Välkommen hem Intel, Hoppas du ger mig glädje.

Permalänk
Medlem

Välkommen hem Intel, Hoppas du ger mig glädje.

Hej alla glada, jag får erkänna jag har alltid vart ett renodlat AMD fan i hejdlöst många år.
Men jag fick tillslut erkänna för mig själv att jag får släppa min stolthet, jag hade några enorma förhoppningar om Bulldozer men fick tillslut sätta spiken i min egen kista, den var inte värdelös men den var inte svaret jag väntade på. Så jag gjorde det jag inte trodde för 6 månadersen att jag någonsin skulle göra.
Jag la en beställning på en Intel cpu, det låter väldigt trångsynt av mig att tänkt så men jag ville stödja det lilla laget.

Så nu köper jag min första nya Intel CPU ( har ägt begagnade Intel byggen enom åren som jag fått billigt) så nu får vi se om jag blir nöjd med en 2600K.

Jag ville ha nytt och tog det som var på lager så det blev följande.
Cpu: i7 2600K
Moderkort: ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3
Samt ny kylare som är en hydro H100, för att se om den är rolig

Så får vi pensionera min 1090T till folding burk, får sakerna i morgon och hoppas jag blir nöjd med processor och moderkortsval

Skrev inte den här posten för att reta någon eller dylikt utan just bara för att jag behövde skriva ur mig min bubblande känsla som AMD gav mig.

Sen även för att reda ut mig själv, fortsättningsvis blir val av CPU den som presterar bäst i den prisklass jag är villig att lägga oberoende av tillverkare Skönt att äntligen släppt och att struntar i tillverkare.:)

Edit: Någon som har synpunkter ang moderkortet? Är det ett bra kort, planen är att överklocka processorn och tids nog införskaffa ett flertal grafikkort som skall användas till att folda, hade tänkt mig 3 grafikkort utan sli så 2 dedikeras till folding och ett blir till spel. Jag spelar inte mycket nytt på PC så jag klarar mig med ett ( är retro samlare så spelar mest gammalt på PC majoriteten av spel köps till ps3 och jag är överlag endast en singleplayer rpg spelare.

Edit:: skall bli väldigt kul att lösa placeringen av kylaren i mina 2st Antec DF-85 chassin, fins inget ställe på insidan som har plats efterssom de bakre 120mm fläktarna är för närma de toppmonterade 140mm fläktarna så det lutar åt att göra hål i backsidan av chassit och montera kylaren utvändigt och dra in kablaget genom hålet sen på något vänster sluta igen hålet för slangarna,, skall bli kul och jag visste detta där av valde jag kylaren för der är kul att bygga om lite i mina ihop bultade chassin

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Välkommen till Sandy Bridgeklubben, eller Intelklubben, mer eller mindre. Jag har aldrig varit så tillgiven när det gäller AMD, mest för att Intels CPUs verkar bibehålla högre kvalité. Jag har ägt en AMD Dual Core innan jag köpte mig en Sandy Bridge jag själv och jag är otroligt nöjd. Sedan har också Intel ett grymt stort övertag när det gäller processorer i dag då majoriteten av datoranvändare kör en Intel så det känns som att program och spel blir helt enkelt mer optimerade för Intelbaserade processorer. Nej, jag är ingen Intel fanboy. Säger faktiskt som det är, speciellt nu när de lanserat sin Bulldozer och floppade, minst sagt. Jag trodde faktiskt Bulldozer skulle slå ut Intel Sandy Bridge, i åtanke med sin transistorkapacitet, högre cacheminne och en ny arkitektur. Hoppas AMD lyckas bättre snart, annars blir bara Intelprocessorerna dyrare och dyrare då ingen konkurrens finns tillgodo och då kan Intel bara luta sig bak, ugh.

