Priserna på hårddiskar mot extrema höjder

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Är inte riktigt uppdaterat på prisjakt, och en hel del butiker har säkert lager på diskar med lägre priser. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=632657&cks=ASS&assoc=B99...

http://www.netonnet.se/art/dator/lagring/intern-harddisk/sata...
netonnet är uppdaterat iaf...
Är rätt säker på att det komplett gör är att dom sparar på hårddiskar inför julhandeln... så kan dom "rea" ut dom för 1000 kr när alla andra är uppe i 1500.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Detta var ju inte speciellt positivt när dreamhack står och stampar på tröskeln :/

Visa signatur

burken: I7 870@2.93Ghz| corsairA50| corsair 8gb@ 1333Mhz| powercolor,xfx 5870 crossifire+ 2x Arctic Cooling Accelero Twin Turbo Pro | corsiar f3 60gb, 3x500gb hdd| asusp7p55d| fractal design R3|corsair HX750w 80+
Kringutrustning: benq22" full hd lcd benq24"LED 2ms, | philips full hd 32"

Permalänk
Medlem

om SSD marknaden inte tar tillfället i act här så kommer SSD aldrig att över ta HDD.

utmärkt tillfälle och pressa SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Ja du att komplett som enda företag skulle sålt slut på _alla_ sina lagerdiskar låter väldigt troligt.

Självfallet påverkas priset av marknadssituationen och aktuellt inköpspris hellre än det individuella inköpspriset på lagervaror sedan tidigare.
Jag vet inte vad som motiverar Komplett:s prishöjning individuellt men det finns olika faktorer till det. Både aktuellt lagersaldo, inköpspris och risken av uteblivna leveranser. Sedan är Komplett till min kännedom en större koncern i Norden i sin helhet än Inet* vilket kan göra att Komplett väljer att göra en annan riskbedömning.

Sedan vet varken du eller jag hur de olika butikernas lagersaldo ser ut. Eller åtminstone inte de olika bolagens centrallager samt pågående leveranser och uteblivna sådana.

Upprördheten runt Kompletts prishöjning känns tafatt då ingen av oss har tillräckligt med data för att göra en sund bedömning av vilka grunder deras beslut vilar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av harith:

om SSD marknaden inte tar tillfället i act här så kommer SSD aldrig att över ta HDD.
utmärkt tillfälle och pressa SSD

Tror knappast SSD-priserna sjunker. Men de blir ett mycket bättre köp nu även utan prissänkningar då skillnaden i pris mellan SSD och mekaniska hårddiskar kommer att minska drastiskt pga avd de senares prishöjningar.

Så vi konsumenter vinner inget. Däremot tar Intel ytterligare en storslam då de är stora på SSD...
*Springer iväg och köper Intel-aktier.*

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varför skulle ökad efterfrågan sänka priset?

För att SSD fabrikerna är redo att producera mer för mindre pengar om du(dvs oss konsumenter) är redo att köpa. Det är så vår marknad fungerar. Dessutom har HDD tappat järngreppet om marknaden som innebad att SSD var för entusiaster osv. Inte nog med det, hur många tillverkare av HDD kan du nämna idag? Och jämför siffran med hur många tillverkare av SSD du kan nämna idag? Konkuransen är mycket stor bland SSD tillverkarna redan som den är om det sen blir ännu större efterfråga kommer det produceras mycket mycket mer och mer produktion betyder att billigare arbetskraft behövs och voila. Vi är där HDD tillverkarna var för en månad sedan. Så kommer det vara så tills the next big thing inträffar och nästa naturkatastrof eller krig eller materialbrist inträffar och flaggan lämnas över till nästa osv osv osv.

Så simpel matte förespråkar det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Och vad är det för film du laddar ner? Och än viktigare fråga, när du har sett din film, kastar du den i papperskorgen sen!

Många gamla rävar här som har båda det ena o det andra på sina diskar! Och vill man ha kvar allt som är en kärt, som i mitt fall kan vara över10år gammalt (fler finns det som har äldre) då räcker det inte långt med 500GB.

In med dig i Forumet/Lagring och läs på! (kanske i Samlingstråd för lagring/Hur du skapar din egen filserver/NAS)

näe jag slänger inga efter jag sett dom, sparar alla som han som sa om man skulle vilja se samma film igen om ett par år. Ah får väl läsa på lite då :P... men du, det var inget hån.

Visa signatur

Lenovo y500 |....

Permalänk

3200kr för bara 2tb! aldrig i livet jag betalar det för en hårddisk man får en 260gb ssd disk för det priset!

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Kommer Ps3 och 360 också få en prishöjning tro? det sitter ju hårddiskar i dem oxå...

Permalänk
Medlem

lite dumt av komplett, för jag tror inte att folk kommer pröjsa dessa priser även ifall de skulle behöva det. Tror nog att folk först kommer kolla på andra företag, ifall dessa har också höjt till samma pris (vilket jag inte, tror men man vet aldrig).

Så kommer de börja söka efter beganat, och ifall de inte hittar något här heller, så tror jag nog att det måste det verkligen vara mellan liv och död att någon skulle betala 3000kr istället för 700kr.

men lycka till komplett

Visa signatur

Chassi: H2 | Processor: Ryzen 3950x| 64GB DDR4 | 1tb m.2| Grafikkort: RTX 3070 | Nätaggregat: Corsair, 800W modulär | Tangentbord: ASUS ROG Falchion 65% MX Brown Wireless | Mus: Logitech MX518 | Skärm: 32"

Permalänk
Medlem

Komplett kanske behöver diskarna till deras egna datorer de säljer? "Ingen hårddiskleverantör tar order till distributörer, antalet hårddiskar på marknaden sinar och det finns i dagsläget inget sätt för distributörer att få tag på nya."

Visa signatur

I could tell you a UDP joke, but you might not get it.

Permalänk
Skrivet av C.Nordlund:

Som det ligger till anses väl tillgången i DustinHome lagret större än Komplett lagret, sett till efterfrågan. Enkel marknad när det blir svårt att få tag på mer från tillverkarna.

Komplett äger ju dustin home...

Visa signatur

CPU: i5-200k @3.30GHz, HDD SSD OCZ Agilty... boot failer........
Technical information:
*** STOP: 0x00000019 (0x00000000, 0xC00E0FF0, 0xFFFFEFD4, 0xC0000000) BAD_SSD_DISK
Ps. Alla grammatik polis ombeds ej att hava ett föreskrivit svar, då något ej kommer ges till handa tillbaks.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Skogsmulletrance:

Komplett äger ju dustin home...

Nej, de äger Inwarehouse.

Dustin är sin egen kedja och är dessutom ganska mycket större än Komplett sist jag kollade. Just Dustin har lyckats väldigt väl att få in foten i både privata och offentliga sektorn med X antal ramavtal värda åtskilliga miljoner kronor.

Skrivet av Megacrash:

Kommer Ps3 och 360 också få en prishöjning tro? det sitter ju hårddiskar i dem oxå...

Antagligen inte, nyförsäljningen av dem är så försvinnande liten idag jämfört med lagerhållningen.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Tur att man har några TB redan då, så klarar man sig över vintern. Haha 3000 för en 2TB, komplett är bra duktiga på att ta ut överpris.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Phenom II X4 965 | 8GB Ram | HD6950 |HD 16TB | Windows 7 Ultimate

Permalänk
Hjälpsam

Jag har hört att Thailändarna är fullständigt förtvivlade, över hur våra hårddiskpriser gått upp.
Jag är lika egoistisk som ni andra, glad över att jag köpte i tid,

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tunezz:

Katastrof,krascha inte era hårddiskar

Och det väljer man själv eller?

Skrivet av PapuPapu:

näe jag slänger inga efter jag sett dom, sparar alla som han som sa om man skulle vilja se samma film igen om ett par år. Ah får väl läsa på lite då :P... men du, det var inget hån.

Nä ingen fara, jag tolkade det inte som ett hån.
Bara undrade var du gör av dina filmer när du sett dom. Får man fråga vad det är för filmer du sparar på? XviD eller? Då räcker ju utrymmet lite längre, men ISO och 1080p filmer då springer det fort ifrån en!!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

eehehehe, kanske skulle slänga ut sin 500GB Seagate disk på blocket för... sisådär en tusenlapp den ligger liksom bara o skräpar

Permalänk
Avstängd

Tur att man är långt ifrån ett akut behov av lagringsutrymme nu då.

RMA-ärenden lär ju också bli problematiska nu ett tag framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gathor:

lite dumt av komplett, för jag tror inte att folk kommer pröjsa dessa priser även ifall de skulle behöva det. Tror nog att folk först kommer kolla på andra företag, ifall dessa har också höjt till samma pris (vilket jag inte, tror men man vet aldrig).

Så kommer de börja söka efter beganat, och ifall de inte hittar något här heller, så tror jag nog att det måste det verkligen vara mellan liv och död att någon skulle betala 3000kr istället för 700kr.

men lycka till komplett

Min teori är att komplett gör en kris lagring. De vill inte sälja hårddiskarna nu, de vill sälja dom när alla andra har slut på dom och de har i princip hela den nordiska marknaden för sig själva att leka på. Det är en metod som mycket sällan fungerar men när och om den fungerar skulle det innebära ett ganska långvarigt monopol.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sampabowie:

OJ! fräs dina bananer i stekpannan! Tur att man inte är i behov av mer utrymme på den fronten. Hoppas det blir bättre och produktionen kan ta fart snart igen.

Jag tackar dig för kvällens skratt : ]! Fräs dina bananer i stekpannan! HAHAHA

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | X570 AORUS ULTRA | AMD 3950X | COOLER MASTER MASTERAIR | GIGABYTE 3080 GAMING OC | 32GB G.Skill Trident Z Neo @3600Mhz | CORSAIR FORCEMP600 1TB | SAMSUNG EVO 960 500GB | INTEL 330 180GB SSD | 3TB WD BLUE | Corasair RM750X V2 | DELL 4317Q | LG 65UF675V 65" 4K

Permalänk
Skrivet av RoleX:

min framtidsvision

När produktionen kommer igång igen med full fart så kommer HDD-tillverkarna tro att det är ett stort brist och pumpa ut stora volymer, men vad de inte kommer inse är att alla redan hamstrar stora högar med hårddiskar, så priserna kommer att falla platt som en pannkaka.

Japp, så brukar det funka. Om det verkligen tar 6+ månader innan priserna är tillbaka på normal nivå så kommer nog SSD att öka sin marknadsandel rejält. Förutsatt att SSD-fabrikerna inte ligger granne med HDD-fabrikerna, hehe.

Permalänk
Inaktiv

Köpte ett gäng diskar innan de gick upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av a4magkar:

Har funderat på en ny hårddisk ett tag. Slog till nu på Seagate Barracuda 2 Gb för 669 kronor på CDON.
*Torkar svetten från pannan.*

ahahhaha den felskrivningen gjorde min kväll... just "torkar svetten från pannan" gör det så mycket bättre xD

Visa signatur

i5 3570k 3.4GHz | GTX 780 3GB | Corsair 8GB RAM | Intel 520 120GB SSD | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm | Corsair CX 600W | MSI Z77-GD55 1155 | Fractal Design R4

Permalänk
Skrivet av Wedes:

ahahhaha den felskrivningen gjorde min kväll... just "torkar svetten från pannan" gör det så mycket bättre xD

+1 på den

Visa signatur

Case Labs M8 | ASUS WS Revolution B3 | i5 2500K | Zotac GTX580 3gb | Corsair AX 850 | Corsair 8gb Vengance CL8 | ASUS Xonar Essence STX | Corsair GT 120gb + 4tb WD black/green | Vattenkylt |

Permalänk
Medlem

sick : o

Visa signatur

_________
Intel > AMD

Permalänk
Medlem

Då fick det bli en snabb beställning på 2x2TB från Dustin till det planerade NAS-bygget.
De körde fortfarande kampanjer så jag fick mig 2 st Seagate Barracuda Green 2TB för totalt 1337 kr, givet köp när priset landar på den summan

Visa signatur

Workstation: i7 3770K | 16 GB | GTX 680 | Antec P183 | Dell U2711
Server: Synology DS918+
Hemautomation: Home Assistant | Conbee II (Trådfri-prylar & Aqara-sensorer) | Hue | Verisure | SolarEdge | ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

För att SSD fabrikerna är redo att producera mer för mindre pengar om du(dvs oss konsumenter) är redo att köpa. Det är så vår marknad fungerar. Dessutom har HDD tappat järngreppet om marknaden som innebad att SSD var för entusiaster osv. Inte nog med det, hur många tillverkare av HDD kan du nämna idag? Och jämför siffran med hur många tillverkare av SSD du kan nämna idag? Konkuransen är mycket stor bland SSD tillverkarna redan som den är om det sen blir ännu större efterfråga kommer det produceras mycket mycket mer och mer produktion betyder att billigare arbetskraft behövs och voila. Vi är där HDD tillverkarna var för en månad sedan. Så kommer det vara så tills the next big thing inträffar och nästa naturkatastrof eller krig eller materialbrist inträffar och flaggan lämnas över till nästa osv osv osv.

Så simpel matte förespråkar det.

Varför skulle fabrikerna bli redo att producera mer bara för att efterfrågan ökar?
Självklart kommer det byggas fler fabriker osv om efterfrågan ökar men nu pratar vi kortsiktigt, typ en 6-månaders period.
Och nej, marknaden fungerar så att om efterfrågan ökar så stiger priset om tillgången håller samma nivå.
Och så här kortsiktigt så kommer inte tillgången på SSDs att öka bara för att tillgången på HDDs sjunker.

Sen kan man inte jämföra HDD-tillverkare med SSD tillverkare på det sättet du gör. Du måste titta på delarna i enheten.
Grejen med HDD är att det är samma företag som tillverkar lagringsmediet som tillverkar själva enheten.
Men med SSDs så är det många företag som inte har någonting som helst att göra med själva lagringsmediet som tillverkar själva enheten.
Och det är priset på lagringsmediet och konkurrensmarknaden där som är intressant vad gäller SSDs.
Eftersom det är väldigt lätt att göra en SSD, du köper lagringsmedia från X och kontroller från Y och anlitar Z för att sätta ihop skiten så är marginalerna på själva enheten inte särskilt stora i sig att påverka priset. Utan det är lagringsmediet, och kanske kontrollern, där priserna påverkas.
Och hur många tillverkare finns det där?

Och nej, detta är inte simpel matte. Möjligtvis grundläggande marknadsekonomi, men du använder dig av den helt fel och säger tvärtemot vad den säger. Grundläggande marknadsekonomi säger att på en trög marknad med plötsligt ökad efterfrågan stiger priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Varför skulle fabrikerna bli redo att producera mer bara för att efterfrågan ökar?
Självklart kommer det byggas fler fabriker osv om efterfrågan ökar men nu pratar vi kortsiktigt, typ en 6-månaders period.
Och nej, marknaden fungerar så att om efterfrågan ökar så stiger priset om tillgången håller samma nivå.
Och så här kortsiktigt så kommer inte tillgången på SSDs att öka bara för att tillgången på HDDs sjunker.

Sen kan man inte jämföra HDD-tillverkare med SSD tillverkare på det sättet du gör. Du måste titta på delarna i enheten.
Grejen med HDD är att det är samma företag som tillverkar lagringsmediet som tillverkar själva enheten.
Men med SSDs så är det många företag som inte har någonting som helst att göra med själva lagringsmediet som tillverkar själva enheten.
Och det är priset på lagringsmediet och konkurrensmarknaden där som är intressant vad gäller SSDs.
Eftersom det är väldigt lätt att göra en SSD, du köper lagringsmedia från X och kontroller från Y och anlitar Z för att sätta ihop skiten så är marginalerna på själva enheten inte särskilt stora i sig att påverka priset. Utan det är lagringsmediet, och kanske kontrollern, där priserna påverkas.
Och hur många tillverkare finns det där?

Och nej, detta är inte simpel matte. Möjligtvis grundläggande marknadsekonomi, men du använder dig av den helt fel och säger tvärtemot vad den säger. Grundläggande marknadsekonomi säger att på en trög marknad med plötsligt ökad efterfrågan stiger priserna.

Vi får helt enkelt vänta och se vem som har rätt. Med min nuvarande erfarenhet med kinesisk produktion så kan det vara knappat och klart redo att producera inom ett par veckor inte månader. Så vi får vänta och se.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

MEN helvete vad alla blev bajsnödiga nu då!

Själv påverkades jag väl med att göra ett något snabbare köp än planerat i och med mitt att jag länge tänkt att skaffa ny HDD och inte kan vänta ett halvår.
Köpte 2st 2TB 3.5 för 649 kr på CDON. Har inte inte gått upp mer än 20kr.

Kanske CDON har en pall eller två, men troligast är väl att de värnar om sina kunder och sitt ryckte.

Att butiker höjer priser som Komplett gjort kan inte mer än ses som oseriöst.

Skrivet av Arazand:

Vi får helt enkelt vänta och se vem som har rätt. Med min nuvarande erfarenhet med kinesisk produktion så kan det vara knappat och klart redo att producera inom ett par veckor inte månader. Så vi får vänta och se.

Själv tror jag inte gigantiska fabriker behövs byggas. Om det lönar sig jobbas det nog nattskift och kanske att priserna lägger sig något högre i följd av detta.

Permalänk
Medlem

Jag köpte just en caviar green från dem, FÖRRA VECKAN. då kostade den 660:-!!!!!! Jaevlar va tur man hade

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz