SVT ser våldsspel på Gamex 2011

Permalänk
Skrivet av Orio:

Därför jag inte betalar den där j**la avgiften. Sa upp det för länge sedan, ångrar det inte 1 dag.

Haha så ser man alla dessa små grabbar, man undrar ju hur många man mött i BF3 egentligen.

nästintill inga om man kör på pc då föräldrarna tycker det är för dyrt att köpa en dator (elgiganten @ 16k) som pallar bf3
men konsol världen kryllar av dom

Visa signatur

pc 1: i7 4770k ----- 6970 cf (unlockat sapphire hd 6950 och ett msi lightning hd 6970) ----- 8gb ram 1333mhz ----- gigabyte g1.sniper z87 ----- corsair tx 650 -------- coolermaster hyper 212+ -------- samsung 2233rz
pc 2(bärbar): cpu i3 2310m ---- gpu intel hd 3000 ---- ram 4gb drr3 1333mhz ---- hdd 250gb ---- skärm 13tum tn 1366x768 :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av znirreoc:

sa hon 40 miljoner Ex för bf3? va det inte 5 för några dagar sen

Dom menar hela bf-serien och 100 miljoner för hela cod-serien.

säger bara en sak patetiskt SVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av TGO:

Kul att SVT gör ett så lång och "bra" reportage om detta när det finns så "oviktiga" saker att rapportera om som ACTA-avtalet.
Men detta är väl det normala med lättsmälta och lättrapporterade nyheter som befäster den allmänna meningen. -.-

Ja, Aktuellt är ett nyhetsprogram. Vill du höra om gamla "nyheter" kan du växla över till History Channel eller söka på SVT-Play.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag känner igen det här, fast jag tänker främst på Siwert Öholm.
Detta stolpskott som banade väg för vinklad framställning i media, samtidigt som han låter som en slags martyr-expert.

Tråkigt att SVT inte har mage nog att anställa någon som kan göra ett reportage lite neutralt, och inte med en stor moralpanik i halsen som denna tydligen hade.

+ för att man tar in en expert som är saklig och kan svara på frågorna, men att säga att våldsspel föder våld är lika sant som att nyheter föder terrorism.
1% av människor kan inte förstå skillnad mellan låtsas och verklighet, se på Breivik. Alla vi andra ska inte straffas för att det finns några idioter där ute, även om tendensen tyvärr går mot det.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

haha trollface 22:44

Hahahaha fan vad bra!
Jävlar vad den passar in.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av unaimednr1:

AHHAAHAHAAHAHAHA, bara jag som roflade åt trollet vid 22:55?

22:45* hahhahaha! ^^ Killen som snackar verkar förövrigt riktigt blåst.

Permalänk
Skrivet av anon150287:

Gillar att dom har med video snuttar från Battlefield 3 blandade med sådana från MW3 och Irak kriget när dom pratar om Call of Duty. Visar hur mycket intelligens de har tillgång till.

Kolla på sekvensen igen och lyssna på vad dem säger. Det var helt relevant när dem pratade om uppgifter från wikileaks, och tog klipp som wikileaks släppt.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon150287:

Gillar att dom har med video snuttar från Battlefield 3 blandade med sådana från MW3 och Irak kriget när dom pratar om Call of Duty. Visar hur mycket intelligens de har tillgång till.

Såg också det, väldigt klumpigt.

Permalänk
Medlem

Kan inte någon maila/ringa SVT och anklaga dom för att uppge falska uppgifter? Det är ju ett ganska grovt fel dom har gjort, dom ljuger ju i svensk tv!!!11

För övrigt så kan jag nämna att jag är lika fridfull nu som innan jag började spela spel. Och då har jag ändå hunnit med många FPS spel, GTA 2,3 och 4 osv.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

De kan inte ens skriva rätt, "Dataspel"? det heter väll Datorspel. Data har man i en databas. Det visar på deras kompetens.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

Men... Va? Battlefield sålt 40 millioner? Trodde det var närmare 5 millioner. MW3 sålt 100 millioner?! MW3 har inte ens släppts än!

P.S Jag tror jag forsätter att hålla mig till TV4.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Fy fan för SVT. Ännu en anledning till att inte betala TV-licens.

Permalänk
Medlem

När dom vill att man ska betala TV avgift brukar dom säga att det är för att man skall få tillgång
till en objektiv media som inte tar någons sida. Det här är inte bara ett förargelseväckande reportage.
Det är fruktansvärt och man blir ju ledsen när dom häver ur sig påståenden som dessa.

Det som gör mig som argast är det att dom ens vågar kommentera kring blod och våld,
som om det hade skadat barn som spelar det, när det är åldersgräns på spelet.
Sen för att inte tala om att dom ger inkorrekt "fakta" och allmänt spinner
reportaget i riktningen dom önskar!

