Noctua tillkännager NF-F12 Focused Flow Fan

Permalänk
Medlem

Tyckte dom såg fula ut förut.. Nu tycker jag dom är skitsnygga

Permalänk

Hur presterar dem gentemot gt tro? Nu menar jag real-world test utan massa påstådda siffror...

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Här nedan är en klassisk recension på NF-S12 där recensenterna hävdade att Noctua överdriver luftflödet rätt kraftigt.

http://www.silentpcreview.com/article695-page4.html

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Kul att Noctua kommer ut med nytt men jag tror nog ändå att http://www.inet.se/artikel/6308385/nexus-120mm är det bästa du kan ha när det kommer till "tyst vs airflow".
Vad tror ni? Läs gärna reviews och sånt på nexus fläkten innan ni kommenterar med "det finns så mycket bättre än det där".

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Kanske ett bra alternativ till Scythe som alltid är slut i butikerna?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Scythe Gentle Typhoon, Sharkoon Silent Eagle och BeQuiet Silent Wings har alla bra förhållande CFM/ljudnivå.
Nexus Real Silent är bland de tystaste, men de har uselt statiskt tryck och flyttar ganska lite luft.

Just Scythe Gentle Typhoon är en av de bästa allroundfläktarna, då den flyttar hyfsat med luft, har hyfsat statiskt tryck och gör det vid en låg ljudnivå. Dessutom går den ju att montera liggande utan att livslängden förkortas så mycket som den gör på glidlagrade fläktar.

Jag tycker dessutom Gentle Typhoon fläktarna är coola och snygga och de ska ha en annan ljudbild än de flesta andra fläktar så i framtiden kommer jag nog alltid köpa dom.

Permalänk
Medlem

Utseendet spelar inte så stor roll i mina ögon för en datorlåda med fönster är så otroligt tacky att komponenterna inuti inte kan påverka så mycket.

Permalänk
Medlem

den värkar inte vara lika bea som silverstone airpenetrator och vad är pwm styrning? och fläkten var ful värkar inte vara något specielt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Visst är färgen lite udda, men så länge man inte har ett chassi med fönster så slipper man ju se dom.

Anledningen till att jag valde bort t.ex. NH-D14 när jag letade kylare var att jag trots avsaknad på fönster ändå har galler för sidofläkten och även med den snurrandes på bilder jag letat upp och filmer på youtube så såg man färgerna inne i lådan genom gallret. Så då får man ha en låda utan sidofläkt om man ska komma undan det.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultra94:

den värkar inte vara lika bea som silverstone airpenetrator och vad är pwm styrning? och fläkten var ful värkar inte vara något specielt

Pulse Width Modulation, man ställer in hastigheten genom att skicka ett värde till fläktmotorn istället för att ända på spänningen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typhonos:

1500 RPM och 22 dB? Skulle inte tro det. Väntar dock med stor nyfikenhet på recension.

Skrivet av adrian_cool69:

Scythe Slip Stream 140 , gentle typhoon, noiseblocker, thermalright x-silent, thermalright ty-140 osv

Slipstream 140 ligger på 36 db vid 1700rpm och denna vid 22db vid 1500, hade lätt köpt Noctuan om jag skulle behöva en fläkt idag !

Som nån sa innan Noctua, fläktarnas ferrari

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Woods:

Som nån sa innan Noctua, fläktarnas ferrari

Det är vid tillfällen som dessa man blir glad över att man var för snål och lat för att beställa en fläkt att ersätta kylarens stockfläkt med, innan man provkört den.

Bara att vänta på en vettig recension och jämförelse med andra fläktar, vore ju dumt att köpa grisen i säcken. Har dock en känsla av att det snart kommer blåsa Noctua-luft genom processorkylaren.

Permalänk
Medlem

Scythe Gentle Typhoon överraskade mig mycket mer än Noctuas fläktar, så därför har jag fortsatt att köra med G T!

Men vem vet, kanske kan Noctuas nya fläktar överraska. Men tror faktiskt inte att det är så stor skillnad!!

EDIT/ Tror inte att jag har fått uppleva en fläkttest här på Swec, men hade varit skoj att se vilka som flyttar mest luft och är tystas)

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dangerdan:

Kul att Noctua kommer ut med nytt men jag tror nog ändå att http://www.inet.se/artikel/6308385/nexus-120mm är det bästa du kan ha när det kommer till "tyst vs airflow".
Vad tror ni? Läs gärna reviews och sånt på nexus fläkten innan ni kommenterar med "det finns så mycket bättre än det där".

Nja Scythe fläktar använder väll sleeve beerings?

http://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=9&t=6288...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dangerdan:

Kul att Noctua kommer ut med nytt men jag tror nog ändå att http://www.inet.se/artikel/6308385/nexus-120mm är det bästa du kan ha när det kommer till "tyst vs airflow".
Vad tror ni? Läs gärna reviews och sånt på nexus fläkten innan ni kommenterar med "det finns så mycket bättre än det där".

Håller med. Jag har testat väldigt många fläktar (ink Scythe GT) och kan bekräfta att Nexus 120 (Yate Loon D12SL-12) är den absolut bästa fläkten.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av celerity:

Håller med. Jag har testat väldigt många fläktar (ink Scythe GT) och kan bekräfta att Nexus 120 (Yate Loon D12SL-12) är den absolut bästa fläkten.

Nexus använder sleeve bearing alltså sämre.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Slipstream 140 ligger på 36 db vid 1700rpm och denna vid 22db vid 1500, hade lätt köpt Noctuan om jag skulle behöva en fläkt idag !

Som nån sa innan Noctua, fläktarnas ferrari

Snarare fläktarnas Scientologer. De har ju visats flera gånger att Noctua inte tillhör de bästa fläktarna i någon kategori och liksom SilenX ljuger de kraftigt om sina specifikationer men det gör ju ganska många.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Såg denna video idag: http://www.youtube.com/watch?v=nLq7mAisRRw
tycker det verkar som ett väldigt intressant concept

Visa signatur

Chassi: Phanteks Enthoo Evolv ATX | Moderkort: ASUS Z97-AR | CPU: Intel Xeon E3-1270v3 | RAM: Corsair 16GB VENGEANCE LP Grafikkort: 2x AMD R9 290 | PSU: Corsair AX750 | SSD: Intel 730 Series Kylning: Phanteks PH-TC14CS | Scythe Gentle Typhoon | Corsair Air series AF140 | Phanteks PH-F140HP

Galleri: Ash | By SweLingonBerry

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Nexus använder sleeve bearing alltså sämre.

Vilken lagertyp har inget att göra med hur de blåser, bara hur de bör monteras i i vilken miljö:

http://www.silentpcreview.com/article1040-page3.html

http://www.silentpcreview.com/article1198-page4.html
Trots P-fläktarnas överskattade rykte är de sämre än Nexus Real Silent som är bland de billigaste fläktarna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Typhonos:

Vilken lagertyp har inget att göra med hur de blåser, bara hur de bör monteras i i vilken miljö:

http://www.silentpcreview.com/article1040-page3.html

http://www.silentpcreview.com/article1198-page4.html

Trots P-fläktarnas överskattade rykte är de sämre än Nexus Real Silent som är bland de billigaste fläktarna.

Skitsnack!

Saxat från SPR

Citat:

Initially, we were quite skeptical that the unusually shaped fan blades could live up to their claim to provide better than usual airflow at low speeds. A similar blade design on an 80mm Mechatronics fan ended up being significantly less efficient when we compared it to more conventional designs. Additionally, the unusually wide clearance between the blade tip and the frame — intended to reduce turbulence noise — made us wonder whether the blades had enough surface area to move a significant amount of airflow.

Happily, the numbers proved Noctua's claims correct. A close analysis of the data showed that, rotation for rotation, the Noctua fans pushed about 20% more air than the rest of the fans in the test. Even better, the Noctua fans did not lose efficiency until the rotation speed dropped to ~400 RPM, while other fans typically dropped off around ~500 RPM.

So much for airflow, but what about noise? Certainly, the Noctua fans had the advantage of spinning more slowly to produce the same airflow, but we've long since learned not to judge noise on the basis of rotation speed alone. Luckily, the noise character seemed to consist mostly of the quiet, broadband whoosh of airflow, making it very easy to ignore. Close listening revealed a very slight buzz hidden underneath that gave the noise a slight edge that is absent in the Nexus fan. In contrast, the Nexus sounded more tonal, with more emphasis in the deeper frequencies.

Best of all, the better airflow efficiency meant that the Noctua was perceptibly quieter at equivalent airflow than the Nexus. The difference wasn't large, and at low speeds both were quiet enough to disappear entirely. Nevertheless, there was enough difference around ~40 CFM for this reviewer to give the Noctua the nod.

One final characteristic of the noise deserves some special mention. The Noctua became inaudible relatively early in the test, meaning that it was impossible to distinguish it from the background while it was running. But... the fan seemed to have a subconscious "presence" that hung over the room even when the fan was inaudible. The "presence" was noticeable as a change in the background noise when the fan was turned on or off. The change was felt more than heard; it was impossible to put a finger on just what changed, but there was no doubt that something had. In short, Noctua did a very good job of finding a noise character that blends easily into the background. The subjective "quietness" of the fan can be attributed as much to the fact that it is difficult to localize as to the amount of noise that it generates.

Noise Recordings

http://www.silentpcreview.com/article695-page4.html

Permalänk
Medlem

Jaaa! Riktigt snygg!

Ogillar Ferrari-jämförelsen på grund av att Ferrari är en riktig skitbil. Går bra att tvätta och åka snabbt i, men kvalitén är ju sådär. Måste överservas och är ofta svårservade. Tråkigt ljud och bilen ger föraren en coolingstämpel. Är en bil vass så ska den låta därefter, men det är den ju inte. Det är ingen formel 1? Töntigt.

Noctua behöver inte servas, håller länge, det är ju deras grej!

Gillar starkt att de satte gummi i ramen, smart sätt att dämpa resonansen. En av många smarta grejer som faktiskt fungerar. Noctuas motorer är helt klart något som jag gillar, en motor som inte är så ojämn i gången att den får resonans i hela fläktbladet när strömmen slås på och av. Inget lagertickande, välbalanserad fläkt/rotor, bra tillbehör, lång livslängd. Man får vad man betalar för!
Om deras fläktar blåser mindre i förhållande till sina konkurrenter i ren mätdata så struntar jag i det, det är så lite och konkurrenterna har ojämn kvalité och ofta biljud, som tickande eller kort livslängd.

Designen tycker jag att det är tråkigt att folk inte gillar. Helt klockrent av dem att ha färger som inte går förväxla med något annat, så man vet vad man faktiskt har och vad som ska läggas på minnet.

Vet inte om jag ger så mycket för vissa turbulensdämpande detaljer, kul om de funkar dock, men man ser ju inget direkt samband mellan dem på olika modeller. Så jag tror det är design som varken ger eller tar bort något.

Hoppas de även kommer i 140 mm med riktig ram, finns knappt någon bra 140 mm fläkt på marknaden just nu.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Ferrari är en riktig skitbil.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kopplingen med Ferrari är lite taskig Ferrari är förvisso dyra men också effektiva. Noctua är bara dyra. Hittade en artikel för ett tag sedan där man jämförde Noctuas påstådda ljudnivå med luftflöde och bytte efter det till det hälften så dyra Nexus Silent som presterade bättre med samma ljudstyrka. Nu kan det visserligen finnas skillnader rent mekaniskt vad gäller motor och lager till Noctuas fördel, men än så länge snurrar mina Nexus på... sen är dom snyggare dessutom.

Ovan gäller dock inte fläkten i artikeln, den vet jag inget om.

OffT: Sluthastighet med F430 Scuderia på 1/4 mile var för mig över 220kmh och tog strax över 10 sekunder... underbar känsla

Gillar mina fläktar som sitter på kylaren, puttrar på tyst och fint i 1300 rpm, till saken hör att mitt Sabertooth också går i Brunt och beige, fast mörkare nyanser.

Off Topic, Det kan jag förstå, antar att den var röd och inte beige och brun.
Läste att Gripen gör 500-1500 på 30s.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Nexus använder sleeve bearing alltså sämre.

Sämre än vad?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har lite svårt att se fördelen med riktat luftflöde för en fläkt som är designad att sitta direkt mot kylflänsar? Frågan är om det inte bara blir högre motstånd och lägre effektivitet?

Som chassifläkt finns det poäng dock, i de fall man har behov av riktat flöde. Men frågan är om inte Silverstones specialfläktar är mer effektiva i det fallet.

Ingen idé att dra några slutsatser innan denna fläkt genomgått rigorösa tester förstås.

Min misstanke är att det mest är en utseendemässig grej, som ska locka folk genom att vara unik och på något sätt därför "bättre".

Håller fullt med. Tanken är god, och det ser ballt ut när man demonstrerar det, men särskilt effektivt kan jag inte påstå att det är.
Att sätta hinder mellan fläktblad och fläns är ju ganska självklart att det hindrar mer än det hjälper. Kan till viss mån ha förståelse av att använda fokuserade fläktar som chassifläktar.
Blev lite brydd när jag såg att sweclockers skribent skrev att den skulle passa bra som cpu-fläkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dj christian:

Du är rolig du, du saxar allt från en artikel från 2006 vilken min nyare artikel från samma sida motbevisar. Läste du någonsin igenom det innan?

Hade du varit mer noggrann i dina efterforskningar så hade du sett att S-1200 presterar ca 3 grader sämre vid samma varvtal som Nexus RS vilket jag visar i min första referens.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Jaaa! Riktigt snygg!

Ogillar Ferrari-jämförelsen på grund av att Ferrari är en riktig skitbil. Går bra att tvätta och åka snabbt i, men kvalitén är ju sådär. Måste överservas och är ofta svårservade. Tråkigt ljud och bilen ger föraren en coolingstämpel. Är en bil vass så ska den låta därefter, men det är den ju inte. Det är ingen formel 1? Töntigt.

Nja, det var så förr med Ferrari. Allting efter 360 har dock bra kvalité, låter gött och behöver inte servas speciellt ofta. 430, FF och 458 är bra exempel på detta .
Sedan är de fortfarande dyra och inte värda pengarna i min mening. Om man köper en Mazda MX-5 så får man ju bra mycket mer "kul" för pengarna.

Men nog med offtopic.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem

Undrar hur ljudnivån från denna är på lägre hastigheter. Jag har testat dom flesta märkena och jag kan verkligen inte hålla med om att den överhypade Nexus-fläkten skulle vara bra. Jag har haft 8st Nexus-fläktar och av dessa har 6st avgett ett tickande ljud efter ett tag när jag kört dem i hastigheter runt 500rpm. De andra två har jag bytt ut innan dom börjat och ticka.

Av alla modeller jag testat är det bara två jag varit riktigt nöjd med över en längre tid, Noctua NF-P12 och Scythe S-Flex. Visserligen är ljudet något subjektivt när man kommer ner på så låga ljudnivåer men jag upplever att dessa modeller har tystast och mest konsistent "motorljud".

Permalänk

Dags för en rejäl test av fläktar hos sweclockers !

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !