Politiker, är deras löner och förmåner för bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Jag tyckte det här verkade intressant så jag mailader riksdagen och nu har det kommit ett svar.

Konstigt att politikerna tycker att dom ska vara många. Samma personer som tycker det är rimligt att låta skattebetalarna betala ens flyg för 100 000 kr / år för att "ha mer tid med barnen" (till skillnad från andra småbarnsföräldrar då som vill spendera mindre tid med barnen?), eller betala hyran med skattebetalarnas pengar, åka taxi för 100 000 kr till vår bekostnad, åka på semester för våra pengar etc. De följer helt enkelt inga vettiga regler, och om en vanlig dödlig skattebetalare hade försökt få för högt bidrag, slarva med skatter, traktamenten etc så hade det inte varit några fingrar mellan. Finns alldeles för mycket politiker, och de tjänar alldeles för mycket i förhållande till deras kompetensnivå. Hade de haft hög kompetens hade kanske höga löner varit mer försvarbara.

Den här motionen var faktiskt intressant:

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GZ0...

Motion M715

Som de ordbajsare de är kan de ju få vilket som helst av alternativen att låta rätt, sen är det ju upp till dig att bestämma vad du tycker låter vettigast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElDiablo:

Den här motionen var faktiskt intressant:

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GZ0...

Motion M715

Som de ordbajsare de är kan de ju få vilket som helst av alternativen att låta rätt, sen är det ju upp till dig att bestämma vad du tycker låter vettigast.

Spännande, hur många tror att den motionen kommer gå igenom?...

Hur får man reda på när en motion ska tas upp för diskusson?

Permalänk
Medlem

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.770699-ex-riksdagsman-kost...

Nu börjar det tydligen hända något, I alla fall gällande inkomstgarantin.

Citat:

Moderaternas gruppledare i riksdagen Anna Kinberg Batra uppger att riksdagsstyrelsen vid flera tillfällen har diskuterat inkomstgarantierna

Varför har då ingen tagit upp frågan innan?

Citat:

Kommande förslag på nya regler ska kunna tillämpas efter valet 2014. Men de som redan är invalda slipper en eventuell åtstramning.
– Jag har lyft frågan om att även de nuvarande ska omfattas, men det fanns inget intresse alls för det, säger Jonsson.

Överaskande. Jag tycker nog att man hade kunnat börja rycka i även de som redan är invalda, på mitt jobb flyger våra förmåner iväg på löpande band utan hänsyn till våra protester. Och man borde verkligen titta på de personer som redan fått den här garantin i många år. Låt de som är invalda nu får max fem år och de som just nu får pengar genom inkomstgarantin kan också få upp till max fem år. Låter väl inte helt orimligt?

De som passerat sina fem år kan i och för sig få ett avvänjnings år för att kunna lägga upp ett nytt CV.

De som blir ny invalda får endast max två år som det står i förslaget.

Rimligt enligt mig, vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

På radion idag nämner de att de ska diskutera pensionssystemet för politiker, speciellt det att de kan få väldigt hög ersättning redan från 50 års ålder. Så det verkar vara i görningen att ändra detta, som faktiskt är helt orimligt.

Edit: Äh, långtidsninjad!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajning:

Jag tycker i sak att politikers löner är rimliga. MEN, då måste det börja ställas lite krav på dem.

Vad är en rimlig lön för en polis eller brandman om man betänker att dessa 2 yrkesgrupper bla. riskerar sina liv i tjänsten, vilket knappast en sketen politiker gör.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jo precis, eller sjuksköterskorna... vars löner har varit uppe på tal många gånger om.

Precis, vem vill ha en politiker på akuten?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless