Jäv**ar Har gjort bort mig.?

Permalänk

Jäv**ar Har gjort bort mig.?

Hej.

Byggde precis En ny dator på ett Asus P8z68-v. min första SLi

Köpte 2 st Asus 580 gtx. när jag kom hem och skulle bygga så tyckte jag de var bra stora. hela 3 slots. och de satt bra tight.

Körde igång o prova spela lite. Damn! 97 Grader på ena kortet och 40 på andra. Hur ska jag lösa det här?

/ Johan

Permalänk
Medlem

bara tuta och köra.. du har ju endå garanti

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaHeavy:

Hej.

Byggde precis En ny dator på ett Asus P8z68-v. min första SLi

Köpte 2 st Asus 580 gtx. när jag kom hem och skulle bygga så tyckte jag de var bra stora. hela 3 slots. och de satt bra tight.

Körde igång o prova spela lite. Damn! 97 Grader på ena kortet och 40 på andra. Hur ska jag lösa det här?

/ Johan

Ojoj, rädd att du gjort fel det är inte att rekommendera att köra asus GTX 580 med DirectuII kylaren i SLI inte ens av asus själva. Kan du lämna tillbaka 1 av korten och byta det mot ett annat eller byta det ena?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Skrivet av cappe:

Ojoj, rädd att du gjort fel det är inte att rekommendera att köra asus GTX 580 med DirectuII kylaren i SLI inte ens av asus själva. Kan du lämna tillbaka 1 av korten och byta det mot ett annat eller byta det ena?

Jag vet inte.. Ska åka in imorgon och kolla om jag kan byta båda. Hoppas det! Jäklar. Tänkte inte alls på det där.

Permalänk
Medlem

Du bör minst ha en referenskylare iaf så att luft kommer bort från grafikkorten.

Permalänk
Medlem

Man kan utan problem köra Asus GTX580 kort i sli sålänge korten har en plats imellan varandra, inte om dom ligger på varandra då kort nr1 inte får luft

Jag bygge nydligen en pc med dom korten men med ett moderkort med pci-e portarna längre ifrån varandara o det är inga problem, dom maxar 75c..

Du behöver inte köpa referens kort istället utan lämna tillbaka Asus korten o köp Msi eller gigabyte korten som bara tar upp 2portar var då kommer det fungera utan problem...

alt att du byter ut moderkortet som har fler pci-e portar som är längre ifrån varandra..

Permalänk
Medlem

Har du slagit på sli i kontoll menyn ? spelet kanske inte använde sli därmed lägre temp?
byt plats på dom?

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk

jag får inte ens in lill fingret imellan. SLi är påslaget.

så jag får troligtvis byta kort. fasen oxå =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaHeavy:

jag får inte ens in lill fingret imellan. SLi är påslaget.

så jag får troligtvis byta kort. fasen oxå =/

hehe då kan ju inte det andra kortet få någon luft än värmen från det andre

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bean:

hehe då kan ju inte det andra kortet få någon luft än värmen från det andre

Ställ en ac bredvid, gjorde polaren o vips så blev det kallt och lite hög elräkning, men det var värt det då han har 2st 590

Visa signatur

Jag har också en dator, men flashar inte med den

Permalänk
Medlem

Det här gjorde jag med mina tre 9800GT när jag hade de i SLI för ett bra tag sen, det är inte snyggt men det fungerade

Bara ett litet tips

Visa signatur

Bildskärm: Acer 27" WQHD 170Hz 2560x1440
Datorsystem: AMD Ryzen 3600 @4.0GHz - Nvidia RTX 3060 - ASUS TUF GAMING X570-PLUS - NZXT H440 Blue
Övrigt: Corsair K95 RGB - Corsair Scimitar - Corsair VOID Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooby77:

Ställ en ac bredvid, gjorde polaren o vips så blev det kallt och lite hög elräkning, men det var värt det då han har 2st 590

joo det är ju väldigt praktist hehe lite får man ta när liret kommer imellan

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖverKlockaN:

Det här gjorde jag med mina tre 9800GT när jag hade de i SLI för ett bra tag sen, det är inte snyggt men det fungerade

Bara ett litet tips
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2010/04/21/Dscf0173....

HAHA klockrent!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

Det går att böja korten smått. Kort nummer ett bakåt och två framåt. Har för mig att Mars 2 har en inbyggd plastbit eller vad det nu är som trycker grafikkort nummer två från sig för att den ska få luft. Mars 2 använder dessutom DCII kylaren fast med chassifläktar

Permalänk

Synd att det inte funkar. dom verkade ha bra temp annars. Vilket kort ska man välja i stället? eller ska man gå på någonting med vatten på engång?

Permalänk
Skrivet av Bean:

HAHA klockrent!

HAHAHA!!! Fan ! Kanske någonting för mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaHeavy:

Synd att det inte funkar. dom verkade ha bra temp annars. Vilket kort ska man välja i stället? eller ska man gå på någonting med vatten på engång?

Gigabyte eller Msi, båda tar 2platser samt har bra kylare..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaHeavy:

Synd att det inte funkar. dom verkade ha bra temp annars. Vilket kort ska man välja i stället? eller ska man gå på någonting med vatten på engång?

jag personligen hade faktiskt gått för ett e-atx kort som har plats emellan

http://www.inet.se/artikel/1902140/asus-maximus-iv-extreme-z-...

http://www.inet.se/artikel/1902119/evga-p67-ftw-eatx

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Minst en slot mellan kort i SLi är att rekommendera.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mithras:

Behöver ju inte ens E-ATX för att få det utrymmet.

http://www.inet.se/artikel/1901986/asus-p8p67-ws-revolution-b...

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Köp ett moderkort med en till slot mellan pcislotarna så är det lungt.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Antielefant
Skrivet av SeF.Typh00n:

Behöver ju inte ens E-ATX för att få det utrymmet.

http://www.inet.se/artikel/1901986/asus-p8p67-ws-revolution-b...

Strular neråt däremot i de flesta chassin, undre kortet hamnar väldigt nära botten eller nätagget beroende på chassikonstruktion.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av ÖverKlockaN:

Det här gjorde jag med mina tre 9800GT när jag hade de i SLI för ett bra tag sen, det är inte snyggt men det fungerade

Bara ett litet tips
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2010/04/21/Dscf0173....

Tänkte precis föreslå. Se över dina möjligheter att öka luftflödet genom chassit och sätt gärna en fläkt så vid behov.

DirectCU är ju väldigt fina kort med enorm kylpotential så länge dem dem inte "vadar i sitt eget utblås". Med ovannämnda lösning så bör du få en tystare och kallare burk än med referens.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/1901973/asus-p8p67-pro-rev-b3

Borde inte detta kortet vara ännu bättre?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

Byt mot 2st andra med mindre kylare. Det är ju snyggast med 2st likadana. Jag skulle aldrig köra ett ref och ett asus

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeltaHeavy:

Synd att det inte funkar. dom verkade ha bra temp annars. Vilket kort ska man välja i stället? eller ska man gå på någonting med vatten på engång?

Jag hade kört på referens eller Gigabyte med windforce kylaren har 6870 från Gigabyte med windforce kylaren... sjukt smaskigt kort!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Antielefant

Om folk ändå kunde släppa sin oförklarligt idiotiska kärlek för DirectCU II och läsa lite flödeslära vore det onödigt att skriva det här, men tydligen kan folk inte det.

INGEN KYLARE MED AXIALFLÄKT KAN KYLA BRA NÄR FLÄKTENS LUFTTILLFÖRSEL STRYPS

Spelar ingen roll hur stora fläktar det är, eller hur stor kylflänsen är, stryper du luftflödet är den värdelös. Därför kommer två DC2-or som sitter millimetrar från varandra ALDRIG att bli lika bra som två andra kort, oavsett vilka, som sitter centimetrar från varandra. Det spelar ingen roll vilken kylpotential DC2 har när den aldrig, någonsin, kan utnyttjas!

TS: Lämna tillbaka båda korten och byt dem mot precis vilka andra kort som helst. Alla andra rekommendationer är bara drömmar från folk som fastnat i sin lilla tankelåda.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Behöver ju inte ens E-ATX för att få det utrymmet.

http://www.inet.se/artikel/1901986/asus-p8p67-ws-revolution-b...

Skrivet av Zcenicx:

Strular neråt däremot i de flesta chassin, undre kortet hamnar väldigt nära botten eller nätagget beroende på chassikonstruktion.

^
this

och att priskillnaden blir, i mina ögon, inte tillräckligt för att inte köpa ett e-atx

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Tycker inte det bör vara några större problem. Har en 140mm sidofläkt som blåser på mina 6870 med endast en fläkt vardera, inte referens. Drog upp fläkthastigheten till 60% och det övre kortet går upp till runt 95 grader vid max load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

^
this

och att priskillnaden blir, i mina ögon, inte tillräckligt för att inte köpa ett e-atx

Fast då gäller det väl att man har ett chassi som klarar e-atx moderkort också?

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit