Spontana blåskärmar endast i BFBC2, klarar dock alla stresstest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Jag skulle kolla om det finns några nya drivrutiner till ljudkortet.

Men jag har inte ljudkort.

Eller menar du det inbyggda ljudkortet i mobon?

Det enda ljudkort jag har är det som är inbyggt i mina Corsair HS1 Headset.

Permalänk

Hade detta eller liknande innan, fick bluescreen vad jag än gjorde, slutade med att datorn inte ens kom in där man skriver in läsenordet till användarkontot till windows, installerade om windows och har aldrig fått bluescreen sen dess, kan vara något att försöka som en sista utväg eller nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Riktigt trist situation detta, är ju i princip omöjligt att begära retur på. Har du kollat så att du har alla nyaste versioner av drivrutiner som föreslås tidigare?

Ska kolla igenom detta igen för att se om jag verkligen har senaste drivrutiner.

Jag har det senaste när det gäller grafikkortet i alla fall.

Men moderkort har väl inga särskilda drivrutiner eller?

Bios har jag försökt att uppdatera genom @BIOS programmet som hör till moderkortet.
Men det blir bara fail varje gång jag försöker.
Har provat två olika sätt.
Uppgradera Bios genom programmet, och även laddat ner bios och uppgradera från fil genom programmet.

Permalänk
Hedersmedlem

Efter installation bör du lägga in drivrutiner för:

intel inf
directX
grafikkort
inbyggda ljud och nätverkskort

Det är absolut minimum anser jag.

Vet inte om det nämnts tidigare men om du har 1600mhz minnen så ställ ner dem manuellt till 1333 och 1,5v.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Efter installation bör du lägga in drivrutiner för:

intel inf
directX
grafikkort
inbyggda ljud och nätverkskort

Det är absolut minimum anser jag.

Vet inte om det nämnts tidigare men om du har 1600mhz minnen så ställ ner dem manuellt till 1333 och 1,5v.

Tack för att du bytte rubrik åt mig!

Ska se nu, tror inte jag förstår riktigt vad du menar men du kanske syftade på vad den förra skrev också.

Efter ominstallation av windows 7 så ska jag installera intel inf (vad är det?)
directX (men det kommer väl automatiskt när man installerar drivisar till GPU?)
Inbyggda ljud och nätverkskort installerar jag med cd skivan som följer med eftersom jag ändå inte kommer ut på nätet när allt är nyformaterat då nätverkskortet i mobot inte fungerar.

Måste tillägga att jag Inet har skickat nytt moderkort till mig eftersom jag har ett SB mobo och det ska bytas ut. Hoppas det mobot gör skillnad då

Permalänk
Medlem

Antar att du har ett P67A-UD4 = Realtek ALC889 codec enligt Gigabytes hemsida.

Jag skulle ladda hem och installera de senaste "High Definition Audio Codecs (Software)" drivarna från Realtek och se om det gör någon skillnad.

http://218.210.127.131/downloads/

(Om du har ett USB-headset så brukar headsetet ha ett inbyggt ljudkort och om så är fallet så kan du disablea ljudkortet på moderkortet om du vill.)

Permalänk
Hedersmedlem

Intel inf är en drivrutin för chipset på moderkortet och har du inte installerat den bör du göra det snarast vilket även gäller directX.
Metro 2033 vägrade starta för mig innan jag manuellt drog ner senaste directX, trodde att sånt skötte sig själv nu för tiden, men verkar inte så.
Angående ljud och nätverk bör du dra hem de senaste från tillverkarens sida. Det är en helt ny plattform du sitter på, kan komma en hel del uppdateringar på kort tid i början.

Nu bör du ha att göra en stund.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Men jag har inte ljudkort.

Eller menar du det inbyggda ljudkortet i mobon?

Det enda ljudkort jag har är det som är inbyggt i mina Corsair HS1 Headset.

Du kan ju testa att köra utan det, det kanske är headsetet som ställer till det?

Jag säger inte att det är det, men man kan ju inte vara säker förrens man testat.
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=93384

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Antar att du har ett P67A-UD4 = Realtek ALC889 codec enligt Gigabytes hemsida.

Jag skulle ladda hem de senaste "High Definition Audio Codecs (Software)" drivarna från Realtek och se om det gör någon skillnad.

http://218.210.127.131/downloads/

(Om du har ett USB headset så brukar headsetet ha en inbyggt ljudkort och om så är fallet så kan du disablea det på moderkortet om du vill.)

Skrivet av ilstallione:

Intel inf är en drivrutin för chipset på moderkortet och har du inte installerat den bör du göra det snarast vilket även gäller directX.
Metro 2033 vägrade starta för mig innan jag manuellt drog ner senaste directX, trodde att sånt skötte sig själv nu för tiden, men verkar inte så.
Angående ljud och nätverk bör du dra hem de senaste från tillverkarens sida. Det är en helt ny plattform du sitter på, kan komma en hel del uppdateringar på kort tid i början.

Nu bör du ha att göra en stund.

Ok tackar för hjälp igen,

ska göra detta som ni sa nu och testa lite och återkommer senare, eller imorgon =).

Ha en bra kväll!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorren:

Du kan ju testa att köra utan det, det kanske är headsetet som ställer till det?

Jag säger inte att det är det, men man kan ju inte vara säker förrens man testat.
http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=93384

Hmm jävligt intressant, tack, ska dra ner senaste drivisar för detta med och även spela utan dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Känns inte riktigt samma som mina problem, mitt spel fryser sig inte på det sättet.
Jag kan spela mellan ca 5-20 min, sen dyker det upp en blåskärm med
felmeddelande och dumpar fysiskt minne på hårddisken, kan inte göra något annat än att starta om burken.

Permalänk
Hedersmedlem

Det hjälpte inte med nya drivrutiner och så?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Det problemet du beskriver har 3st av mina kompisar haft.
För att fixa det så är det bara att köpa ett ljudkort.

Problemet är alldeles för vanligt, finns trådar på EAs forum och det som har hjälp är ett externt ljudkort. =/

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju ganska lätt kollat för TS, avinstallera och disabla ditt ljudkort i bios. Testa sen att spela utan ljud och se om det fungerar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det hjälpte inte med nya drivrutiner och så?

Har installerat Intel Inf
Nytt Realtec ljud drivisar
Dirext x kunde jag inte installera då det sa att jag redan hade det senaste.

Skrivet av Mimematis:

Det problemet du beskriver har 3st av mina kompisar haft.
För att fixa det så är det bara att köpa ett ljudkort.

Surt att behöva köpa ljudkort när jag köpt headset Corsair HS1 med inbyggt ljudkort.

Problemet är alldeles för vanligt, finns trådar på EAs forum och det som har hjälp är ett externt ljudkort. =/

Men hur kan det vara så. Jag har ju spelat BC2 sens january utan problem och plötsligt dyker detta upp.

Skrivet av ilstallione:

Det är ju ganska lätt kollat för TS, avinstallera och disabla ditt ljudkort i bios. Testa sen att spela utan ljud och se om det fungerar.

Hittar inte hur jag disablar det i BIOS, kan jag disabla i windows?

EDIT: Jag disablade alla ljudenheterna, grafikkortets (nvidia) och även moderkortets realtec. Samt avinstallerat Corsairs HS1 drivrutin. Men fick blåskärm efter ca 25 i spelet ändå.

Fan vad hopplöst allt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Men hur kan det vara så. Jag har ju spelat BC2 sens january utan problem och plötsligt dyker detta upp.

Deras problem kom inte häller direkt utan efter några veckor.
Det jag vet är att om du får blåskärm när du spelar BC2 och BC2 bara så är det iaf 80% att det är ljudkortet/drivrutinerna som lägger av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Deras problem kom inte häller direkt utan efter några veckor.
Det jag vet är att om du får blåskärm när du spelar BC2 och BC2 bara så är det iaf 80% att det är ljudkortet/drivrutinerna som lägger av.

Ok, men jag har ju inne i windows, enhetshanteraren
valt att inaktivera ljudkortet/enheterna,
både mobots realtec och gpu nvidias ljudenheter.

Dock har jag inte avinstallerat drivrutinerna till mobots ljudkort
Ska väl inte behövas om de är inaktiverade?

Spelade igår ca 20 min och splash rakt i ansiktet som en bitchslap kommer en blåskärm
förbannat upp.

Är lite förbannad på datorn just nu. Vill spola ner den i toaletten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Ok, men jag har ju inne i windows, enhetshanteraren
valt att inaktivera ljudkortet/enheterna,
både mobots realtec och gpu nvidias ljudenheter.

Dock har jag inte avinstallerat drivrutinerna till mobots ljudkort
Ska väl inte behövas om de är inaktiverade?

Spelade igår ca 20 min och splash rakt i ansiktet som en bitchslap kommer en blåskärm
förbannat upp.

Är lite förbannad på datorn just nu. Vill spola ner den i toaletten.

Prova att avinstallera dom med då dom fortfarande kan ligga och spöka.

Även om det inte hjälper så är jag säker på att ett externt ljudkort löser dina problem.
(När min kusin ändrar till moderkorts ljudkortet och sen kör bc2, bllåskärm men ändrar han sen till ett externa så är det inga problem. Så det är ett jävligt störande problem.)

Edit: Och när jag säger "externt ljudkort" så menar jag ett internt ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Prova att avinstallera dom med då dom fortfarande kan ligga och spöka.

Även om det inte hjälper så är jag säker på att ett externt ljudkort löser dina problem.
(När min kusin ändrar till moderkorts ljudkortet och sen kör bc2, bllåskärm men ändrar han sen till ett externa så är det inga problem. Så det är ett jävligt störande problem.)

Edit: Och när jag säger "externt ljudkort" så menar jag ett internt ^^

Är väldigt emot att köpa externt ljudkort då jag nyligen köpte corsair HS1 med inbyggt ljudkort.

Köper jag nytt externt ljudkort så blir ju mitt dyra headset värdelöst och onödigt köp.

Detta måste ju kunna fixas på annat sätt, dock ska jag fortfarande kolla om det blir bättre och avinstallera drivisarna till ljudkort.

Permalänk
Medlem

EDIT: Tar bort hela mitt inlägg för det stämde inte alls.
Jag trodde jag hade lokaliserat felet men det var inte så alls.

Nu är det så här.

Jag kan spela Black Ops online utan att få BSOD.

När jag spelar BFBC2 online får jag BSOD.
Men om jag spelar BFBC2 singleplayer så får jag inte BSOD.

Hur kan ett spel göra så att mitt nätverksort inte funkar och göra så att jag får BSOD?
Om det nu ens är fel på nätverkskortet.....
Alltså jag fattar då verkligen inte vad som är fel.
HUR UPPSTÅR ENS DETTA PROBLEM?

Jag är så sjukt trött, har felsökt hela veckan nu och jag orkar snart inte längre.
Köpte just denna dator för att spela BFBC2 och det funkar inte ens.

Snart stämmer jag EA och DICE för att de har förstört en vecka av mitt liv, den tiden kommer jag aldrig få tillbaka, eller Gigabyte och realtek för deras skitprogramvaror.

Permalänk
Medlem

KAN MEDDELLA ALLA ATT JAG HAR FIXAT PROBLEMET EN GÅNG FÖR ALL OCH DET FUNKAR VERKLIGEN

Det hela handlar om att 2011-03-11 så gjorde punkbuster en updatering och detta gjorde att det blev jävligt inkompatibelt med Gigabyte moderkortets utility program EASYTUNE6.

ALLTSÅ, detta handlar inte om drivrutiner till grafikkort eller felande hårdvara som ljudkortet.
Inte i mitt fall i alla fall...

Jag har avinstallerat EASYTUNE6 och nu har jag spelat Battlefield Bad Company 2 i 2,5 timmar och det har funkar utmärkt.
Ingen BSOD mer.

Allt står på EA´s forum!

http://forum.ea.com/eaforum/posts/list/45/5418846.page

Tack alla för all hjälp och tålamod!

Permalänk
Hedersmedlem

Gratulerar, måste kännas skönt. På kuppen har du fått din dator stresstestad också

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Bump.

Hej, har exakt samma problem nu med just BFBC2...
Min rigg är:

Gigabyte P67A-D3-B3 882 kr 1 st 882 kr
500GB Western Digital Caviar Black 516 kr 1 st 516 kr
Intel Core i7 2600K 3,4GHz 2 590 kr 1 st 2 590 kr
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP VIT 659 kr 1 st 659 kr
KFA2 GeForce GTX 570 1280MB 2 790 kr 1 st 2 790 kr

Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart 899 kr 1 st 899 kr
Corsair CX 600W V2 80+ 599 kr 1 st 599 kr
Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM

Hur gör man för att avinstallera Easytune6?

Glöm det... kollade för snabbt och missade det, va ivrig... sorry

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Bump.

Hej, har exakt samma problem nu med just BFBC2...
Min rigg är:

Gigabyte P67A-D3-B3 882 kr 1 st 882 kr
500GB Western Digital Caviar Black 516 kr 1 st 516 kr
Intel Core i7 2600K 3,4GHz 2 590 kr 1 st 2 590 kr
Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP VIT 659 kr 1 st 659 kr
KFA2 GeForce GTX 570 1280MB 2 790 kr 1 st 2 790 kr

Fractal Design Define R3 USB 3.0, Svart 899 kr 1 st 899 kr
Corsair CX 600W V2 80+ 599 kr 1 st 599 kr
Samsung SH-222AB, SATA Svart OEM

Hur gör man för att avinstallera Easytune6?

Glöm det... kollade för snabbt och missade det, va ivrig... sorry

Ok, fixade det sig nu då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkFuzi:

Ok, fixade det sig nu då?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet inte... får Connection been Lost hela tiden när jag ska connecta till servrarna så inte hunnit testa... men får upp sevrarna direkt när jag söker igen, sen connection lost direkt...
Har installerat drivrutinerna som följde med+ nya grafikrutiner till kortet... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Vet inte... får Connection been Lost hela tiden när jag ska connecta till servrarna så inte hunnit testa... men får upp sevrarna direkt när jag söker igen, sen connection lost direkt...
Har installerat drivrutinerna som följde med+ nya grafikrutiner till kortet... :/

Hade så nyss jag med, det är Punkbuster som inte uppdaterar som det ska, gå in på deras sida och ladda ner filerna manuellt och stoppa dom i PB mappen i BC2

Min dator frös igår när jag själv spelade BC2.. Undrar om jag har samma problem som ni?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Tack, nu funkade det med manuell PB updatering... trodde inte man behövde göra så längre, hä hä
Verkar som dcet funkar efter tagit bort Easytune6... bara spelat en halvtimme... lite svårt att få tid att spela på dagen när man har två ungar...