Permalänk
Medlem

Tack tack Jag hoppas med innerligt att det blir bra mycket bättre när nästa AMD kommer just för konkurrensens skull, nu får jag se i morgon hur det går för mitt bygge men jag blir säkert nöjd även om skillnaden på en del områden inte är jättestor på 2600K och 1090T. Blir nog ett nytt galleri här på swec när jag bygger

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Jag står själv också i ett liknande val som dig, dock en aningen annorlunda. Då jag bygger en "Släpbar" dator i form mITX så är jag "tvungen" att välja Intel då AMD ej har någon 125Watts moderkort i den storleken.

Jag, liksom du, vill hålla på det lilla laget.
Hoppas att du blir nöjd med datorn!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Jag står själv också i ett liknande val som dig, dock en aningen annorlunda. Då jag bygger en "Släpbar" dator i form mITX så är jag "tvungen" att välja Intel då AMD ej har någon 125Watts moderkort i den storleken.

Jag, liksom du, vill hålla på det lilla laget.
Hoppas att du blir nöjd med datorn!

Jag var i samma båt för inte längesedan när jag byggde en dator till TVn, mitt mål var inte allt för stor maskin i mini-itx faktor men jag ville ha den snabb nog att kunna spela på ifall jag åker hem till någon en kväll och spelar (nu händer det inte ofta men jag vill ha möjligheten) men jag var enbart på det lilla spåret då och det var innan Llano så blev en phenom II x4 på en mini-itx bräda med ett 6770 grafikkort, nu kommer säkert någon säga att det inte går att spela på men det fungerar utomordentligt om man inte drar på inställningarna för högt. Nu har den ännu inte släpats iväg någon gång men en bekant var förbi för inte längesedan med sin burk och då satt han upp sitt i tv-rummet och jag körde med den på TVn bra mycket "mysigare" än om jag skulle sitta i ett annat rum ( mitt datorrum har inte plats för en till dator och min "main" dator är inte släpbar med sina 42kg) men som sagt den fungerade ypperligt att köra en helkväll borderlands på med allt på fullt utom upplösningen som kördes i 720p dock skulle det säkert gå men den stog på det och det är vad jag är van att spela det i på mitt PS3 (för övrigt är det underbart hur lätt det är att flytta sparningen från PS3 när man vill spela på PC med någon som kör på PC)

Men såhär på efterhand så skulle det nog blitt en Intel dock, men den duger fint så det blir inga ändringar om

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag var i samma båt för inte längesedan när jag byggde en dator till TVn, mitt mål var inte allt för stor maskin i mini-itx faktor men jag ville ha den snabb nog att kunna spela på ifall jag åker hem till någon en kväll och spelar (nu händer det inte ofta men jag vill ha möjligheten) men jag var enbart på det lilla spåret då och det var innan Llano så blev en phenom II x4 på en mini-itx bräda med ett 6770 grafikkort, nu kommer säkert någon säga att det inte går att spela på men det fungerar utomordentligt om man inte drar på inställningarna för högt. Nu har den ännu inte släpats iväg någon gång men en bekant var förbi för inte längesedan med sin burk och då satt han upp sitt i tv-rummet och jag körde med den på TVn bra mycket "mysigare" än om jag skulle sitta i ett annat rum ( mitt datorrum har inte plats för en till dator och min "main" dator är inte släpbar med sina 42kg) men som sagt den fungerade ypperligt att köra en helkväll borderlands på med allt på fullt utom upplösningen som kördes i 720p dock skulle det säkert gå men den stog på det och det är vad jag är van att spela det i på mitt PS3 (för övrigt är det underbart hur lätt det är att flytta sparningen från PS3 när man vill spela på PC med någon som kör på PC)

Men såhär på efterhand så skulle det nog blitt en Intel dock, men den duger fint så det blir inga ändringar om

Ah, I see! Jo själv så har jag en "Mainburk" så att säga, men den är alldeles för stor att släpa med sig någonstans. Så jag ville ha någon mITX burk som inte går av för hackor, så det fick bli en Intel i5a och Radeon 5970 i ett Silverstone SG07 chassi. Lite galet kanske, men men, har man en hobby så har man! Synd bara att AMD/partner-tillverkare inte gjorde något 125W mITX kort, och att Bulldozer är något av en rejäl flopp i det mesta. Funderade faktiskt ett tag på Llano iställte för i5, men blev lite osäker på om det skulle bli flaskhals av det hela.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ah, I see! Jo själv så har jag en "Mainburk" så att säga, men den är alldeles för stor att släpa med sig någonstans. Så jag ville ha någon mITX burk som inte går av för hackor, så det fick bli en Intel i5a och Radeon 5970 i ett Silverstone SG07 chassi. Lite galet kanske, men men, har man en hobby så har man! Synd bara att AMD/partner-tillverkare inte gjorde något 125W mITX kort, och att Bulldozer är något av en rejäl flopp i det mesta. Funderade faktiskt ett tag på Llano iställte för i5, men blev lite osäker på om det skulle bli flaskhals av det hela.

Bra val av dig mitt val av grafikkort var mest att det räckte samt att jag inte visste hur ett vassare skulle höja chassi temp samt att den inte skulle bli för högljudd, dock kör jag på ett Lian Li PC-Q08B och är väldigt nöjd nöjd med det.
Sen lät stock kylaren på tok för mycket så jag slängde dit en Scythe Shuriken Rev. B som har använts på en gammal socket 478 burk och jag blev väldigt förvånad över hur tyst den gick och presterade på stock frekvensen Så den kan jag rekommendera till mini-itx byggen och den är väldigt låg så den lämpar sig bra på formfaktorn

Nu är man ju nörd så kan hända att man skaffar ett vassare grafikkort bara för att i framtiden

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag bara AMD cpu(foruten en P90) fram till c2q kom på marknaden, och bara Ati grafikkort(och några enstaka Matrox) fram till 8800gts640, och sedan har det blivit 3-4 Ati kort till min htpc, som alla av olika anledninger har fått ligge i lådan, samtidig som något nvidia kort har fått jobbet iställe, och jag längtar inte tillbaka..

Nu är det bara Intel och nvidia för min del.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk

Har aldrig riktigt sett meningen med att vara knuten till ett visst märke bara för att man gillar det mer. AMD/ATI tenderar att ge mer prestanda per krona än Intel och Nvidia, däremot så får man ofta mer total prestanda och högre kvalité med de två sistnämnda. Man får avgöra i varje specifik situation vad som är bäst för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Bra val av dig mitt val av grafikkort var mest att det räckte samt att jag inte visste hur ett vassare skulle höja chassi temp samt att den inte skulle bli för högljudd, dock kör jag på ett Lian Li PC-Q08B och är väldigt nöjd nöjd med det.
Sen lät stock kylaren på tok för mycket så jag slängde dit en Scythe Shuriken Rev. B som har använts på en gammal socket 478 burk och jag blev väldigt förvånad över hur tyst den gick och presterade på stock frekvensen Så den kan jag rekommendera till mini-itx byggen och den är väldigt låg så den lämpar sig bra på formfaktorn

Nu är man ju nörd så kan hända att man skaffar ett vassare grafikkort bara för att i framtiden

Hehe, låter inte dumt det. Och ja, fina grafikkort är svårt att få för många av!

Ska bli ett galleri på SweC när alla sakerna har kommit.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Hjälpsam

If once you start down the dark path,
forever will it dominate your destiny,
consume you it will.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQhVjA7x8Ld0Oq0I6azSv...

If once you start down the dark path,
forever will it dominate your destiny,
consume you it will.

Hahaha, den var bra!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hehe, låter inte dumt det. Och ja, fina grafikkort är svårt att få för många av!

Ska bli ett galleri på SweC när alla sakerna har kommit.

