Problem med Crucial M4 firmware update

Permalänk
Medlem

Problem med Crucial M4 firmware update

Hejsan, har suttit här i snart 3 timmar och försökt få i den senaste firmware uppdateringen av Crucial M4, nämligen 0009.

Problemet ser ut så här...

När jag startar uppdateringen så står det bara "Finding drives", detta meddelande försvinner helt enkelt bara inte, det stod så i en halvtimme, sen orkade jag inte vänta mera...

Ja, jag har provat att ha SSD:n på port 0-3 (1-4).
Ja, jag har provat att köra i SATA2 istället för SATA3.
Ja, jag har provat i både AHCI och IDE mode.
Ja, jag har provat att endast ha SSD:n inkopplad.

Mer än det har jag nog inte provat... någon som vet vad felet kan vara?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Ingen som vet något? provade lite idag igen, har fortfarande samma problem...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

1)
bumpning av tråd inte tillåtet

2)
tog du ner firmwaren från crucials hemsida?

3)
brände du ut den på en disk eller använder du ett usb minne?

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Ser onekligen ut som den är inkopplad på fel SATA port. Om jag inte misstar mig står det väl nått om att det ska pluggas in i en speciellt SATA port ? Tror det är nr 1 samt att du ska stänga av AHCI tror jag. Alternativet är och koppla in disken till en annan dator och flasha därifån.

Permalänk

Jag och min kompis köpte var sin 64GB på komplett rean och när vi skulle uppdatera firmwaren var det exakt som för dig på hans dator, testade sen på min som hittade bådas direkt men det var bara under själva uppdateringen det var problem så testa på en annan dator om du har möjlighet:) dessutom så har han nästan exakt samma delar som du tror det är exakt det moderkortet vilket han innan hade problem med intel rapid storage drivers innan men tror att han inte hade det efter han skaffade ssd.

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Ser onekligen ut som den är inkopplad på fel SATA port. Om jag inte misstar mig står det väl nått om att det ska pluggas in i en speciellt SATA port ? Tror det är nr 1 samt att du ska stänga av AHCI tror jag. Alternativet är och koppla in disken till en annan dator och flasha därifån.

Nej, det står på deras hemsida att det ska vara port 0-3 och det där där jag har min.

Skrivet av pumba-kung:

1)
bumpning av tråd inte tillåtet

2)
tog du ner firmwaren från crucials hemsida?

3)
brände du ut den på en disk eller använder du ett usb minne?

1) ok, tänkte att det gått ett tag nu, men men...
2) ja
3) cd skiva

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Jag och min kompis köpte var sin 64GB på komplett rean och när vi skulle uppdatera firmwaren var det exakt som för dig på hans dator, testade sen på min som hittade bådas direkt men det var bara under själva uppdateringen det var problem så testa på en annan dator om du har möjlighet:) dessutom så har han nästan exakt samma delar som du tror det är exakt det moderkortet vilket han innan hade problem med intel rapid storage drivers innan men tror att han inte hade det efter han skaffade ssd.

har tyvärr inte tillgång till en annan dator :/

är det verkligen värt att uppgradera firmware? har hört att det ska vara snabbare boottider, och det har jag faktiskt väldigt långsamma...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

prova att bränna ut en ny kopia fast i lite lägre hastighet
om det är nåt sånt krångel kanske även om det låter långsökt

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

har tyvärr inte tillgång till en annan dator :/

är det verkligen värt att uppgradera firmware? har hört att det ska vara snabbare boottider, och det har jag faktiskt väldigt långsamma...

Det ska i teorin inte göra så mycket men jag kommer till windows loggan och sen till skrivbordet innan ljusbollarna smälter ihop:)
Har dock inte testat utan firmware uppdateringen men firmwaren tror jag skulle göra mer för maxhastigheten på sekventiella som jag kommer upp i ca 500MB/s

Har du ahci trim och allt sånt på? trim borde inte göra någon större skillnad om det är en ny disk men ladda hem as ssd så kan du kolla om det är någon skillnad.
Enligt sweclockers test var det också en del prestanda skillnad mellan stora och små diskar av crucial m4 serien men tror att en större var snabbare.
Förresten vilken storlek har du på din?:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Det ska i teorin inte göra så mycket men jag kommer till windows loggan och sen till skrivbordet innan ljusbollarna smälter ihop:)
Har dock inte testat utan firmware uppdateringen men firmwaren tror jag skulle göra mer för maxhastigheten på sekventiella som jag kommer upp i ca 500MB/s

Har du ahci trim och allt sånt på? trim borde inte göra någon större skillnad om det är en ny disk men ladda hem as ssd så kan du kolla om det är någon skillnad.
Enligt sweclockers test var det också en del prestanda skillnad mellan stora och små diskar av crucial m4 serien men tror att en större var snabbare.
Förresten vilken storlek har du på din?:)

ahci har jag på, ahci trim vet jag inte ens vad det är
och så har jag 128gb versionen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

ahci har jag på, ahci trim vet jag inte ens vad det är
och så har jag 128gb versionen.

haha skrev lite luddigt menar såklart ahci och trim. Trim är en grej som raderar sektorer på ssd:n som inte används då den inte funkar riktigt som en hårddisk som bara skriver över. Om detta inte är aktiverat så tappar den prestanda efter att den har använts ett tag och de flesta sektorer har haft data någon gång:)

Tyvärr så är mina ideér slut:( Det enda jag kan rekomendera är att testa på en annan dator eller att helt enkelt köra utan nyaste firmware.
Dock hade det varit intressant med testresultat och hur du upplever datorn, typ hur snabbt den startar(efter bios) och hur snabbt program startar:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem

ja vad får du för hastigheter nu?
specsen säger "415 MBps (läs)/ 175 MBps (skriv)"
på min 64GB m4 säger dom "415 MBps (läs)/ 95 MBps (skriv)
och jag får ut

så nära specsen ligger dom i hastighet

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Skrivet av pumba-kung:

ja vad får du för hastigheter nu?
specsen säger "415 MBps (läs)/ 175 MBps (skriv)"
på min 64GB m4 säger dom "415 MBps (läs)/ 95 MBps (skriv)
och jag får ut

http://i196.photobucket.com/albums/aa250/pumba-kung/as-ssd-be...

så nära specsen ligger dom i hastighet

Oj jag får ut ganska mycket mer än det där på min:O
Antar att jag fått ett riktigt bra exemplar:)

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Oj jag får ut ganska mycket mer än det där på min:O
Antar att jag fått ett riktigt bra exemplar:)

kan ju bero på snabbare cpu och minnen

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Oj jag får ut ganska mycket mer än det där på min:O
Antar att jag fått ett riktigt bra exemplar:)
http://dl.dropbox.com/u/27763662/Capture.PNG

Det har nog mer att göra med vilken kontroller den är kopplad till. Du kör med Intels Sandy bridge och deras drivare medans han har ett AMD system (om det är signaturerna som gäller).

REdigerat: och han svarade själv när jag skrev.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av pumba-kung:

kan ju bero på snabbare cpu och minnen

Skrivet av BengansBlogg:

Det har nog mer att göra med vilken kontroller den är kopplad till. Du kör med Intels Sandy bridge och deras drivare medans han har ett AMD system (om det är signaturerna som gäller).

REdigerat: och han svarade själv när jag skrev.

Ojdå så går det när man är trött och inte kollar innan man skriver:P

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω