Permalänk
Medlem

Problem med nybygge, ingen bild

Hej! Skulle vilja ha hjälp med en nybyggd dator.

Har tidigare byggt ca 4 datorer utan några problem men nu när jag skulle bygga en studiodator fick jag problem direkt, ingen bild!

Har följande system http://www.inet.se/kundvagn/visa/1075347/2011-11-02 som jag tänkte köra på den intregrerade grafiken I processorn men när jag ska boota så får jag ingen bild, fläktar snurrar osv.

Hjälp!!!

ps.

Har också provat med ett ram stick åt gången för att utesluta RAM problem, också unpluggat DVD och HDD.

Har även satt in ett gammalt gfx kort för att se om jag får bild med det, men nej.

Permalänk
Medlem

1: Sitter alla kontakter ordentligt?
2: Kolla så du inte missat någon kabel. (tex 4 pins kontakt brevid processorn) ser ut o vara nödvändig.
3: Kolla att skärmen är i kopplad XD (o att den fungerar fortfarande)
4: Kolla att processorn sitter som den ska! Och att processor kylarn inte klappar. o att du har nog med kylpasta på.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

1: Sitter alla kontakter ordentligt?
2: Kolla så du inte missat någon kabel. (tex 4 pins kontakt brevid processorn) ser ut o vara nödvändig.
3: Kolla att skärmen är i kopplad XD (o att den fungerar fortfarande)
4: Kolla att processorn sitter som den ska! Och att processor kylarn inte klappar. o att du har nog med kylpasta på.

Alla kontakter sitter i ordentligt
Inte missat 4 pins kontakten
Skärmen är ikopplad (xD) och även testad på en annan dator, och den fungerar
Har plockat ut processorn och satt in den igen för att kolla så den sitter rätt, kylpasta ska de vara nog med eftersom det var för aplicerat på stock kylaren.

Kan det vara något fel med Cpun? eller kanske moderkortet?

Är så less på detta nu

Permalänk

Har precis samma problem, dock är detta mitt första bygge och möjligheten att jag har missat någon kabel relativt stor.
Behöver man ha någon annan kabel till grafikkortet än PCI-E kontakten från PSUn?

Visa signatur

ASUS P67 Sabertooth | I5 2500K | ASUS GTX560Ti DirectCuII | 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Corsair RM650w | FD R4 | WD Black 500GB | Mionix Naos 5k | Qpad mk-50 | logitech G35
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

då får jag be dig att ta bort processorn igen, kolla så alla pins är kvar.

men innan det så kanske man kan testa alla olika display portar, dvi, hdmi, vga.

moderkortet lär jag nog sätta pengarna på ifall det är något i systemet som är paj. Men det kostar ju att skicka in för att undersöka felet. Kanske värt o skicka in allt o be inet slätta ihop packetet o kolla efter fel?

Ta gärna bild på din setup så är det lite lättare för oss att kolla kopplingar och ifall vi ser något skumt ^^

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk4breakfast:

Har precis samma problem, dock är detta mitt första bygge och möjligheten att jag har missat någon kabel relativt stor.
Behöver man ha någon annan kabel till grafikkortet än PCI-E kontakten från PSUn?

Nop, beror på vilket grafikkort du har. 1-2 kopplingar från nätagget ta en bild eller två o lägg upp så kan man kolla ifall man ser något skumt.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

då får jag be dig att ta bort processorn igen, kolla så alla pins är kvar.

men innan det så kanske man kan testa alla olika display portar, dvi, hdmi, vga.

moderkortet lär jag nog sätta pengarna på ifall det är något i systemet som är paj. Men det kostar ju att skicka in för att undersöka felet. Kanske värt o skicka in allt o be inet slätta ihop packetet o kolla efter fel?

Ta gärna bild på din setup så är det lite lättare för oss att kolla kopplingar och ifall vi ser något skumt ^^

Ska göra detta imorgon lite sent nu och jag ska sova, men återkommer i denna tråd när jag har bilder osv.

Måste också tillägga att VGA-DVI adaptern inte passar i moderkortet (WTF???)
Ser ut som att det fattas hål får pins i adaptern (vid en närmare koll ser jag att det ska finnas hål men dom är nog feltillverkade eller liknande då dom är på tok för små för adaptern)

Har givetvis prövat adaptern på andra datorer och kan konstatera att den passar där utan problem (ska tilläggas att då är den kopplad till en GPU och inte till Moderkortet men den ska la passa även där)

Permalänk
Skrivet av Gathor:

Nop, beror på vilket grafikkort du har. 1-2 kopplingar från nätagget ta en bild eller två o lägg upp så kan man kolla ifall man ser något skumt.

Sitter på ett ASUS P67 Sabertooth (om du undrar) och ett ASUS GTX560Ti DirectCu2. Kortet har 2 st 6-pin kontakter bredvid varandra och mitt nätagg har en 6-pin som sitter ihop med en 2-pin. Förstår du hur jag menar eller ska jag lägga upp en bild ändå?

EDIT: Tittade lite närmre och hittade en undangömd PCI-E kabel nerknökad i de mörka delarna av min dator (kabelssurvan). Fungerar som det ska nu. Mycket tacksam för tipset!

Visa signatur

ASUS P67 Sabertooth | I5 2500K | ASUS GTX560Ti DirectCuII | 2x4GB Corsair Vengeance 1600 Mhz | Corsair RM650w | FD R4 | WD Black 500GB | Mionix Naos 5k | Qpad mk-50 | logitech G35
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av milk4breakfast:

Sitter på ett ASUS P67 Sabertooth (om du undrar) och ett ASUS GTX560Ti DirectCu2. Kortet har 2 st 6-pin kontakter bredvid varandra och mitt nätagg har en 6-pin som sitter ihop med en 2-pin. Förstår du hur jag menar eller ska jag lägga upp en bild ändå?

EDIT: Tittade lite närmre och hittade en undangömd PCI-E kabel nerknökad i de mörka delarna av min dator (kabelssurvan). Fungerar som det ska nu. Mycket tacksam för tipset!

inge problem. Små misstag händer alltid

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

Ska göra detta imorgon lite sent nu och jag ska sova, men återkommer i denna tråd när jag har bilder osv.

Måste också tillägga att VGA-DVI adaptern inte passar i moderkortet (WTF???)
Ser ut som att det fattas hål får pins i adaptern (vid en närmare koll ser jag att det ska finnas hål men dom är nog feltillverkade eller liknande då dom är på tok för små för adaptern)

Har givetvis prövat adaptern på andra datorer och kan konstatera att den passar där utan problem (ska tilläggas att då är den kopplad till en GPU och inte till Moderkortet men den ska la passa även där)

Ehm, vilket moderkort? BILDER MANNEN BILDER

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Detta är moderkortert i fråga http://www.inet.se/artikel/1901972/msi-h61mu-e35-rev-b3 .. och sorry för min fail om DVI porten den har jag redan löst... men fortfarande ingen bild på skärmen.

Ringde till inet och dom tror att något är fel med moderkortet så ska åka och lämna in de på koll

Permalänk
Medlem

Testa att ta bort allt som inte behövs. Kringutrustning, tangentbord, mus, nätverk, ALLA SATA/IDE kablar, USB, PCI kort osv. Det finns flera trådar där folk lämnat tillbaka/reparation som inte hittat något fel för att det var såna småsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Testa att ta bort allt som inte behövs. Kringutrustning, tangentbord, mus, nätverk, ALLA SATA/IDE kablar, USB, PCI kort osv. Det finns flera trådar där folk lämnat tillbaka/reparation som inte hittat något fel för att det var såna småsaker.

Redan gjort detta... Körde med endast PSU, minne och CPU plockade bort absolut allt men fortfarande ingen bild... Provade också att stoppa i ett gammalt gfx kort men fortfarande ingen bild så jag tror att nått är fel på moderkortet (??)

Permalänk
Medlem
Skrivet av draceus:

Redan gjort detta... Körde med endast PSU, minne och CPU plockade bort absolut allt men fortfarande ingen bild... Provade också att stoppa i ett gammalt gfx kort men fortfarande ingen bild så jag tror att nått är fel på moderkortet (??)

har tyvär inga bättre ideér.. kan va, lite synd att du blir tvungen o skicka iväg det. Hoppas att det är den som är felet dåra, så att du får det fixat.

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

har tyvär inga bättre ideér.. kan va, lite synd att du blir tvungen o skicka iväg det. Hoppas att det är den som är felet dåra, så att du får det fixat.

Ju så jävla tråkigt med en ny dator och detta problemet.

Men Inet sa att jag skulle komma in till affär och så skulle de inte ta med än en dag innan det skulle vara klart att hämta ett nytt om moderkortet är kasst

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte också Asus mobo (z68chip) och ack så konstigt så är den integrerade kretsen avstängd i bios.
Mitt råd till dig är att läsa bruksanvisningen om du måste ändra några pins eller dylikt på moderkortet för att starta den integrerade grafikkretsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Jag köpte också Asus mobo (z68chip) och ack så konstigt så är den integrerade kretsen avstängd i bios.
Mitt råd till dig är att läsa bruksanvisningen om du måste ändra några pins eller dylikt på moderkortet för att starta den integrerade grafikkretsen.

Jo detta skulle ju kunna vara problemet, men eftersom jag också provat att stoppa in ett grafikkort utan någon lycka så tror jag inte det är det som är felet :(((

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

Jag köpte också Asus mobo (z68chip) och ack så konstigt så är den integrerade kretsen avstängd i bios.
Mitt råd till dig är att läsa bruksanvisningen om du måste ändra några pins eller dylikt på moderkortet för att starta den integrerade grafikkretsen.

Bios bruka vara inställd på att stänga av det integrerade grafikkretsen när den känner att det sitter ett externt grafikkort. Så den borde funka när det inte sitter något grafikkort på PCI platsen. Det här kan man ändra i bios eller som du skrev.

Ifall något i bios blivit konstig så är min sista ide att nollställa bios ordentligt samtidigt som strömkabeln är utdragen.