Permalänk
Medlem

Problem med nätverk

Hej, som titeln lyder så har jag haft lite problem med mitt nätverk den senaste veckan eller så. Har haft lagg i många spel och anslutningen har brutits i några sekunder vid x antal tillfällen. Har 2 andra datorer på samma nätverk och dessa har inga problem så jag antar nu att något inte står rätt till med denna datorn(?)

Så jag surfade in på inet och hittade ett nätverkskort och jag undrar om detta skulle kunna hjälpa att få bättre stabilitet i jämförelse med moderkortets integrerade nätverkskort.

http://www.inet.se/artikel/5401386/netgear-ga311-10-100-1000m...

moderkortet jag har är asrock extreme 3 gen 3

Permalänk

Innan du funderar över att köpa ett nytt kort för att lösa problemet tycker jag att du ska prova att installera om drivrutinerna till kortet och undersöka om det kan vara fel på tex nätverkskablage, switch eller något annat i ditt nät.

Har varit med om att en drivrutin automat-uppdaterats till nätverkskortet och att det efter detta krånglat, kolla om detta är fallet.

Jag fick konstiga problem i mitt nätverk hemma efter att jag skaffat mig en laserskrivare, den skickade ut någon störning som gjorde att en dator fick problem med nätet men efter att jag bytt ut kabeln till den datorn till en skärmad kabel så fungerade allt perfekt igen.

Har även varit med om att enkla hemma switchar slutar fungera eller krånglat på en port.
En router/modem som strulade fick anslutningen för en dator i nätverket att krångla medans dom andra fungerade, efter en omstart av routern var det löst och det har inte hänt igen.

Så prova omstart av din nätverksutrustning, kolla kablage och testa att ominstallera drivrutinen och eventuellt backa till en äldre eller skaffa en nyare om det finns.

Kortet du frågade om är nog helt ok, det baseras på en känd och vanlig realtech krets så det ska fungera med kom flesta os/hårdvaror.

Lycka till!

Visa signatur

| Silverstone FT02S | Asus Sabertooth P67 | Intel i7 2600K | Corsair VX550 | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 16GB | ASUS Geforce GTX580 | Samsung 850 SSD 256GB | Samsung Spinpoint F1 500GB | Samsung Spinpoint F1 1TB x 2 | Noctua NH-D14 | Samsung 27''| Win 10 |

Permalänk
Medlem

Tack för ett mycket bra svar!

Jag har redan provat att ominstalera drivrutiner till det inbyggda utan framgång.
Har också startat om router, bytt port i router bytt nätverkskabel och resetat alla router settings.

Kanske ska prova med de där kortet, det var ju inte så dyrt