Min Crucial M4 SMALL!

Permalänk

Min Crucial M4 SMALL!

Köpte precis den och direkt när jag skulle starta upp den så exploderade den i ett fyrverkeri av bränd plats. Och det menar jag, det rök från den i i minst 20 sekunder. Vad fan har hänt? Ska jag försöka starta datorn med min gamla hårddisk?

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Keeper of the Bamse

Starta datorn UTAN hårddisk först, och se till att den bootar. Detta pga feghet. Kanske blivit kortslutning i dina strömkontakter till disken.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Ja den bootar. Det luktar inget från Nätagget eller SATA kablarna.

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk

Är jag på Sweclockers eller Fragbite?

Jag springer till affären (JMEdata) så länge se vad dom säger.

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av scarface1999:

Är jag på Sweclockers eller Fragbite?

Jag springer till affären (JMEdata) så länge se vad dom säger.

Vad spelar det för roll? vi vill bara se bilder så vi vet att du inte trollar

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem

haha vafan har du för ubernätagg om den spränger upp dina grejer

fast du gör nog rätt i att gå till affären och fråga dom, känns verkligen som garantifel.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

fan vad trist när sådant sker men om disken var defekt så lika bra de sker direkt.

Permalänk

Jag har ingen möjlighet till det. Har en gammal Nokia och ingen Digitalkamera. Aldrig varit intresserad av det. Är mest inne i PC och gaming. Vill du veta mer hur mitt liv har sett ut, varför jag inte har följt med teknologin inom foto osv så ta det i PM. Jag är reggad här sen 4-5 år tillbaka och fan skitsamma. Ta ert skit någon annanstans.

iaf, jag skulle plocka ur SSDn och iväg till affären men nu ser jag att det är fläktkabeln till HD-buren som är helt bortbränd. SSDn luktar inget alls. Kan man koppla Molex(dom heter så va) kablarna på något sett så detta kan ske? då menar jag självklart inte at jag har mejjat in det i fel port eller något.

Vågar iaf inte använda denna Molex kabeln. Vad tycker ni jag ska göra? Köpa ny Molex kabel? Testa med SSDn igen? Utan den brända Molex kabeln. Springa till affären med SSDn?

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk

Ace of Sweden

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

Corsair HX620 + Antec Nine Hundred..

Aja, testar att köra igång den igen. Bara 560TI kortet klarar sig. Resten kan brinna.

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av scarface1999:

Jag har ingen möjlighet till det. Har en gammal Nokia och ingen Digitalkamera. Aldrig varit intresserad av det. Är mest inne i PC och gaming. Vill du veta mer hur mitt liv har sett ut, varför jag inte har följt med teknologin inom foto osv så ta det i PM. Jag är reggad här sen 4-5 år tillbaka och fan skitsamma. Ta ert skit någon annanstans.

iaf, jag skulle plocka ur SSDn och iväg till affären men nu ser jag att det är fläktkabeln till HD-buren som är helt bortbränd. SSDn luktar inget alls. Kan man koppla Molex(dom heter så va) kablarna på något sett så detta kan ske? då menar jag självklart inte at jag har mejjat in det i fel port eller något.

Vågar iaf inte använda denna Molex kabeln. Vad tycker ni jag ska göra? Köpa ny Molex kabel? Testa med SSDn igen? Utan den brända Molex kabeln. Springa till affären med SSDn?

Fuckit, jag antar att du är seriös.

Säker på att det var just SSDn som smällde? Det kan väl ha varit fläkten som fick en kyss?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Har ett Ace of sweden i en server har stått å rullat 24/7 i ett år nu Funkar bättre än Sunbeam som sitter i datorn jämte som gjorde datorn rök skadad efter 6 månader.
Sen att den inte håller måttet är inget jag är rädd för är ju inget monster bara en lite server för mumble och skit.

Men tycker det var en konstig ursäkt med bilder, Då nästan alla Teknik/dator intresserade har typ en Touch telefon och alla touch so far as i know har en duglig kamera,
och dom som inte har touch har fortfarande något nyare än en gammal nokia med Vga kamera.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

Detta är min mobil. http://www.dial-a-code.co.uk/image/keypad.JPG Om någon kan identifiera den är jag tacksam. Har aldrig vetat modell namnet. Jag googlade fram bilden med att skriva "Nokia old". Står varken inuti skalet eller utanpå. Kan vi släppa det nu.

Jag håller atm på att försöka få in W7 på SSDn. Med den gamla Molex kabeln till endast mitt 560TI kort. Än så länge funkar det.

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Här kräver vi inte att folk ska bevisa att de INTE är "troll". Skärpning!

Permalänk
Medlem

Tråkig nyhet, det kan ju vara så att just via den strömkontakten som skickas ut till sata skickar ut för mycket belastning från nätagget, eller så är det ett så kallat "måndags ex" din SSD är. Testa att stoppa in din gamla hårddisk på samma kabel, eller en äldre som du inte bryr dig om lika mycket, och se ifall felet uppstår igen?

Och ja, tråkigt att vissa SweC medlemmar skall bete sig såhär, för 5-6 år sen var det seriösa inlägg, men det var gamla tider det.

Hoppas du får klartecken från här, eller JMEdata!

edit: märkte nyss att du skrev att det var en molex kabel som var trasig xD. Men ja, det kan vara så att den skickade för mycket spänning eller att det blev en kortslutning! Hoppas datorn din rullar på nu ett tag utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Har ett Ace of sweden i en server har stått å rullat 24/7 i ett år nu Funkar bättre än Sunbeam som sitter i datorn jämte som gjorde datorn rök skadad efter 6 månader.
Sen att den inte håller måttet är inget jag är rädd för är ju inget monster bara en lite server för mumble och skit.

Men tycker det var en konstig ursäkt med bilder, Då nästan alla Teknik/dator intresserade har typ en Touch telefon och alla touch so far as i know har en duglig kamera,
och dom som inte har touch har fortfarande något nyare än en gammal nokia med Vga kamera.

Och vart står det att "alla" har en touch telefon som är Teknik/dator intresserade? Jag har en gammal 3310 som jag använder vardagligen, och jag jobbar som IT-konsult. Har jag någon nytta av en touch telefon som batteriet tar slut efter 1 dag?

Ursäkta att det blev lite off-topic nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av scarface1999:

Detta är min mobil. http://www.dial-a-code.co.uk/image/keypad.JPG Om någon kan identifiera den är jag tacksam. Har aldrig vetat modell namnet. Jag googlade fram bilden med att skriva "Nokia old". Står varken inuti skalet eller utanpå. Kan vi släppa det nu.

Jag håller atm på att försöka få in W7 på SSDn. Med den gamla Molex kabeln till endast mitt 560TI kort. Än så länge funkar det.

*Nokia 3510 / 3510i är det.

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk

Ska testa att få igång Windows på den. Den är på Completing installation än så länge och truckar på. Om det funkar så får jag köra några benchmark program för SSD, antar att det finns. Molex-kontakten (den tredje och sista) som satt med Hdburen vågar jag nog inte använda. De första två sitter med 560ti kortet.

En Nokia 3510i var det förresten...

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk

Jag får 7.3 med Windows Indexing vid ren installation. Är det normalt?

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Hjälpsam

Låter OK.
Vet du vad det var som small, var det kortslutning i kabeln?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Det verkade vara Molex-anslutningen till HD-buren med fläkt. Hela högersidan där sladden dras är brun. Den röda sladden är tillintetgjord.

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Medlem

5volt-kabeln måste ha jordat mot chassiet då om bara den har brunnit och ingen av de svarta kablarna är skadade. Har den skavt mot något? Det borde vara kvar en bit av den på slutet isf, annars är det nog fläkten/hddburen som kortat.

Märkligt att inte agget stängde av.. :/ Ett gammalt noname 400W-agg som jag har stänger av helt om det kortar.

Permalänk

Det kan faktiskt vara så att den har skavt mot något. Den röda sladden är av precis vid sista "fästet" i HD-buren. Innan det (mellan sista fästet och fläkten) ser den intakt ut. Sen upp till Molex kontakten är den helt sönderbränd.

Tycker du jag tar en onödig risk om jag använder nätaggets sista Molex kontakt?

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Medlem

får ingen klar bild av hur det ser ut, kan du rita en skiss? x)

Permalänk
Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Skrivet av scarface1999:

Jag får 7.3 med Windows Indexing vid ren installation. Är det normalt?

Jag får 7.9 så nja det är ju inte direkt dåligt men mer intressant är ju ett test med t.ex. as ssd elller något som visar vad det är för prestanda

Visa signatur

Lian Li PC-B25FB | Gigabyte P67A-D3-B3 | i5 2500k @ 4.3GHz | Vengeance 8GB | Asus 970 Strix DirectCu II | Corsair AX 750W | Crucial m4 64GB | DarkRock Pro C1 | O2+ODAC portable mod | Beyerdynamic DT 880 Pro 600Ω

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av scarface1999:

Det kan faktiskt vara så att den har skavt mot något. Den röda sladden är av precis vid sista "fästet" i HD-buren. Innan det (mellan sista fästet och fläkten) ser den intakt ut. Sen upp till Molex kontakten är den helt sönderbränd.

Tycker du jag tar en onödig risk om jag använder nätaggets sista Molex kontakt?

Serdär, då fick vi ett avslut på tråden. Fan vad tur jag hade som tog dig seriöst på en gång då

Lycka till med datorn och du kanske ska investera i lite eltejp och isolera alla hängande elkablar i framtiden?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jo det kan nog smälla till rätt rejält tyvärr, senast något sådant hände var för några år sedan när en hårfön här hemma bokstavligen exploderade, ja sladden alltså. Luktade bränt som bara den och var som ett jäkla tigerskott!

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Jag bytte till AHCI. Får 7.7 i WEI nu och här är screeen från AS.

http://i40.tinypic.com/156pfli.png

Ser det bra ut?

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk

415 MBps (läs)/ 95 MBps (skriv)

Det är diskens specs. Antar att det är med SATA 6?

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB