Asus N55SF-S1232V vs MSI GE620DX-462NE

Permalänk
Medlem

Asus N55SF-S1232V vs MSI GE620DX-462NE

Tjena,

Står i begrepp att köpa mig en ny bärbar och har letat runt lite och bland annat funnit dessa två.

http://www.netonnet.se/CompareView/3003?itemList=162422&compareItemId=162422&itemList=162496&x=54&y=20

Det skiljer ju 2500 kronor och för det får jag egentligen en i7-2670QM istället för i5-2430M, 4 GB mer minne och 250 GB mer disk.
Den dyrare datorn har ju något mer disk, men som bara snurrar i 5400 rpm jämfört med 7200 rpm för den billigare (spelar det någon större roll?)
Och sen är det en bluray i den dyrare, men bara en vanlig dvd-brännare i den billigare, men det spelar egentligen inte så stor roll heller.

Kan man motivera en prisskillnad på 2500 mellan dessa datorer? Jag ska iofs spela en del med den, men det är inte de allra senaste och häftigaste spelen. Jag lär t ex inte spela BF3 eller det här Skyrim som jag ser att många nämner. Men förmodligen Diablo3 som kanske är rätt avancerat ändå (vad vet jag?).

Om jag oftare har mycket grejor igång och kanske vill köra Ubuntu eller nått liknande i en VirtualBox snarare än att spela de häftigaste spelen, vad ska jag då fokusera på?

Misstänker att ett GT540M egentligen räcker, men MSI'n har ju GT555M och det verkar ju bättre. Är det kanske viktigare med 4 kärnor och mer minne snarare än värsta grafikkortet? Samtidigt vill jag ju inte begränsas för mycket om jag ska spela typ Diablo3.

Budget egentligen 8000 men skulle kanske kunna sträcka mig till 10000 om det verkligen behövs. Full HD är ett krav och helst inte större skärm en 15,6''

Så mycket frågor. Kan ni hjälpa mig med svaren?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI GX660 Core i5-480 4GB 500GB 15.6 ATI HD5870
MSI GX740 17'' Intel i5-430M/640GB/4GB/ATI HD5870

Permalänk
Medlem

Verkar ju inte dum heller. Men behöver jag verkligen GTX-grafik om jag inte ska spela värstingspelen. Sen är den ju rätt tung också.

Permalänk
Medlem

Jag köpte precis MSI datorn efter att ha läst en hel del och även testat den då en kompis har den.
Tror jag kommer bli nöjd som bara den, den väger inte ett ton och har prestanda nog att köra det mesta. Kommer mest spela sc2 och det är inga probs för denna burk då processorn är riktigt fin.

/Christian

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Kibbey hur kändes MSI datan? Gedigen eller plastig? Är din kompis nöjd med den?

Permalänk
Medlem

Min kompis är väldigt nöjd. Det jag störde mig på var musknappen, den är inte riktigt helt perfekt.. Den är lite för trög, men jag hoppas att man vänjer sig. Annars kan man ju bara ha med sig en mus
Byggkvalitetsmässigt känns inte datorn som en 20k kr maskin utan den är något plastig. Dock inget jag störde mig på när jag testade den. Det är mer så att man noterar att den inte är i alluminium

Överlag så känner jag att den väger mindre än de datorer med gtx-grafik.. typ 1½ Kilo vilket är värt mycket och priset är så pass bra!

Jag vet att han är nöjd med den och att han läst på så jag litar på honom ^^ Nu är min skickad och borde komma imorgon eller i övermorgon.

Ytterligare ett stort plus när jag prövade den är att den är tyst när man inte stressar den. Detta är viktigt för mig då jag kommer använda den i ett bibliotek mycket.
Hoppas detta hjälpte lite!
/c

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem

Jag köpte denna till grabben i Jul klapp, känns som en stark rekomendation.
http://webhallen.se/hardvara/140462-msi_ge620dx-462ne-i5-2430...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP_Swede:

Jag köpte denna till grabben i Jul klapp, känns som en stark rekomendation.
http://webhallen.se/hardvara/140462-msi_ge620dx-462ne-i5-2430...

Det var samma som jag rekommenderade

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.410023/7-barbara-som-kan-all...

Här har du ett test, det första jag sett. Det ser väldigt bra ut, den fick bäst i test.

Visa signatur

Prylar är gott.. och nyttigt.

Citera gärna så hittar jag tillbaks!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbey:

Det var samma som jag rekommenderade

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.410023/7-barbara-som-kan-all...

Här har du ett test, det första jag sett. Det ser väldigt bra ut, den fick bäst i test.

Hejsan, jag hoppas ingen tar illa upp om jag skriver i tråden igen.

Jag håller precis på att leta efter denna modell som det pratas om och testet ovan berör modellen MSI GE620DX-291NE och inte MSI GE620DX-462NE som tråden berör. Från vad jag har kunnat se på prisjakt.nu är enda skillnaden CPU:N som i den förstnämnda har en i5 2410M och den sistnämnda en i5 2430M.

Nu till saken, hur upplevs MSI-datorn? Blir den oroväckande varm, högljudd i Load? Meningarna går isär på flera ställen.
Dessutom måste jag fråga om det är sant att det enda sättet att öppna cd-läsaren på är genom en knapp som i sin tur kräver ett program?

Obs: affärerna ska göra innan helgens slut, så jag är tacksam om svar kommer in snarast.

Hälsningar
Stefan

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 5600X MOBO: ASUS ROG STRIX B550-I Gaming RAM: Crucial Ballistix DDR4 3600MHz 32GB
GPU: Asus GeForce RTX 3070 TUF Gaming OC NVMe: Samsung 980 Pro 2TB PSU+AIO+Chassi: NZXT H1