AMD FX-8150 och FX-8120 "Bulldozer"

Permalänk
Hjälpsam

Lite musik för er som läser testerna.
http://www.youtube.com/watch?v=kyFyAqLtHq8

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Burks:

kollade ni hur varmt det blev?

Det gjorde vi, men då alla sensorer är kalibrerade efter.. gud vet vad (11 grader i idle, någon?), är det svårt att jämföra. Säkert är dock att Bulldozer blir varm, tillräckligt för att klocka ned sig vid för mycket överklockning (75+ enligt sensorn).

Det är mer intressant med strömförbrukningen för jämförelser, alla watt som går in i processorn kommer ut som värme.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Knappast oväntat.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

MEN FAN VAD KASST! sitter på ett Crosshair och väntat så länge på denna... kanske köper mig en phenom iaf tills windows 8 kmr eller något... surt att man pungar ut 10k på en skit processor!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Ajdå! Nicht gut!

Permalänk
Medlem

Inte jättebra.
965:an får hänga med ett tag till då.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Om det är någon som är intresserad av hur strömförbrukningen ser ut jämfört med andra arkitekturer vid överklockning finns det en del att läsa här:

http://hardocp.com/article/2011/10/11/amd_bulldozer_fx8150_de...

Som man ser så ligger en överklockad 1100T (till 4.2GHz) nästan i klass med FX-8150 vad gäller systemets förbrukning vid load och med en överklockad i7 920 (till 4.0 GHz) drar systemet ~50W mer.

Så med de siffrorna i huvudet ser Bulldozers strömförbrukning inte så illa ut, eller tja, jo. Extremt illa för att vara en 32nms processor med den prestandan. Men den ligger i alla fall i klass med tidigare generationer i 45nm vad gäller strömförbrukning. Det är väl alltid någonting antar jag?

Permalänk

Ärfg.
Jag som hade hoppats på prissänkningar för i5/i7...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Hmm... Inte direkt imponerande.

Får vänta på några Linux benchmarks och se om den presterar bättre där för det dagliga användandet.

I Windows spelar jag ändå bara och där verkar alla processorer vara tillräckligt snabba.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle vilja se en djupdykning i arkitekturen hos Bulldozer. Något måste ju blivit väldigt fel när de inte ens kan klå sina gamla processorer... Anandtech lär ju dyka djuuuupt, men vore kul att se något sånt här också!

Permalänk
Medlem

besviken :/
tror det blir att vänta på ivy-bridge för mig innan jag uppgraderar

Visa signatur

| AMD Phenom II 1055T @ 3.3GHz | Sapphire R9 380x | Corsair Force 3 120GB | M4A87TD/USB3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burks:

kollade ni hur varmt det blev?

All effekt(watt) blir till värme..

Permalänk
Medlem

Riktigt tråkigt, hade ju inte förväntat mig att de skulle slå intels värstingar efter allt man läst men att tom på vissa delar vara sämre än sina egna gamla processorer...

Bra test dock sweclockers.

Permalänk
Skrivet av Druttmeister:

Usch vilket dåligt resultat måste jag säga :/ Detta kommer nog kosta AMD en hel del i besvikna kunder. Vem väljer att medvetet köpa en sämre produkt till samma pris av en bättre? Supportrar alternativt okunniga är det enda jag kommer på...

Precis. Jag kan dock se hur dessa processorer marknadsförs i elektronikvaruhus, precis som vissa dåliga grafikkort med 2GB ram marknadsförs.

Och antalet kärnor börjar bli många nu, där det inte är så enkelt att lösa alla problem i flera trådar. Det går an för rena dataalgoritmer som körs på stora dataströmmar, men många problem måste lösas sekventiellt där det inte går att utföra något innan det tidigare är beräknat.
Spel går dock lätt att dela upp i flera trådar, men att utnyttja dem maximalt är en fråga.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hu vilken tur att jag inte sprang iväg och köpte mig ett 990fx förra veckan som jag planerade. Nu får den gamla x4 940:an stanna kvar i laguppställningen ett tag till.

Usch vad besviken jag känner mig, ska ta och dränka mina sorger i kaffe..

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Ett FAN

Riktigt synd att amd inte lyckades bättre!
Nu kommer väll intel få appel syndrom och höjer priserna >_<

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk

Vilken besvikelse! :/

Permalänk
Medlem

Man kanske ska skynda sig till affärn nudå innan intel höjer 2500 k till 3000 kr och 2600k till 4000 kr ?

Detta är inte bra för oss slutkunder om inte AMD skärper till sig nästa gång dom släpper uppföljarn till bulldozer

Permalänk
Medlem

Hahaha, pinsamt av Amd. Inte nog med att prestandan är kass, blå-skärmar låter ju inget vidare heller.

Permalänk

Det är en konspiration helt klart, intel har mutat er osv etc.

Trist för AMD, blir intel nästa gång...

Permalänk
Medlem

Tråkigt :S

Permalänk
Medlem

Var väl endå nästan väntat med tanke på andra tester man läst.

Lagom stor besvikelse är det dock även om jag inte hade planerat o skaffa en, så iaf för konkurrensens skull.

Permalänk

Väldigt besviken på "Bulldozer" nu , men mycket välskriven recension Sweclockers

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk

För att FX-8150 och FX-8120 ska bli intressant så måste priset sänkas. För med den nuvarande prislappen så är dessa produkter inte tilltalande, alls. Medioker prestanda, problem och krasher, samt löjligt hög effektförbrukning (watt), speciellt med överklockning, tilltalar få.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

WTF?? går utvecklingen bakåt för vissa företag? Jag hade sett fram emot en revansch mot Intel men det här är siffror som borde få AMD att skämmas!Synd för konsumenterna säger jag bara! Nu kan Intel växa sig ännu starkare och ta ut mer cash

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag är mer än riktigt besviken :/
Hade inte väntat mig resultat vilket utklassade 2600k men iaf någonstans i närheten.
Men när de knappt slår de äldre modellerna är nåt RIKTIGT FEL, wow AMD wth? Vi kanske missat nåt stort men detta känns ju bara skrattretande...

Bästa recensionen på länge btw Swec! Fortsätt med denna nivå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xemacs:

Hmm... Inte direkt imponerande.

Får vänta på några Linux benchmarks och se om den presterar bättre där för det dagliga användandet.

I Windows spelar jag ändå bara och där verkar alla processorer vara tillräckligt snabba.

Är inne på samma linje, använder knappt windozeee idag så!

Dock borde man ju få gamla P2 X6 till ett förmånligt pris nu? för å va lite positiv?

Visa signatur

=)

Permalänk

Hade varit extremt intressant att se hur 2500k och 2600k överklockade hade presterat jämfört med FX-8150 överklockad.
bulldozern presterade till och med sämre än vad jag trodde den skulle, men den är säkert skön att ha som element nu till vintern

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Aj aj, man hade ju planerat att införskaffa en ny speldator

Jag inser att jag har två alternativ.
1. Budget alternativ, kan lika gärna köpa en pii x6 och spara lite till.
2. Satsa stort och köpa i7 2600k och ha en dator som lever lite längre.

Hmm what to do???

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:AMD Phenom II x6 1100T Black Edition|Kylare:Antech Kuhler H2O 620|Moderkort:MSI 990FXA-GD80, Socket-AM3+|GPU:2x PowerColor Radeon HD 6950 2GB (4GB) CF|PSU:Corsair HX 750W|SSD:Corsair Force Series F60A 60GB|HDD:Seagate Barracuda 7200rpm 1TB|RAM:Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz 8GB|

Permalänk
Medlem

Då blir det Intel nästa.... tråkigt...

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM