: i5 2500K, Asus GTX 560Ti CU II, ljudet körs från MB

Åtgärder: avinstallerat alla program som Asus skickat med, uppdaterade gfx drivar.

Lösning 1: ?

Lösning 2: Startar jag om riggen fungerar det ibland, men om spelet crashar, är vi på problem 1

Visa signatur

:||: ASUS ROG Strix GL502VM :||: Mus: G902 :||: Spelar: X-Box One: MH Worlds, AC: Origins :||: Länk till verkligheten: iPhone 7+, Honor 8 Lite & iPad (gen4) :||:

Permalänk
Medlem

Beskrivning av problem: Spelet småhackar efter 2-3 maps. Det fryser till i 0,5-1 sekunder. Speciellt när mycket "nytt" händer, dvs en fiende hoppar fram framför dig eller extra tydligt när man växlar mellan de olika spawnpointsen. Hårddisken laddar för fullt och kollar man W7s resursövervakarare så ser det ut som om systemet swappar otroligt mycket (över 100 MB/s på swapfilen) så jag misstänker att det har med swappningen att göra.

Kör på high settings och ligger på ca 80-100 fps normalt men när det här börjar pendlar det mellan 0 och 80 fps.
Slår man på Render.PerfOverlayVisible så skjuter cpun i taket när dessa frysningar händer.

Speciell hårdvara: Hårdvara i sign. Endast klockad CPU, HT av. Ok CPU- och GFX-temps.

Mjukvara: Senaste drivers, Windows7

Försökt utan framgång: Kör vanligtvis utan swap men BF3 kraschar efter ett tag då och klagar på fullt minne. Slog på swap, provat med både automatiskt och ett fast värde.

Lösning: Ingen lösning men en workaround är att stänga BF3 mellan varje mapbyte och rejoina servern.
Edit: Löste det genom att sänka grafikinställningarna.

Visa signatur

MCP and CCNA

Permalänk
Medlem

För att den räknar det totala minnet som används, alltså får du ta 1726/2 för att få ut hur mycket vram som används.

Skrivet av Mimematis:

Inte direkt problem men:

Memory Usage (Dedicated): 1726MB
Memory Usage (Dynamic): 314MB

Som ni ser i sign så har har bara 1gb tillgängligt video ram så hur fan kan jag uppnå 1726MB?
Detta är med Det mesta High förutom Shadows som ligger på Medium, och allt lullul avstängt(AF,AA etc)

Men egentligen så borde ju detta vara ett problem då jag SKA få dom fps dropsen som händer när man använer för mycket minne, men ändå gör jag inte det, what the fuuuuuuuck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trexpsy:

Beskrivning av problem: Spelet småhackar efter 2-3 maps. Det fryser till i 0,5-1 sekunder. Speciellt när mycket "nytt" händer, dvs en fiende hoppar fram framför dig eller extra tydligt när man växlar mellan de olika spawnpointsen. Hårddisken laddar för fullt och kollar man W7s resursövervakarare så ser det ut som om systemet swappar otroligt mycket (över 100 MB/s på swapfilen) så jag misstänker att det har med swappningen att göra.

Kör på high settings och ligger på ca 80-100 fps normalt men när det här börjar pendlar det mellan 0 och 80 fps.
Slår man på Render.PerfOverlayVisible så skjuter cpun i taket när dessa frysningar händer.

Speciell hårdvara: Hårdvara i sign. Endast klockad CPU, HT av. Ok CPU- och GFX-temps.

Mjukvara: Senaste drivers, Windows7

Försökt utan framgång: Kör vanligtvis utan swap men BF3 kraschar efter ett tag då och klagar på fullt minne. Slog på swap, provat med både automatiskt och ett fast värde.

Lösning: Ingen lösning men en workaround är att stänga BF3 mellan varje mapbyte och rejoina servern.

Precis samma problem har jag. Har inte sett det beskrivet förut. En konstig sak som jag märkt är att om man bara stänger ner Bf3.exe och startar om så löser det inte problemet. Man måste starta om Battlelog och Origin med så problemet måste ligga i nån av dom programmen.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Precis samma problem har jag. Har inte sett det beskrivet förut. En konstig sak som jag märkt är att om man bara stänger ner Bf3.exe och startar om så löser det inte problemet. Man måste starta om Battlelog och Origin med så problemet måste ligga i nån av dom programmen.

Samma här, fungerar efter det hur bra som helst!

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Spelet krashar för mig om jag använder helikopter/flygplan.. varför?

Fungerar skitfint om jag bara använder landfordon/springer runt.. in i en flygande farkost och det krashar lite random.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk

Beskrivning av problem: Skärmen "blinkar till" i en oroväckande grön färg, blinkar med små relativt oregelbundna mellanrum och lite nu och då, dock mest när jag spelar recon och har siktat in och väntar på en olycksamm fiende. vändigt störande men händer inget mer...

Mjukvara: Senaste drivers, Windows7

Visa signatur

FritzarnolD it's da Fritz!

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem när jag lirar BF3 på min Laptop Asus G53SW, kör allt på lägsta för att få bra FPS och ligger på runt 60fps men lik förbannat så får jag fps drops till neråt 10-20fps ibland, blir helt ospelbart. Inträffar inte vid händelser som t.ex. stora explosioner eller när mycket händer omkring mig utan jag kan bara gå på en gata utan att något särskilt händer omkring mig när jag får dropsen. Har de senaste drivisarna 285.79 och ett GTX 460m kort (Klockat till 800 core & 1480 minne). Har även ett problem med att ljudet "droppar" ut emellanåt, grymt irriterande och gör även det spelet ospelbart. Har testat olika ljudinställningar men det blir ingen skillnad. Har förövrigt en 2410m (dualcore 2,3GHz) som CPU och 4gb RAM. Varken GPU, CPU eller RAM "Maxas" heller när dessa fel inträffar så jag fattar ingenting. GPU grafen ser ut som en berg och dalbana upp och ner konstant i MSI afterburner när jag spelar. Kör förövrigt upplösningen 1920x1080 och har strömadaptern i samt hög prestanda valt i energialternativ. Har även samma problem med fps dropsen i skyrim, men inte lika farligt dock. Fast jag får tack o lov inga ljud drops i skyrim. Undrar om nån vet vad felet kan vara.

Permalänk
Medlem

Beskrivning av problem: Spelet fryser sig efter 5-15 min in i spelet, ljudet loopas och måste starta om datorn via strömbrytaren.

Speciell hårdvara: I7-920 klockat, 6GB ram, ASUS GTX560 TI klocka

Mjukvara: Senaste drivers, Windows7 Pr

Försökt utan framgång: Testat, PB uppdatering, nya drivisar, alla gamla nvidia drivisar, installerat om BF3, avvaktiverat firefox inställningar, beta uppdateringar på Orign, sänkt klocken på GF rejält, höjt/sänkt volten i alla möjliga varianter, avinstallerat Asus smart doktor/OSD

Lösning:

Avaktivera ljudkortet helt. Enda som fungerar, så nu går det att spela i timmar utan minsta problem, dock jobbigt utan ljud. Nån som har nån lösning på detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewder:

Beskrivning av problem: Spelet fryser sig efter 5-15 min in i spelet, ljudet loopas och måste starta om datorn via strömbrytaren.

Speciell hårdvara: I7-920 klockat, 6GB ram, ASUS GTX560 TI klocka

Mjukvara: Senaste drivers, Windows7 Pr

Försökt utan framgång: Testat, PB uppdatering, nya drivisar, alla gamla nvidia drivisar, installerat om BF3, avvaktiverat firefox inställningar, beta uppdateringar på Orign, sänkt klocken på GF rejält, höjt/sänkt volten i alla möjliga varianter, avinstallerat Asus smart doktor/OSD

Lösning:

Avaktivera ljudkortet helt. Enda som fungerar, så nu går det att spela i timmar utan minsta problem, dock jobbigt utan ljud. Nån som har nån lösning på detta?

50 spänns usb ljudkort från webhallen?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Skrivet av Rocklets:

Hårdvara: i5 2500K, Asus GTX 560Ti CU II, ljudet körs från MB

Skrivet av rewder:

Speciell hårdvara: I7-920 klockat, 6GB ram, ASUS GTX560 TI klocka

En hjälp är att skriva vilket moderkort man har så det blir lättare att hjälpa till och felsöka
tex har den ett Realtek ljudchip kan man kolla efter senaste drivarna på deras hemsida till specifika chip'et.
Driver Sweeper kan ju rensa bort gamla registernycklar och filer, från vissa tillverkare.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

En hjälp är att skriva vilket moderkort man har så det blir lättare att hjälpa till och felsöka
tex har den ett Realtek ljudchip kan man kolla efter senaste drivarna på deras hemsida till specifika chip'et.
Driver Sweeper kan ju rensa bort gamla registernycklar och filer, från vissa tillverkare.

Oj! Det är ett Asus P6T Deluxe V2. Har testat med driver sweeper och de nya drivisarna utan framgång!

Permalänk
Medlem

Problem: Spelet crashar alltid första gången när jag startar datorn för första gånger per dag (stänger av den varje kväll).
Det konstiga är att spelet fungerar utmärkt andra gången man startar. Det är just första gången man startar BF sedan datorn har varit avstängd.

Visa signatur

2500K 4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 PnP | MSI P67A-GD55 | Corsair 8GB 1600Mhz | MSI GTX 580 Twin Frozer II 900/1800/2100 | Fractal Design Arc | XFX XXX Edition 750W | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Force 120 GB

***Gammla goda minnen med ovanstående som burk :) ***

Permalänk
Medlem

Okej! Dax för mig att ge mig in i forumen och skriva lite.

Har som alla andra haft / har problem med att BF3 fryser efter typ 20min eller helt random och vid banbyten etc.
Läst säkert 20 forumtrådar lite överallt, bland annat på EA och här o lite google sökningar. Är rätt kunnig när det kommer till problemlösning. Om vi säger så här, provat varenda jäkla fix och trix som skrivits överallt utan framgång.

Sänkte nu ner allting till LOW i BF3 och nu kunde jag spela iaf 2 maps utan frys. Så kanske löst.. återstår att se. Men det är ju klart och tydligt att problemet ligger hos BF3 och inte i origin eller PB. Så om ni inte får det att funka med era bra graffekort etc, testa helt enkelt och sänk ner inställningarna så mycket ni kan till BF släppt update.

Lista på vad jag provat utan framgång tills jag sänkte till LOW.
datorspec: Q9550 @ 3.2Ghz, Asus 560ti DCII TOP, Creative Fatality ljud, 8Gb ram, Win7 64 med alla updates

Kört alla olika graffedrivare som kommit sen BF3 beta lanseringen tills nu ( clean installs )
Installerat om PB manuellt, BF3 reinstall, Origin reinstall, clean boot win
Klockat upp / klockat ner prollen och graffekortet, samt ändrat ström till graffet.
Pillat runt med nvidia inställningar
Ljudkortet på mobot har jag haft inaktiverat ända sen jag köpte skiten då jag har bättre externt.

Hoppas detta kan hjälpa nån iaf. Åtminstånde så en del inte känner sig ensamna om att provat samma skit för att lösa problemen.

Mvh

Permalänk
Medlem

haft samma som många andra att bf3 fryser efter typ 20min både SP och MP. igår läste jag en lösning att man skulle reparera bf3-installationen inifrån Origin.

efter att jag gjort det kunde jag spela hela kvällen, typ 5-6 timmar, körde på medium i grafik.
idag krashade det igen efter typ 20min på alla grafikisntällningar. reparerade installationen och nu har det funkat problemfritt i 3-4 kartor på medium.
så testa det ni som inte gjort det.

kan tilläggas att jag inte behöver klocka ner mitt graffekort utan kör på fabriksklockat 795hmz. gigabyte gtx 580 OC.

Permalänk
Medlem

Beskrivning av problem: Efter ha spelat 5-20min så fryser sig spelet och tabbas till skrivbordet, dock är spelet igång.

Speciell hårdvara: Nvidia GeForce 250 GTS

Mjukvara: Win 7 Home premium, Senaste Driver.

Försökt utan framgång: Ta kontakt med EA, Fläktar till 100%.

Lösning: Ingen ännu, Vill gärna ha hjälp!

Visa signatur

Computer: || Core i5 2500K 3,3GHz | XFX Radeon HD 6950 2GB OC | Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | 4GB DDR3 A-Data | Corsair TX 650W V2 | Windows 8 | BenQ 24" LED | Logitech G510 | Mionix Saiph 3200 | QPAD HeatoN ||

Permalänk
Medlem

Okej. Spelat lite mer nu.. Skiten hänger sig fortfarande. Back to square one!

Permalänk
Medlem

problem: spelet kommer till loading screen sen exakt när jag kmr in på servern slutar spelet svara inte hittat någon lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZiNiX:

Beskrivning av problem: Efter ha spelat 5-20min så fryser sig spelet och tabbas till skrivbordet, dock är spelet igång.

Speciell hårdvara: Nvidia GeForce 250 GTS

Mjukvara: Win 7 Home premium, Senaste Driver.

Försökt utan framgång: Ta kontakt med EA, Fläktar till 100%.

Lösning: Ingen ännu, Vill gärna ha hjälp!

Kör mem86 för att kolla om ramminnena är 100% ok. Detsamma hände mig, förutom att spelet inte gick att dra igång igen.

Lösning: ökade volt till DRAM

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Skrivet av ZiNiX:

Beskrivning av problem: Efter ha spelat 5-20min så fryser sig spelet och tabbas till skrivbordet, dock är spelet igång.

Speciell hårdvara: Nvidia GeForce 250 GTS

Mjukvara: Win 7 Home premium, Senaste Driver.

Försökt utan framgång: Ta kontakt med EA, Fläktar till 100%.

Lösning: Ingen ännu, Vill gärna ha hjälp!

Jag har exakt samma problem och det är inget fel på hårdvaran då allt annat funkar som det ska...
hm voijne

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

Texturer kommer tillbaks efter omstart????

Beskrivning av Problem1:

Har problem med texturer http://www.youtube.com/watch?v=I_Z2n--aRUI länk ger er en uppfattning hur det kan se ut. Bör påpeka att jag har ett något fattigt grafikkort, GTX460 med 768 Mb grafikminne. Kunde inte ens spela på allra lägsta settnings utan att texturern kom upp. Nu till den bisarra delen:

Lösning:

Installerat Nvidias senaste drivrutiner: 285,79. Har hjälpt, spelet är magnifikt och går att spela nå High-inställningar utan några som helst texturer. Nu till mit nuvarande problem:

Problem2(Olöst):

Varje gång jag stänger av datorn och sätter på den igen så kommer problem 1 upp igen. Jag löser det genom att installera om drivrutinerna 285,79 igen och allt funkar igen. Men i längden blir det tröttsamt. Vad skall jag göra för att slippa installera om drivrutninerna varje gång jag startar datorn?

Visa signatur

Main/Laptop: MSI GS30; CPU i7 4870HQ, RAM 1600 Mhz a 16Gb, GPU Radeon AMD RX 470 Sapphire/Intel Iris Pro Graphics 5200, Storage Primary; Intel 256 Gb x 2 Raid 0, Secondary: Samsung 512 Gb

Permalänk
Medlem

Vet ej om detta problem har blivit omämnt tidigare, men jag delar med mig iaf.

Problem: bf3 startas i window mode ( går ej att maximera.

Lösning: Spelet beter på detta vis när du har programmet TeamViewer igång.

Nu använder säkert inte alla Teamviewer - men säkert någon som finner denna lösning, användbar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Problem:
Spelet hängde sig efter 5-15min. Omstart krävdes.

PC info: Gammalt härke!

Lösning: Var tvungen att inaktivera inbyggda ljudkortet och skaffa mig ett riktigt ljudkort... Inga problem efter det..

Permalänk
Medlem

Beskrivning av problem: Spelet stänger av sig själv exakt efter loadingscreen.

Speciell hårdvara: GTX 570
Mjukvara: senaste drivrutiner ifrån nvidia windows 7

Försökt utan framgång: ominstallerat spelet, diskfragmentering ominstallerat/updaterat PB osvosv! alla sjuka test!

Lösning: Högerklicka på BF3 i origin sedan reparera installation verkar vara en klockren lösning än sålänge!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara tipsa om att se upp med VoIP och alternativet Push-to-Talk så att ni inte väljer en tangent som används till annat. Hade min inställd på SHIFT men då slutar tangenten att fungera både i spelet och även ute i Win7 efter att man stängd ned BF3. Inte förrän jag stänger ESN Sonar börjar tangenten att fungera ingen.

Valde att radera inställningen helt genom att klicka för att mappa om och sedan trycka ESC, gick sedan över till röstaktiveringe istället.

Permalänk
Avstängd

Beskrivning av problem: Min polare kan inte spela BF3, han joinar en match och sen när han kan välja vapen så stängs det ner och han får ett felmeddelande som säger: "You got disconnected. the server timed out"

Hårdvara: Han har en helt ny "Taurus Hardcore Gamer" med ett GTX 570 kort.

Mjukvara: Jag tror inte att han har pillat nåt med det utan jag ska dit imorrn så ska vi försöka lösa det.

Lösning: Jaa, visste jag det så skulle jag inte skriva här och han skulle nog lira BF3 istället för Black Ops på xbox 360 xd

Edit: Finns det något speciellt virusprogram som ej blockar spelet eller nåt annat man ska tänka på? Mest för att utesluta felkällor.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem

be han högerklicka på BF3 i origin och ta repair instal funka för mig hade exakt samma fel!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ghly:

be han högerklicka på BF3 i origin och ta repair instal funka för mig hade exakt samma fel!

Okej, tack. Kan du förklara lite mer ingripande (steg för steg) då han har noll koll och jag inte har BF3 till PC ännu. Han har inte datorn där han är nu heller.

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Okej, tack. Kan du förklara lite mer ingripande (steg för steg) då han har noll koll och jag inte har BF3 till PC ännu. Han har inte datorn där han är nu heller.

be han start upp Origin sedan trycka på Mina spel. Efter det högerklicka på Battlefield 3 och välj Reparera installationen sedan när den är klar be han testa connecta en server.