Nån som ännu testat en Eizo Foris FS2332 ?

Permalänk
Medlem

Nån som ännu testat en Eizo Foris FS2332 ?

Denna skärmen är ju rätt ny. Släppts väl här i Oktober. Och nu ser jag att affärerna har fått in dessa.

Någon som har testat en? Och kan ge svar på om det är nått att ha?

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Hjälpsam

flatpanelshd brukar ha bra recensioner. Verkar dock som deras sida är nere. Det borde finnas en recension här enligt google;
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...

Skall ta och kika på den lite senare om de får igång sina servers igen.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Bra bra, den är ju ful som stryk. Men skulle passa minna behov utomordentligt. Sitter ju en hel del med rit-platta och Corel Painter och en del i Photoshop. Sen spelar man ju naturligtvis en del, framtida BF3, Skyrim osv.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rizzt:

Bra bra, den är ju ful som stryk. Men skulle passa minna behov utomordentligt. Sitter ju en hel del med rit-platta och Corel Painter och en del i Photoshop. Sen spelar man ju naturligtvis en del, framtida BF3, Skyrim osv.

Hmm sidan är uppe igen, men det var inte en review tyvärr, bara en annoucement.

Designen, tja. Måste säga att den ser avsevärt bättre ut irl än på bild. Kör med tre 2331 (samma design) och min fästmö blev så impad så hon skaffade en också. Så det är faktiskt den enda skärmdesign vi har hemma för närvarande.

Är mycket nöjd med 2331, men om du skall köra hårdare på foto så är nog en IPS att föredra. Ser också fram emot recensioner på 2332.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Svärtan lär ju vara bra mycket sämre på den nya tyvärr.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Hmm sidan är uppe igen, men det var inte en review tyvärr, bara en annoucement.

Designen, tja. Måste säga att den ser avsevärt bättre ut irl än på bild. Kör med tre 2331 (samma design) och min fästmö blev så impad så hon skaffade en också. Så det är faktiskt den enda skärmdesign vi har hemma för närvarande.

Är mycket nöjd med 2331, men om du skall köra hårdare på foto så är nog en IPS att föredra. Ser också fram emot recensioner på 2332.

Såg Fanatics unboxing video på youtube. Verkar betydligt snyggare IRL.

Mjo, den nya är ju med IPS och LED.

Tror iofs inte att Eizo släpper nått skit direkt. Det enda jag är orolig över är att den kör 6ms GTG. Och vad den har som inputlag osv.

Men men, är iaf på stadiet att byta upp mig från min nuvarande TN skärm till en IPS. Men vill samtidigt inte gå hela vägen om du/ni förstår till tex en Dell.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Svärtan lär ju vara bra mycket sämre på den nya tyvärr.

Hur kommer det sig?

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rizzt:

Hur kommer det sig?

VA paneler har alltid bättre svärta än IPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av definition:

VA paneler har alltid bättre svärta än IPS.

Men från TN till IPS lär det ju vara en jädra skillnad.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rizzt:

Men från TN till IPS lär det ju vara en jädra skillnad.

Absolut.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Rizzt:

Men från TN till IPS lär det ju vara en jädra skillnad.

Skrivet av definition:

Det kommer vara en jädra skillnad på bildkvalitet och framför allt färger. Men just svärtan är det ingen större skillnad på mellan IPS och TN.

Om du är ute efter svärta och rimligt bra färger så är det MVA på 2331 som gäller.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Det kommer vara en jädra skillnad på bildkvalitet och framför allt färger. Men just svärtan är det ingen större skillnad på mellan IPS och TN.

Om du är ute efter svärta och rimligt bra färger så är det MVA på 2331 som gäller.

Ehm: PVA panel är det på fs 2331. *Rättar till slipsen.
Sen har jag en fråga om hur det är att spela på fs 2331. Bra eller dåligt? Kommer nämligen lira BF3 en hel del.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BoofnBafn:

Ehm: PVA panel är det på fs 2331. *Rättar till slipsen.
Sen har jag en fråga om hur det är att spela på fs 2331. Bra eller dåligt? Kommer nämligen lira BF3 en hel del.

Riktigt nice. Är ingen hysterisk FPS fantast så är kanske fel att fråga där. Men den FPS jag har kört har jag inte känt något av inputlag eller ghosting. Spelar mer racing, LoL och Diablo 3.

Mig veterligen är detta den enda vettiga cPVA* panel för gaming, så jag förstår din slips där. Men köra gärna lite research på den.

De som jag hört som kör FPS på den älskar den med. En del av det man "förlorar" jämfört med en 120Hz TN skärm vinner man i den avsevärt högre kontrasten (3000:1 faktisk).

http://www.hardware.no/artikler/eizo_foris_fs2331/79122/3
http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=...
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.352465/eizo-foris-fs2331---l...
Finns säkert en rad till.

Vi har totalt 4st Foris hemma, en till tjejens laptop och tre till mig i nVidia Suround.

Edit;
* tack för rättning Selphy

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Om du är ute efter svärta och rimligt bra färger så är det MVA på 2331 som gäller.

cPVA*

Visa signatur

Fuck yea!

Permalänk
Medlem

Min nyinhandlade NEC PA241W http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=573970 har samma svärta som min 5-6 år gamla TN Samsung 730BF. Lite klent.. Ganska säker på att en majoritet av TN-skärmarna har bättre svärta bortsett från de ljusböldande områdena.

Ska se om jag kan få fram lite siffor på mitt påstående från flatpanelshd:

NEC PA421W:

Black level 0,25 cd/m2 0,13 cd/m2
Brightness 230 cd/m2 84 cd/m2
Contrast ratio 920:1 646:1

BenQ XL2410T hade samma svärta kalibrerad. 120Hz
Asus VG236H hade 0,14 cd/m2 kalibrerad 120Hz
LG W2363D -||- 0,22 cd/m2 120Hz
Dell U2311H -||- 0,16 cd/m2
Samsung XL2370 -||- 0.24 cd/m2
Eizo fs2331 -||- 0.04 cd/m2

Jag hade fel...

Dock blev inte detta riktigt rätt, de kalibrerades inte på samma maxljus. Kontrasten var det jag egentligen ville ha. Orkar inte kolla om det, men Eizo Foris FS2331 har kalibrerad en svärta på 2300:1. Det är riktigt bra. Ännu bättre vid högre ljusstyrka. Ingen av skärmarna ovan var ens över 1000:1.

Värt att tillägga på IPS, på vissa paneler (min t ex) så blir svärtan hel katastrofal vid lite betraktningsvinkel, tycker inte det är så mycket att skryta om med IPS-panelers betraktningsvinklar när svärtan är kass från 40 grader. Även ännu mindre vinkel ibland pga IPS-glow som har fått sitt namn för problemet. Vid nästan ingen vinkel alls sett från diagonalen blir svärtan kass direkt.

Ingen mer IPS för min del. Hade lätt köpt FS2331 om jag fick ångra mitt köp. Hade köpt en sådan som komplement för filmtittade och spel om den var 1200px hög.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av EoZ:

Dell U2311H -||- 0,16 cd/m2 120Hz

120Hz IPS? ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

120Hz IPS? ^^

Tack för info om felskrivningen.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem
Skrivet av EoZ:

Min nyinhandlade NEC PA241W http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=573970 har samma svärta som min 5-6 år gamla TN Samsung 730BF. Lite klent.. Ganska säker på att en majoritet av TN-skärmarna har bättre svärta bortsett från de ljusböldande områdena.

Ska se om jag kan få fram lite siffor på mitt påstående från flatpanelshd:

NEC PA421W:

Black level 0,25 cd/m2 0,13 cd/m2
Brightness 230 cd/m2 84 cd/m2
Contrast ratio 920:1 646:1

BenQ XL2410T hade samma svärta kalibrerad. 120Hz
Asus VG236H hade 0,14 cd/m2 kalibrerad 120Hz
LG W2363D -||- 0,22 cd/m2 120Hz
Dell U2311H -||- 0,16 cd/m2
Samsung XL2370 -||- 0.24 cd/m2
Eizo fs2331 -||- 0.04 cd/m2

Jag hade fel...

Dock blev inte detta riktigt rätt, de kalibrerades inte på samma maxljus. Kontrasten var det jag egentligen ville ha. Orkar inte kolla om det, men Eizo Foris FS2331 har kalibrerad en svärta på 2300:1. Det är riktigt bra. Ännu bättre vid högre ljusstyrka. Ingen av skärmarna ovan var ens över 1000:1.

Värt att tillägga på IPS, på vissa paneler (min t ex) så blir svärtan hel katastrofal vid lite betraktningsvinkel, tycker inte det är så mycket att skryta om med IPS-panelers betraktningsvinklar när svärtan är kass från 40 grader. Även ännu mindre vinkel ibland pga IPS-glow som har fått sitt namn för problemet. Vid nästan ingen vinkel alls sett från diagonalen blir svärtan kass direkt.

Ingen mer IPS för min del. Hade lätt köpt FS2331 om jag fick ångra mitt köp. Hade köpt en sådan som komplement för filmtittade och spel om den var 1200px hög.

Det låter ju inge bra alls. Man har hört så mycket bra om IPS och att LED ska ge ett jämnare ljus (längre bleeding?) är kanske BS då?

Fan att det inte finns några recensioner eller affärer som har dom fysiskt. Hade gärna petat och känt på en innan köp.

Kanske ska avvakta en stund till då.

Tittar man tex på denna http://www.youtube.com/watch?v=_PpEH8IYjDg så jämför dom både 2331 och 2332 och om man kollar där skärmen blir svart (0:23) ser man en aning bleeding på den högra (2332). Dom filar ju en aning från sidan.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rizzt:

Det låter ju inge bra alls. Man har hört så mycket bra om IPS och att LED ska ge ett jämnare ljus (längre bleeding?) är kanske BS då?

Fan att det inte finns några recensioner eller affärer som har dom fysiskt. Hade gärna petat och känt på en innan köp.

Kanske ska avvakta en stund till då.

Tittar man tex på denna http://www.youtube.com/watch?v=_PpEH8IYjDg så jämför dom både 2331 och 2332 och om man kollar där skärmen blir svart (0:23) ser man en aning bleeding på den högra (2332). Dom filar ju en aning från sidan.

En sådan kamera har inte samma dynamiskt omfång som människans ögon, att man redan ser dålig svärta på den filmen är inte ett gott tecken.

Ber alla som ska köpa IPS att titta på skärmen IRL innan.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

jag har 2332 dock har jag inte testat den så mycket så kan inte uttala mig, om hur den är i spel.

hade en eizo innan jag köpte denna, dock en TN panel, men 1a känslan var och är än att det är en kanonskärm.

men som sagt inte spelat nåt FPS eller något sådant än, bara lite tropico 4 så svårt och säga hur eventuell inputlag o sånt är.

kan skriva en snutt när jag testat spelat lite olika spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordmax:

jag har 2332 dock har jag inte testat den så mycket så kan inte uttala mig, om hur den är i spel.

hade en eizo innan jag köpte denna, dock en TN panel, men 1a känslan var och är än att det är en kanonskärm.

men som sagt inte spelat nåt FPS eller något sådant än, bara lite tropico 4 så svårt och säga hur eventuell inputlag o sånt är.

kan skriva en snutt när jag testat spelat lite olika spel.

Ja, gör gärna det. berätta gärna hur är det med Bleeding och svärta. Ser svärtan anorlunda ut från sidan? Givetvis vill jag ju höra hur du tycker spel som ex BF3, snabba spel som racing osv ter sig..

Om du kan ta en bild på skärmen när den är "svart" i ett nersläkt rum vore det också helt guld.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk

Är också lite intresserad av detta område. Sitter idag på två stycken, 2år gamla tn paneler från LG, och skall snart flytta och tänkte i samband med detta uppgradera mina två skärmar lite. Har kollat runt och också fastnat för Foris modellen som många (inklusive recensenter) verkar tycka är bra?!

Min fråga är nu också denna: Kommer använda skärmen nästan uteslutande till spel, frågan är då vilken som är bäst lämpad för det: Den äldre 2331 modellen med VA panel, eller den nyare 2332 med IPS? Priset är ju ungefär desamma.

Någon som har några tips?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser fint ut, om jag inte är nöjd med min FS2331 pga "overdrive trailing" så byter jag mot denna... får se imorgon

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på denna! Sitter fortfarande med en CRT skärm, köpte en kass Asus skärm för ett tag sen som skrämde mig med helt sjukt dåliga vinklar/färger, den lämnades tillbaka omedelbart.

Väntar på några reviews här speciellt om där är någon input lagg att tala om.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk

Varför har den nya generationen IPS sämre svärta än den förra? Både den här och dells nya u2312hm har sämre svärta än gamla dell u2311h. Det enda som drar ner de nya ips panelerna är svärtan

Permalänk
Medlem

IPS har dock aldrig haft speciellt bra svärta. Om det är någon man prioriterar skulle jag satsa på en VA-panel istället.
Sitter själv just nu leker lite med inställningarna på min FS2332.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är Foris 2332 verkligen värd dem extra 500:-, jämfört med U2312HM?

Visa signatur

2500K 4.5Ghz | Noctua NH-U12P SE2 PnP | MSI P67A-GD55 | Corsair 8GB 1600Mhz | MSI GTX 580 Twin Frozer II 900/1800/2100 | Fractal Design Arc | XFX XXX Edition 750W | 1TB Western Digital Caviar Black | Corsair Force 120 GB

***Gammla goda minnen med ovanstående som burk :) ***

Permalänk
Skrivet av Reap:

IPS har dock aldrig haft speciellt bra svärta. Om det är någon man prioriterar skulle jag satsa på en VA-panel istället.
Sitter själv just nu leker lite med inställningarna på min FS2332.

Men 2332 modellen är ju IPS, men ändå har du den? Kan du berätta lite hur den är till oss som också funderar på att köpa den? Funkar den bra i spel är de jag undrar mest?!

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reap:

IPS har dock aldrig haft speciellt bra svärta. Om det är någon man prioriterar skulle jag satsa på en VA-panel istället.
Sitter själv just nu leker lite med inställningarna på min FS2332.

Du får ge oss nyfikna en liten review, nåt bra? nåt dåligt? hur är den i FPS spel speciellt? ghostning?

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC