Permalänk
Medlem

Beräkna el inför ett lan

Hej!

Börjar med att skriva att det kan vara fel forumsdel, men hittade ingen bättre... Eller är det så att jag inte ens får ta upp ämnet..? Nåja, säg till mig.

Iallafall. Skall anordna lan på höstlovet (v44) och sitter som ansvarig på El&nätverk och räknar lite.
Bakgrundsinfo:
Vi brukar köra ca. 8 deltagare / 10A-säkring
Inför detta lan är tanken att det skall vara 130 deltagare, 20 crew + övrig utrustning som motsvarar "12 deltagare"
---
Iallafall.
Fick en formel av en kompis farsa, ang. hur man skulle räkna på hur mycket effekt du kan få från ett Trefasuttag på 32 A.
32x400x1,73
Jag förstår tänket, men undrar varför man räknar 400V? För det har du ju bara nytta av om du har en deltakoppling, och vi har ju en massa byggcentraler så vi använder (väl?) en stjärnkoppling right?
Räknar man fortfarande på 400V?
Någon kunnig människa?
(Det är det jag behöver ha reda på från början, återkommer efter jag har fått svar med fler frågor / mer info.
Tack på förhand

Hälsningar
Gustav Fröding

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fröding:

Hej!

Börjar med att skriva att det kan vara fel forumsdel, men hittade ingen bättre... Eller är det så att jag inte ens får ta upp ämnet..? Nåja, säg till mig.

Iallafall. Skall anordna lan på höstlovet (v44) och sitter som ansvarig på El&nätverk och räknar lite.
Bakgrundsinfo:
Vi brukar köra ca. 8 deltagare / 10A-säkring
Inför detta lan är tanken att det skall vara 130 deltagare, 20 crew + övrig utrustning som motsvarar "12 deltagare"
---
Iallafall.
Fick en formel av en kompis farsa, ang. hur man skulle räkna på hur mycket effekt du kan få från ett Trefasuttag på 32 A.
32x400x1,73
Jag förstår tänket, men undrar varför man räknar 400V? För det har du ju bara nytta av om du har en deltakoppling, och vi har ju en massa byggcentraler så vi använder (väl?) en stjärnkoppling right?
Räknar man fortfarande på 400V?
Någon kunnig människa?
(Det är det jag behöver ha reda på från början, återkommer efter jag har fått svar med fler frågor / mer info.
Tack på förhand

Hälsningar
Gustav Fröding

P= U * I

P=Effekt=watt

U=Volt spänning

I=Amper ström

400x32=12800

alltså 12800W

Inte säker dock

Visa signatur

Moderkort: MSI 870A-G54 | CPU: AMD Phenom II X4 B55 4ghz | Kylare: Corsair H50 Push n pull| Chassi: CM 430 |
GPU: Sparkle GeForce GTX 580 GURU | RAM: Vengeance 1600Mhz 8GB |PSU: Fractal Design Newton R2, 650W modulär, 80 PLUS | Lagring: WD 500GB 7200rpm | Skärm: Asus VG236 120hz 3D 23" |

Permalänk

10A = 2000W

Visa signatur

Huvv´e dumt får kroppen lida

Permalänk
Medlem

Du räknar med 400V eftersom 3 fas ger ut 400V. Sen måste du ju transformera ner elen någonstans på vägen men hälften försvinner ju inte då, utan effekten du får ut är lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clairvoyant:

10A = 2000W

Fel, 230v och 10 amp blir 2300 watt

MVH Peter

Permalänk
Medlem

Va..?
Från ett 230v-uttag avsäkrat till 10A kan du väl hämta 2300W eller?
Ja, ang. Det första svaret, så är det ju när man räknar på effekt från ett enfasuttag. När det är trefas måste man ju multiplicera det med roten ur tre (eller?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@racka: jo, 400V är det ju mellan faserna, men i en byggcentral kopplar du väl enfasuttagen mellan en av faserna + nollan. Eller?
Jag är mest ute efter att lära mig mer, hoppa jag inte är jobbig...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ur ett 32 A trefasuttag kan du plocka ut drygt 22 kW, vilket blir runt 9 st 1-fas 10 amperes säkringar a 2300 w. Brukar ni då klara er med 1 st 10 ampere på 8 pers är det bara å börja räkna.... Men det är ju alltid bra att ha lite marginaler så maxbelasta inte varje byggcentral....

Visa signatur

TELEFON: Samsung Galaxy Note 10+ SURFPLATTA: iPad

Permalänk

Om inte jag är helt fel ute så borde maximala effekten du kan ta ut som 230V vara 3*230V*32A=22080W

Om du hyr utrustning från någon firma så borde de kunna svara på hur mycket du kan ta ut. Det brukar ju sitta säkringar på respektive 230-uttag så där kan det vara begränsningar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Om inte jag är helt fel ute så borde maximala effekten du kan ta ut som 230V vara 3*230V*32A=22080W

Om du hyr utrustning från någon firma så borde de kunna svara på hur mycket du kan ta ut. Det brukar ju sitta säkringar på respektive 230-uttag så där kan det vara begränsningar.

P=U * I

230v x 32A = 7360W på varje fas

3 faser som kan vardera leverera 7360W eller 3st 10A väggutatag och totalt 22080W 9 st 10A vägguttag

dvs ni kan lugnt driva 18 datorer som drar 1000W var på den linan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Hmm... effekt och effekt. Är det bara jag som tänker på roten ur två i det hela?

Visa signatur

Ny burk: 7600x, X670E-plus, RTX3080, 32GB DDR5, 2 TB NVMe, 8TB 3.5"
Pensionerad burk: x5650@3.5 GHz, GTX 670, 12 GB DDR3

Permalänk

@rallyreavan91: När det står 230V är det redan det s.k. effektivvärdet som åsyftas, så något roten ur två lär inte behövas. Jag måste erkänna att jag tänkte samma tanke och var tvungen att kolla upp det.

Permalänk
Medlem

Om denna uträkning på 22kW stämmer så kommer ni ha stora problem för att ha 130 deltagare.
En normal dator drar cirka 200watt, + skärm och lite annan kringutrustning så när jag o polarna lanar räknar vi på 300w per person, vilket även Dreamhack gör.
Och räknar vi på det så har ni ström till cirka 73 deltagare. Så ni kommer behöva ungefär det dubbla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SalaMAD:

Om denna uträkning på 22kW stämmer så kommer ni ha stora problem för att ha 130 deltagare.
En normal dator drar cirka 200watt, + skärm och lite annan kringutrustning så när jag o polarna lanar räknar vi på 300w per person, vilket även Dreamhack gör.
Och räknar vi på det så har ni ström till cirka 73 deltagare. Så ni kommer behöva ungefär det dubbla.

Kollade igenom några av Sweclockers egna grafikkortstester här nu och där drar ju flera datorer (utan skärm) MER än 500W... och då är det dessutom endast ETT grafikkort.

Vad är en "normal" dator? Och 200W? Jag tycker det låter lite väl lite... även så 300W. De som åker på Dreamhack har alltså ganska så "dassiga" datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Kollade igenom några av Sweclockers egna grafikkortstester här nu och där drar ju flera datorer (utan skärm) MER än 500W... och då är det dessutom endast ETT grafikkort.

Vad är en "normal" dator? Och 200W? Jag tycker det låter lite väl lite... även så 300W. De som åker på Dreamhack har alltså ganska så "dassiga" datorer?

Vilka tester var det? De på GTX 590, hd 6990, asus ares/mars ?

max 300-450 w låter nog mer rimligt om man skiter i att överklocka.
Räkna lite på tpd med t.ex en amd ph2 x4 950 (125w) och ett 6870(151w), ett moderkort drar väl ungefär mellan 5-35 w beroende på hur "häftigt" det är funktioner etc samt hdd och annat shit som inte drar mycket alls! ;).

Det är bara värstingriggarna med gtx 590, gtx 580/70 sli, hd 6990, hd 6970 cf och överklockade "värsting processorer eller bulldozerprocessorer;)" som drar mycket w och det är endast under full load.
Processorerna gör inte så stor skillnad som du kan se här (då endast de är under full load medan grafikkortet (6970) är i idle) http://www.sweclockers.com/recension/14579-amd-fx-8150-och-fx...

