Noctua tillkännager NF-F12 Focused Flow Fan

Permalänk
Medlem

Låter intressant. Stort fan av deras NF-S12b och gillar även P14, men P12:an lider av ett svagt yl som är väldigt jobbigt. Testat olika och alla lider av samma problem. Förhoppningsvis är problemen lösta med den här.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.5GHz med H70 push-pull | P67 Sabertooth | 8GB Corsair 1600MHz CL9 | GTX 670 SLI | Obsidian 800D | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kopplingen med Ferrari är lite taskig Ferrari är förvisso dyra men också effektiva. Noctua är bara dyra. Hittade en artikel för ett tag sedan där man jämförde Noctuas påstådda ljudnivå med luftflöde och bytte efter det till det hälften så dyra Nexus Silent som presterade bättre med samma ljudstyrka. Nu kan det visserligen finnas skillnader rent mekaniskt vad gäller motor och lager till Noctuas fördel, men än så länge snurrar mina Nexus på... sen är dom snyggare dessutom.

Ovan gäller dock inte fläkten i artikeln, den vet jag inget om.

OffT: Sluthastighet med F430 Scuderia på 1/4 mile var för mig över 220kmh och tog strax över 10 sekunder... underbar känsla

Hehe. Jag tänkte mest på ett program jag såg (förmodligen Top Gear) där de testade soppaförbrukningen för några "riktiga" sportbilar, där Ferrarin var klart mest törstig.

Jag har exakt samma erfarenhet av Noctua kontra Nexus Silent - har ca 10 Nexus Silent och två Noctua av olika modell (den för chassiventilation och den med högre statiskt tryck), och mina egna tester visar att Nexus ger högre luftflöde vid samma ljudnivå, så aldrig Noctua för min del...

F430 Scuderia. En av världens läckraste kärror. Jag kan ju bara drömma, sittandes i min Focus RS som jag skulle behöva trimma ihjäl för att nå sådana 1/4 mile-siffror med.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Nä men de va ju fasen... Önskar eller rättare sagt HOPPAS att dom gör en EXAKT likadan fast 140mm, det hade varit perfekt för mig iallafall!

Visa signatur

Bab

Permalänk
Medlem

Fula kylare.

Noctua har dom FULASTE fläktarna jag nägonsin sätt, visst är dom as bra men det räcker inte för mig, även om jag har ett fractal design define R3 chassi(vilket jag har) vill jag inte ha en noctua kylare, jag förstår att dom gör sina fläktar "speciella".
men, dom behöver inte göra dom i brun och beige, kanske dom kan komma på ett annat sätt att göra sina fläktar individuella.

ta det ej som något elakt, ta det som ett tips

stava fel.
Visa signatur

CPU: Ryzen 1700x med be quiet! Pure Rock | GPU: 2x GTX 760 2GB i SLI | RAM: 16GB DDR4 | OS: Debian

Permalänk

Dom dar flaktarna var ju knappast lockande for vad dom kostar eller ens overhuvudtaget. Jag kan nog inte se en enda fordel med dom pa pappret. Dom puffar mindre luft, glidlager och dyrare an gentle typhoons. Jag kan nog tanka mig att dom inte later sa mycket pa full os eftersom det ar inte mycket luft dom skickar runt for varvet. Nej, det finns mycket intressantare an overprisad brunhet.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av iNfragiq:

Låter intressant. Stort fan av deras NF-S12b och gillar även P14, men P12:an lider av ett svagt yl som är väldigt jobbigt. Testat olika och alla lider av samma problem. Förhoppningsvis är problemen lösta med den här.

Jag håller med dig om det svaga "ylet" i NF-S12. För tillfället kör jag med Scythe S-Flex -fläktar istället och är helnöjd med dom. Kanske har Noctua fixat ylet i denna modell.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qstoffe:

Jag håller med dig om det svaga "ylet" i NF-S12. För tillfället kör jag med Scythe S-Flex -fläktar istället och är helnöjd med dom. Kanske har Noctua fixat ylet i denna modell.

Han syftade på P12 modellen. Hör absolut inget yl från mina S12.

Scythe tillverkar inte S-Flex modellerna längre.

Permalänk
Medlem

Så det är som Silverstones AP fläktar dårå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Han syftade på P12 modellen. Hör absolut inget yl från mina S12.

Jag hör det från mina två S12 @ 480 rpm. Sätter jag fingret på fläktarna försvinner ylet. Det handlar dock om en ganska låg ljudnivå som bara ljudpedanter skulle anmärka på.

Skrivet av dj christian:

Scythe tillverkar inte S-Flex modellerna längre.

Fick reda på det nyligen från ett annat forum. Tråkigt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av qstoffe:

Jag hör det från mina två S12 @ 480 rpm. Sätter jag fingret på fläktarna försvinner ylet. Det handlar dock om en ganska låg ljudnivå som bara ljudpedanter skulle anmärka på.

Konstigt hör absolut ingenting från mina. Förresten hur mäter du hur mycket rpm de kör i?

Kul att du hänger på SPR oxå

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Konstigt hör absolut ingenting från mina. Förresten hur mäter du hur mycket rpm de kör i?

Kul att du hänger på SPR oxå

Hehe tyckte jag kände igen nicket. Tror ljud kan vara ganska subjektivt när det kommer ner på så låga ljudnivåer. Vissa människor kanske inte ens kan höra ljudet. När vi blir äldre minskar t.ex. vårat frekvens-uppfång.

Jag kollar rpm primärt i Speedfan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

F430 Scuderia. En av världens läckraste kärror. Jag kan ju bara drömma, sittandes i min Focus RS som jag skulle behöva trimma ihjäl för att nå sådana 1/4 mile-siffror med.

Den effektiva effektgränsen för framkrafsare ligger någonstans mellan 300-350hk och det är ju inte så långt bort Sen är det bara att slänga ut inredningen och då kan du nog kunna putsa på tiderna

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Antar Silverstone har patent på det som funkar så detta är ända lösningen för någon annan tillverkare att ens komma i närheten.

Visa signatur

Ryzen 5600x | 32GB DDR4 Vengeance LPX 3600MHz | Gigabyte X570-I Aorus Pro | Louqe Ghost S1 + Medium top hat | MSI GTX1080 Gaming X | Corsair SF600 V2 600W | Noctua NH-L12S | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Crucial MX300 525GB | ASUS ROG Swift PG278QR | QPAD MK-85 MX Red | Logitech G602 |

Permalänk
Medlem

De här fläktarna ser intressanta ut. Dyra, men man brukar få vad man betalar för av Noctua. Jag har testat Nexus, Gentle Typhoon, Be-quiet och några fler. Noctuas är de jag har fått bäst erfarenhet av. De kyler bäst i förhållande till min uppfattning av ljudnivå.

Om man jämför en beige-brun fläkt monterad i datorn jämfört med en svart så tycker jag Noctuas ser snyggare ut. Det matchar helt enkelt en monterad dator bra.

Permalänk
Medlem

Noctuafläkten här är som en Toyota eller Skoda kanske är de mer rimliga slutsatserna?

Skrivet av backfeed:

F430 Scuderia. En av världens läckraste kärror. Jag kan ju bara drömma, sittandes i min Focus RS som jag skulle behöva trimma ihjäl för att nå sådana 1/4 mile-siffror med.

du kan ju alltid plocka ur lite inredning, så lever den upp till namnappendixet bättre också som en bonus.

denna är ett väldigt billigt alternativ annars, 100 på under 4 känns i kistan och är betydligt billigare att använda ute i verkligheten än 200 på 10.

även modellerna som inte kostar mer än Fården din har ganska ansenliga resurser, fast lika praktiska att åka till mataffären med är de kanske inte..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Ser nice ut Har två Noctua NF-P12 än sålänge och mer ska de bli

Visa signatur

Stationära: Intel i5 2500k @ 4.5 Ghz • Asus Sabertooth P67 • Asus 560 Ti DirectCU II TOP • Corsair Vengeance 8 GB • Corsair AX 750 • Fractal Design R3 White
Laptopen: Intel Core Duo T2300 @ 1.66 Ghz • 2 GB DDR2 @ PC2-5300

Permalänk

Dom är säkert hur bra som helst dessa fläktar men hur många gånger jag än ser dom så vänjer jag mig aldrig vid Noctuas färgval. Någon som vet om Silverstone penetrator är bra?

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.

Permalänk

Riktigt ful fläkt tyvärr, precis som Noctuas andra fläktar

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Grymma fläktar! Det enda man hör är vinden mot örat, och då pratar jag om ett par Noctuafäktar som jag köpte för flera år sedan när dom var nya på marknaden.

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

Du är rolig du, du saxar allt från en artikel från 2006 vilken min nyare artikel från samma sida motbevisar. Läste du någonsin igenom det innan?

Hade du varit mer noggrann i dina efterforskningar så hade du sett att S-1200 presterar ca 3 grader sämre vid samma varvtal som Nexus RS vilket jag visar i min första referens.

Hur som helst!

Vad jag ville visa är att jag tror inte riktigt att det är många tillverkare idag som kommer åt den standard Nexus redan gjort för så länge sedan.
Jag kör själv med 5st http://www.inet.se/artikel/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo... och jag kan säga att jag inte är nöjd. Kör dem nu med fläktkontroll på exakt 990 rpm och de låter på tok förmycket. Jag är extremt kräsen när det gäller ljud och mitt
nästa test kommer att bli med 5st Nexus för att se för mig själv att de håller vad dem lovar.
Av testet på SPCR att döma så är i alla fall Nexus det bästa jag kan hitta när det gäller "silent vs airflow". Och om det är några jag
litar på när det gäller omdömen för tysta system så är det dem.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Noctua ligger fortfarande efter och de är högljudda och överprisade. Har själv ägt de flesta fläktarna på jakt efter de tystaste på marknaden och Noctua är inte ens top 5.

Se detta test av 140mm fläktar

Permalänk
Medlem

Apropå fans. Kan nån rekommendera en schyst 140mm stark men tyst LED fläkt till min Cheiftec 750 PSU?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Noctua ligger fortfarande efter och de är högljudda och överprisade. Har själv ägt de flesta fläktarna på jakt efter de tystaste på marknaden och Noctua är inte ens top 5.

Se detta test av 140mm fläktar

Håller med. Man får nästan 3 slipstream till priset av en noctua.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pöjk:

Noctua ligger fortfarande efter och de är högljudda och överprisade. Har själv ägt de flesta fläktarna på jakt efter de tystaste på marknaden och Noctua är inte ens top 5.

Se detta test av 140mm fläktar

japp. har också ägt många fläktar i jakt på tystnad. Noctua presterar inte väl i förhållandet pris/ljudnivå/lufttryck. Mina två favoriter är nexus och GT.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Hur som helst!

Vad jag ville visa är att jag tror inte riktigt att det är många tillverkare idag som kommer åt den standard Nexus redan gjort för så länge sedan.
Jag kör själv med 5st http://www.inet.se/artikel/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo... och jag kan säga att jag inte är nöjd. Kör dem nu med fläktkontroll på exakt 990 rpm och de låter på tok förmycket. Jag är extremt kräsen när det gäller ljud och mitt
nästa test kommer att bli med 5st Nexus för att se för mig själv att de håller vad dem lovar.
Av testet på SPCR att döma så är i alla fall Nexus det bästa jag kan hitta när det gäller "silent vs airflow". Och om det är några jag
litar på när det gäller omdömen för tysta system så är det dem.

GT har bara ryktats om att vara tysta, jag anser inte det då de har karaktäristiskt motorljud även vid 500 RPM. Kullagrade fläktar är tystare vid högre RPM jämfört med glidlager men då låter de ändå så mycket att de inte blir användbara. Nexus låter inte jättemycket vid 12V, dock blir de ohörbara först vid 7 V, ca 700 RPM.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Skrivet av Typhonos:

GT har bara ryktats om att vara tysta, jag anser inte det då de har karaktäristiskt motorljud även vid 500 RPM. Kullagrade fläktar är tystare vid högre RPM jämfört med glidlager men då låter de ändå så mycket att de inte blir användbara. Nexus låter inte jättemycket vid 12V, dock blir de ohörbara först vid 7 V, ca 700 RPM.

Ja, och jag tror att om du kör Nexus i ca 800-900 RPM är de definitivt mycket tystare än mina GT.

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Ja, och jag tror att om du kör Nexus i ca 800-900 RPM är de definitivt mycket tystare än mina GT.

Ja det tror jag definitivt.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Noctuas nyhetsmail, citat:

Vienna, November 9th 2011 - Noctua today introduced the new NF-F12 120mm
Focused Flow™ fan. Teaming up eleven stator guide vanes with a specially
conceived seven blade impeller, the NF-F12’s Focused Flow™ system
creates outstanding static pressure and focuses the airflow for superior
performance on heatsinks and radiators. At the same time, a wide range
of advanced aerodynamic design measures, second generation SSO-Bearings
and Noctua’s new, custom designed PWM IC for fully automatic control
guarantee astounding quietness of operation.

"Our award-winning NF-P12 has become a standard choice for pressure
demanding applications such as CPU coolers and radiators, but we’ve been
striving to achieve even better performance in this domain, and this is
how the NF-F12 was born", explains Mag. Roland Mossig, Noctua CEO. "Due
to the stator guide vanes focussing the airflow, it can push the air
through dense fin stacks more effectively. This type of design has
mostly been used for noisy high speed fans so far, so our engineers have
put a lot of thought into keeping the noise in check."

The NF-F12 uses a wide range of aerodynamic optimisations in order to
refine the fan’s acoustic qualities. For example, the NF-F12’s stator
guide vanes are set out in Varying Angular Distance and feature
Vortex-Control Notches. Both measures help to spread the noise emission
over a broader frequency spectrum and thus make the fan’s sound pattern
more agreeable to the human ear. Another novel measure introduced with
the NF-F12 is the Stepped Inlet Design, which adds turbulence to the
influx in order to facilitate the transition from laminar flow to
turbulent flow. This measure reduces tonal intake noise, improves flow
attachment and increases suction capacity, especially in space
restricted environments.

In addition to its advanced aerodynamic features, the NF-F12 is the
first fan to implement the further optimised second generation of
Noctua’s renowned, time-tested SSO bearing as well as the novel, custom
designed NE-FD1 PWM IC for fully automatic PWM speed control. The NE-FD1
integrates Noctua’s Smooth Commutation Drive (SCD) technology for
quieter operation and allows for ultra-low power consumption: Drawing
only 0.6W, the NF-F12 consumes more than 50% less than many fans in the
same speed range. This doesn’t only make it eco-friendly but also cuts
down the electricity bill.

Last but not least, the NF-F12 comes with modular cabling, integrated
anti-vibration pads and two speed settings for full flexibility. Its
commanding performance, exhaustive set of features and Noctua’s trusted
premium quality make it an elite choice for use on air coolers,
radiators and other pressure demanding applications.

Price and availability
The NF-F12 will be available immediately at a recommended retail price
of EUR 19.90 / USD 24.90.

Links
Details:
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=42...
Specifications:
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=42...
Photos: http://www.noctua.at/inc/imageviewer.php?item=42&pnr=0&lng=en
Video: http://www.noctua.at/main.php?show=productvideos&products_id=...

About Noctua
Designed in Austria, Noctua's premium cooling components are
internationally renowned for their superb quietness, exceptional
performance and thoroughgoing quality. Having received more than 1000
awards and recommendations from leading hardware websites and magazines,
Noctua's fans and heatsinks are chosen by more than a hundred thousand
satisfied customers around the globe.

Jakob Dellinger, Noctua

Permalänk
Medlem

Tester är tester och människor är människor, rena fakta är såklar rena fakta och är svårt att dribbla bort men människor är oftast färgade av sin egen uppfattning vare sig den är negativ el positiv! Att hålla sig till 100% neutral tror jag ärligt ingen klarar av i alla lägen, måste vara "smått" naiv för att tro någe sånt! Tänker såklart på "helthetsintryck" i vissa lägen där Noctua kan tappa mark pga priset!

Min uppfattning är den att Noctua är (åtminstone en utav de) överlägsna på toppen så "jag är uppenbart färgad", lol..?? Skämt åsido, för mig finns där en viktig detalj hos Noctua jag aldrig riktigt får hos de billigare konkurrenterna: Kvalitetskänslan! En NF-P12 är tung, stabil och man riktigt känner att kvaliteten finns där så fort man tar i den pga av materialval, öga för detaljer, precisionen är i helt annan liga än den hos Nexus med deras hårda men ändå ack så sköra plastram (läs går att spräcka enkelt), vibrationer tar sig lättare vidare när materialet i sig inte har en dämpande effekt, blad som ej är stabila och flexar för mycket när man tar i dom, glapp i lagret (läs glidlagher utan micro precision) etc.. etc.. and on we go!

Missförstå mig inte, jag köper schyte, Nexus m.f. också men som en liten kvalitetsnörd så älskar jag bara saker som utstrålar just kvalitet och genomtänkt design snarare än "Kinesisk plast" el vad jag nu skall kalla det? När livslängd kommer in i diskutionen så är det helt avgjort för min del och det baseras mestadels på egen livserfarenhet och då menar jag såklart inte enbart 10 ex av varje sort/märke el iaf för få för att eliminera ev felmarginal!

Jag vet hur mycket sweclockare använder bil analogi (lol) så varför inte dra en paralell med bilar?? Varför står Mercedes, BMW och numer till viss del även Audi f.l så högt i kurs? Varför tingar inte japs i regel samma värde, eftertraktan m.m "pound for pound"? Tror order jag söker är: Premium? Design, materialval samt sammansättning, i den ordningen!

Mina Noctuas har bara gått och gått år in och år ut och verkar inte börja glappa nämnvärt i lagrena, surra från obalans via nedslitning i kant a fläktblad or whatever? Ramarna har heller inte torkat ut och fått micro sprickor or whatever? 200:- känns blodigt för en fläkt absolut, men se det lite som en investering som på lång sikt och flertalet byggen senare fortfarande presterar och upplevs som nya? ..om inte annat så ger den generösa garantin en känsla av vad man får!

Anyway, detta är såklart min högst egna syn på saken och delas såklart inte av alla, långt ifrån skulle jag tro?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pixo:

Antar Silverstone har patent på det som funkar så detta är ända lösningen för någon annan tillverkare att ens komma i närheten.

Du har en ganska inskränkt syn om du verkligen tycker så. Silverstones modeller må vara "bäst" men jag tvivlar på att de har samma låga ljudnivå.