Skall bli kul med ett galleru

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Har velat haft AMD sen jag köpte min första "speldator" med nån Athlon-processor för några år sedan. Nu har jag haft en Phenom II 1035t ett tag och ville uppgradera. När jag hörde talas om Bulldozer lät det såklart intressant, men bara några dagar senare kom de negativa testen.

Så jag har också beställt min första Intel-processor nu. En i5 2500k. jag tror jag blir mer än nöjd. Men hade gärna velat att Bulldozer lyckats bättre. Dock skall jag icke gå ifrån radeon-korten!

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Skrivet av rhedlnd:

Har velat haft AMD sen jag köpte min första "speldator" med nån Athlon-processor för några år sedan. Nu har jag haft en Phenom II 1035t ett tag och ville uppgradera. När jag hörde talas om Bulldozer lät det såklart intressant, men bara några dagar senare kom de negativa testen.

Så jag har också beställt min första Intel-processor nu. En i5 2500k. jag tror jag blir mer än nöjd. Men hade gärna velat att Bulldozer lyckats bättre. Dock skall jag icke gå ifrån radeon-korten!

Det är kontraproduktivt att hänga sig fast vid ett märke av preferenser. Bästa är att köpa det som är bäst och prisvärdast för stunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Ah, I see! Jo själv så har jag en "Mainburk" så att säga, men den är alldeles för stor att släpa med sig någonstans. Så jag ville ha någon mITX burk som inte går av för hackor, så det fick bli en Intel i5a och Radeon 5970 i ett Silverstone SG07 chassi. Lite galet kanske, men men, har man en hobby så har man! Synd bara att AMD/partner-tillverkare inte gjorde något 125W mITX kort, och att Bulldozer är något av en rejäl flopp i det mesta. Funderade faktiskt ett tag på Llano iställte för i5, men blev lite osäker på om det skulle bli flaskhals av det hela.

Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är kontraproduktivt att hänga sig fast vid ett märke av preferenser. Bästa är att köpa det som är bäst och prisvärdast för stunden.

Precis nu struntar jag i märke framöver, dock är det inte ovanligt sådant händer även utanför dator världen, kan dra ett exempel från min omgivning. Person 1 skall köpa ny tv och dvd spelare, dem köper Panasonic efterssom dem alltid haft Panasonic och märket har alldrig krånglat för dem, så det blir en ny Panasonic TV oberoende om den är mer prisvärd konkurrenternas i samma prisklass.

Sådant händer överallt, sen just på processor marknaden i mitt fall var det alltid för att stödja det lilla laget, men nu känner jag att jag vill ha det bästa för den peng jag vill lägga och en i7 2600k tycker jag var prisvärd.
Sen om nästa AMD serie är bra prestanda för pengen i topp skiktet så blir det en AMD. Sen så är jag ingen person som bryr mig om strömförbrukning utan dem får äta så mycket dem vill

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är kontraproduktivt att hänga sig fast vid ett märke av preferenser. Bästa är att köpa det som är bäst och prisvärdast för stunden.

Absolut, därför köper jag intel istället När det gäller grafikkort har jag alltid varit nöjd med radeon, och tycker dom är prisvärda

Visa signatur

Fractal Design R3 | Corsair HX850 | i5 2500k 3,3 GHz | ASUS Sabertooth Z77| GTX 970 | 16GB RAM Corsair | 120GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av rhedlnd:

Absolut, därför köper jag intel istället När det gäller grafikkort har jag alltid varit nöjd med radeon, och tycker dom är prisvärda

Jag uppskattar Radeon med, senast jag ägde ett nvidia var nog ett 7950 bortsett från ett 8400gs PCI till ett bygge som enbart hade PCI och.det var det bästa PCI kortet med HDMI.

Efterssom jag inte har användning för physx så tycker jag att dem radeon korten jag haft vart bäst för pengarna med tanke på att jag ville ha 6st skärmutgångar och 5870 2GB versionen hade eyefinity 6

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.