Även en annan sak är att alla de värdena de postar är mätt i väggen! vilket inte räknar med effektivitetsgraden på nätagget (även fast om det är snack om lan så ska man absolut räkna med att ingen har 80+ cert på sina nätagg..

Permalänk
Medlem

Alla belastar ju int sina riggar till max hela tiden heller många ligger säkert på 350 watt generellt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem

Räkna på 0,75 A per dator. Borde räcka nu för tiden. På dreamhack räknar vi 1 A per dator har jag för mig...

Permalänk
Medlem

1A är 230W vilket var ungefär vad vi räknade med också en gång i tiden.

När det gäller effekten var TS helt rätt ute. Det är 230V du ska räkna med.
Man får 400V fas-fas men då man bara tar ut fas-nolla så blir det som sagt 230V per fas X32 A
Applicerar vi då 1A per dator så får vi den enkla formeln 32 datorer X tre faser dvs 96 burk på den matningen.

En sak ni måste tänka på är att försöka få belastningen hyffsat jämn också.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Kollade igenom några av Sweclockers egna grafikkortstester här nu och där drar ju flera datorer (utan skärm) MER än 500W... och då är det dessutom endast ETT grafikkort.

Vad är en "normal" dator? Och 200W? Jag tycker det låter lite väl lite... även så 300W. De som åker på Dreamhack har alltså ganska så "dassiga" datorer?

Nu är det ju inte så att alla på ett lan sitter med benchmark program igång hela tiden. Så om du tittar på testerna så ser du att idle ligger lite under 200w, sedan så har inte alla den senaste hårdvaran på lan häller.
Och kan dra som exempel på ett bra lanspel, wc3 och där drar inte min dator mer än 50w över idle, eftersom spelet har några år på nacken.

Sen springer många runt på lan och hittar på annat än att spela, så alla kommer inte spela crysis på maxgrafik samtidigt.

Permalänk
Skrivet av SalaMAD:

Nu är det ju inte så att alla på ett lan sitter med benchmark program igång hela tiden. Så om du tittar på testerna så ser du att idle ligger lite under 200w, sedan så har inte alla den senaste hårdvaran på lan häller.
Och kan dra som exempel på ett bra lanspel, wc3 och där drar inte min dator mer än 50w över idle, eftersom spelet har några år på nacken.

Sen springer många runt på lan och hittar på annat än att spela, så alla kommer inte spela crysis på maxgrafik samtidigt.

Kan dock vara vettigt att dimensionera strömmen så att alla kan sitta och belasta datorerna ganska hårt! Ovärt om 30 datorer dyker mitt under en match bara för att dator 31 bestämmer sig för att utföra en benchmarkrunda.

(Tips från coachen: om det är automatsäkring, tejpa då fast den så att den inte kan flippa upp! Inga problem att köra på bra många fler datorer då)

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Det finns ett fint ordspråk som lyder: Hoppas på det bästa men planera för det värsta.

Permalänk
Medlem

Länge sedan jag läste EL, men borde man inte se upp med parallel och seriekoppling också vid så många deltagare? Jag orkar inte kolla upp det men jag vill minnas att det är stora skillnader.

Sen hoppas jag inte personer som jag kommer med en skärm som drar 176W i drift och med SLI/Crossfirelösningar.

Alla 130 deltagare kommer knappast belasta sina datorer till max samtidigt, men man sätter sig ofta tillsammans med vänner och det är därför inte omöjligt att 5-6st som delar på en fas spelar ett krävade spel samtidigt. Det jag hade varit mest rädd för är att man räknar snålt och att några med värstingriggar förstör för 7-8 personer. Det räcker ju med 2st 3-way-sli riggar och stora skärmar för att säkringen ska ryka pågrund av överbelastning.

GTX 580 i SLI (räknat dator utan skärm) drar upp mot 700W i 3D Mark och då belastas inte CPU till fullt. Så frågan är väl varför man inte borde utgå från ett genomsnitt på 600W+ med skärm i hög belastning.

Edit: Allting beror på utrustning. Jag vet faktiskt inte alls vad man ska räkna på. Worst-case är ju system som drar 1000W+ men tveksamt om ens någon av de 130 deltagarna kommer komma upp i det.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hirsch:

Det finns ett fint ordspråk som lyder: Hoppas på det bästa men planera för det värsta.

Det var något liknande jag tänkte på också. Är nog oerhört få som belastar sina elcentraler fullt ut i sina hem... eftersom de är dimensionerade för mer effekt än vad man normalt förbrukar.

Permalänk
Medlem

Dags att någon med lite kunskap rensar upp i den här soppan.
Du har alltså 230Volt ur vägguttagen idag.

Kolla i säkringsskåpen vad det sitter för säkring på de grupper du tänkt ska driva datorerna.
Vanligast är 10A (kolla i proppskåpet) vilket ger då 2300watt vilket i sin tur driver 4-5 gamingburkar utan problem.

3-fasuttag kan du inte använda det skulle ändå bara vara meningslöst eftersom ett trefasuttag helt enkelt är 3st 230V-grupper som går till ett uttag.
edit: Har ni bara trefasuttag då vet jag inte vad ni ska göra, det kanske finns dosor som förgrenar de tre faserna så du alltså kan få ut 230V på 3 olika grupper.

Permalänk
Skrivet av Knuppe:

Dags att någon med lite kunskap rensar upp i den här soppan.
Du har alltså 230Volt ur vägguttagen idag.

Kolla i säkringsskåpen vad det sitter för säkring på de grupper du tänkt ska driva datorerna.
Vanligast är 10A (kolla i proppskåpet) vilket ger då 2300watt vilket i sin tur driver 4-5 gamingburkar utan problem.

3-fasuttag kan du inte använda det skulle ändå bara vara meningslöst eftersom ett trefasuttag helt enkelt är 3st 230V-grupper som går till ett uttag.
edit: Har ni bara trefasuttag då vet jag inte vad ni ska göra, det kanske finns dosor som förgrenar de tre faserna så du alltså kan få ut 230V på 3 olika grupper.

det gör det och de kallas en elbjörn som jag pratade om i mitt tidigare inlägg.

det är ett skåp som byggarbetare ofta använder som har en ingång i form av en eller flera 3 fas handskar och ut x antal 1 fas uttag

detta har även en förgrening till 3 fas handskar

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fröding:

Fick en formel av en kompis farsa, ang. hur man skulle räkna på hur mycket effekt du kan få från ett Trefasuttag på 32 A.
32x400x1,73
Jag förstår tänket, men undrar varför man räknar 400V? För det har du ju bara nytta av om du har en deltakoppling, och vi har ju en massa byggcentraler så vi använder (väl?) en stjärnkoppling right?
Räknar man fortfarande på 400V?
Någon kunnig människa?

Du har fått massa bra* tips i tråden men jag tänkte klara upp en sak som inte behandlades. Nämligen 400V och 1,73

1,73 är egentligen rooten ur 3 avrundat.
400V är spänningen du får mellan faser i trefas, dock är spänningen 230V mellan fas och nolla. Så det hela handlar om olika skriv sätt. Har du tre enkla faser multiplicerar du med dina 3 faser, mäter du trefas får du multipliera med rooten ur 3

32A * 400V * sqr(3) är ungefär lika med 32A * 230V * 3 faser. (så när på att 400V och 230V är förfinade siffror och i verkligheten inte alls är så jämna och fina)

Sen att räkna på medelvärde på 1kW per dator är enligt mig helt ute och cykla. Jag har kört 8 datorer per 10A (8/10 = 1,25A eller ~290W) i många år utan bekymmer. Att en extremt high-end dator _kan_ dra 1kW när de utnyttjas till max samtidigt som alla andras datorer också utnyttjas till max och är lika high-end låter som nått för folk som spelar på lotto. Om det kommer folk med extrema monster så kan ni säker försöka lösa det på plats på ett bättre sätt.

edit:
*insåg att du inte alls fått bra tips, mest förvirring och ibland dem gömmer sig bra saker!

Det du behöver är en elbjörn likt den ovan (fast för 32A kablarna och anslutningarna är olika), de finns i 16A, 32A och 63A (nej inte 64A, fråga mig inte varför... ) Från den kan du ta ut (troligen, om det finns rätt uttag) 3st 10A per fas (dvs *3). Och om du går på 8 datorer per 10A säkring ger detta 3*8*3=72 platser

Jag rekommenderar 1,5mm^2 (själva arean på kopparkabel för varje fas, normlat annars är 1,0mm^2) förläningskabel och grendosor för att minimera brandrisker även om det inte är krav på 10A.

mer edit:
Inser att jag borde sova istället kanske. Du säger ju ingen stans att du har 32A-trefas eller ens vill använda 32A-trefas... så jag hitta mest på det...
Det du behöver för 130 personer i min åsikt är 63A-trefas plus lite till ex några vägguttag(som sitter på olika säkringar, brukar stå säkringsnummer ovanpå uttagen) eller en 16A-trefas

Permalänk

Nu har du fått ganska många råd, vissa mer förvirrade än andra.
Om du inte gjort det redan, kolla lokalen där ni ska vara vilken strömförsörning finns och hur är den kopplad i säkringsskåp, så ni innan vet vad ni själva kan göra under ert LAN. Det kan ju vara så att alla säkringsskåp är låsta och ni behöver tillgång till en vaktmästare på bygget för att kunna återställa en snabbsäkring om ni får en snebelastning eller en trasig rig.
Kolla upp var ni kan få ström och hur mycket, långa kablar ger ett eget motstånd så ni kanske inte kan ta ut fullt ur varje uttag om ni belastar hårt. Se till att ha ganska rejäla kablar som ska klara effekterna, vissa skarvdoser är bara godkända för 1500W när ni vill köra 2300W genom = inte bra.
Hyr/köper/lånar ni av några som är skapligt seriösa så kan de hjälpa er att se till ni får det ni behöver, de borde kunna sina saker om de tillhandahåller utrustning.

Som många vart inne på, olika riggar drar olika mycket, ni vet kanske ungeför vilken kvalitet som de flesta har. Lägg på lite säkerhetsmarginal så blir det lättare för er och troligen mindre problem. Jag skulle räkna 300-400W (troligen mer 400W) om ni inte tror att det är många med 2xMars II i SLI

För övrigt lycka till.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Hej!

Tack för alla svar.
Har typ fått svar på det jag menade i mitt första inlägg till kommande inlägg: Den mesta bakgrundsinfon ni skrivit känner jag redan till. Har ganska bred kunskap inom ämnet. Har anordnat ganska många lan i har hyfsat med erfarenhet
Iallafall. Ska dit i veckan och prata med dem. Jo, har fått uppleva det där med låsta skåp när en snabbsäkring löste mitt i lördagsnatten.. Glada miner från deltagarna där
Vi brukar köra med trefas 32A för att det är smidigt grupperat (32A till våra "avspärrade områden" sedan 16A-centraler på borde .)

Vet att 1 uttag inte räcker, men jag räknar på antalet avsäkrade uttag
~150 "enheter" (8 enheter på 10A)
Det blir ca. 20st 10A
20x10Ax230V = 46 000W

Två 32A-trefas:
32A x 400V x 1,73 =22144W
22144W x 2 = 44288W

Alltså, så räcker knappt 2stycken trefas 32A-uttag. Kanske försöker komplettera med en 16A om det finns

Ska som sagt upp dit i veckan och rekognoscera

/Fröding

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

(Tips från coachen: om det är automatsäkring, tejpa då fast den så att den inte kan flippa upp! Inga problem att köra på bra många fler datorer då)

Funkar ju inte... Säkringen går iaf...

Om du modifierar säkringarna så de inte löser ut är det risk att kabeln eller centralen brinner. alternativt så löser huvudsäkringen... SÄKRING kallas det av ett skäl..

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Skrivet av Oaky:

Funkar ju inte... Säkringen går iaf...

Om du modifierar säkringarna så de inte löser ut är det risk att kabeln eller centralen brinner. alternativt så löser huvudsäkringen... SÄKRING kallas det av ett skäl..

Se, i föregående inlägg, bifogad bildlänk!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?