Detta är ett patetiskt försök att skrämma folk till att följa ett falskt och vinklat reportage.

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Medlem

Men vem fan bryr sig _egentligen_ av vad gamla dammiga moralkärringar inom public service anser om en bransch och underhållningsform de varken kan eller vill förstå? Det handlar inte om att ha ihjäl folk, det handlar inte om att det är roligt att lämlästa och kriga. SVT ser inte längre än sin egen näsa och då är det rätt meningslöst att ens försöka ha en konstruktiv debatt.

Kan vi inte en gång för alla separera spel från verklighet. Det som sker på skärmen kommer aldrig - oavsett hur realistisk grafiken än blir - att vara verklighet. Det är inte ett substitut till verkligheten heller; jag tvivlar starkt på att fler än några få personer vill ut och kriga och döda folk efter att ha spelat Call of Duty.

Man blir så oerhört jävla less på den efterblivna debatten som drivs av mediala dinosaurier och påeldas av förbannade kids i nedre tonåren. Vi ser mycket mer grafiskt våld i film och böcker beskriver våldtäkter, misshandel och mord på sätt som varken spel eller film ens kommer i närheten av. Ändå envisas traditionella media lite då och då att passa på att moralisera över något de är oförmögna att förstå.

Sluta intervjua tolvåringar som inte kan beskriva varför de gillar att spela våldsamma spel för att det är för svårt att med ord beskriva varför spel är så pass underhållande som det är. Det är klart att det blir ett infantilt svar som "det är kul att kriga" eller "jag gillar att skjuta på folk" när någon kör upp en mikrofon i ansiktet på dig och ber dig förklara varför du gillar att spela krigsspel.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

ojojoj......Var inte Sverige ett fritt land? vill folket spela krigsspel så låt oss göra det

Mogen kommentar. Får du inte spela BF3 för mamma/pappa?
Vad har "fritt land" med åldergränser att göra. För övrigt är det INTE Sverige som sätter dom åldersgränser som finns på spel.
Du skulle alltså inte bry dig om dom visade krigsfilm, skräckfilm, porrfilm på en mellanstadieskola med argumentet "vill folket se det så låt dom göra det"
On Topic, dåligt vinklat reportage, plus rena fakta fel är illa.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Darek:

De kan inte ens skriva rätt, "Dataspel"? det heter väll Datorspel. Data har man i en databas. Det visar på deras kompetens.

Dataspel är en samlingsterm för både datorspel och spel på andra plattformar vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Det enda bra med inslaget var att reportern upplyste tittarna om USA:s övergrepp på civilbefolkningen i Irak och Afghanistan. Det brukar ju oftast "glömmas bort" i nyhetsrapporteringen. Allt annat var skit.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

"Vem kan ta Gamex?"
"Du har ingen poesi att läsa idag, kan inte du ta det?" - snacka om att fel person på fel plats. Den där fröken "politisk korrekthet" kunde inte vara mer malplacerad.
Du får svar utifrån dom frågorna du ställer och den här fröken ställde rätt ledande frågor.
Undra hur länge dom drillade Konrad för att få honom att säga dom sakerna.

Fantastisk uppvisning i korrekt faktapresentation - Mvg

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk

haha nu såg jag trollet, riktigt roligt!!

Visa signatur

| AMD PPHENOM 2 X6 1100T BLACK EDITION | ASUS FORMULA V | ASUS nVidia GTX580 1536MB PCI-E x 2 | 16GB CORSAIR 4GB CL9 1866Mhz DOMINATOR | INTEL X25-M 80GB SSD | ANTEC POWERSUPPLY HIGH CURRENT GAMER 900W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darek:

De kan inte ens skriva rätt, "Dataspel"? det heter väll Datorspel. Data har man i en databas. Det visar på deras kompetens.

Inte för att det direkt hör till diskussionen, men både dataspel och datorspel kan egentligen sägas vara korrekt.
Spelen är ju faktiskt uppbyggda av data. Då skulle dock både konsolspel och spel som spelas på dator kunna sägas vara dataspel.
Datorspel däremot torde enbart kunna syfta på spel som spelas på en dator.

Däremot hyser jag inga tvivel om att SVT är inkompetenta nog för att inte förstå skillnaden mellan "data" och "dator"..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Haha, Vuxna kan INTE urskilja spel och verklighet vilket den nya generationen fixar galant. Sorgligt.

Visa signatur

ASUS RAMPAGE III EXTREME | Intel i7 930 @ 4Ghz | CORSAIR 6GB 1866mhz | XFX HD 5970 2GB @ 900Mhz & 1180Mhz 1.2v | Crucial SSD C300 64GB | WD 500GB | M-AUDIO C-600 AVID | Corsair TX 850W

Permalänk
Medlem

SVT ALLTSÅ ! suck

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Fritjof92:

Kolla på sekvensen igen och lyssna på vad dem säger. Det var helt relevant när dem pratade om uppgifter från wikileaks, och tog klipp som wikileaks släppt.

Ja, hon pratar om Battlefield 3 motsvarigheten Call of Duty MW3 och att den har sålts i 100 exemplar (fast MW3 har ju inte ens kommit). Och i den meningen visar dom videoklipp från både MW3 och BF3 innan de går över till vad Wikileaks släppte.

Sen så prickskjuter man ju inte riktigt på civilbefolkningen i MW3.

Permalänk
Medlem

Mailat SVT och klagat

Edit: Älgjakten då? Där skjuter ju ungdomar med riktiga vapen ihjäl levande varelser och det är blodigt och realistiskt i högsta grad. Dessutom har man ju då tillgång till ett vapen man kan döda folk med. Har man köpt bf3 så får man inte med ett fullt vapenskåp med diverse vapen som man kan gå ut och skjuta lite med om man känner för det.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tja vad skall man säga , gamlingar som har noll koll på våran generation. Bryr mig inte ens om deras åsikt det visar ju bara hur lite de igentligen vet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Men snälla, börjar inte detta bli lite väl löjligt SVT och alla andra kanaler?? Kan förstå det faktum att de som inte alls är intresserade av riktiga spel ,inte "pusselspel"haha, kan se det som väldigt våldsamt med Battlefield 3. Men kom igen detta reportaget är ju tok vinklat och ska man vara ärlig finns det ju betydligt värre spel på marknaden.

Trött på alla dessa nyhetsprogram som tar upp spelen på detta sätt pågrund av att man inte är insatt :/ Visst åldersgränserna ska hållas och det har inte jag något emot heller

Pinsamt, Pinsamt, Pinsamt

Hur ska det bli när GTA 5 kommer :/ ? eller är det bara för att BF3 är svenskt? Nästa gång kan ni intervjua lite olika åldrar och inte bara fråga om våldsamhet, fråga istället om gemenskapen som finns i alla spel där man spelar online och pratar med sina vänner samtidigt istället.

Har bara ett ord LÖJLIGT!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Kolla på sekvensen igen och lyssna på vad dem säger. Det var helt relevant när dem pratade om uppgifter från wikileaks, och tog klipp som wikileaks släppt.

fast vad för nyhets värde har det egentlige alls mer än för att lyfta moralpaniken i det hela ännu en gång. att det ser lika ut betyder inte ett dyft det dom får det att låta som i reportaget är att man skjuter civila. Om dom ska ta upp sånt så kan dom ta upp flygplats delen från MW2 där skjuter man civila men det här reportaget är bara BULLSHIT i alla fall, jag blir bara arg och JÄVLIGT besviken på SVT Dom som ligger bakom den där skiten borde få sparken.

*edit*

Det roliga i det här är att det finns skrifter så långt bak som på rommartiden där dom har samma moralpanik om dagens ungdomar så frågan är varför vi som Art går igenom samma jävla misstag gång på gång på gång. Själv har jag haft tur som hade föräldrar som direkt kopplade den här moral paniken med när Rock kom (att det skulle vara djävulens musik), Våld på TV och massa andra likande grejer.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Dataspel är en samlingsterm för både datorspel och spel på andra plattformar vad jag vet.

Skrivet av JesperT:

Inte för att det direkt hör till diskussionen, men både dataspel och datorspel kan egentligen sägas vara korrekt.
Spelen är ju faktiskt uppbyggda av data. Då skulle dock både konsolspel och spel som spelas på dator kunna sägas vara dataspel.
Datorspel däremot torde enbart kunna syfta på spel som spelas på en dator.

Däremot hyser jag inga tvivel om att SVT är inkompetenta nog för att inte förstå skillnaden mellan "data" och "dator"..

Japp.. ni har rätt. Stog något sånt liknande på wiki.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Så det var rätt att skjut journalisterna?

Btw: Thomas Anroth var ju faktiskt motpol och bör ju räknas in till inslaget. Ur det perspektivet tycker jag inte reportaget är fullt så enkelriktat och onyanserat.

Verkligen inte rätt, men lätt att säga att de agerade fel nu i efterhand när man kan kolla på klippet om och om igen. I kriget får man räkna med att snabba beslut fattas, ibland blir det fel. Kan själv tycka att när jag ser klippet är det svårt att avgöra vad man faktiskt ser, det var dock onödigt att blåsa sönder skåpbilen som agerade casevac.

Permalänk
Medlem

Proffstyckarna är på framfart igen!

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen