EA Origin ser vad du gör på din dator?

Permalänk

Olagligt? lol

Permalänk

Det där är ju rätt sjukt. EA har ingen rätt att snoka i min dator. Får bli att avskärma Origin på något sätt...

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

Låter Som en intressant lösning ska googla lite kring det här med att installera programm i sandboxar

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Den visar nu 4.8 millioner Events och det är 8% av det totala värdet.
Har Excluderat allt som har med Origins egna mappar så ser bara vilka mappar den inte ska vara i och den har sökt igenom runt allt jag har på C: än så länge,
Vad ska man göra Tycker detta går som Malware eller fungerat intrångs försök för dom är ju fan inne å kollar min data, Går detta polis anmäla ?

Ainstallerade Origin Events gick från från det jag skrev i början ner till runt 200.000 istället.
så fick la en minskning på ett par millioner

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Skrivet av EoZ:

De garderar sig säkert bara. De söker väl efter BF3-pirater och fixar statistik kring inställningar och hur spelet fungerar för utvecklingssyfte.

Exakt darför den behöver söka igenom Photoshop och Apple och Blizzard mappar med mera ?
För se hur spelet fungerar för utväxlingssyfte

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

Någon som lyckats med det där med att sandboxxa origin? Kommer det funka tror ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CitroFrukten:

Exakt darför den behöver söka igenom Photoshop och Apple och Blizzard mappar med mera ?
För se hur spelet fungerar för utväxlingssyfte

Hur ska den annars hitta vad den letar efter?

Försöker inte försvara Origin utan försöker bara vara logisk.

Varför klagar ingen på att antivirus går igenom mappar? Tycker det är samma sak. Origin skulle aldrig ta din privata information, samla den och låta någon ha vinst av den precis som ett antivirus.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

Någon som lyckats med det där med att sandboxxa origin? Kommer det funka tror ni?

Tänkte precis på det där! Hinner tyvärr inte testa det idag men kan göra det framåt helgen.

Permalänk
Skrivet av EoZ:

Hur ska den annars hitta vad den letar efter?

Försöker inte försvara Origin utan försöker bara vara logisk.

Varför klagar ingen på att antivirus går igenom mappar? Tycker det är samma sak. Origin skulle aldrig ta din privata information, samla den och låta någon ha vinst av den precis som ett antivirus.

Står ju på Origins EULA att dom får dela med sig av information dom hittar till vem dom vill om så känner för det. (dock detta blev mer gömt i den nya EULA står ej med klar text längre)
Och EA får dela med sig av all info till 3rd party service providers.
Och skulle man ha en rolig TXT fil som var döpt bomba USA eller liknande så tror jag myndigheterna vill ha den snarast eftersom det är misstankar om brott och då får även EA dela med sig av den information och säga vem som har den med mera.

Har inte använt anti-virus sedan 2003, Men sist jag kollade så skickade dom inte information om vad den söker igenom för filer till en lagrings bas som kan identifiera dig och samlar information om dig.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Skrivet av EoZ:

Hur ska den annars hitta vad den letar efter?

Försöker inte försvara Origin utan försöker bara vara logisk.

Varför klagar ingen på att antivirus går igenom mappar? Tycker det är samma sak. Origin skulle aldrig ta din privata information, samla den och låta någon ha vinst av den precis som ett antivirus.

Ett antivirus har som uppgift att gå igenom mina filer och leta efter hot, ett spel eller program som samlar mina spel har inte den uppgiften. Till på köpet lämnar ingen information min dator i den genomsökningen det gör det för Origin. Tycker inte att det jag läst och sett känns särskilt trevligt och är glad att jag inte har något spel som kräver Origin.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Skrivet av gaminggirl:

Ett antivirus har som uppgift att gå igenom mina filer och leta efter hot, ett spel eller program som samlar mina spel har inte den uppgiften. Till på köpet lämnar ingen information min dator i den genomsökningen det gör det för Origin. Tycker inte att det jag läst och sett känns särskilt trevligt och är glad att jag inte har något spel som kräver Origin.

Ringde polisen för skoj skull och frågade.
Och enligt svensk lag är det Origin gör olagligt men polis anmäla det kommer inte hjälpa så mycket det hamnar i hög papper på ett ungefär "som han sa"
Men du har rätt till att begära om all information dom har samlat in på dig en gång per år. (detta tänker jag göra på fredag bara för skojs skull se vad dom har samlat in och dela med mig med sweclockers så länge det inte är känslig information om mig.)

Tycker dom borde skrivit på förpackningen Söker igenom din dator och samlar information om dig, Med stor röd text så kanske dom inte hade sålt mer än 200 kopior.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

En tanke är att köra en emulerad Win7-maskin och Origin därigenom. Borde inte påverka prestandan nämnvärt. Kan vara värt att prova

Permalänk
Medlem

Origin i sandbox?...

Permalänk
Medlem

Nee, jag förhandsbokade bf3 så jag har alltså spelet nu men jag tänker fan inte spela det nu när jag läst det här,hur roligt det än är, who's with me?

Permalänk
Medlem

Älskar Dice & BF3, men Origin och vidriga EA kan dra så långt bort åt helvetet dom bara kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoofnBafn:

Någon som lyckats med det där med att sandboxxa origin? Kommer det funka tror ni?

ja, det funkar givetvis (vadå TROR ???), sök lite

Som jag skrev anser jag att detta skitprogram origin borde vara olagligt men vi godkände deras AGB, nu har det även visat sig att programmet började snoka runt i datorn INNAN man godkände den nya AGB´n

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

Om man har piratade filmer och program, bryr sig de sig om det eller bara när det är har fusk eller något piratat från EA?

Visa signatur

CPU: i5 3570k@4.2GHZ CPU kylare: Hyper 212+ med 2st Scythe GentleTyphoon 1850rpm GPU: ASUS GTX 1060 Strix 6GB MOBO: Asrock z77 Extreme4 PSU: Corsair HX650W 80+Gold RAM: Corsair Vengeance LP 8GB 1600mhz Låda: Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Fy fan va äckliga EA är! Redan under betan av bf3 sa jag att Origin är det värsta skiten jag sett och nu det här? Kom igen.......

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSSgamer:

Om man har piratade filmer och program, bryr sig de sig om det eller bara när det är har fusk eller något piratat från EA?

vem fan bryr sig om dina skit (ursäkta språket) pirat program/filmer/musik ?
det handla om att origin går igenom dina personliga filer, ja hela din dator och som sagt så tar de sig rätten att ge informationen till 3dje part, vad det nu kan innebära.
jag tror att folk som tycker att detta är ok skulle också godkänna en kamera i tjejens trosor om försäljaren bygger in den för att säkerställa kvaliten för produkten.

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CitroFrukten:

Ringde polisen för skoj skull och frågade.
Och enligt svensk lag är det Origin gör olagligt men polis anmäla det kommer inte hjälpa så mycket det hamnar i hög papper på ett ungefär "som han sa"
Men du har rätt till att begära om all information dom har samlat in på dig en gång per år. (detta tänker jag göra på fredag bara för skojs skull se vad dom har samlat in och dela med mig med sweclockers så länge det inte är känslig information om mig.)

PRECIS! Jag har ett mail redo där jag ska begära ut mina uppgifter, men först vill jag ju givetvis övervaka Origin och se vad den hittar på, så att jag vet mer innan jag gör något. Har dom därtill information om mig som dom inte lämnar ut..vilket dom är skyldiga till enligt lag ja då blir det ju en anmälan.

Min tråd på FZ:
http://www.fz.se/forum/battlefield/ea-origin-och-anvandaravta...
Där skriver även en användare att EA ej kan peka ut en personligen så därigenom finns heller ingen "privat info" i den bemärkelsen.
Men dom loggar ju mitt IP så jag håller inte riktigt med där.

Hursomhelst installerade jag process monitor och Origin har än så länge hållt sig i Windows mappen och sin egna, men jag är lite osäker på hur process monitor fungerar. Kan jag ställa in det så att den bara loggar om Origin rör sig utanför sin egna mapp och windows mappen? hur ser jag om den faktiskt skickar information vidare från min dator? Jag vill gärna veta vilken information som skickas, att dom får se vilka program jag har installerade skiter jag i, eller vilken version jag har av DirectX. Men sniffar den i mina dokument då är det helt annorlunda och ett intrång.

Någon som vet?

Permalänk
Medlem

http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20111031/rykte-battlefield-...

Skulle vara förträffligt om det visar sig stämma. The very second det funkar med Steam kommer origin att åka bort från min dator, förhoppningsvis för gott.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Ja inte är det då för att samla in tillräckligt med information för att kunna ta över världen, inte....

Dem har kanske kommit på någon smart ny funktion som kräver lite kontroll av hårddiskutrymme eller hårddiskinnehåll för att kunna fungera.

EDIT: Notera också att det inte är spelet, utan klienten Origin det handlar om.

Det känns lite som om det är anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Det känns lite som om det är anledningen.

Det står ju till och med i EULA:n att de får samla in all information som krävs för att skydda deras upphovsrätt, problem solved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tombman:

att det uppmärsammas inte mer här på swec tycker jag är lite konstigt. Origin är i stort sätt en trojan som alla håller på att installera. Du kan lika gärna ta din dator och ge till en EA anställd.
prova och tanka ner en procesmonitor : http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb896645,
gör en tcdump med wireshark: http://www.wireshark.org/download.html och kolla
tcp view http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897437

starta origin och bli förvånad, jämför även med hur lite steam gör i jämförelse

men men, gissa som vanligt att ingen här har nåt att dölja men
min data är min och ea har ingen rätt att snoka igenom min dator, eftersom dice gjorde ett förbannat bra job behöver jag inte straffa de så origin kör jag enbart i en sandbox med hjälp av programmet sandboxie. dessutom förutsätter jag att det inte finns drivrutiner i programmet för att kunna läsa ext4

2 exempel ur ett annat forum :
http://s1.directupload.net/file/d/2691/fglehhsj_jpg.htm
http://s7.directupload.net/file/d/2691/enxmldba_jpg.htm

Helvete va läskigt... Den tittar ju fefan igenom ALLTING
Den satt och luska i mina bilder och jobb dokument!

Aja jag testade Sandboxie och tillät den bara söka i Program Files(x86). Och vips så söker den bara där
Funkar helt galant.

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forbidden:

Helvete va läskigt... Den tittar ju fefan igenom ALLTING
Den satt och luska i mina bilder och jobb dokument!

Aja jag testade Sandboxie och tillät den bara söka i Program Files(x86). Och vips så söker den bara där
Funkar helt galant.

Ska fixas när man kommer hem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Det står ju till och med i EULA:n att de får samla in all information som krävs för att skydda deras upphovsrätt, problem solved.

Ok jag har inte läst den

Permalänk
Visa signatur

HP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EoZ:

Varför klagar ingen på att antivirus går igenom mappar? Tycker det är samma sak.

Hade avtalet man skriver på begränsats till att skanna av information rörande EAs tjänster ungefär som steam har det så är det väl ganska OK. Men det är inte detta man skriver under på. Det man skriver under på är att ge EA fritt blås till vad som helst och dessutom använda denna information hur som helst till tredje part. Och som det skrivs om i den länkade tråden i första inlägget, varför är origin inne och rotar i mjukvara för att synca mobilen med ens dator?

Skrivet av EoZ:

Origin skulle aldrig ta din privata information, samla den och låta någon ha vinst av den precis som ett antivirus.

Det är tyvärr precis denna rätt EA tagit sig i EULAN. Följfrågan är varför de skrivit in denna rättighet i avtalet...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Vad är egentligen skillnaden mot allt annat som används idag?
Facebook ÄGER dina bilder som du lägger upp, dom har snokat runt vart du surfar i åratal och använt denna information i försäljningssyfte.
Steam har också koll på din dator så det programmet är inte mycket bättre
Antivirus söker igenom din dator konstant likaså, vem vet vad den informationen används till i slutändan.
Din mobil och dina sms går att spåra hur lätt som helst, inte tala om vad Apple har för roligt i sina Iphones för att samla information om dig.

I dagens I-samhälle är det i stort sett omöjligt att komma undan "Big Brother". Visst sluta spela går ju, men jag spelar hellre ett bra och roligt spel än att sitta i ett hörn och uggla och muttra "ingen ska hitta mig!"...

Visa signatur

CPU:AMD Phenom II x6 1100T Black Edition|Kylare:Antech Kuhler H2O 620|Moderkort:MSI 990FXA-GD80, Socket-AM3+|GPU:2x PowerColor Radeon HD 6950 2GB (4GB) CF|PSU:Corsair HX 750W|SSD:Corsair Force Series F60A 60GB|HDD:Seagate Barracuda 7200rpm 1TB|RAM:Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz 8GB|