Permalänk

Användarrecension av Bulldozer

Tjipp och hej

Den här tråden är till för de som har fått hem och testat sina Bulldozers.

När du har fått den och testkört får du gärna skriva ner dina intryck här i tråden.

Tanken med det är att de som ännu inte vågat ta steget ska få en nyanserad bild av vad processorn kan göra.

OBSERVERA att vi inte skriver "nej jag gillar Intel", "min epnis är stor" och dylikt trams utan endast de som har någon egen erfarenhet av BD har ordet.

Permalänk

Sådär nu vet jag att de finns i butikerna. Är det verkligen ingen som har inhandlat och kan berätta hur den rullar?

Permalänk

Någon som vill erkänna sig skyldig?

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Medlem

Skulle dra igång en FX-8120 på ett Crosshair V Formula igår men det tog stopp av någon anledning. Fläktarna går igång och jag får ett blink på CPU-QLED:en men sen händer ingenting mer. Har läst att man ev behöver uppdatera BIOS för att FX-serien ska funka på CH5F och att man då måste stoppa i en annan CPU först för att kunna göra själva uppdateringen.

Kan någon här bekräfta att man måste uppdatera bios på CH5F med en annan äldre CPU innan man kan köra BD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaveHole:

Skulle dra igång en FX-8120 på ett Crosshair V Formula igår men det tog stopp av någon anledning. Fläktarna går igång och jag får ett blink på CPU-QLED:en men sen händer ingenting mer. Har läst att man ev behöver uppdatera BIOS för att FX-serien ska funka på CH5F och att man då måste stoppa i en annan CPU först för att kunna göra själva uppdateringen.

Kan någon här bekräfta att man måste uppdatera bios på CH5F med en annan äldre CPU innan man kan köra BD?

Säker på att du kopplat in den extra strömförjningen precis ovanför CPU'n?

Permalänk
Medlem

för att hitta tillbaks

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaveHole:

Skulle dra igång en FX-8120 på ett Crosshair V Formula igår men det tog stopp av någon anledning. Fläktarna går igång och jag får ett blink på CPU-QLED:en men sen händer ingenting mer. Har läst att man ev behöver uppdatera BIOS för att FX-serien ska funka på CH5F och att man då måste stoppa i en annan CPU först för att kunna göra själva uppdateringen.

Kan någon här bekräfta att man måste uppdatera bios på CH5F med en annan äldre CPU innan man kan köra BD?

Har du haft otur och fått ett äldre CHV (med ett äldre BIOS) så kommer inte BIOS att känna igen din processor och det krävs mycket riktigt en äldre processor (jag använde min Phenom 2 X6 1090T) för att flasha BIOS till en nyare version.

Jag kan alltså bekräfta att det här är sant. Min CHV kom flashat med version 0506 av BIOS från fabrik och kände alltså inte igen min FX-8150 utan att jag flashade till version 0813 först. Jag hade exakt samma problem för övrigt, det vill säga att skärmen inte fick någon signal (jag kunde alltså inte ens nå BIOS med min FX-8150), fläktarna snurrade osv och CPU_LED samt RAM_LED blinkade.

Vad gäller trådens ämne så kan jag säga att mitt första intryck är väldigt gott, FX-8150 känns rappare än min äldre X6 1090T (som för övrigt var klockad till 4 GHz) i allmän användning och spel. Visserligen kör jag mina minnen i 2133 MHz CL9 och processorn smått överklockad till 4.3 GHz.

Jag återkommer med lite mer tankar och åsikter i eftermiddag då jag måste bege mig nu. Om det är någon som undrar något mer så fråga gärna så skall jag försöka svara efter bästa förmåga!

Permalänk
Medlem

Jag har haft min 8120 i nån vecka nu och är helnöjd. Håller fortfarande på att klocka och tweaka lite fortfarande men har inte stött på några orosmoln.

Jag gick från en i7 920@4Ghz så gjorde tekniskt sett ett nedköp. Men det är inget jag märker av då jag burken i signatur enbart är för gaming. Allt annat gör jag på laptop eller HTPCn.

I windows så tycker jag Bulldozer tuffar på lika bra som min i7:a (men det är ju svårt att se nån skillnad då jag bara surfar och gamear nästan) och i spel har jag heller inte märkt av nån skillnad heller. Om jag skulle starta några benchmarks hade jag nog sett sämre resultat men som sagt i spel gör det ju ingen skillnad whatsoever.

Anledning till att jag köpte bulldozer var just för att jag tycker det är kul att klocka men att klocka intel numera är inte så kul. Alla Sandybridge CPU's träffar samma vägg på runt 4,5-4,7 GHz oavsett vad man har för kylning. Just nu ligger min 8120 på 4,7 GHz 24/7 stabilt, med Corsair H100 som kylare. Idle ~ 42c och fulload 68c (nyss slängt på kylaren + pasta så lär sänkas om några grader om 1-2 veckor), så det finns lite svängrum att kanske komma upp till 4,8 GHz och högre. Med standardkylaren till bulldozer så kunde jag klocka den till 4,5 men då låg tempen 82+ vid fulload.

Detta är ingen recension bara en liten reflektion.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hur går det med stabiliteten i spel då? Man har ju hört om blåskärmar som sätter krokben?

Permalänk
Medlem

Har du mätt din strömförbrukning? Vet att I7 9XX och I7 8XX (Gulftown) fick lite kritik för att de drog för mycket ström. Så undrade om du hade jämfört din BD med din gamla 920 ?

Visa signatur

Citera gärna

ASRock Fatal1ty Z77 | i5 3570K @ 4,4 Ghz - Phanteks PH-TC14PE | 2-Way Sli GTX 680 | 16 Gb Corsair vengeance 1600 MHz | OCZ ZX Series 1250W | SSD - 1x128 GB - 1x256 | 2,7 TB - HDD | Antec P280 | G500 | Qpad MK-80 | G35

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Anledning till att jag köpte bulldozer var just för att jag tycker det är kul att klocka men att klocka intel numera är inte så kul. Alla Sandybridge CPU's träffar samma vägg på runt 4,5-4,7 GHz oavsett vad man har för kylning. Just nu ligger min 8120 på 4,7 GHz 24/7 stabilt, med Corsair H100 som kylare. Idle ~ 42c och fulload 68c (nyss slängt på kylaren + pasta så lär sänkas om några grader om 1-2 veckor), så det finns lite svängrum att kanske komma upp till 4,8 GHz och högre. Med standardkylaren till bulldozer så kunde jag klocka den till 4,5 men då låg tempen 82+ vid fulload.

Detta är ingen recension bara en liten reflektion.

Det är lite hårddraget att säga att 4,5-4,7 GHz är väggen för alla SB. Det går för det första att komma över det på en hel del exemplar, såg faktiskt en häromdagen som låg på 5,2 GHz på vatten. Själv ligger jag på 4,8 GHz efter att ha lekt runt ett par dagar. Jag tycker själv att det är riktigt skoj att klocka SB! Jag satt på en Phenom II 955:a innan och ombyte förnöjer så att säga, det är ju ett helt annat tillvägagångssätt för att överklocka en SB.

Ett varningens ord bara, se upp för temperaturerna på FX-serien! Sensorerna visar inte helt korrekta siffror enligt diverse tester.

Permalänk
Medlem

Gambit_2k

Kul reflektion, går själv lite i uppgraderingstankar kring CPU men har så jävla svårt att bestämma mig vad jag ska göra.
Då min nuvarande CPU verkar vara ett exceptionellt dåligt exemplar.

Lurat lite på en X6 1090. Och även ev en ny Phenom 2, men dom börjar känns förlegade... Är jävligt sugen på den nya "arkitekturen"

Permalänk
Medlem

Har även jag haft min 8120 i en vecka och är ganska nöjd med den, hade en x3 720 innan och märker stor skillnad i spel (har dock i stort sätt enbart testat BF3). Var i valet och kvalet om att skaffa en x6 1090T men så mycket dyrare var inte 8120 och det är ju kul med ny teknik.

