The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Nej, men det kändes helt klart som det var det som var viktigast.

Och, sant, var inte direkt seriöst.

@Zeus: Det enda som är viktigt med grafik är att man ser vad man gör, vad saker och ting är, och att man har en bra vy. Tänk Morrowind. Det duger gott och väl för mig, om de ger mig en episk story, men intressanta och mycket "quests" med mycket olika vapen, utrustningar (nej inte one piece one armour crap).

Dock så gör bra grafik att det är lättare att leva sig in i världen.
Om du kunde välja mellan att spela Morrowind eller Morrowind med dagens grafik, vad skulle du välja?

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Dock så gör bra grafik att det är lättare att leva sig in i världen.
Om du kunde välja mellan att spela Morrowind eller Morrowind med dagens grafik, vad skulle du välja?

Om det är Morrowind som Morrowind, och inte dåligt röstskådespeleri, story med mera. Så fine. Då kan jag köra det, men jag kör hellre ett gammal grafikst "fult" spel än ett nytt "dåligt" spel.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Så fick man en stund sedan mail att Skyrim har blivit skickat på posten najs! Då borde jag iaf få tills fredag. Var lite orolig att jag skulle behöva vänta längre då jag förbeställde ganska sent så trodde inte kopiorna skulle räcka till då det var billigaste stället jag beställe ifrån (294 kr endast).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Azoicer:

Först och främst.
Det var inte seriöst menat.

Sedan, grafik är inte det som är viktigt i ett TES spel.
Vilket jag trodde folk förstod... även FPS-boys.

Det är självklart individuellt, men jag tycker i alla fall att grafik är en viktig punkt i alla spel, oavsett genre.

Sen måste inte bra grafik betyda max antal pixlar, utan att graifken passar till det spelet handlar om. I en fantasyvärld som i TES så är det kul om karaktärerna ser verkliga ut och omgivningen är inbjudande, till exempel.

Att tänka i banorna kring att grafik inte är viktigt är bara bakåtsträvande, vilket jag trodde alla förstod... speciellt här på SweC

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Någon info om Crossfire/SLI support vid lansering?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Det är självklart individuellt, men jag tycker i alla fall att grafik är en viktig punkt i alla spel, oavsett genre.

Sen måste inte bra grafik betyda max antal pixlar, utan att graifken passar till det spelet handlar om. I en fantasyvärld som i TES så är det kul om karaktärerna ser verkliga ut och omgivningen är inbjudande, till exempel.

Att tänka i banorna kring att grafik inte är viktigt är bara bakåtsträvande, vilket jag trodde alla förstod... speciellt här på SweC

Eller att folk hellre vill se ett bra spel, och faktiskt följt serien har mer rätt än en liten krabbat som bara spelat 1 spel i serien, eller inget alls?

Snälla du. Läs vad jag har skrivit.

Grafik är INTE det VIKTIGASTE när vi snackar TES. Den som inte håller med om det, borde nog söka sig till FPS istället...

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Eller att folk hellre vill se ett bra spel, och faktiskt följt serien har mer rätt än en liten krabbat som bara spelat 1 spel i serien, eller inget alls?

Snälla du. Läs vad jag har skrivit.

Grafik är INTE det VIKTIGASTE när vi snackar TES. Den som inte håller med om det, borde nog söka sig till FPS istället...

Jag har spelet TES sedan Daggerfall, men visst, grafiken kommer nog på plats 2 i min lista.
Men alla får ha sin egen uppfattning, om någon tycker grafiken är viktigast i TES så gör han ju det.
Dina åsikter är subjektiva, lär dig det.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Medlem

Vad gäller det visuella så är den artistiska designen otroligt mycket viktigare än den tekniska implementationen i mina ögon.

Dock är det visuella överlag rejält underordnat story och gameplay. De flesta spel jag spelat av de som verkligen satsar fullt ut på grafik har varit ganska dåliga spel som inte direkt utmanat intellektet. Därför är grafiken för mig en bonus, något som de får tillägna den tid/manskraft som blir över efter att ha fulländat de viktiga bitarna.

Fast folk får såklart tycka olika. Alla måste inte tycka om samma ratio mellan djup och yta.

Permalänk

Ett spel som faktiskt klarat balansen mellan story, gameplay och grafik grymt bra är The Witcher 2, Skyrim kommer få det svårt att slå det om titeln "årets RPG". TW2 var underbart på var enda punkt, hoppas bara skyrim levererar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Eller att folk hellre vill se ett bra spel, och faktiskt följt serien har mer rätt än en liten krabbat som bara spelat 1 spel i serien, eller inget alls?

Snälla du. Läs vad jag har skrivit.

Grafik är INTE det VIKTIGASTE när vi snackar TES. Den som inte håller med om det, borde nog söka sig till FPS istället...

Bethesda verkar tycka annorlunda. Grafiken var ett av Oblivions hårdaste säljargument. Det enda som faktiskt levererade vad det lovade, faktiskt.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Ett spel som faktiskt klarat balansen mellan story, gameplay och grafik grymt bra är The Witcher 2, Skyrim kommer få det svårt att slå det om titeln "årets RPG". TW2 var underbart på var enda punkt, hoppas bara skyrim levererar också.

Har hört väldigt olika från Witcher spelare. Spelar inte det själv.
Men många har sagt att det inte var så jäkla bra story-mässigt.
Men det var alltså riktigt bra?

Skrivet av Teknocide:

Bethesda verkar tycka annorlunda. Grafiken var ett av Oblivions hårdaste säljargument. Det enda som faktiskt levererade vad det lovade, faktiskt.

Sant, sant.
Vilket visade sig i brist på annat sedan tyvärr.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Vem fan bryr sig om hur många titlar av TES man har spelat, man tycker olika, och någons åsikt blir ju inte mer värd för att man är "veteran".

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av weyne:

Vem fan bryr sig om hur många titlar av TES man har spelat, man tycker olika, och någons åsikt blir ju inte mer värd för att man är "veteran".

En stor vikt är ju just på att många av "veteranerna" klagade på att Oblivion inte stämde överens med "loren". Därav shit storm parade. Tex.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Har hört väldigt olika från Witcher spelare. Spelar inte det själv.
Men många har sagt att det inte var så jäkla bra story-mässigt.
Men det var alltså riktigt bra?

Jag skulle säga att storyn i The Witcher 2 var den bästa på mycket länge. En story som faktiskt vågade vara så komplicerad att man var tvungen att tänka lite för att hänga med på vilka alla karaktärer är och vad de vill. Det händer inte så ofta i spel. Några riktigt bra karaktärsporträtt var det också.

Permalänk
Skrivet av Azoicer:

Har hört väldigt olika från Witcher spelare. Spelar inte det själv.
Men många har sagt att det inte var så jäkla bra story-mässigt.
Men det var alltså riktigt bra?

Sant, sant.
Vilket visade sig i brist på annat sedan tyvärr.

TW och TW2 är helt klart några av de allra bästa RPG:n som jag spelat i hela mitt liv, det platsar på toppen med Diablo, Diablo2, Dragon age och Mass effect.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Har hört väldigt olika från Witcher spelare. Spelar inte det själv.
Men många har sagt att det inte var så jäkla bra story-mässigt.
Men det var alltså riktigt bra?
(

Om du inte har kört TW2 så har du missat något! Köp det när du är klar med Skyrim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Fast du kan ju ändå inte spela det eftersom det är låst till release?.

Om du läste mitt inlägg så skrev jag"synd att man inte kan starta det" vet mycket väl att man inte kan spela det förrän release dagen;-)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

Viktigaste i TES: Mystik, Musik och Lore i hierarkisk order

Visst är bra grafik att föredra, men som t.ex. Oblivion där dålig bloom, loadingscreens och sämst fysik var ett allt för högt pris för att rättfärdiga den bättre grafiken. Sen tycker jag att mystiken, mörkret (stämning) och farorna som okänd mark presenterade helt hade försvunnit på vägen till Oblivion Får väl hoppas att Oblivion var ett Tock och att Skyrim blir ett klingande Tick

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Azoicer:

Eller att folk hellre vill se ett bra spel, och faktiskt följt serien har mer rätt än en liten krabbat som bara spelat 1 spel i serien, eller inget alls?

Snälla du. Läs vad jag har skrivit.

Grafik är INTE det VIKTIGASTE när vi snackar TES. Den som inte håller med om det, borde nog söka sig till FPS istället...

För det första så utesluter inte bra grafik bra gameplay, för det andra så spelar det ingen som helst roll hur många TES-spel man spelat eller hur nördig veteran man tror sig vara.

Det jag läste var att du ville slå till den person som pratar om grafik i TES, vilket var en otroligt barnslig kommentar.

Det är heller ingen (inte jag i alla fall) som sagt att grafiken är det viktigaste, gameplay är inte heller det viktigaste, inte heller att lore'n är bra. Det jag sa var att grafiken är en viktig del av vilket spel som helst, det går inte att komma undan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

En stor vikt är ju just på att många av "veteranerna" klagade på att Oblivion inte stämde överens med "loren". Därav shit storm parade. Tex.

Jo det är sant, har som icke-veteran ingen koll alls på loren, tyvärr.
Men man får ju tycka att spelet är bra ändå

Skrivet av Woods:

Viktigaste i TES: Mystik, Musik och Lore i hierarkisk order

Visst är bra grafik att föredra, men som t.ex. Oblivion där dålig bloom, loadingscreens och sämst fysik var ett allt för högt pris för att rättfärdiga den bättre grafiken. Sen tycker jag att mystiken, mörkret (stämning) och farorna som okänd mark presenterade helt hade försvunnit på vägen till Oblivion Får väl hoppas att Oblivion var ett Tock och att Skyrim blir ett klingande Tick

Jo, en sak jag saknade ( i Oblivion) var den rena upptäckarlusten, i början var jag helt galen, men sen tyckte jag att det var typ samma relativt enformiga figher var man än kom.
Jag vill kunna springa runt och härja hur jag vill och upptäcka massa episka platser, monster osv. Storslagen natur osv. Och då kan det ju vara bra med trevlig grafik.
Inte för att jag är en så erfaren Oblivion spelare, men

Visa signatur

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av weyne:

Jo, en sak jag saknade ( i Oblivion) var den rena upptäckarlusten, i början var jag helt galen, men sen tyckte jag att det var typ samma relativt enformiga figher var man än kom.
Jag vill kunna springa runt och härja hur jag vill och upptäcka massa episka platser, monster osv. Storslagen natur osv. Och då kan det ju vara bra med trevlig grafik.
Inte för att jag är en så erfaren Oblivion spelare, men

Preics, om Skyrim blir som Morrowind på alla sätt utom animationer och grafik och tar Oblivions dito med vissa förbättringar så har vi nog ett jäkla solid spel ändå

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Babianen:

Om du inte har kört TW2 så har du missat något! Köp det när du är klar med Skyrim.

Någongång i 2015 då... Har inte ens spelat färdigt Morrowind än.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

Fick mitt Skyrim idag till PC. 2 sidor text/per språk. Och en ganska så rejäl karta i strukturerat papper i hyfsat kvalitet. Tyvärr kan man ändå inte spela innan fredag, men lär ju hinna preloada fint!

Permalänk
Medlem

Nån som vet om Webhallen har skickat ut förbokade Skyrim? får man mail om det eller? kommer slita av mig håret om det inte ligger i brevlådan på fredag

Permalänk
Skrivet av Sveakungen:

Fick mitt Skyrim idag till PC. 2 sidor text/per språk. Och en ganska så rejäl karta i strukturerat papper i hyfsat kvalitet. Tyvärr kan man ändå inte spela innan fredag, men lär ju hinna preloada fint!

vart beställde du från och när skickades det?

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | NOCTUA NH-D15 | 32GB DDR4 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming |

Permalänk
Medlem

/#&/#¤%"¤%/¤ tentavecka

Vill ha både Skyrim och BF3. Får vänta med dom i två veckor... men sen ska det fannemej spelas

En personlig favorit ur TES Oblivions musik: http://www.youtube.com/watch?v=XhCgHFbjeUQ

Permalänk
Medlem

En ny developer diary att dregla lite på dom sista dagarna.

http://www.youtube.com/watch?v=iLLJwInYhd0

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

Beställt från Discshop. "Ej skickad" beställlning. Kan inte se någon lagerstatus på den heller. Nåde dom om den inte skickas imorgon.

Permalänk
Medlem

Eftersom det är oerhört svårt att komma på något helt nytt inom spelvärden (det är inte mycket som får mig att lyfta på ögonbrynen längre) utan allt i stort sett återanvänds på ett eller annat sätt, är väl grafiken den mest påtagliga förändringen man kan se idag.

Jag skulle aldrig sitta o harva Morrowind idag...den grafiken skulle knäcka mig. Ju mer man spelar desto högre krav får man ju, både på handling o grafik. Handlingen som sagt har vi för det mesta sett förut, så grafiken får vara det som lyfter spelen idag. Sen finns det ju nackdelar med FÖR bra grafik. Tex i BF3, där det är i stort sett helt omöjligt att se fienden på skogsbanor (om man inte har nightvision siktet då). I Skyrim kommer knappast detta problemet att finnas...utan jag räknar med att kanske få höja lite på ögonbrynen...iaf ena....till grafiken alltså.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Gaaaah, mailade Dustin igår och frågade hur lång tid det skulle ta innan man fick tillbaka pengarna OM man avbeställde spelet. Efter 30 timmars väntan fick jag ett svar men inte det svaret jag väntat på. Istället för att få reda på hur lång tid det tar för pengarna att komma tillbaka till mitt konto när jag handlat med e-kort så fick jag reda på att de hade avbeställt spelet åt mig, utan att nämna något om hur lång tid det skulle ta... Hade enbart tänkt att avbeställa spelet om pengarna kommer till kontot senast imorgon så jag kunde beställa ett nytt ifrån någon sida som hade hunnit få iväg det till release. Nåja, får väll hoppas på att det kommer senast på Fredag så jag iaf kan åka till Elgiganten och köpa det.