Server för total nybörjare

Permalänk
Medlem

Server för total nybörjare

Hej allesammans.

Jag har en liten tanke om att jag ska skaffa mig en liten (!) burk för att samla alla filmer, all musik samt lite andra trevliga filer som finns i hushållet på en och samma plats för enkel och snabb åtkomst från övriga datorer. Denna burk skall även vara uppkopplad mot vår tv för att kunna surfa och spela musik via olika onlineprogram.

Mina frågor är då:
#Är det lämpligast att skaffa en microburk och stoppa i ett par hyffsade diskar och kanske till och med köra något serverprogram?
#Eller, är det en enklare variant av en mer traditionell server jag behöver?

Som ni kanske förstår är det inga svåra uppgifter den kommer att utsättas för, utan mer att samla allt på samma ställe och även därigenom skapa mer utrymme på andra datorer. Kan man sen ordna så man kommer åt dessa filer på något enkelt sätt, kanske via ftp, via internet så vore ju det oxå trevligt. Har även funderingar på att låta den utföra säkerhetskopiering av min laptop.

Mvh Pata

Permalänk
Medlem

En "tradionell server" tror jag inte är vad du söker .. något litet och nätt som passar bra i vardagsrummet och eventuellt klarar av ett par diskar i raid för säker lagring.

Nu har jag inte jättebra koll på mini-itx och likn idag, men tror de flesta lösningar klarar att spela upp högupplöst video utan några som helst problem. (har själv någon atom variant med några år på nacken, den spelar allt utan problem*kräver gpu-accelerering*)

Operativsystem och mjukvara väljer du det du trivs bäst med, saknar du något "out of the box" så löser du det med tredjeparts mjukvara.

Permalänk
Medlem

Den här hade jag kollat på, vet flera som är nöjda med den för ungefär liknande krav du verkar ha.
HP PROLIANT N36L MICROSERVER

Permalänk
Inaktiv

Kan själv tipsa om valfri server med Windows Home server installerat, enkelt att använda och väldigt smidig backup. Finns också plugins, eller apps som gör användandet ännu enklare (eller mer avancerat om man så vill)

Permalänk
Medlem

Tror en vanlig NAS passar dig bättre om man ser vad du tänkt att använda den till.

edit; om man frångår surfbiten.

Visa signatur

"Obay your leader"

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips och råd!!

Skrivet av Xerbee:

Den här hade jag kollat på, vet flera som är nöjda med den för ungefär liknande krav du verkar ha.
HP PROLIANT N36L MICROSERVER

Den här verkar ju väldigt intressant om man byter ut hårddisken mot ett par större. Ingen värstingprocessor precis, eller så värst mycket RAM, men vad krävs för att streama lite musik och kolla på hockeyresultat egentligen?!

4 diskar skulle ju innebära att jag kan köra raid 5 oxå, om jag fattat det rätt. Men det är väl kanske överkurs för mina ändamål...

Möjlighet att sätta i en läsare/skrivare är ju heller inte fel. Och RAM-minnet kan ju ersättas med större om behovet skulle finnas.

Det enda som skulle kunna vara negativt med denna lösning kanske skulle vara ljudnivån. Tror ni att man blir störd av 30dB från en extern källa när man tittar på TV?

Aresz --> Hur funkar det att surfa med Windows Home Server? Jag har aldrig använt något serverprogram tidigare.

Permalänk
Medlem

En Proliant Microserver är kanske inte lämpad att stå vid din tv utan den kör man lite i bakgrunden. Jag funderar själv på en sådan och kan förklara hur jag har tänkt mig. Jag har idag en NAS som står i källaren i huset men jag vill utöka lagringsutrymmet.

Sedan har jag en ASRock htpc vid tv:n i vardagsrummet som sköter uppspelningen av film och tv. Planen är att skaffa ytterligare 2st htpc, en till tv:n i sovrummet och en till min blivande biosalong. Om jag köper en Microserver så kommer den att ersätta eller komplettera min NAS som filserver.

Hann ju inte skriva klart forut, iphonen ville inte riktigt, ursakta att jag inte har nagra svenska tecken langre men jag sitter pa hotellet i thailand o skriver :).

Microservern ska aven fungera som en sql-server for xbmc-databasen hade jag tankt mig och i framtiden aven skota tv-biten och skicka ut sa att alla datorer kan komma at att titta pa tv genom servern. Det ar val det jag har tankt mig till en borjan men sen gar det ju att hitta pa lite vad som nar man har en server hemma. Nar den kostar lika mycket som en vanlig NAS sa tycker iaf jag att den ar ett solklart val da man far sa mycket mer.

Vad jag har förstått så klarar Microservern att koda av Hdfilmer genom det inbyggda grafikkortet så visst passar den som en htpc om man vill det.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Tack för ditt inlägg WoberT. Det mesta du förklarade var rena grekiskan för mig, men att det är olämpligt att ha en microserver i närheten av TV-apparaten (för ljudnivån antar jag?) var nyttigt att veta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pata71:

Tack för ditt inlägg WoberT. Det mesta du förklarade var rena grekiskan för mig, men att det är olämpligt att ha en microserver i närheten av TV-apparaten (för ljudnivån antar jag?) var nyttigt att veta.

Jag har bland annat last silentpcreviews test av den och de fokuserar mycket pa ljudniva. De sager att den later en del, men det ar ingen fara om man har den i en garderob eller liknande men de skulle inte rekommendera att ha den framme dar man hor den.

http://www.silentpcreview.com/HP_Proliant_MicroServer

Dar har du recensionen, las aven i deras forum o kolla vad anvandarna skriver. Kan du daremot gomma den i en tv-bank t.ex. sa tror jag att det funkar.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem
Skrivet av isch:

Tror en vanlig NAS passar dig bättre om man ser vad du tänkt att använda den till.

Så en NAS och en mediaspelare skulle kunna vara ett alternativ oxå`?
Blir detta mer lättskött för en nybörjare som mig?

Isf, någon som kan rekommendera några enheter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerbee:

Den här hade jag kollat på, vet flera som är nöjda med den för ungefär liknande krav du verkar ha.
HP PROLIANT N36L MICROSERVER

Skrivet av Pata71:

Tack för alla tips och råd!!

Den här verkar ju väldigt intressant om man byter ut hårddisken mot ett par större. Ingen värstingprocessor precis, eller så värst mycket RAM, men vad krävs för att streama lite musik och kolla på hockeyresultat egentligen?!

4 diskar skulle ju innebära att jag kan köra raid 5 oxå, om jag fattat det rätt. Men det är väl kanske överkurs för mina ändamål...

Möjlighet att sätta i en läsare/skrivare är ju heller inte fel. Och RAM-minnet kan ju ersättas med större om behovet skulle finnas.

Det enda som skulle kunna vara negativt med denna lösning kanske skulle vara ljudnivån. Tror ni att man blir störd av 30dB från en extern källa när man tittar på TV?

Aresz --> Hur funkar det att surfa med Windows Home Server? Jag har aldrig använt något serverprogram tidigare.

Skrivet av WoberT:

Jag har bland annat last silentpcreviews test av den och de fokuserar mycket pa ljudniva. De sager att den later en del, men det ar ingen fara om man har den i en garderob eller liknande men de skulle inte rekommendera att ha den framme dar man hor den.

http://www.silentpcreview.com/HP_Proliant_MicroServer

Dar har du recensionen, las aven i deras forum o kolla vad anvandarna skriver. Kan du daremot gomma den i en tv-bank t.ex. sa tror jag att det funkar.

För att göra en sammanfattning av alla förslag ovan:): Jag tycker att det verkar som att det alternativet hos Dustin verkar vara lite dyrt i förhållande till vad man får. Jag är själv heeeelt ny på detta med server och vill inte säga att jag "kan" det jag pratar om, men om vi talar om utrymme så tycker jag du ska fundera på om du inte skulle köpa dig någon annan variant t.e.x.:

1. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=462879 - billigare och får plats med mer (fick själv detta tipset)
2. http://www.xcase.co.uk/X-Case-RM-420-Hotswap-4u-p/case-rm420.... - lite dyrare med en 1000-lapp extra ungefär, men å andra sidan har du DUKTIGT med plats för valfritt antal HDD:ar istället för "bara" 4 st. HDD:ar som PROLIANT N36L erbjuder.

Eller så köper du ett chassi med plats för fler HDD:ar, t.e.x. Fractal Design r3 med ljuddämpning (men visst: med PROLIANT N36L så har du en färdigbyggd maskin men det känns ändå inte som att den är värd de pengarna om du frågar mig) och plats för fler HDD:ar.^^

My EnKrona.:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

För att göra en sammanfattning av alla förslag ovan:): Jag tycker att det verkar som att det alternativet hos Dustin verkar vara lite dyrt i förhållande till vad man får. Jag är själv heeeelt ny på detta med server och vill inte säga att jag "kan" det jag pratar om, men om vi talar om utrymme så tycker jag du ska fundera på om du inte skulle köpa dig någon annan variant t.e.x.:

1. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=462879 - billigare och får plats med mer (fick själv detta tipset)
2. http://www.xcase.co.uk/X-Case-RM-420-Hotswap-4u-p/case-rm420.... - lite dyrare med en 1000-lapp extra ungefär, men å andra sidan har du DUKTIGT med plats för valfritt antal HDD:ar istället för "bara" 4 st. HDD:ar som PROLIANT N36L erbjuder.

Eller så köper du ett chassi med plats för fler HDD:ar, t.e.x. Fractal Design r3 med ljuddämpning (men visst: med PROLIANT N36L så har du en färdigbyggd maskin men det känns ändå inte som att den är värd de pengarna om du frågar mig) och plats för fler HDD:ar.^^

My EnKrona.:)^^

Va?

1. Jo man kan bygga själv och plocka ett större chassi. Nu tolkade jag det som om han var ute efter något litet, smidigt och framför allt, tyst? Det verkar även vara typen av användare som drar fördelar av att det är färdigt och bara plugga in i väggen.

2. Rackmonterat chassi med deltafläktar är nog inte vad han är ute efter. Tvivlar på att han söker efter 40TB-lösningar öht. Läste du första inlägget? Sedan vet jag inte vad du är inne på med priset, ett chassi för 4-papp vs en server för 2,7k?

Ett mer vilset inlägg har jag inte skådat på länge.

P.S :D:D:D:D:D:D:D:D:D

EDIT: Du får hemskt gärna skriva vad du rekommenderar mer än ett 20-bay chassi till trådskaparen. Vore intressant att se var du landar i pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerbee:

Va?

1. Jo man kan bygga själv och plocka ett större chassi. Nu tolkade jag det som om han var ute efter något litet, smidigt och framför allt, tyst? Det verkar även vara typen av användare som drar fördelar av att det är färdigt och bara plugga in i väggen.

2. Rackmonterat chassi med deltafläktar är nog inte vad han är ute efter. Tvivlar på att han söker efter 40TB-lösningar öht. Läste du första inlägget? Sedan vet jag inte vad du är inne på med priset, ett chassi för 4-papp vs en server för 2,7k?

Ett mer vilset inlägg har jag inte skådat på länge.

P.S :D:D:D:D:D:D:D:D:D

EDIT: Du får hemskt gärna skriva vad du rekommenderar mer än ett 20-bay chassi till trådskaparen. Vore intressant att se var du landar i pris.

Okej vad svarar man på ett sådant inlägg.:O Tycker du har en sarkastisk ton helt utan anledning.:/ Det är ju inte så att jag går in här på Swec. och tänker: "Nu ska jag ge "all bad advice" till folket här"...:S

1. Jag ville bara tipsa om att han kunde få mer för pengarna om han byggde själv.:P
2. Jag vet att den andra lösningen ÄR dyrare men jag ville peka på lite andra alternativ i all vänlighet.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Okej vad svarar man på ett sådant inlägg.:O Tycker du har en sarkastisk ton helt utan anledning.:/ Det är ju inte så att jag går in här på Swec. och tänker: "Nu ska jag ge "all bad advice" till folket här"...:S

1. Jag ville bara tipsa om att han kunde få mer för pengarna om han byggde själv.:P
2. Jag vet att den andra lösningen ÄR dyrare men jag ville peka på lite andra alternativ i all vänlighet.:)

1. Med all vänlighet, skriv gärna ditt prisvärda förslag och den här gången kanske lite mer utförligt än att länka till ett chassi?

2. Det finns även chassin som rymmer 45 diskar, men är inte det alternativet lite väl långt ifrån måltavlan?
Förlåt för liknelsen, men man rekommenderar inte en Bugatti Veyron till någon som vill ha en familjebil att pendla i till jobbet. Inte i min värld i alla fall.

Låt mig också nämna lite keywords som jag gick på från trådskaparen. Du kan väl markera de som passar in på ett hemmabygge med rackmonterat chassi

"Blir detta mer lättskött för en nybörjare som mig?"
"ljudnivån"
"en liten (!) burk"

Jag ska bättra mig med sarkasmen, det borde framgå tydligare nästa gång.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xerbee:

1. Med all vänlighet, skriv gärna ditt prisvärda förslag och den här gången kanske lite mer utförligt än att länka till ett chassi?

2. Det finns även chassin som rymmer 45 diskar, men är inte det alternativet lite väl långt ifrån måltavlan?
Förlåt för liknelsen, men man rekommenderar inte en Bugatti Veyron till någon som vill ha en familjebil att pendla i till jobbet. Inte i min värld i alla fall.

Låt mig också nämna lite keywords som jag gick på från trådskaparen. Du kan väl markera de som passar in på ett hemmabygge med rackmonterat chassi

"Blir detta mer lättskött för en nybörjare som mig?"
"ljudnivån"
"en liten (!) burk"

Jag ska bättra mig med sarkasmen, det borde framgå tydligare nästa gång.

Okej.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Det har släppts en ny version av HPs microserver med dubbel så mycket RAM och lite snabbare CPU \o/

http://www.dustin.se/pd_5010608769.aspx

Permalänk
Medlem
Skrivet av adisbladis:

Det har släppts en ny version av HPs microserver med dubbel så mycket RAM och lite snabbare CPU \o/

http://www.dustin.se/pd_5010608769.aspx

Nämen! Det är ju kanon, kan man köpa till 1st 2Gb sticka istället för att slänga ut 1Gb som va i den gamla o köpa till 4Gb om man nu vill det :).

Får nog ta o slå till på en sådan snart.

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

OMFG, den gamla versionen säljs för 1700 kr för studenter på dustinhome.

http://www.dustinhome.se/product/5010610200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeon404:

OMFG, den gamla versionen säljs för 1700 kr för studenter på dustinhome.

http://www.dustinhome.se/product/5010610200

Meh, jobbig du ska vara Nu rycker det i köpfingret "bara för att" :/

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10