Microsoft visar upp startmenyn i Windows 8

Permalänk
Medlem

Windows XP är bäst. Det blir det som installeras på nästa dator också

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Wow. Det ser ut som en skitful Android-platta, men det är väl tanken å andra sidan?

Säkert jättefint på en 13"-piss-laptop eller pads, men enda skälet att inte använda Apple var väl att man kan spela på Windows :D?
Har oerhört svårt att se mig själv tabba ur BF3 och mötas av det där jävla Espresso House-interfacet

Visa signatur

[i7 920 stock] [Asus Rampage II Extreme] [12 GB Corsair XMS3] [Asus GTX 580 Matrix] [Aerocool Extremengine 3T]
[MacBook Pro 2,4 GHz C2D, 2010]

Permalänk

Vem skulle vilja gå över till en helt ny sida för att söka upp program etc?, designmiss om något

Visa signatur

[u]Mer CO-OP åt folket[/u]
Macbook 2.0GHZ alu

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Än så länge är jag inte alls intresserad utav något nytt operativsystem. W7 fungerar bra. Jag var koncerativ när det gällde vista, hade bara man kunnat köra dx11 i xp hade jag nog haft kvar det. Men för tusan om xp lever kvar än och W7 blev bra mottaget då ska man väll inte göra något nytt? räcker gott som det är nu!

Din avatar beskriver väldigt väl vad invanda Windows-användare kommer bli:

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk

Pessimismen är på topp

Shit vilka jävla pessimistiska neggon ni är! Allting nytt suger, allting är dåligt, allt var bättre förr. Ge det en chans istället för att totalsåga det baserat på ett youtubeklipp.

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem

Inte för att på något sätt låta spydig, men jag tror att alla ni som tycker att Windows 8 verkar vara skräp är ganska trångsynta... Med en sådan kommentar kanske man ska förklara sig lite.

Windows 8 är inte utvecklat för Sweclockers besökare, som inte på något sätt representerar den stora skaran användare av datorer nu för tiden. Antalet personer som t.ex. bygger sina egna datorer nu för tiden är förhållandevis få i jämförelse med alla de som köper en billigare sationär dator, eller framför allt laptops. Eller läsplattor för den delen, och tycker att det duger bra så. Med det i åtanke kanske man kan ha lite mer förståelse varför Microsoft har tänkt som de har gjort.

Att Microsoft då har valt att bygga ett gränssnitt som passar utmärkt för läsplattor (dvs utan tangentbord och mus när man sitter i soffan, ligger i sängen eller liknande) är inte alls dumt. Att det sedan finns ett annat gränssnitt som fungerar bättre med tangentbord och mus, i samma OS dessutom, gör det hela bara bättre. Att Windows 8 dessutom är mer resurssnålt än Windows 8 (i den demo version som finns) gör det inte heller sämre, tycker jag.

Kopplingen mellan Windows 8 och Windows Live, som gör att man automatiskt kan få sina filer syncade med Skydrive gör det hela ännu smartare. Inget krångel med externa hårddiskar som man ska ha backup på eller liknande. Sen får man ju tycka vad man vill om molntjänster. Jag själv är inte helt förtjust i dem över lag men för gemene man (som Windows 8 är utvecklat för), som kanske inte orkar ha hand om sin egen backup lösning med någon NAS burk stående i garderoben, som han dessutom troligtvis inte kommer lagra så speciellt mycket annat på, så är det inte alls dumt.

Personligen är jag riktigt imponerad över Windows 8 och vad det kan ge. Att en dator kan vara både en läsplatta och en fullfjädrad dator samtidigt tycker jag är en betydligt bättre lösning än den variant som Apple har idag med MacOS X för datorer och iOS för iPhone och iPad. Android saknar också massor för att jag kan tycka att en läsplatta i sig själv har någon direkt mening utöver en rolig leksak som går att surfa lite på. Ärligt talat blev jag riktigt imponerad över demonstrationen Microsoft hade där de använde Samsungs platta utvecklad för Windows 8. För sig själv en läsplatta med Metro som passade gränssnitt... Och i en docka blev den en riktig dator med mus, tangentbord, och det gränssnitt vi känner igen från Windows 7. Kort och gott, EN hårdvara, som fungerar som både läsplatta OCH fullfjädrad dator (nej, givetvis inte fullfjädrad dator i den bemärkelsen att det är en dator med dubbla grafikkort etc). Betydligt bättre lösning än vad som finns idag från Apple och Google, tycker jag.

Permalänk
Medlem

Kort och koncist, det ser ut som skit.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

W8 ser förresten hemskt ut på bilderna om man skulle ha det sådär på datorn, men förhoppningsvis går det att justera lite.

Kanske går att ändra det gröna till Rosa och baby blå
Windows har snöat in sig i sin jävla filstruktur!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Det är väl som vanligt; när Win 95 kom var det sååå fult, hemskt och äckligt ingen skulle någonsin lämna Win 3.11. När Win XP kom var det sååå fult, hemsk och äckligt - ingen skulle någonsin lämna Win 2000.
När Win Vista kom var det sååå fult, hemskt och äckligt - ingen skulle någonsin lämna Win XP.. osv..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkstrom:

Shit vilka jävla pessimistiska neggon ni är! Allting nytt suger, allting är dåligt, allt var bättre förr. Ge det en chans istället för att totalsåga det baserat på ett youtubeklipp.

Windows Millenium Edition, Windows Vista och första versionerna av Windows 95 och 98...
Som andra har sagt kanske det fungerar alldeles utmärkt på tabs och telefoner, men
en dator är en dator, och den ska vara enkel att använda inte se ut som stryk och vara omständig.
Mus+t-bord FTW!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Hm vet inte riktigt, brukar vara väldigt öppen för nyskapande och förändringar (utveckling rent allmänt), och har själv en WP7 lur, men ja vet inte ja om detta. De känns inte riktigt användarvänligt på något vis att man öppnar ett helskärmläge enbart för o söka efter någonting lite snabbt. Kanske fungerar om man vill göra en mer avancerad sökning, då kan de fina små filterna vara bra kanske, men vill ja bara söka upp ett program o starta lite snabbt vill ja inte hoppa fram o tillbaka i en meny som täcker hela skärmen.

Prove me wrong MS, im sceptical

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Det är väl som vanligt; när Win 95 kom var det sååå fult, hemskt och äckligt ingen skulle någonsin lämna Win 3.11. När Win XP kom var det sååå fult, hemsk och äckligt - ingen skulle någonsin lämna Win 2000.
När Win Vista kom var det sååå fult, hemskt och äckligt - ingen skulle någonsin lämna Win XP.. osv..

Jag tillhör den skaran som kastar mig över nya operativsystem, för att testa.
Är jag inte nöjd med det nya behåller jag det gamla.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Keeper of Traditions

Kan inte komma ihåg sist jag ens öppnade start-menyn, så mig berör det inte nämnvärt hur den ser ut

Kul med förändring i alla fall, särskilt från ett så stort företag.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

äh usch skulle aldrig kunna vänja mig till det där, blir nog kvar med win7 ett bra tag framöver

Permalänk
Medlem

Detta är ju bara en funktion i Windows 8, och det utseendet lär du kunna ändra på.

Shit, klaga över en funktion som inte hindrar dig eller ligger i vägen?
När du väl ha lärt dig Windows 8 och alla dess snabbkommandon etc. så ser det ut som att du kan jobba fort som fan

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Jobbigt att den byter skärm när man bara ska söka, man vill ju ha allt det där där startmenyn är nu, jämfört med det här så känns 7an mycket bättre

Visa signatur

Superb CPU/GPU renderengine 40K

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Som Linux-användare så är det lite roligt, speciellt när man läser deras motiveringar.
De flesta windows-användarna föredrar alltså att söka efter programmet via sök-rutan istället för att klicka på en av 23 olika ikonerna på skrivbordet eller klicka sig igenom ett menyträd i 7 nivåer? Konstigt.

Vore det inte dags att MS kommer över sitt anti-Unix komplex och sätter dit en liten kommandorad på en del av taskbaren istället? Ungefär som sökrutan i Webbläsaren.
W8 ser förresten hemskt ut på bilderna om man skulle ha det sådär på datorn, men förhoppningsvis går det att justera lite.

Det finns redan i Win7 bara köra från startmenyn och skriva in. Du behöver bara skriva in en del så kör den på, inga problems alls.
Tror däremot inriktat sig lite för mycket på tablet delen, att bara använda tablet delen på sin main computer funkar okej för de som bara surfar och kollar email det är tom bättre än det vanliga UIt. Jag skulle aldrig köra Metro UI på något annat än en tablet möjligtvis på en laptop om jag bara ska surfa och lätt vill kolla nya uppdateringar på tex. Swec via RSS. Men om man ska spela med flera skärmar. Se film och surfa samtidigt är Metro lågnt från optimalt även om man kan köra splitscreen. Även om jag bara kört på en skärm ser jag det inte som aktuellt i dagsläget. Speciellt om man ska shiftar mellan flera applikationer mycket.
Programmen ser mycket mer morderna ut det funkar tom bra på en laptop men så fort man shiftar program mycket så är det genast inte aktuellt att köra metro iaf inte som en mer tänkande användare som vill optimera och inte slösa tid genom att köra alt + shift det känns lite struligt jämfört att köra från tabs (jag pratar då specifikt från egen erfarenhet då jag har flera firefox rutor öppna (en för varje skärm) och sedan flera andra program uppe.

Om vi endast talar om "menyträdet" i Win8 så är det hyfast okej, jag gillar konceptet. Du får en komplett lista och du kan sedan söka efter specifika program.
Det kanske är en vanegrej men startmenyn känns skönare (win7) eftersom att den har fler funktioner, allting kan visserligen tweakas och skinnas om.
I den officiella previewn som är ute just nu så kan man bara köra upp den mindre baren till höger (desktop mode) och söka efter applikationer problemet är att om den täcker hela skärmen och tvingar en till Metro Mode (som i bilden) så stjälper den mer än hjälper. Sen att startknappen sänder dig till Tablet UIt känns inte native at all iaf när du arbetar från desktop mode. Då du hellre skulle vilja få upp applikationslistan. Nu måste du istället hålla musen över startfältet och välja en specifik funktion finns säkert ett kommando till detta men det borde helt klart bara var Windows knappen.
Ifs pinnar man bara program man använder regelbundet till aktivitetsfältet som i mina ögon är det bästa med Win 7 just nu.
Däremot ser jag hellre en knapp i den nya startmenyn vilket erbjuder en shift till Metro mode och sedan reserverar vi Windows knappen för program start.

Mycket tweaking måste göras, kan däremot säga att Win8 flyter på bätte än Win7 prestandamässigt.

Permalänk
Medlem

råkar man trycka start i ett spel, sen så har man helt plötsligt lyckats öppna 10 olika program och man flyger runt i den där menyn

Permalänk
Medlem

ja hehe. folk klagar alltid på det nya. folk tyckte att vista såg fult ut men ändrade sig snabbt. Sen kommer ju många byta pga directx 12 och liknande som är ett "måste" som gamer.

Permalänk
Medlem

Det såg jobbigt ut att öppna calculatorn... Räcker det inte bra som det är i win 7 att bara trycka på windowsknappen och sedan skriva in "calc" och sen enter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Kan inte komma ihåg sist jag ens öppnade start-menyn, så mig berör det inte nämnvärt hur den ser ut

Kul med förändring i alla fall, särskilt från ett så stort företag.

Jag håller med... Kan inte minnas när jag behövde öppna startmenyn för annat än att söka så för mig kvittar det.. och starta program i win8 funkar ju i stort sett lika som i win7. Winknappen + börja skriva namnet. Winknappen + R funkar ju också och då stannar man kvar i "desktopläge". Dom program jag använder mest har jag pinnade i taskbaren.

Visa signatur

/a

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0ski:

Det såg jobbigt ut att öppna calculatorn... Räcker det inte bra som det är i win 7 att bara trycka på windowsknappen och sedan skriva in "calc" och sen enter?

Det är ju precis det man gör!

Visa signatur

/a

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kastrix:

Sen kommer ju många byta pga directx 12 och liknande som är ett "måste" som gamer.

Vart har du hört att directx 12 kommer med windows 8?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Känns som om det är onödigt att byta till win8 om man inte använder en surfplatta

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaptens:

... Och i en docka blev den en riktig dator med mus, tangentbord, och det gränssnitt vi känner igen från Windows 7. Kort och gott, EN hårdvara, som fungerar som både läsplatta OCH fullfjädrad dator.

Det är exakt detta som är det stora med W8 imo, och jag längtar tills hårdvaran kommer som tar tillvara på möjligheterna!

Permalänk

Varit skeptisk i början till W8, då de lyckades väldigt bra med W7, men detta ser ju ganska lovande ut.

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem

Kan inte microsoft släppa det här med "windows" någon gång och släppa någonting från grunden helt nytt. Inga förändringar kan rädda ett från grunden bristande system. Jag vill se ett nytt standard os som har samma kompatibilitet som windows har.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tror inte ni riktigt ska bestämma er än om detta är en bra eller dålig implantation.

Permalänk
Medlem

2011 väljer man själv fönsterhanterare, utseende, menyer, trayer, kortkommandon och funktionalitet. Vem bryr sig om hur ett OS "ser ut". Bara man kan göra en minimal installation att utgå från. Blir man påtvingad massa skit från scratch är det OS:et inget att ha. Enkelt.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem

Tror ni verkligen att man måste köra med det gränssnittet?

Klart man kan byta tillbaka. Och förhoppningsvis även på stationära eller laptops ändra design rätt rejält. Annars kan man lika bra joina Appleskaran.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770