Permalänk

I5 2500k okej temp?

Tjena! Relativt ny till det här med överklockning, och datorer i allmänhet, visserligen.

Men! Jag har nyss införskaffat en ny dator, och byggt ihop den och fiffat och donat. Allt funkar bra, och jag gjorde en OC genie överklockning till 4,2Ghz med mitt MSI mobo. Kylaren jag använder är en billig men bra TX3 från CM, och nu idlar den på 42C ungefär. I max load med BF3 i ett par timmar kan den gå till lite över 70C.

Finns kanske en sådan här tråd redan, men är detta okej temperaturer? Har hört att Sandy Bridge kan pressas till 80C. Annars, ska jag sänka frekvensen?

Mvh CFY

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 922 CPU: Intel Core I5 2500k 4,2Ghz GPU: XFX HD 6950 2Gb XXX Dual Fan OC Edition RAM: Corsair Vengeance LP 8Gb (2x4) PSU: Fractal Design Newton R2 1000w Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 CPU-Kylning: Cooler Master TX3 Övrigt: Ace EDGE 3200, Saitek Eclipse
CPU-Z Validation

Permalänk
Medlem

Tycker din load temp är lite hög, men det kan ju bero på att du klockat med OC Genie istället för att göra det själv då den antagligen kör en mycket högre Vcore än du faktiskt behöver.
Som referens maxar jag runt 61-62 grader efter ett par timmar av BF3, visserligen bättre kylare men samtidigt högre klockning.
Din temp är inget att oroa sig över dock men du skulle säkert kunna trimma ner den genom att göra klockningen själv.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Allt ser helt normalt ut med den billiga kylaren.

Permalänk
Inaktiv

Är du orolig för hög temperatur är en billig lösning en Hyper 212 kylare. Min 2500K (@4,4GHz) idlar på 17-18 grader och runt 35 grader i full load.

Permalänk
Medlem

Min 2500k med Noctua DH12 eller vad den nu heter (står i sign) kyler min 2500k till absolut max 55grader, klockad till 4.2gHz.

Permalänk
Skrivet av Segas:

Är du orolig för hög temperatur är en billig lösning en Hyper 212 kylare. Min 2500K (@4,4GHz) idlar på 17-18 grader och runt 35 grader i full load.

0-gradigt rum?

Permalänk
Skrivet av Monkeyapa:

0-gradigt rum?

Tänkte på det. Lite äckligt låga temps. Men jag har mycket bra om 212:an, men jag ville bara ha en ännu billigare lösning

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 922 CPU: Intel Core I5 2500k 4,2Ghz GPU: XFX HD 6950 2Gb XXX Dual Fan OC Edition RAM: Corsair Vengeance LP 8Gb (2x4) PSU: Fractal Design Newton R2 1000w Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 CPU-Kylning: Cooler Master TX3 Övrigt: Ace EDGE 3200, Saitek Eclipse
CPU-Z Validation

Permalänk

Jag får checka någon överklockningsguide här. Men ska jag stänga av OC genie isåfall? Eller kan man göra det i BIOS?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 922 CPU: Intel Core I5 2500k 4,2Ghz GPU: XFX HD 6950 2Gb XXX Dual Fan OC Edition RAM: Corsair Vengeance LP 8Gb (2x4) PSU: Fractal Design Newton R2 1000w Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 CPU-Kylning: Cooler Master TX3 Övrigt: Ace EDGE 3200, Saitek Eclipse
CPU-Z Validation

Permalänk
Medlem

har klockat min 2500K till 4.6Ghz och maxar 75c* efter 30min intelburntest maximum ( 10GB). Så antagligen kan din gå betydligt svalare om du klockar själv.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk

Min Vcore ligger på 1,34V. Ska jag sänka i BIOS?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF 922 CPU: Intel Core I5 2500k 4,2Ghz GPU: XFX HD 6950 2Gb XXX Dual Fan OC Edition RAM: Corsair Vengeance LP 8Gb (2x4) PSU: Fractal Design Newton R2 1000w Mobo: MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 CPU-Kylning: Cooler Master TX3 Övrigt: Ace EDGE 3200, Saitek Eclipse
CPU-Z Validation

Permalänk
Medlem

Jag har själv använt Hyper 212 kylare o du idlar aldrig 16-17c o maxar 35c med en 15 2500k@4.4ghz, jag vet att så inte är fallet, utan det avläsningen är helt fel, annars skulle den kylaren världens bästa

Jag har byggt 10-12 datorer med den kylaren o tempen har aldrig varit i närheten av 16-17c idle o 35c fulload..

på min i5 2500k @ 4.4ghz med den kylaren maxa jag 65c o idle runt 36-40c i ett bra ventilerat FD Define XL chassi , med H60 som jag använder nu med dubbla fläktar ligger jag runt 60c max o 35-40c idle

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Är du orolig för hög temperatur är en billig lösning en Hyper 212 kylare. Min 2500K (@4,4GHz) idlar på 17-18 grader och runt 35 grader i full load.

Det är omöjligt att ha en temp under rumstemp, men du kanske har under 10 grader i rummet?

min 2500k @4,3ghz är ca 33 grader i idle med en 212+ i pnp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av [Qvist:

;11566496]Det är omöjligt att ha en temp under rumstemp, men du kanske har under 10 grader i rummet?

min 2500k @4,3ghz är ca 33 grader i idle med en 212+ i pnp

Så en kylare kan aldrig komma under temperaturen den befinner sig i? Motsäger det inte sig självaste namnet? Tror ingen CPU idlar i full maximal hastighet (energisparläge, någon?), dels att det finns fler fläktar i chassit.

Nyttjar HWMonitor för att läsa av mina temperaturer, antar väl att det är fel på programmet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Till er med CM 212

Har precis fått ihop min dator, inte gett mig på överklockning ännu.

När jag kör fläkten till kylaren på max idlar jag i ca 30 grader, nån kärna går upp i 31. I 100% load ligger jag i 45 grader.

Är detta okej resultat?
Bör jag införskaffa nya fläktar och köra 2 st istället för 1?

Permalänk
Medlem

Sandybridge arkitekturen tar stryk av att ligga på mer än 65 grader.

Så vill man att Cpu'n ska hålla länge så ska man hålla sig under 1.42 volt och under 65 grader.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Så en kylare kan aldrig komma under temperaturen den befinner sig i? Motsäger det inte sig självaste namnet? Tror ingen CPU idlar i full maximal hastighet (energisparläge, någon?), dels att det finns fler fläktar i chassit.

Mät basen på din kylare(lös) med en riktig termometer, koppla sedan till ett par riktigt högvarviga fläktar i PnP, mät igen. skillnaden är 0 och konstigt nog kommer den uppmätta tempen vara den samma som den omgivande.

Din kylare genererar inte kyla, den är till för att flytta värme, allt rör sig om att överföra värme.

Chippet värms upp, överför värme till IHS, IHS till kylarfoten, kylarfoten till kylvingar(via ev heat pipes), kylarvingar till luft.
Luftens temperatur bestämmer den absoluta lägsta temperatur som är möjlig och då bara med 100% verkningsgrad vilket tyvärr är en utopi.

(Andra huvudsatsen i termodynamiken täcker väl upp detta rätt bra, "Värme kan inte av sig själv gå över från en kropp vid lägre temperatur till en annan med högre temperatur" )

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Låt mig dela med mig av mina temperaturer.
Asus AI Suite visar CPU Temp: 19°C i idle och ca 48°C i load för mig.
Mäter jag med Real Temp så visare den 10+°C mer.
Jag går efter Real Temp då jag har 23°C i rummet där datorn står. så 29°C idle temp och ca 60°C i load är helt troligt enligt mig. och bra resultat!
Man kan inte kyla en processor under rumstemperaturen om luften man kyler med är samma °C som i rummet. spelar ingen roll hur många fläktar du har i ditt chassi.

Känns som att jag är en av dom få som delar med mig av "ärliga temperaturer" i alla dessa återkommande temperatur frågor, eller är man cool på forumet om man har jätte låga temps och inte kan styrka dem?
Samma gäller överklockningsresultat, ingen validation länk = Ingen trovärdighet.

//My two cents

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av frankof:

Mät basen på din kylare(lös) med en riktig termometer, koppla sedan till ett par riktigt högvarviga fläktar i PnP, mät igen. skillnaden är 0 och konstigt nog kommer den uppmätta tempen vara den samma som den omgivande.

Din kylare genererar inte kyla, den är till för att flytta värme, allt rör sig om att överföra värme.

Chippet värms upp, överför värme till IHS, IHS till kylarfoten, kylarfoten till kylvingar(via ev heat pipes), kylarvingar till luft.
Luftens temperatur bestämmer den absoluta lägsta temperatur som är möjlig och då bara med 100% verkningsgrad vilket tyvärr är en utopi.

(Andra huvudsatsen i termodynamiken täcker väl upp detta rätt bra, "Värme kan inte av sig själv gå över från en kropp vid lägre temperatur till en annan med högre temperatur" )

Där ger jag mig. Måste vara fel på HWMonitor isåfall...

http://imageshack.us/photo/my-images/407/benchee.jpg/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Där ger jag mig. Måste vara fel på HWMonitor isåfall...

Det är nog hellre så att tempsensorn inte är kalibrerat mot "kall",och/eller att hwmonitor inte vet vad värdet representerar.

Jag har SS där core temp visar på 2 grader som lägsta temp, inte speciellt rimligt ens med D14, normalt ligger varje kärna på runt 30 på "tomgång" (0-5% aktivitet), 45-55 vid "normal" last (3D mark t.ex), 17-20 grader i rummet.

Delta +10 får anses som riktigt bra med luftkylare.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Skrivet av Ant3:

Sandybridge arkitekturen tar stryk av att ligga på mer än 65 grader.

Så vill man att Cpu'n ska hålla länge så ska man hålla sig under 1.42 volt och under 65 grader.

Skitsnack. Folk är alldeles för rädda för hög volt och temperaturer. TCASE är 72,6°C och då snackar vi alltså inte cores. Sedan är det en siffra som är satt lågt av Intel. Skulle tro att det skulle gå att ligga på 75-80°C load med en volt på 1.52 24/7 i minst 5 år utan att ett skit skulle hända, kanske tom. ännu högre. Själv foldar jag 24/7 med en temp runt 70°C och 1.4V och är inte ett dugg orolig. Pajar den om 7 år istället för 10-15, who the hell cares. Och pajar den om 2 år så har jag kanske ändå köpt en ny, annars får man bara ut en ny på garanti av Intel.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Så en kylare kan aldrig komma under temperaturen den befinner sig i?

Man brukar säga att kompressor-kylare, och TEC's är enda sättet att komma under att kyla som kan ge under rumstemp. Och strikt talat är det korrekt. Med evaporativ kylning kan man åstadkomma kylmedia som är någon / några grader kallare än luften den dumpar sin värme i, men inte nog för att få en vattenkyld CPU att hamna under rumstemp. För mer info om evaporativ kylning kan man läsa på om kyltornen för kärnreaktorer, men en mer realistisk skala för hemma bruk bygger man av PVC-rör. De brukar kallas Bong-ar, och Googlar man riskerar man att få upp rökverktyg istället. Men designen är till utseendet besläktad, så det är kanske inte helt oväntat.

Principen är att man utnyttjar ett kylmedias vilja att övergå i gasform, även när det inte är varmare än sin omgivning. Det är samma fenomen som gör att man kan hänga kläder på tork utomhus på vintern, och gör att exempelvis kött i frysen torkar om man lämnar förpackningen öppen. Principen används även vid frystorkning, fast där snabbar man på den genom att skapa kraftiga undertryck.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har en i5 2500k icke klockad, orginalfläkt. Körde BF3 nu i ett par dagar, och såg att tempen låg på runt 70C, sen nu en vecka efter fick jag en core till 77C och valde att kolla i datorn...

Visade sig vara en hel del jävla damm som samlats. Rensade idag och fick en max temp på 60C efter någon timmes spelande!

Kanske vore läge att sätta chassifläktarna på medium istället för low

Permalänk
Skrivet av Rickard11:

Skitsnack. Folk är alldeles för rädda för hög volt och temperaturer. TCASE är 72,6°C och då snackar vi alltså inte cores. Sedan är det en siffra som är satt lågt av Intel. Skulle tro att det skulle gå att ligga på 75-80°C load med en volt på 1.52 24/7 i minst 5 år utan att ett skit skulle hända, kanske tom. ännu högre. Själv foldar jag 24/7 med en temp runt 70°C och 1.4V och är inte ett dugg orolig. Pajar den om 7 år istället för 10-15, who the hell cares. Och pajar den om 2 år så har jag kanske ändå köpt en ny, annars får man bara ut en ny på garanti av Intel.

"Får ut en ny på garanti av Intel" När du har överklockat? Nej

Du tar "fakta" ur röven och postar sedan som om att det vore sanning när du faktiskt inte har några som helst belägg för dina påståenden.

"Information" som den här är farlig.
Det gör att folk som kommer till sweclockers för att få information om hur man överklockar att göra sönder sina processorer och sedan inte få någon garanti på dem.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 C3 @ 3,7 GHz | Corsair 2x2 GB DDR3 1333MHz / 7-7-7-21 / 1.5V
Gigabyte GA-770TA-UD3 (rev. 1.0) | Intel X25-V G2 40GB
PowerColor ATI Radeon HD5850 | WD Caviar Green 1,5 TB 5400 RPM | WD Caviar Black 1 TB 7200 RPM | 2x Samsung F2 1,5 TB 5400 RPM Raid0 | OCZ ModXStream Pro - 600 Watt
Allt är inslängt i en svart låda som heter Fractal Design Define R2

Permalänk
Skrivet av Karlsson89:

"Får ut en ny på garanti av Intel" När du har överklockat? Nej

Du tar "fakta" ur röven och postar sedan som om att det vore sanning när du faktiskt inte har några som helst belägg för dina påståenden.

"Information" som den här är farlig.
Det gör att folk som kommer till sweclockers för att få information om hur man överklockar att göra sönder sina processorer och sedan inte få någon garanti på dem.

Vet inte om du har lässvårigheter men jag skrev rätt tydligt att "skulle tro att". Det finns ingen "fakta" om vilken volt och temp. som är skadlig för SB, men att säga att 65°C är skadligt, det är helt fel.

Sen så gäller självklart garantin om du håller dig inom Intels specifikationer. Eller du kanske menar att allt som har med garanti att göra försvinner om du det minsta rör ratio eller volt i BIOS? Sänker du ration, försvinner garantin då?

Snarare du som inte har en aning vad du pratar om.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlsson89:

"Får ut en ny på garanti av Intel" När du har överklockat? Nej

Få ut en kan man säkert. Skulle inte ens tro att det är ett problem. Det är bara att låtsas som om det regnar, hävda att man inte vet vad som kan ha hänt, och att CPU'n alltid har varit klockad enligt specifikationerna.
Med andra ord, begår man bedrägeri, får man utan vidare ut en ny CPU. Däremot stämmer det att man har förverkat sin garanti vid överklockning. Fullständigt.

Skrivet av Rickard11:

Sen så gäller självklart garantin om du håller dig inom Intels specifikationer. Eller du kanske menar att allt som har med garanti att göra försvinner om du det minsta rör ratio eller volt i BIOS? Sänker du ration, försvinner garantin då?

Faktum är att Intel lämnar garantier för att deras produkt motsvarar vissa krav. För att dessa garantier ska gälla måste du i din tur uppfylla vissa krav. Om du sänker frekvens och spänning går CPU'n inte sönder, men den kan fungera otillförlitligt "för stunden". Det täcker inte garantin. Eftersom inget kan förstöra CPU'n, är det inte ett problem, utan man smyger bara närmare specifikationen, och hittar sin magiska sweet-spot där man uppnår önskat resultat, till önskad kostnad. Rent krasst har du dock kört CPU'n utanför spec, och tillverkaren har rätt att neka dig garanti på produkten. Om vi experimenterar med tanken att sänka ratio, men bibehålla totalfrekvensen så innebär det att du pressar upp valda delar av CPU'n högre än vad den är garanterad att klara. Förutsatt att du kan hantera värmen, och att inte spänningen höjts så är risken för permanenta skador minimal, men de finns. Och några garantier har du inte längre.

Personligen hatar jag för övrigt trådar där folk rekommenderar trådskaparen som har sabbat sin leksak på egen hand att låtsas som om det regnar, och reklamera varan. Om man vill vara ärlig, säga vad man gjorde, och fråga om de vill ersätta produkten, är det en helt annan femma, då flyttar man den etiska frågan till återförsäljaren. De kan ta på sig det som goodwill, vilket är ytterst tveksamt om de gör, (eftersom de då får bära kostnaden) de kan låta tillverkaren stå för Goodwillen, genom att informera dem om kundens situation, och se om tillverkaren (oftast då i flera led, via grossister osv, vilket gör det löjligt osannolikt) vill stå för det hela, eller helt enkelt köra "goodwill" mot kunden, och själva lura grossist och tillverkar-leden, genom att hävda garanti.

Självklart är produkter med "överklockning tillåten" exkluderade från resonemangen ovan. I de fallen gäller de specifikationer tillverkaren anger för sin utökade garanti. Om vi håller oss till CPU'er är det dock förvånande vad lite tillverkaren erbjuder. Speciella handplockade överklocknings alternativ, sålda som extreme editions, black editions, osv, kommer inte med några som helst extra utfästelser.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Att vilja vara ärlig är väl en sak. Men att vid ev. ras på processorn börja med att upplysa återförsäljaren att man klockat skiten ur CPUn känns nästan lite korkat. Misstänker att Intel nog klarar sig ändå...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master budget case, i7 8700, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Hedersmedlem

Å andra sidan är det rätt korkat att klocka skiten ur sin cpu och sen förvänta sig att tillverkaren ska ta ansvaret...

Visa signatur

]| Ryzen 2700x | 16GB Ram | 1080Ti Founders Edition 11GB |[
]| Intel D5400XS | 2xQx9775 | 2xD-Tek Fuzion V2 | 8GB Ram | HD4890CF |[

Permalänk
Medlem
Skrivet av The:

Å andra sidan är det rätt korkat att klocka skiten ur sin cpu och sen förvänta sig att tillverkaren ska ta ansvaret...

Absolut... Överdrev lite grann.

Visa signatur

Cooler Master budget case, i7 8700, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Hedersmedlem

Tror inte man kan bränna en 2500k hur man än försöker då den throttlart ner när den blir för varm utan det som kan göra sönder den är hur man ställer spänningarna i processorn mot varandra.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Min oklockade 2500k med en hyper 212+ ligger på 40C idle i ett rumt som är ca 25C.