Byta ut Telias jäkla Thompson Gateway...

Permalänk
Medlem

Byta ut Telias jäkla Thompson Gateway...

Jag är jäkligt trött på den tingesten, gör inget annat än att göra livet surt.

Någon som har något grymt tips på vad man kan använda sig av istället? Gärna något som gör att det trådlösa räcker längre än 10-15 meter.

Permalänk
Medlem

Hade också en Thompson Gateway som krånglade som fan.. ringde kundservicen o klagade o var ganska arg
Eftersom jag fortfarande hade bindningstid kvar så skickade de en ny som funkat utmärkt! hela tiden!

Permalänk
Medlem

Jag har 3 som ligger och skräpar, ingen fungerar.
Nu sitter jag på ett Zyxel modem som vi fått tidigare av Telia, sen köptes det en router på lokala datorbutiken

Visa signatur

Citera.

Permalänk
Avstängd

Det går fortfarande inte att använda något annat modem än det Telia tillhandahåller ifall man vill nyttja Telia Digital-TV va?

Permalänk
Medlem

Funkar ju inte att öppna portar i den ordentligt, måste starta om varje gång jag ska in på server i BF3-beta (då funkar det) och vår normala DNS i huset är penis, får byta till 8.8.8.8 för att få tillgång till internet. Nu kanske inte allt beror på routern, men jag är ändå trött på den.

Tur att man inte har Telia Digital-TV då, heh. Om det inte skulle funka menar jag.
Så..

Permalänk
Medlem

Telias gamla Zyxel P-660H-D1 funkar än idag med digital-TV, svärfar har ett sånt.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Telias gamla Zyxel P-660H-D1 funkar än idag med digital-TV, svärfar har ett sånt.

Klarar ett sådant att ersätta telias thompson skräp? Med digitaltv, iptele och bredband? Då är man ju inte helt låst iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av foppson:

Telias gamla Zyxel P-660H-D1 funkar än idag med digital-TV, svärfar har ett sånt.

Det var grejer det. Höll hemma hos mig i en 5-6 år, tills åskan tog den

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Klarar ett sådant att ersätta telias thompson skräp? Med digitaltv, iptele och bredband? Då är man ju inte helt låst iaf.

Bredband och TV är inget problem, telefonin är jag osäker på, det funkade förr.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Det var grejer det. Höll hemma hos mig i en 5-6 år, tills åskan tog den

Jag har ett i drift och ett i reserv, kör tele2 och hade också problem med Thomson. Rotade lite och fann dessa stabila modem.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Jag har ett i drift och ett i reserv, kör tele2 och hade också problem med Thomson. Rotade lite och fann dessa stabila modem.

Kört med ett sådant hemma också i flera år. Dock bara online dagtid med timer. Aldrig krånglat. Men bytte till ip-tele hos glocalnet och då fick vi ett nytt modem. Har fungerat 24/7 nu över en månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Jag är jäkligt trött på den tingesten, gör inget annat än att göra livet surt.

Någon som har något grymt tips på vad man kan använda sig av istället? Gärna något som gör att det trådlösa räcker längre än 10-15 meter.

Kollat denna tråden?

https://forum.tewss.telia.se/topic/3662-alternativ-till-tg789...

Fast det är ifall du kör vdsl, tror inte dom Zyxel vdsl2 modemen där stöder voip eller ip-tv.

Dock ska det stöda brygga.

Skrivet av Exigo:

Jag har 3 som ligger och skräpar, ingen fungerar.
Nu sitter jag på ett Zyxel modem som vi fått tidigare av Telia, sen köptes det en router på lokala datorbutiken

3 st 789vn? Vad har du haft för problem med dom? Själv har jag upptäckt att det inte alltid går att komme inn på BF3's servers.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Sålänge du har ADSL så går det bra med ZyXEL Triple play modemet.

Har du däremot VDSL (eller vill skaffa) så har Telia konfigurerat så att det ska vara helt omöjligt att använda någonting annat än deras "jättesmidiga" Smart gateway.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Har du däremot VDSL (eller vill skaffa) så har Telia konfigurerat så att det ska vara helt omöjligt att använda någonting annat än deras "jättesmidiga" Smart gateway.

Iflg tråden jag länkade till är det fel, men du måste hyra Telia's router, även om du inte har behov av den, så man kan säga att abb. priset i värkeligheten alltid är 29:- högre än vad som står på Telia's hemsida.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Om vi omformulerar frågan lite; När man bara har Telia ADSL och ingen TV/telefon, kan man då hitta smidiga gatewaylösningar eller modem på exempelvis Inet eller Webhallen tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Om vi omformulerar frågan lite; När man bara har Telia ADSL och ingen TV/telefon, kan man då hitta smidiga gatewaylösningar eller modem på exempelvis Inet eller Webhallen tro?

Rekommenderar att köpa ett sådant från tradera http://www.tradera.com/Nytt-Zyxel-P-660H-Triple-Play-ADSL2-43...
Och som router en netgear wnr3500l. Den trådlösa delen är dock i svagaste läget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Om vi omformulerar frågan lite; När man bara har Telia ADSL och ingen TV/telefon, kan man då hitta smidiga gatewaylösningar eller modem på exempelvis Inet eller Webhallen tro?

Då funkar det mesta, finns Linksys, Netgear, D-Link m. fl., alltså gateways med inbyggda modem. T ex. Cisco Linksys WAG120/160/320N. D-Link DSL-2640, 2680 & 2740.

Själv skulle jag ha använt ett separat modem och router.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Rekommenderar att köpa ett sådant från tradera http://www.tradera.com/Nytt-Zyxel-P-660H-Triple-Play-ADSL2-43...
Och som router en netgear wnr3500l. Den trådlösa delen är dock i svagaste läget.

Funka kanon kan jag intyga, kört med DD-WRT, snart 1år utan problem, kan tuffa på i månader med upp till 10 Gbyte trafik om dagen utan problem, har en skrivare, två accesspunkter, en router, 5-7 datorer och 2-4 telefoner kopplade till denna WNR3500L nästan dygnet runt.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Funkar ju inte att öppna portar i den ordentligt, måste starta om varje gång jag ska in på server i BF3-beta (då funkar det) och vår normala DNS i huset är penis, får byta till 8.8.8.8 för att få tillgång till internet. Nu kanske inte allt beror på routern, men jag är ändå trött på den.

Tur att man inte har Telia Digital-TV då, heh. Om det inte skulle funka menar jag.
Så..

Du får stänga av UPnP på routern angående bf3-problemet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

"I'm not completely worthless,I can be used as a bad example!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Funka kanon kan jag intyga, kört med DD-WRT, snart 1år utan problem, kan tuffa på i månader med upp till 10 Gbyte trafik om dagen utan problem, har en skrivare, två accesspunkter, en router, 5-7 datorer och 2-4 telefoner kopplade till denna WNR3500L nästan dygnet runt.

Jag har haft ett Zyxel P-660H sedan Telia släppte 24 Mb ADSL. Det är stabilt och bra och funkar utmärkt med i stort sett vilken bredbandsrouter som helst.
OBS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Telia rullar just nu ut VDSL i sina stationer, och namnar då om 24 Mb varianten till Bredband 30.
Det innebär förmodligen ingenting om du inte ändrar ett befintligt abbonemang på något sätt,
men gör du det så får du förmodligen hemskickat ett Thomson "smart". Om din station är uppgraderad
ger detta dig en bandbreddsökning till 30Mb ned och 12 upp. Vad du kanske inte är beredd på
är att ditt gamla P-660 kommer att antingen sluta fungera eller så får du mycket reducerad
bandbredd.
Min rekommendation är att se om du kan leva med Thomsonmodemet ett tag och fundera över vad
du vill göra. Hoppa inte på ett ADSL modem rakt av utan titta på modem som klarar bägge
standarderna om du vill byta. Tänk också på att Telia i och med detta använder VLAN även på Internet
och inte bara på telefon och TV. Detta gör att du behöver kunskap om detta vid installation av
ny router. WNR3500L klarar inte detta vad jag kan se.

Visa signatur

/ Assar

Permalänk
Medlem

För dem som kör VDSL2 och inte vill ha Telias Thomson: https://forum.tewss.telia.se/topic/4657-thomson-tg789vn-ut-zy...

Finns även en till som värkar var ny: http://www.dustinhome.se/zyxel-p-870hn-51b-vdsl2-wireless-mod...

Dock är dem lite dyra, men det kanske är värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Sålänge du har ADSL så går det bra med ZyXEL Triple play modemet.

Har du däremot VDSL (eller vill skaffa) så har Telia konfigurerat så att det ska vara helt omöjligt att använda någonting annat än deras "jättesmidiga" Smart gateway.

Nu har du jättefel bara så du vet

ONT:
Du kan köra vilken router som helst, så länge du har ett dsl chip i den och vet vilken pvc som är konfigurerat från dslammen.. Själv kör jag en cisco 877M och jag har vdsl fungerar utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ardocc:

Funkar ju inte att öppna portar i den ordentligt, måste starta om varje gång jag ska in på server i BF3-beta (då funkar det) och vår normala DNS i huset är penis, får byta till 8.8.8.8 för att få tillgång till internet. Nu kanske inte allt beror på routern, men jag är ändå trött på den.

Tur att man inte har Telia Digital-TV då, heh. Om det inte skulle funka menar jag.
Så..

är inte 8.8.8.8 googles amerikanska dns? 8.8.5.5 är väl europeiska?
inte för att de spelar stor roll

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

Jag sitter på FELIAS rauter, den suger verkligen....

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

aa, fyfan, telias thompson router är värdelös, går knappt att spela wow med den! Fastnar i loadingscreenen

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbzor:

Nu har du jättefel bara så du vet

Jahaja, det var ju trevligt? Lust att peka i rätt riktning för vad man behöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Jahaja, det var ju trevligt? Lust att peka i rätt riktning för vad man behöver?

Förslagsvis ett modem eller en router som kan hantera dsl tekniken

Permalänk
Medlem

Thomson eller ZyXEL, definitionen på pest eller kolera.
Har aldrig använt någon konsumentprodukt från ZyXEL som fungerat som den ska förutom rena modem. Så fort de ska routa går allt åt helvete. Undvik säger jag.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbzor:

Förslagsvis ett modem eller en router som kan hantera dsl tekniken

Länka in ett modem så får vi se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Länka in ett modem så får vi se.

Denna tex,
http://www.dustin.se/cisco-877-adsl-router/product/5010107484