Klockar fantastiskt bra, har den just nu på 3.9 GHZ med en enkel multipelökning och med standardvolt. Har inte orkat prova mer, det känns som det finns mycket utrymme för klockning om man ger sig på volten, men just nu så nöjer jag mig. Temperaturen är helt under kontroll, har en Coolermaster V8 och det varmaste den gått upp till är runt 60 grader. Dock märker man att tempmätarna som mäter core-tempen inte är helt ok, dom hoppar något fördjävligt, flukturerar 10 grader upp och ner konstant. Kan iofs vara så men tycker att det verkar konstigt ändå.

Citat:

Hur går det med stabiliteten i spel då? Man har ju hört om blåskärmar som sätter krokben?

Alla spel jag har provat har fungerat - UTOM Shogun 2 - Total war. Dator blåskärmar och resettar. Dock fungerar Napoleon Total War, samma motor så felet ligger ligger nog i Steam inte i själva spelet. Alla andra Steamspel jag provat har dock funkat, även om det inte är så många. L4D2 som många har haft samma problem med startar så snällt så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Det är lite hårddraget att säga att 4,5-4,7 GHz är väggen för alla SB. Det går för det första att komma över det på en hel del exemplar, såg faktiskt en häromdagen som låg på 5,2 GHz på vatten. Själv ligger jag på 4,8 GHz efter att ha lekt runt ett par dagar. Jag tycker själv att det är riktigt skoj att klocka SB! Jag satt på en Phenom II 955:a innan och ombyte förnöjer så att säga, det är ju ett helt annat tillvägagångssätt för att överklocka en SB.

Ett varningens ord bara, se upp för temperaturerna på FX-serien! Sensorerna visar inte helt korrekta siffror enligt diverse tester.

Jo fel av mig att säga alla men de flesta iaf. Jonas och Emil nämnde ju även det i nån fredagspanel.

Anledning jag itne tycker det är kul är för att det blir för mycket "cookiecutter clockning". Detsamma som med i7:orna till socket 1366. Man kan helt enkelt följa en mall "ställ in det här så kommer du garanterat dit med din CPU", klarar du högre än så har du tur mer än skicklighet. Samt att SB inte skalar med högre minneshastigheter och the sweetspot är 1600 MHz minnen, så att klocka minne är inte heller kul.

aah har hört det där med tempmätarna så ska kolla upp det, fanns nån mjukvara som kunde läsa av det korrekt + att jag har en scythe fancontroller där man kan placera en templäsare mellan kylaren och CPUn så jag får en liten bättre uppfattning därigenom också.

Nej har inte mätt hur mycket ström som dras från väggen, har tyvärr ingen sån mätare. Men det borde jag kunna införskaffa för en billig penning från classe.

Och angående stabilitet så är det ju bara 2 spel som ger BSOD det var Shogun 2 och Deus Ex som jag förstod det. Och bara om dessa installeras via steam. Övriga spel fungerar bra (annars hade nog problemet varit mer uppmärksammat). Till Asus moderkort finns det en inofficiell biosfix redan. Så det är bios relaterat på alla kort från alla tillverkare. Jag hoppas bara att det inte är något som påverkar prestandan negativt.

Jag har kört BF3, League of Legends, Skyrim, Bad Company 2, Modern Warfare 3 och ett gäng andra spel utan problem. Vissa via steam andra inte.

Jag har dock stött på ett problem med klockningen av CPUn, när jag ger CPUn 1.500V (eller uppåt) så startar burken efter några minuter om sig när man stressar den med OCCT. Kan ha att göra med att mitt Gigabyte moderkort övervoltar vid belastning eller så är det att jag inte ser korrekt temperatur. Men om det är temperaturrelaterat så borde jag haft samma problem med orginalkylaren då jag var upp i 80c+ utan omstarter. Kan iofs ha med nätagget att göra också, att det helt enkelt inte pallar med.

Får kika närmre när jag får en korrekt temp + kraftigare nätagg (väntar på coolermaster nya 1300 wattare). Just nu blire inte mycket testande mellan rundorna i BF3 + köttandet i Skyrim.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Borde verkligen inte vara nätaggregatet på den burken. Så kan nog vara moderkortets strömförsörjning som blir för varm.

Permalänk
Medlem

Gambit_2K,

Först och främst tack för alla info du har delgett, och props till dig som faktiskt vill ha en processor som är rolig att klocka snarare än att sträva efter att ha en tekniskt bättre processor, vars prestanda man ändå kan nå upp till med lite överklockning (dock ej klock-för-klock).

Den stora frågan lyder såklart; vad har du för strömförbrukning? Ser att du beställt ett nytt nätagg, tänkte nästan föreslå det när jag såg att du stresstestat och fått omstart pga. det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Borde verkligen inte vara nätaggregatet på den burken. Så kan nog vara moderkortets strömförsörjning som blir för varm.

Det vet vi inte säkert, en Bulldozer med Crossfire-grafik drar en del, vad är ens effektiviteten på det där nätagget och vid vilka belastningar?

EDIT: http://www.anandtech.com/show/3856/cooler-master-silent-pro-m... Ser ju OK ut men det beror ju på vad den faktiska förbrukningen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Gambit_2K,

Först och främst tack för alla info du har delgett, och props till dig som faktiskt vill ha en processor som är rolig att klocka snarare än att sträva efter att ha en tekniskt bättre processor, vars prestanda man ändå kan nå upp till med lite överklockning (dock ej klock-för-klock).

Den stora frågan lyder såklart; vad har du för strömförbrukning? Ser att du beställt ett nytt nätagg, tänkte nästan föreslå det när jag såg att du stresstestat och fått omstart pga. det.

Radeon 6950 drar som mest något tiotal watt idle. Så säg 100W för grafik, 50W för SSD diskar och ram och 50W för modekort, då har vi räknat i överkant ordentligt. Så mycket drar inte en Bulldozer att ett 1000W aggregat ska gå på knä. Med idlande grafikkort och standarfrekvens ska du klara att köra systemet på ett 250W aggregat utan problem. Blir väl 600W+ med grafikkorten i load men nu är ju inte det som det gäller.

Man kan enkelt testa om det är nätaggregatet, belastar man båda 6950 korten så borde datorn dö direkt då det borde krävas mycket mer ström än om bara processorn belastas.

Edit: om man bortser från grafikkorten som inte drar mycket idle så har jag en burk hemma med diskar och C2D 1.8GHz @ 2.8GHz som körts på ett 200W nätagg en period. Ett par idlande grafikkort och en Bulldozer kan inte kräva så otroligt mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Jo fel av mig att säga alla men de flesta iaf. Jonas och Emil nämnde ju även det i nån fredagspanel.

Anledning jag itne tycker det är kul är för att det blir för mycket "cookiecutter clockning". Detsamma som med i7:orna till socket 1366. Man kan helt enkelt följa en mall "ställ in det här så kommer du garanterat dit med din CPU", klarar du högre än så har du tur mer än skicklighet. Samt att SB inte skalar med högre minneshastigheter och the sweetspot är 1600 MHz minnen, så att klocka minne är inte heller kul.

aah har hört det där med tempmätarna så ska kolla upp det, fanns nån mjukvara som kunde läsa av det korrekt + att jag har en scythe fancontroller där man kan placera en templäsare mellan kylaren och CPUn så jag får en liten bättre uppfattning därigenom också.

Nej har inte mätt hur mycket ström som dras från väggen, har tyvärr ingen sån mätare. Men det borde jag kunna införskaffa för en billig penning från classe.

Jag håller med om att det är löjligt lätt att överklocka upp till 4,4-4,5 GHz, bara att dra upp multipeln och låta BIOS sköta spänningen. Det är aningen irriterande att se varenda kotte köra en rejält överklockat processor utan att ens veta vad de egentligen har gjort för att överklocka den. Efter den gränsen börjar den agera som en vanlig processor där man faktiskt måste tänka till lite för att få ut de sista 200-500 MHz.

Det borde väl gå bra så länge man har ett värde att manuellt korrigera tempmätningen med. Min gissning är väl att den visar sisådär 10 grader lägre än vad den egentligen är.

Jag skaffade en sådan där strömmätare för något år sedan. Gick bara på en hundralapp på Classe om jag minns rätt, helt klart ett bra köp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Radeon 6950 drar som mest något tiotal watt idle. Så säg 100W för grafik, 50W för SSD diskar och ram och 50W för modekort, då har vi räknat i överkant ordentligt. Så mycket drar inte en Bulldozer att ett 1000W aggregat ska gå på knä. Med idlande grafikkort och standarfrekvens ska du klara att köra systemet på ett 250W aggregat utan problem. Blir väl 600W+ med grafikkorten i load men nu är ju inte det som det gäller.

Man kan enkelt testa om det är nätaggregatet, belastar man båda 6950 korten så borde datorn dö direkt då det borde krävas mycket mer ström än om bara processorn belastas.

aaah det är sant av nån anledning tänkte jag att båda GPU:na belastas också vilket är fel tänkt av mig. Då måste det nog vara värmen. Läste på www.xtremesystems.org att CoreTemp läser 15 grader fel så min verkliga temp vid 4,7 Ghz borde vara runt ~82c nånstans. HarwareMonitor kan tydligen läsa moderkortssensorn som ska ge en mer korrekt temperatur, ska prova när jag kommer hem.

Ska nog prova att låta balkongdörren vara öppen ett par timmar i helgen och se vad jag får för temp + hur högt jag kan klocka den.

Tack för att ni insåg mitt misstag där Anledningen till att jag vill ha nytt nätagg är för att CoolerMasters nya kan man kontrollera fläkten via en fankontroller man får med samt att om belastningen ligger under 200w så stängs fläkten på nätagget helt av så den blir passiv + att man får 3 st 3 pins kontakter på nätagget dit man kan koppla fläktar. Och det behövs då mitt gigabyte bara har 4 st och jag kommer tillslut ha 10 fläktar i chassit.

http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6744

+

Att jag hade sönder 135 mm fläkten i nätagget så jag fick ghettomodda en 140 mm i det som jag inte vet om det kyler tillräckligt.

http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6744

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Radeon 6950 drar som mest något tiotal watt idle. Så säg 100W för grafik, 50W för SSD diskar och ram och 50W för modekort, då har vi räknat i överkant ordentligt. Så mycket drar inte en Bulldozer att ett 1000W aggregat ska gå på knä. Med idlande grafikkort och standarfrekvens ska du klara att köra systemet på ett 250W aggregat utan problem. Blir väl 600W+ med grafikkorten i load men nu är ju inte det som det gäller.

Man kan enkelt testa om det är nätaggregatet, belastar man båda 6950 korten så borde datorn dö direkt då det borde krävas mycket mer ström än om bara processorn belastas.

Edit: om man bortser från grafikkorten som inte drar mycket idle så har jag en burk hemma med diskar och C2D 1.8GHz @ 2.8GHz som körts på ett 200W nätagg en period. Ett par idlande grafikkort och en Bulldozer kan inte kräva så otroligt mycket mer.

Nu är det iofs 2 styckna 6970, men det är nog samma låga idle förbrukning. Tänkte mer på att han sa att proppen hade en spänning på ~1.5V och det är sådant man ska se upp för med en såpass strömslukande arkitektur. Det är väl visst load det gäller? Han sa ju att datorn startade om sig när han körde OCCT. Eller har jag läst fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

aaah det är sant av nån anledning tänkte jag att båda GPU:na belastas också vilket är fel tänkt av mig. Då måste det nog vara värmen. Läste på www.xtremesystems.org att CoreTemp läser 15 grader fel så min verkliga temp vid 4,7 Ghz borde vara runt ~82c nånstans. HarwareMonitor kan tydligen läsa moderkortssensorn som ska ge en mer korrekt temperatur, ska prova när jag kommer hem.

Ska nog prova att låta balkongdörren vara öppen ett par timmar i helgen och se vad jag får för temp + hur högt jag kan klocka den.

Tack för att ni insåg mitt misstag där Anledningen till att jag vill ha nytt nätagg är för att CoolerMasters nya kan man kontrollera fläkten via en fankontroller man får med samt att om belastningen ligger under 200w så stängs fläkten på nätagget helt av så den blir passiv + att man får 3 st 3 pins kontakter på nätagget dit man kan koppla fläktar. Och det behövs då mitt gigabyte bara har 4 st och jag kommer tillslut ha 10 fläktar i chassit.

http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6744

+

Att jag hade sönder 135 mm fläkten i nätagget så jag fick ghettomodda en 140 mm i det som jag inte vet om det kyler tillräckligt.

http://www.coolermaster.com/product.php?product_id=6744

Ja det kan ju vara värme, men jag tyckte att du sa att du uppmätt högre på sämre kylare utan problemet, därför jag tänkte överhettning på strömförsörjningen. Att det kommer efter några minuter är ju typsikt för värmeproblem. Det där nätagget du pratar om låter inte helt fel. Men jag kan tänka mig att det kostar en slant va? Testa med HWMonitor så får vi se vad den säger.

Skrivet av Haglund:

Nu är det iofs 2 styckna 6970, men det är nog samma låga idle förbrukning. Tänkte mer på att han sa att proppen hade en spänning på ~1.5V och det är sådant man ska se upp för med en såpass strömslukande arkitektur. Det är väl visst load det gäller? Han sa ju att datorn startade om sig när han körde OCCT. Eller har jag läst fel?

Fast det förutsätter ju att han belastar GPU. Grafikkorten går i idle om han kör CPU test.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Anledning till att jag köpte bulldozer var just för att jag tycker det är kul att klocka.

Och roligt det är det man skall ha eller hur pojkar & flickor.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hraf:

Det är lite hårddraget att säga att 4,5-4,7 GHz är väggen för alla SB. Det går för det första att komma över det på en hel del exemplar, såg faktiskt en häromdagen som låg på 5,2 GHz på vatten. Själv ligger jag på 4,8 GHz efter att ha lekt runt ett par dagar. Jag tycker själv att det är riktigt skoj att klocka SB! Jag satt på en Phenom II 955:a innan och ombyte förnöjer så att säga, det är ju ett helt annat tillvägagångssätt för att överklocka en SB.

Ett varningens ord bara, se upp för temperaturerna på FX-serien! Sensorerna visar inte helt korrekta siffror enligt diverse tester.

Du kan inte klocka en sb till 5.2. 5ghz är gränsen för cpu-ration och vi alla vet ju vad som händer om man höjer cpu-busen Antingen såg du fel eller så var det en 1366. De flesta landar runt 4.7 med bra kylning. Man kan inte klocka högre än 5.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Du kan inte klocka en sb till 5.2. 5ghz är gränsen för cpu-ration och vi alla vet ju vad som händer om man höjer cpu-busen Antingen såg du fel eller så var det en 1366. De flesta landar runt 4.7 med bra kylning. Man kan inte klocka högre än 5.

Tror bestämt att multipliern går upp till 57x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tror bestämt att multipliern går upp till 57x.

Helt rätt, så på sin höjd kan man komma till 59GHz om man lyckas pilla upp BCLK ett par tre-fyra Mhz också.

Edit: Inte för att det är praktiskt genomförbart, men men!

Permalänk
Avstängd

Kan iaf säga att Steam fungerar utan problem med BD.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering, med balkongdörren öppen 2 timmar och en vcore på 1.5 (1.55 övervolt) så klarar den en 3dmarkrunda @ 5 GHz. Men jag tror inte den skulle klara OCCT men ska ge det ett försök 1 timma åtminstone.

Edit: Vet inte varför den övre bilden skalas om, gör forumet det automatiskt nu för tiden?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Angående strömförbrukning vid överklockning ligger nog Bulldozer nära gamla i7 920.

http://www.bit-tech.net/hardware/cpus/2008/11/06/overclocking...

Skrivet av Gambit_2K:

Liten uppdatering, med balkongdörren öppen 2 timmar och en vcore på 1.5 (1.55 övervolt) så klarar den en 3dmarkrunda @ 5 GHz. Men jag tror inte den skulle klara OCCT men ska ge det ett försök 1 timma åtminstone.

Edit: Vet inte varför den övre bilden skalas om, gör forumet det automatiskt nu för tiden?

http://img21.imageshack.us/img21/9519/5ghzdone.png

http://i109.photobucket.com/albums/n56/Gambit_2K/3dmark5GHz.p...

Bra överklock! Den verkar klocka bra i alla fall. Var ligger den med de poängen du fick där? Angående bilderna kan man alltid högerklicka och öppna på ny flik för att få se det i full upplösning.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Wow! tack till alla som hjälpt till att sprida ljus över det här ämnet.

De flesta verkar ju vara ganska nöjda här. Finns det någon som har negativa erfarenheter av BD?